Je kunt natuurlijk ook alles en iedereen over 1 kam scheren

BramC

MF veteraan
25 sep 2008
1.933
98
Udenhout
'Jongeren niet 's nachts of met leeftijdgenoten in auto'

AMSTERDAM – Een rijverbod voor jongeren tot 24 jaar in de nachtelijke uren en het verbod om met leeftijdgenoten in een auto te rijden kan veel verkeersslachtoffers besparen.

Dat zegt Fred Wegman, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, in het .

Hij baseert zich op ervaringen en onderzoek in het buitenland. Wegman is een fervent voorstander van verregaande spelregels voor jonge, beginnende bestuurders.

“Het zijn disproportionele maatregelen, maar als je goed uitlegt waarom je dit zou willen doen, dan maakt dat zeker een kans van slagen,'' aldus Wegman.

Bron: www.nu.nl


Zou dit dan eigenlijk ook gelden voor motoren? Ik ben geen 24 maar mijn vriendin gaat toch met grote regelmaat achterop! En ook ik rijd veel snachts....

En daarbij, welk nut heeft je rijbewijs dan nog? Kan er nog niemand de BOB zijn!
 
Wacht maar.

De maatregelen om risico's in het verkeer te verminderen zal de jonge motorrijder nog harder treffen.

Tenminste, als ze willen dat het effect heeft.

Veel plezier :W
 
ik rijd eigenlijk ook op de meest gekke momenten van de dag/nacht en heb er nooit een probleem mee. ook als er concerten zijn aan de andere kant van het land ben ik altijd degene die rijd met een auto vol vrienden de weg op gaat.

beetje onzinnig dit, zeg dan niets. aan de ene kant willen ze de leeftijd voor het rijbewijs omlaag gooien, maar aan de andere kant moet je wel tot je 50e aan absurde regels voldoen....
 
Inderdaad, ook ik ben erg vaak de bob! Drink dan ook absoluut niet (sowieso nooit als ik moet rijden) en mijn rijstijl in de auto is zeer beschaafd! Vind het werkelijk waar belachelijk.

Edit:

Daarbij las ik vandaag in het Brabants Dagblad dat men vind dat het punten rijbewijs voor beginnende bestuurders niet werkt, omdat er de afgelopen tijd een daling in het aantal strafpunten is en er geen bewijs is dat jongeren minder roekeloos gaan rijden!

Is dit niet juist een bewijs dat een groot deel van de jongeren dit juist wel doet? Uitzonderingen (petjes?:P) blijf je natuurlijk altijd houden
 
Laatst bewerkt:
1 tegelijk in de auto? goed plan, volgens mij was het toich de bedeoling om zo veel mogelijk mensen in 1 auto te krijgen voor het milieu?
 
Ze kunnen beter een rijverbod geven voor jongeren die samen met hun ouders in de auto zitten, wat is dat klote rijden zeg :P (continu gezeik bladiebla)
 
Ok, die gasten hebben dan tot hun 24 nooit snachts gereden, wanneer moeten ze die ervaring op doen dan? Pas als ze 25 zijn? Volgens mij verplaats je het probleem alleen maar..
 
Ik hoorde er vandaag ook een discussie over, op de radio.

Het schijnt een feit te zijn dat jonge automobilisten, met name wanneer leeftijdgenoten er bij jn de auto zitten, 's nachts onevenredig meer ongevallen veroorzaken.

Ok.

Men wil nou dat jongeren (die hebben namelijk doorgaans minder lang het rbw), een tijd lang eerst overdag rijden, en in ieder geval niet 's nachts met passagiers.

Hier zit dus een vette redenatiefout in. Het gaat om rijervarig, wat betekent dat iemand van 40 die net het RBW heeft ook niet meer 's nachts mag rijden. Niks over gehoord.

Daarnaast moeten we ons afvragen welke categorie jongeren 's nachts rijden, met passagiers. Endan het liefste meteen de risicogroep.

Dat zijn de patsertjes met een te dure auto tov hun salaris, petje, disco en weed roken, breezersletjes, patsen met de matties uit dezelfde etnische groep, racen tegen andere etnische groep, te veel muziek en nog slechte muziek ook, enz enz.

Nieuwe stelling: die categorie van de maatschappij geen rbw meer. Klaar.
 
Het laatste nieuws:

"Jongeren tot 24 jaar mogen alleen nog maar tussen 12:00 en 13:00 rijden, en alleen als het droog is. Ook is het voor hen verboden om harder dan 80 kp/h te rijden."

Dit gaat toch nooit gebeuren :z
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hoorde er vandaag ook een discussie over, op de radio.

Het schijnt een feit te zijn dat jonge automobilisten, met name wanneer leeftijdgenoten er bij jn de auto zitten, 's nachts onevenredig meer ongevallen veroorzaken.

Ok.

Men wil nou dat jongeren (die hebben namelijk doorgaans minder lang het rbw), een tijd lang eerst overdag rijden, en in ieder geval niet 's nachts met passagiers.

Hier zit dus een vette redenatiefout in. Het gaat om rijervarig, wat betekent dat iemand van 40 die net het RBW heeft ook niet meer 's nachts mag rijden. Niks over gehoord.

Daarnaast moeten we ons afvragen welke categorie jongeren 's nachts rijden, met passagiers. Endan het liefste meteen de risicogroep.

Dat zijn de patsertjes met een te dure auto tov hun salaris, petje, disco en weed roken, breezersletjes, patsen met de matties uit dezelfde etnische groep, racen tegen andere etnische groep, te veel muziek en nog slechte muziek ook, enz enz.

Nieuwe stelling: die categorie van de maatschappij geen rbw meer. Klaar.

Juist, ze zien alleen wat ze willen zien, en omdat jongeren een makkelijke categorie zijn om te benoemen, en makkelijk met argumenten schuldig zijn te bevinden (bv. kort het rbw) zijn nu alle jongeren de l*l. Oog voor de jeugd die wel op een normale manier met hun rijbevoegdheid omgaat is er totaal niet!!
 
oke, waarom niet gewoon een soort van 25kw regeling voor jonge bestuurders?

max snelheid 110 en acceleratie naar diezelfde 110 in 18 seconden of zo....

scheelt veel...
 
Ik vind dat die misselijke 65+ers van de weg moeten, gvd, in de weg fietsen op lekkere weggetjes, met de auto stapvoets door bochten.
Weg ermee :W
 
Straks komt er nog een onderzoek met de uitkomst dat het verbieden van auto- en motorrijden het aantal verkeersslachtoffers en file's drastisch zal verminderen..

-O-

Ik word een beetje gek van alle regeltjes zo langzamerhand..
 
Ik vind dat die misselijke 65+ers van de weg moeten, gvd, in de weg fietsen op lekkere weggetjes, met de auto stapvoets door bochten.
vind ik ook! als er iets gevaarlijk is op de snelweg dan zijn het senioren. niets respectloos in de richting van senioren, maar sommigen moeten ze gewoon het rijbewijs afpakken.

ik heb nu inmiddels 4 jaar mijn autorijbewijs en heb met de auto al ruim 150k gereden, motor sinds een half jaar en hier al 25k mee gereden. tot zo ver heb ik voor 0 euro schade en voor 26 euro aan snelheidsovertredingen bij elkaar gereden.

ik vind gewoon dat ze wat harder moeten straffen. dikke snelheidsovertredingen, asociaal rijgedrag, met drank op (die al helemaal) gewoon het bepaalde tijd rijbewijs afpakken en zo'n cursus er overheen gooien en een herexamen doen, dan worden ze geraakt waar het pijn doet (portemonee). niks 3 punten, gewoon 1 punt.

ook vind ik dat ze het "1 biertje mag"-principe af moeten schaffen. iemand die rijd drinkt gewoon niet. punt.
 
Ze moeten een pet op 8ter het stuur verbieden scheelt een bult doden..

ja is ook een beetje dom in de ruimte beblaad.
 
Jongeren geraken meestal betrokken in eenzijdige ongevallen, meestal ten gevolge van hoge snelheid, samen met gebrek aan stuurbeheersing en onervarenheid.

Er bestaat een kw begrenzing voor motoren, waarom niet hetzelfde doen met de voertuigen waar beginnende chauffeurs mee op de weg komen? Dan mogen ze voor mij héél de week rijden. (er bestaan reeds van die 50km/u wagentjes Legier? of zo) daarmee kun je wel ervaring opdoen.
 
De cijfers liegen niet... procentueel vallen de meeste slachtoffers onder jonge bestuurders, vaak ook door eenzijdige ongelukken. Bijv. tegen een boom rijden of zo.
Cijfers liegen niet. Dus.....
 
klopt, procentueel gezien is dit waar. Maar daar veranderen dit soort regels weinig aan denk. Terwijl degene die wel verantwoordelijk achter het stuur zijn de dupe worden. een soort van 25 kw regeling zou ik dan beter mee kunnen leven
 
oke, waarom niet gewoon een soort van 25kw regeling voor jonge bestuurders?

max snelheid 110 en acceleratie naar diezelfde 110 in 18 seconden of zo....

scheelt veel...

he dat wil ik ook wel!!! dat haalt mijn ouwe dieseltje niet hoor die is 18 en een half bezig naar de 100.......

verder overig onzinnige argumenten over de rijtijden beperkingen..........
kan me niet voorstellen dat het iets uit gaat halen: de personen die de echte problemen veroorzaken zijn volgens mij namelijk ook de personen die zich weinig aan zullen trekken van dergelijke regels (anders zouden ze nu ook niet dronken en of opgefokt achter het stuur zitten)
 
Stuur ze allemaal verplicht op een curcus circuit rijden/ voertuigbeheersing.

Dat maakt al een hoop goed, nee niet dat je leert racen, maar dta je leert wat je auto doet.
Ik ben met mn eerste autotje(205 gti) ook meerdere keren met nat en droog weer zandvoort op gegaan met vrijrijden. Op die manier heb ik echt veel geleerd.


Maar dan zijn er altijd weer jongens die denken dat ze de hele wereld aankunnen omdat ze een keer op t circuit hebben gereden.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan