Imitatiekuipfrustraties, hoe los ik deze op?

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
3
Deinum
Geachte mede motorprutsers,

Even een klein samenvatting;

Bij een circuitdagje werd de motor van vriendin gereduceerd van dit;
once.jpg


Naar dit;

Cruqed.jpg


Vriendin is alweer helemaal ok, motor bijna;

Via dit forum en marktplaats alweer voorzien van;

Nieuwe uitlaat
Kuipsteun (eerst de verkeerde van een ZX9r nu de juiste)
Rempomp voorrem
buddyzit
gashandle
clip on rechts
tellerbehuizing
schakelunit links
Voetsteunbeugel links
Voetsteun rechts
tank
Koplampunit

verder nog wat kleinigheden.

én een imitatie kuip

Alles is zo'n beetje weer op zijn plaats behalve di &%$@#!@ :( kuip.


GAP.jpg


Ik kom nét zo'n beetje 1,5 centimeter te kort aan beide zijden.

Op zich zit de topkuip redelijk op zijn plek, en is er weinig te schuiven met de positie van zij-panelen. De topkuip wil niet verder naar achter, de koplampunit zit al op de juiste plaats tegen de kuipsteun aangemonteerd.

Ik heb de kuipsteun nog niet volledig vastgedraaid op de ogen van het balhoofd. Met een beetje duwen krijg ik het paneel aan één kant vast, maar dan wijkt de andere kant alleen nog maar meer, zo'n 2 centimeter en now way dat ik zoveel kracht er op ga zetten om ook die kant dan passend te krijgen, dan scheurt de boel hoogstwaarschijnlijk.

Is de kuip van 2002 ZX6r marginaal anders dan van de 2000/2001? De kuipsteun van die versie is in ieder geval van een ander type.
Ik zou de gaten van de kuipsteun iets kunnen opruimen, daarmee kan ik mogelijk de ruimte creëren om dit op te lossen, maar voordat ik daarmee begin....

Iedere input van dit forum is welkom. :}

Freez
 
Laatst bewerkt:
Als niets meer werkt kun je altijd nog een grotere hamer nemen om het probleem op te lossen :+ :+

Succes ermee, ik weet uit ervaring dat die nepkuipen net zo goed passen als een zijspan in een fietsenstalling ;)
 
Topkuip en onderkuip eerst aan elkaar bevestegen dan de topkuip aan het topframe. Dan de onderkuip eventueel (zal dus wel moeten ) de ophangpunten v.d. onderkuip aanpassen , zodat het wel past. Je zult wel zelf een paar anders beugeltjes of iets dergelijks moeten maken.
sucses.
 
Laatst bewerkt:
Als niets meer werkt kun je altijd nog een grotere hamer nemen om het probleem op te lossen :+ :+

Succes ermee, ik weet uit ervaring dat die nepkuipen net zo goed passen als een zijspan in een fietsenstalling ;)
:^

When all else fails, get a bigger hammer - Jeremy Clarkson

Imi-kuipen zijn rampzalig... al helemaal als ze al gespoten zijn :X

Ongespoten kun je nog bijboren, kortzagen en wat polyesteren hier of daar, maar twijfel of dit er mooier op wordt zo... :/
 
Topkuip en onderkuip eerst aan elkaar bevestegen dan de topkuip aan het topframe. Dan de onderkuip eventueel (zal dus wel moeten ) de ophangpunten v.d. onderkuip aanpassen , zodat het wel past. Je zult wel zelf een paar anders beugeltjes of iets dergelijks moeten maken.
sucses.

Kijk! die strategie had ik nog niet eens uitgedacht. Ik kan wat metalen stripjes van twee gaten voorzien (tappen) .

De framegaten als het ware aanpassen aan de kuippositie.

Freez
 
Zijn er bij de val geen beugeltjes verbogen? Zoals die waar je de zijkuip mee vast zet?

Slechts één steun (onder de radiator) was fors verbogen. Die kan ik weer in vorm krijgen als de rest van de punten maar klopt. De andere punten zijn allen redelijk vast op het frame, zoals de gaten van de kuipsteun voor en aan de zijkant. De kuipsteun zelf is mooi recht. Voor zover we hebben kunnen vaststellen is er met het frame niets aan de hand, dus die vaste punten zitten nog allemaal op hun plekkie. Het is inderdaad net alsof de kuip net een fractie is gekrompen.

Ik denk dat de fabrikage van een aantal stelplaatjes de meest eenvoudige oplossing is.

Nog wel een complexe factor. Aan de linker kant zit een ophangpunt op het frame echt tussen wat componenten van het koelsysteem in. Hier heb ik echt minimale ruimte.

Voordat ik wat fabriceer ga ik ook de onderste schroef van de kuipsteunophanging eens verwijderen. De topkuip kan daarmee een fractie voorover kantelen. Eens kijken wat ik daarmee win.

Freez
 
Zal me niks verbazen als er méér krom is dan je denkt/ziet.
Waardoor de boel ammenooitniet gaat passen.

Dan zou het balhoofd op één of andere manier onderuitgezakt moeten zijn. Voorvork is verder nog recht en geen rare dingen gezien bij lasnaden op het frame e.d. Mocht de voorzijde een dusdanige oplawiebel hebben gehad, dan zou de voorvork ook echt duidelijke schade moeten hebben. Zelfs het voorspatbordje is nog onbeschadigd (dat was dan ook echt het enige stukje plastic dat onbeschadigd was. :+ )

Op een paddok stand staan de wielen keurig op één lijn, en ik heb 'm als naked ook al een blokje om gereden. Hij rijdt en stuurt verder gewoon normaal.

Freez. Die verwacht dat de problemen in de kuip zitten, en niet in de fiets. De imitatiekuipen hebben die reputatie ook wel.
 
Dan zou het balhoofd op één of andere manier onderuitgezakt moeten zijn. Voorvork is verder nog recht en geen rare dingen gezien bij lasnaden op het frame e.d. Mocht de voorzijde een dusdanige oplawiebel hebben gehad, dan zou de voorvork ook echt duidelijke schade moeten hebben. Zelfs het voorspatbordje is nog onbeschadigd (dat was dan ook echt het enige stukje plastic dat onbeschadigd was. :+ )

Op een paddok stand staan de wielen keurig op één lijn, en ik heb 'm als naked ook al een blokje om gereden. Hij rijdt en stuurt verder gewoon normaal.

Freez. Die verwacht dat de problemen in de kuip zitten, en niet in de fiets. De imitatiekuipen hebben die reputatie ook wel.
Ik heb ook wel eens een val gehad waarbij vorkpoten, spatbord en zelfs de voorkuip nog onbeschadigd waren, maar door de klap aan de zijkant was wel m'n kuipframe krom waardoor alles niet meer pastte. Gewoon even meten :Y
 
Hmm,

kuipframe is nieuw, althans tweedehands/onbeschadigd.

Meten is weten kan ik inkomen. Ik kan achterbrug wel nameten, maar dan kan ik hoogstens tot de conclusie komen dat de achterbrug scheef staat. Het enige dat eigenlijk meetbaar is.

Welke punten op het frame zelf zou ik moeten meten om daar exact achter te komen? Eigenlijk moet ik dan weten welke exacte hoek de framebalken hebben met de voorvork.

Freez
 
Je zou de wielbasis kunnen na meten. Maar die veschilt als de voorvork inveerd, maar dan heb je wel een idee. Mooiste is alles even nameten bij een die zeker goedt is. Dan kun je vergelijken.
 
heb je niet een maatje met een zelfde motor (bouwjaar enzo) dan kan je even kijken of jou kuip daar WEL op past.
past die wel... jou motor krom...
anders...
je snapt het!! :)
 
Wil me er niet mee bemoeien maar weet je zeker dat die "nieuwe" kuipsteun 100% recht is.
Ik heb van mijn zxr ook een topkuipsteun waar je helemaal niet aan ziet en toch iets ontzet is.
Toen zat de kuip ook voor geen meter, na veel buigen en klooien nog steeds niet.
Een echt nieuwe gekocht en het zat weer helemaal goed!.

In ieder geval: succes ermee
 
Wil me er niet mee bemoeien maar weet je zeker dat die "nieuwe" kuipsteun 100% recht is.
Ik heb van mijn zxr ook een topkuipsteun waar je helemaal niet aan ziet en toch iets ontzet is.
Toen zat de kuip ook voor geen meter, na veel buigen en klooien nog steeds niet.
Een echt nieuwe gekocht en het zat weer helemaal goed!.

In ieder geval: succes ermee


Dat was mijn eerste reactie, maar hoopte met mijn " even bij een ander proberen" TS tot deze inzichten te laten komen :)
ik herken het bovenstaande ook van mijn ouwe GPX.... " nee deze steun is echt recht....." ja daaag... dus niet he!
 
Ik zal mijn aandacht nog even vestigen op de kuipsteun.

Het is een dergelijk ding (Deze is van de ZX-9)

KUIPST2.jpg


Als de spiegelsteunen wat verbogen zijn heeft dat eigenlijk verder geen gevolgen voor de positie van de kuip. Die wordt voornamelijk bepaald door de oogjes waar de koplampunit in komt, waar de rest van de topkuip weer overheen valt als het ware. Aan de onderkant wordt de positie van de kuip weer beperkt door de hele santekraam van de luchtinlaat. Ik kan nu duwen wat ik wil het geheel wil gewoon niet verder naar achter. Qua constructie moet ik nog even uitvogelen hoe hij dan verbogen kan zijn waardoor de kuip wat naar voren komt.

Vooralsnog verwacht ik eigenlijk dat de maatvoering van de kuip zelf aan de krappe kant is en dat de kortste klap is een paar beugeltjes te maken waarmee ik de ophangpunten van het frame aanpas aan de nieuwe kuip.

Freez
 
Heb je het oude tupperware nog? mogelijk kan je daar wat meetingen aan doen (dus van rand X naar oogje Y). en dat vergelijken met de afstanden van de nieuwe kuip?

daarvoor hoeft de originele kuip niet meer 100% heel te zijn, het gaat dan gewoon om afstanden (die afstandsverschillen op de foto moet je wel kunnen meten met een gewoon meetlint).
 
Heb je het oude tupperware nog? mogelijk kan je daar wat meetingen aan doen (dus van rand X naar oogje Y). en dat vergelijken met de afstanden van de nieuwe kuip?

daarvoor hoeft de originele kuip niet meer 100% heel te zijn, het gaat dan gewoon om afstanden (die afstandsverschillen op de foto moet je wel kunnen meten met een gewoon meetlint).

Ik heb nog wat restanten ja. Best wel een goede tip. Specifiek bewaard om nog even terug te kunnen kijken.


De luchtbuizen heb ik echt zo ver maar kon ingeschoven. Ik heb ook een poging gewaagd met de kuip zonder het rubberen geval met de gazen op zijn plek te kijken, om te zien of dit specifiek de boel tegenhoudt. Dit hele gebeuren is redelijk flexibel, en ook zonder dat rubber kwam de kuip niet op z'n plekkie.

Ik ga vanavond even wat metingen doen.

Freez
 
De vraag over de luchthapperbuis was met het idee dat als die "te kort" leek, de kuip dus verder naar voren staat. (als de buis "korter" is geworden staat je kuipje toch echt verder naar voren dan eerst).

Mogelijk zit je topkuip wel goed, maar is het de buikkuip die te ver naar achteren zit?
kan dat ? Zitten daar beugeltjes onder of zijn het vaste punten op bijvoorbeeld je blok en frame?
 
Terug
Bovenaan Onderaan