Is een Sportster betrouwbaar ??

toch nog aanvullende vragen... in mijn zoektocht naar een geschikte HD voor als ik mijn zware rijbewijs heb, vraag ik me af wat voor ervaringen "men" heeft met >1995 sportsters en >1992 FXR'en.
Eerst zou het een Electra Glide worden, maar na wat proefritten... wat een bak! Toch iets te lomp voor mij, vind een Road King veel beter rijden (veel minder topzwaar). Maar er blijven nu dus de FXR en de Sportster over. En daarover de volgende vragen;
Veel/weinig onderhoud?
Bij veel/weinig kilometers?
En bij een setup met open pijpen en/of andere aanpassing?


Ik loop een beetje met het idee in mijn hoofd van een Sportster met aangepaste spatborden, ik houd meer van langere spatborden, grotere tank, semi open pijpen of nog mooier een Supertrapp, een ander luchtfilter zoals een Kuriyakin of een Charger (zoiets)
en een dubbelschijf voorvork (liefst al bij aankoop) en nog wat kleine aanpassingen.

Heeft er iemand al ervaring met deze setup? Kan wel het nodige aan foto's vinden, maar geen gebruikerservaringen...
 
Laatst bewerkt:
:Op woensdag 18 oktober 2006 18:32 schreef SavagePielk het volgende:
toch nog aanvullende vragen... in mijn zoektocht naar een geschikte HD voor als ik mijn zware rijbewijs heb, vraag ik me af wat voor ervaringen "men" heeft met >1995 sportsters en >1992 FXR'en.

Maar er blijven nu dus de FXR en de Sportster over. En daarover de volgende vragen;
Veel/weinig onderhoud?
Bij veel/weinig kilometers?
En bij een setup met open pijpen en/of andere aanpassing?

Je zoekt dus een 'lichte' motorfiets voor je 'zware' rijbewijs? Voor een iets sportievere rijstijl is een FXR/FXD een goede keuze, maar het is toch geen racemotor. Tevens heb je dan het grote motorblok van de Touring en Softail modellen. De iets zwaardere softail modellen hebben een ander rijwiel gedeelte en zwabberen een beetje meer op hoge snelheid.
De Touring modellen met luchtvering (achter)lopen als een trein op rails, maar wegen ook zo veel. _O-

Ik loop een beetje met het idee in mijn hoofd van een Sportster met aangepaste spatborden, ik houd meer van langere spatborden, grotere tank, semi open pijpen of nog mooier een Supertrapp, een ander luchtfilter zoals een Kuriyakin of een Charger (zoiets)
en een dubbelschijf voorvork (liefst al bij aankoop) en nog wat kleine aanpassingen.
Heeft er iemand al ervaring met deze setup? Kan wel het nodige aan foto's vinden, maar geen gebruikerservaringen...

Vrijwel alle 2e hands Harley's zijn min of meer door de eerste eigenaar al aangepast en voorzien van open uitlaten, open luchtfilter en aangepaste EFI injectie. Zelf heb ik een Screaming Eagle Stage I setje, waardoor je iets meer koppel en PK's uit je motor peutert, maar belangrijker is dat de motor dan kan goed kan ademen en de motor temperatuur daalt door het hoger brandstof verbruik. Bij mijn Electra ging de temperatuur circa 17 graden terug na de aanpassing.

Gr. HD4ever. :]
 
Neem nou gewoon een 1340 EVO type ongeveer 1992, minste ellende, nog steeds 1 x trappen en lopen, wel met kick starter oftwel ochtend gimastieker
 
kortom jij wilt van een mooie slanke sportster, een grote lompe electra lookalike maken, gadverdamme,
:r


neh, ik laat de topkoffer weg ;)


het liefst wordt het natuurlijk een FXR, maar dan zit je meestal meteen een prijsklasse hoger (al is die €7500, 1990 FXR die er vandaag op kwam wel aantrekkelijk *D ). Een Sportster stuurt, is Harley en is betaalbaar, naar mijn idee de ideale combinatie :) meer dan 9000/9500 heb ik sowieso niet te besteden... en dan heb ik ook nog een pekelfiets nodig...
 
toch nog aanvullende vragen... in mijn zoektocht naar een geschikte HD voor als ik mijn zware rijbewijs heb, vraag ik me af wat voor ervaringen "men" heeft met >1995 sportsters en >1992 FXR'en.
Eerst zou het een Electra Glide worden, maar na wat proefritten... wat een bak! Toch iets te lomp voor mij, vind een Road King veel beter rijden (veel minder topzwaar). Maar er blijven nu dus de FXR en de Sportster over. En daarover de volgende vragen;
Veel/weinig onderhoud?
Bij veel/weinig kilometers?
En bij een setup met open pijpen en/of andere aanpassing?


Ik loop een beetje met het idee in mijn hoofd van een Sportster met aangepaste spatborden, ik houd meer van langere spatborden, grotere tank, semi open pijpen of nog mooier een Supertrapp, een ander luchtfilter zoals een Kuriyakin of een Charger (zoiets)
en een dubbelschijf voorvork (liefst al bij aankoop) en nog wat kleine aanpassingen.

Heeft er iemand al ervaring met deze setup? Kan wel het nodige aan foto's vinden, maar geen gebruikerservaringen...
Veel te zeggen over een FLH maar een ding is zekers,topzwaar is ie niet.
 
Een Sportster stuurt, is Harley en is betaalbaar, naar mijn idee de ideale combinatie :) meer dan 9000/9500 heb ik sowieso niet te besteden... en dan heb ik ook nog een pekelfiets nodig...


Voor die negenduizendeuroos, kun je mijn sportster komen halen, originele 1200, uit 1991 dus met belt aandrijving en vijfbak. Perfect in orde, inclusief alle onderdelen die ik heb, en werkplaatshandboek. en je mag mn pekelfiets er bij hebben.
 
ik vond hem nogal kantelen... en een draaicirkel van 6+ meter. Toch maar iets lichters en wendbaarders. En als ik het geld er voor heb komt er vanzelf een Fat Boy :)

De FLH Electra en de Roadking's hebben het zelfde rijwielgedeelte, en ook betreffende gewicht ontlopen ze elkaar niet veel. Dat kantelen van de FLH heb ik nog niet gemerkt onder normaal bedrijf. Wat ik wel weet is dat hij zelfs sterk kantelt bij een ( 0,5 bar )te lage druk in de banden. Bij iedere bocht wil dat ding dan naar binnen draaien. Bij een goede bandendruk is dat weer weg.
Het zijn natuurlijk tourmotoren dus voor echt bochtenwerk niet erg geschikt. Ook op hoge snelheid rijden deze tourings als een trein op rails, maar wegen ook zo veel.
Wil je iets sportiever rijden met goede rij eigenschappen, zou ik in elk geval een FXD Dyna model kiezen. Naar mijn mening zijn de softail frames zoals ook bij de Fatboy iets slapper en op hoge snelheid lijken die te iets te zwabberen over de weg. Het zijn dus beslist ook geen motoren voor echt bochtenwerk.

Wat je gewenste aanpassingen aan luchtfilter en uitlaten betreft, zijn 2e hands Harleys meestal al voorzien van dergelijke aanpassingen. Zelf heb ik gekozen voor een Screaming Eagle Stage I setje, zodat de zaak iets beter kan ademen en het blok ook minder snel heet wordt. Scheelt toch een kleine 10 à 15 °C. Voordeel is dat je tevens een paar pk's en iets meer koppel uit je blok peutert. En met die 'Supertroep' uitlaten maak je tevens een leuke sound.


gr. HD4ever :]
 
Voor die negenduizendeuroos, kun je mijn sportster komen halen, originele 1200, uit 1991 dus met belt aandrijving en vijfbak. Perfect in orde, inclusief alle onderdelen die ik heb, en werkplaatshandboek. en je mag mn pekelfiets er bij hebben.


ik had het over maximaal ;)

bedankt voor de reacties, helpt me goed op weg :)
 
Een sportster kan je na 25 jaar nog in nieuwstaat krijgen na een grondige beurt probeer dat maar eens met een ander merk
 
Terug
Bovenaan Onderaan