K100 en zijspan hersenspinsels

Wat doet een wtk zoal? :?
Als 2e WTK werk je nauw samen met de Hoofdwerktuigkundige. Verder voer je zelfstandig machinekamerwerkzaamheden uit en begeleid je de Derde Werktuigkundige. Je werkt in een vast team waardoor er in de loop der jaren een echte familie-cultuur is ontstaan.
Van een vacaturesite, ik had ook geen idee.
 
Inderdaad, 1ste wtk. Allerhande zaken draaiend houden repareren. Huydraulisch, elektrisch, laswerk, tandwielkasten, motoren, noem maar op.

Lekker hobbiëen.
 
Jaja, ik weet dat het een oud onderwerp is, maar ik heb helaas niks kunnen doen. Zit nog in Jordanië bij de dode zee en de temperaturen gaan rap omhoog. Weinig tot geen motoren hier, laat staan zijspannen.

Nog 3 weekjes en dan kan ik weer verder. Eerste klus is de schijven wat kleiner draaien, dan kan ik een beugel maken voor de klauwen. Het zijspan frame kan er dan aan en kan ik de ophanging voor het bakwiel maken.

als het goed is, is bij thuiskomst ook de kuip vd motor, kontje en het span
Geschilderd.

ik moet dus nog ff geduld hebben ;(
 
daar ben ik ook eens geweest voor mijn werk (werk daar niet meer). ik zat toen in israel in askalon. we zijn toen met de auto naar de dode zee gereden en hebben daar een middag door gebracht. je loopt het water in, ligt de voeten van de grond en je drijft, heel appart.
 
LAs dat je een zeeuw bent GSlandrover, WTK dus....waar heb je op school gezeten?
(ik op de MSVS in harlingen)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de zeevaart school in Vlissingen gedaan. Ik werk voor 1 van de grotere Nederlandse baggeraars. Momenteel op een oude cutterzuiger die helemaal zuid van de dode zee ligt. Rondde zee zijn wat fabrieken die het zoute water benutten.
De fabriek waar wij voor werken kan het normale zout niet gebruiken enlaat dat neerslaan. We baggeren dus een laag van zo'n 3 meter zout weg. Het is een apart zicht, lijkt wel ijs. Het water is zo verzadigd dat het zout neerslaat en aangroeit. Heel apart.
 
Zijspan rem, tips gevraagd

Ik wil het zijspanwiel ook geremd maken. Hoe pak ik dit het best aan? Het wiel is een smartwiel, naaf en schijf. De schijf kan ik zowel kleiner als dunner draaien.
Wat kies ik het best als remklauw? Het is een k100, wil hem aan de achterrem koppelen. Ik heb al een pomp liggen met iets grotere opbrengst waarmee het volgens kenner moet gaan. Maar welke klauw?

-het moet niet teveel remkracht hebben, anders heb ik denk ik snel blokkerend wiel (meestal lege bak).
-klauw moet niet teveel vloeistof nodig hebben, anders kan pomp het niet aan.

Ik overweeg ook om de trommelrem van de smart te gebruiken. Maar kan mijn pomp die verplaatsing aan? Ik heb 2 complete trommelremmen liggen. Ik wil er leidingwerk op maat voor bestellen, dus ' even proberen' zit er niet in.

Klauwtje lijkt me het moist, ophanging maken is geen problem. Maar wat voor klauw? Liefst natuurlijk wel iets gangbaars waar makkelijk blokjes voor te koop zijn.
 
Ik was zelf van plan om een honda bromfiets klauw te gebruiken.
remklauw-mbx-nsr-mcx-50-80.jpg

Op een verkleind(diameter) ,en dunner gemaakt smart schijfje.
 
remklauwtje van een guzzi op een schijf van ca 220 mm is voldoende. of gelijk groot oppervlakte van de zuigers een ander merk

Heb nog 2 van die oude brembo's liggen van de K, zal ver hetzelfde zijn als Guzzi. Maar die passen niet in de velg.

Mielko, zijn die gemakkelijk verkrijgbaar? Wat is de max schijfdikte die daarin kan?
 
brembo van een K zijn groter en ik denk dat die te hard remmen op een zijspanwiel. guzzi klauwen van de kleine guzzi's zijn prima. moet even opzoeken welke andere klauwen ik nog ooit opgemeten heb als vergelijk.
 
brembo van een K zijn groter en ik denk dat die te hard remmen op een zijspanwiel. guzzi klauwen van de kleine guzzi's zijn prima. moet even opzoeken welke andere klauwen ik nog ooit opgemeten heb als vergelijk.

Ben benieuwd, die moeten vast wel te vinden zijn.
 
heb effe gekeken klauwen die ongeveer gelijk zijn, oa :
Brembo kleine guzzi, achterklauw Honda VF dubbelzuiger, Honda rebel 250, Kawasaki gpz 500 dubbelzuiger
 
heb effe gekeken klauwen die ongeveer gelijk zijn, oa :
Brembo kleine guzzi, achterklauw Honda VF dubbelzuiger, Honda rebel 250, Kawasaki gpz 500 dubbelzuiger


Bedankt! Weet ik waar ik een beetje naar moet zoeken.
 
Op Italiaanse bromfietsjes zit als voorrem vaak een Grimeca klauwtje. Die klauwtjes zijn nieuw ook wel te betalen.
 
Nog 2 vragen;

-Is rond 10mm ST37 sterk genoeg om een trekstang/reactiearm voor de voor remklauwen te maken? Wil daar draad op snijden en dan met stangkoppen M10 bevestigen.

-Zoals jullie wellicht gezien hebben, heb ik een eenzijdige voorarm gemaakt. Nu lees ik her en der dat dat naar rechts zou willen trekken vanwege het gewicht dat aan 1 kant zit. Hier zijn oplossingen voor zoals een veer onder balhoofd (info Enigma), gasveertje of zelfs een spin (elastiek). De arm is niet heel zwaar en veel van het gewicht ligt tegen het hart van het wiel. Is het een heel raar idee om de linker voorpoot te verzwaren door er lood in te doen?
Als ik de fiets wat opkrik zodat het voorwiel vrij komt, 'valt' het wiel geleidelijk naar rechts. Ik zou het als test eenvoudig kunnen verzwaren links en dan kogels gieten die ik aan remkabel oid in de poot laat zakken.

Roep gerust als het belachelijk is hoor..
 
Wat betreft dat schuintrekken zou ik gewoon eerst willen ervaren. Misschien is er zonder aanpassing prima mee te rijden.
 
Mee eens. Eerst proberen. Het is zowieso een vreemd niet symetrisch voertuig dus ik zou me niet te snel druk maken over een paar kilo verschil.
 
Die reactie-arm voor de rem kan dunner. Het wordt op trek belast en dan is staal erg sterk. Vaak zie je zelfs strip gebruiken.

De stangkoppen hebben m10 binnendraad, ga dus rond 10 st37 gebruiken.

wat betreft gewicht, inderdaad mss eerst maar kijken wat het doet.

thanks
 
Het staal is sterk zat, M10 is al overdreven. Het enige waar ik niet blij van word is het snijden. Ik zou toch wel voor gerolde draad gaan.
 
Het staal is sterk zat, M10 is al overdreven. Het enige waar ik niet blij van word is het snijden. Ik zou toch wel voor gerolde draad gaan.
Die gedachte had ik ook. Kan je niet een stuk draadeind m10 8.8 gebruiken en daar als afwerking een stuk benzineslang of een krimpkous om heen trekken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan