Is gehoorbescherming wel nodig?

ja kan ik wel weer eigenwijs zeggen dat het niet hoeft, maar ik heb nog nooit bescherming gedragen, niet op de motor en niet op het werk waar we aangemeten autoplastics hebben..en heb nergens last van, heb de laatste tijd oorkappen op op het werk voor de rust
Ga voor de grap eens een gehoortest doen. Dikke kans dat je al flink verminderd gehoor hebt.
 
ja kan ik wel weer eigenwijs zeggen dat het niet hoeft, maar ik heb nog nooit bescherming gedragen, niet op de motor en niet op het werk waar we aangemeten autoplastics hebben..en heb nergens last van, heb de laatste tijd oorkappen op op het werk voor de rust

Ik sluit me helemaal aan bij WeetIkHetNou.

Kappen dragen voor “de rust” en niet tegen het kabaal?
 
Knip......en heb nergens last van,
Dat is helemaal juist dat je er nu geen last van hebt. Dit zit hem in het feit dat gehoorschade een eenmalige gebeurtenis is, die zich niet van tevoren aankondigt. Heb je hem volkomen onverwacht te pakken, dan is hij onomkeerbaar definitief voor de rest van je leven. Dus ja, je hebt nu inderdaad (nog) geen last.
 
waar we aangemeten autoplastics hebben..en heb nergens last van, heb de laatste tijd oorkappen op op het werk voor de rust
Begrijp ik nu goed dat je werkt in een omgeving waarvoor je aangemeten otoplastics hebt en zonder deze te gebruiken werkt?
 
Begrijp ik nu goed dat je werkt in een omgeving waarvoor je aangemeten otoplastics hebt en zonder deze te gebruiken werkt?
Ja dat begrijp je goed, maar even voor de duidelijkheid..
Ik was heel lang storingsmonteur, dus was eigenlijk nooit lang op een plaats, en bij bouw werd altijd waar mogelijk rekening gehouden met geluidsnormen..
Maar als monteur heb je je gehoor nodig om defecten ( mechanisch) te kunnen localiseren ( tenminste ik ) en de laatste tijd ben ik meer stationaire, en ofschoon we niet over de 80Db heen gaan ik de otoplastics ondingen vind die mij snel gaan irriteren, en aangezien ik nu in een ruimte zit waar ik 24/7 internet ter beschikking heb, en niet meer HOEF als ik geen zin heb, is het hebben van oorkappen wat minder afleidend en het me dus wat meer rust geeft en de "jeugd "die ik nu moet trainen, de mobieltjes belangrijker vinden dan het machinepark
Dus de RUST is voor mij , niet meer continue ALERT zijn wat er om me heen gebeurt, dat is nu aan de ander, en ik assisteer en stuur ze alleen nog maar als het nodig is of als ik zie dat ze de foute richting op gaan
 
Ik draag op de werkvloer ook de aangemeten doppen of de oorkappen vanwege de telefoonfunctie, maar ik zou zonder echt niet willen rondhobbelen zonder eigenlijk, je bent veel sneller moe, lijkt het wel als je herrie hoort. De oordoppen filteren nog wel geliuid, de oorkappen is eht echt stil, maar je merkt het verschik aan het einde van de dag echt wel. En toch, ondanks 40 jaar doppen in op de motor, al 36 jaar gehoorbescherming op de werkvloer, thuis met slijpen etc ook kap op, toch nog tinnitus
 
Ik draag op de werkvloer ook de aangemeten doppen of de oorkappen vanwege de telefoonfunctie, maar ik zou zonder echt niet willen rondhobbelen zonder eigenlijk, je bent veel sneller moe, lijkt het wel als je herrie hoort. De oordoppen filteren nog wel geliuid, de oorkappen is eht echt stil, maar je merkt het verschik aan het einde van de dag echt wel. En toch, ondanks 40 jaar doppen in op de motor, al 36 jaar gehoorbescherming op de werkvloer, thuis met slijpen etc ook kap op, toch nog tinnitus
Gehoorschade kan in 1 klap gebeurd zijn.
Kan er ook langzaam insluipen (zoals het bij de jeugd veelal gebeurd).
Maar in beide gevallen is het blijvende schade.

De keuze wél of geen bescherming moet ieder voor zich uitmaken.
Net als volledig in pak of in T-shirt, korte broek en slippers.
Of integraalhelm versus braincap.
 
Gehoorschade kan in 1 klap gebeurd zijn.
Kan er ook langzaam insluipen (zoals het bij de jeugd veelal gebeurd).
Maar in beide gevallen is het blijvende schade.
En dat is wat je eigenlijk niet moet willen.

Ik ben door de fout van mijn huisarts enkele maanden aan 1 kant doof geweest. (is gelukkig goed gekomen)
Neem van mij maar aan, dat dat zeer vervelend is.
Gesprekken met meerderen tegelijk hoor je dan de helft niet van. Een vergadering was in die tijd voor mij zinloos.
Na 20x tijdens een gesprek vragen, "Wat zeg je"? ,ben je er zelf ook klaar mee en vraag je dus niet meer.
Dus vaak is het zo dat oma niet achterlijk is, maar ze hoort gewoon niet wat er precies gezegd wordt. Die mist dus altijd de clou.

Door mijn doofheid-ervaring ben ik sindsdien best voorzichtig met mijn oren.
 
Ik rij met op maat gemaakte oordoppen met echt goede demping en altijd met mijn helm dicht.

Ik ben aan het denken om te gaan investeren in een stillere helm omdat ik bij langduring 120+ de herrie echt vervelend vind.

Ik moet er niet aan denken om zonder oordoppen te rijden en doe het eigenlijk nooit, met uitzondering van extreem korte stukken in de kom.
 
Ben mijn otoplastieken kwijt geraakt op vakantie. Gelijk na terugkomst nieuwe laten aanmeten. Zo n beetje alle audiciens hadden pas na 1.5 maand plek. Typisch weer Nederland waarbij alles weer vol is en je weer mag wachten. Na goed zoeken een plek gevonden die toch plek had.

Heb daar de keuze gehad voor zachte en harde otoplastieken. Nou had ik hiervoor die van Schoonenberg en dat was van rubber die best stevig waren. Want degene die ze als voorbeeld lieten zien waren van heel zacht rubber. Ik zei doe maar hard. Ervan uitgaande dat ik hiervoor harde otoplastieken had.
Sinds gisteren heb ik ze binnen en wat blijkt nou. Harde otoplastieken zijn dus van massief plastic. Ben benieuwd hoe ik die ga ervaren. Gisteren de eerste rit op de motor mee gehad en weet het nog niet zeker wat ik er van moet vinden. Had wel het idee dat ze niet lekker zaten na een rit van een uur. Tevens als ik ging drukken op mijn helm dan kwam het geluid er doorheen.

Rijden jullie met harde of zachte oordoppen?
 
Ik met harde, je moet dan wel genoeg ruimte hebben in je helm rond je oren zodat het niet gaat drukken.
 
Laatst bewerkt:
Ben mijn otoplastieken kwijt geraakt op vakantie. Gelijk na terugkomst nieuwe laten aanmeten. Zo n beetje alle audiciens hadden pas na 1.5 maand plek. Typisch weer Nederland waarbij alles weer vol is en je weer mag wachten. Na goed zoeken een plek gevonden die toch plek had.

Heb daar de keuze gehad voor zachte en harde otoplastieken. Nou had ik hiervoor die van Schoonenberg en dat was van rubber die best stevig waren. Want degene die ze als voorbeeld lieten zien waren van heel zacht rubber. Ik zei doe maar hard. Ervan uitgaande dat ik hiervoor harde otoplastieken had.
Sinds gisteren heb ik ze binnen en wat blijkt nou. Harde otoplastieken zijn dus van massief plastic. Ben benieuwd hoe ik die ga ervaren. Gisteren de eerste rit op de motor mee gehad en weet het nog niet zeker wat ik er van moet vinden. Had wel het idee dat ze niet lekker zaten na een rit van een uur. Tevens als ik ging drukken op mijn helm dan kwam het geluid er doorheen.

Rijden jullie met harde of zachte oordoppen?
Ik had ook eerst harde.
Tot bloedens toe.
Binnen een week terug gebracht.
Gratis zachte gekregen.
Maar sinds ik heb ontdekt dat zachte schuimpjes nog beter dempen dan mijn op maat gemaakte doppen rij ik alleen nog met schuimpjes in.
 
Ik had ook eerst harde.
Tot bloedens toe.
Binnen een week terug gebracht.
Gratis zachte gekregen.
Maar sinds ik heb ontdekt dat zachte schuimpjes nog beter dempen dan mijn op maat gemaakte doppen rij ik alleen nog met schuimpjes in.
Schuimpjes of universele doppen zitten bij mij niet goed vanwege mijn gehoorgang van mijn linkeroor.

Ik kijk het nog even aan met de harde doppen en anders ga ik ook over op zachte.
 
Het staat of valt of je genoeg ruimte hebt in je helm rond je oren, ik gebruik al jaren harde oordoppen.
 
Ik heb harde ottoplastieken op aanraden van de audicien. De zachte zouden namelijk meer 'kleven' en daardoor lastig uit te halen zijn. Ik zou het niet weten maar geen problemen met de harde ottoplastieken. Comfortabel genoeg.
 
Ik heb zachte waar je ook een touwtje aan vast kan maken. Dan heb je een lipje waar je ze mee uit je oor kan trekken. Moet wel in je helm passen. Touwtje heb ik er niet aan want dat klappert irritant bij het rijden vind ik.
 
De eerste keer had ik harde en nu zachte. De vorige hadden een speciaal filter voor motorrijden en mijn nieuwe halen gewoon 25db over de hele range weg. Deze doe ik ook in bij concerten. Verschil in comfort vind ik minimaal tussen de harde en de zachte.
 
Maar sinds ik heb ontdekt dat zachte schuimpjes nog beter dempen dan mijn op maat gemaakte doppen rij ik alleen nog met schuimpjes in.
Ik rijd alleen voor de hobby en gebruik ook schuimpjes, voor mij ideaal. Als back-up een set Alpine dopjes. Maar kan me ook voorstellen dat iemand die dagelijks rijdt een stel doppen laat aanmeten.
 
Na bijna tien jaar met op maat gemaakte doppen begonnen deze te lekken. Toen tijdelijk overgegaan op schuimpjes met het idee om weer nieuwe doppen te laten maken.
Maar de superieure demping van de schuimpjes bevalt zo goed, dat ik ruim 5 jaar later nog steeds met schuimpjes rijdt.
Op mijn werk moesten we over op andere doppen, dus alle 3M 1100 doppen mochten niet meer gebruikt worden. Dus ik heb daar een grote zak van meegekregen, en ben daar nog steeds aan bezig.
😁👍🏻
Als die op zijn koop ik zelf wel een grote doos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan