- 28 jul 2014
- 2.034
- 770
Ik heb al diverse spannetjes gehad, MZtjes, paar russen,2 jappen met bak, maar nu al lange tijd niks meer. Zoontje werd geboren, kwam er niet van. Laatste die ik had was een 1958 M72 Ural zijklepper met ongeremde bak op star frame met bladveren onder de bak. Leuk ding en aardig opgeknapt-->verkocht aan een handelaar in Genemuiden (waar ik hem ook vandaan had trouwens).
Die kwam hem ophalen en bracht een los Dnepr span mee.. Zo van; neem nou maar aan, jij gaat toch weer zijspanrijden. In de bak lag een half frame (rechts) van een Dnepr motor.
Volgende week wordt de kleine 5 en begint te zeuren over een zijspan De bak ligt nog op zolder. Inmiddels heb ik een verbouwde K100 als 'speeltje'.
Dat er veel K's met bak zijn weet ik natuurlijk al. Ik heb wat gegoogled over 'k100 zijspan hulpframe' en kwam oa een heel oud topic van Halflive tegen. Ik wil zelf een hulpframe maken.
Is het raar om gewoon het halve Dnepr frame te nemen en daar de onderste framebuis van te nemen? Dan heb ik de 2 bevestigingskogels én op de juiste maat. De voorste, naar boven lopende buis zou ik makkelijk zo kunnen buigen dat ie richting rechter motor-ophanging gaat. Net als Halflive heeft gedaan. Plaat ertegen lassen naar de middenbok ophanging en aan de 2 ophangingen van het Dnepr frame (vanonder waar het motorblok vastzat) kan ik gemakkelijk een demontabele schoorstang maken naar de linker motorsteun.
De achterste schoorstang, is de schokbreker bevestiging sterk genoeg om hem daar aan te maken?
Is het nog te volgen en heeft iemand dit al eens gedaan? Of is het makkelijk om een compleet nieuw hulpframe te maken? De bevestigingen van het zijspan frame (de klauwen) zitten relatief ver uit elkaar. De voorste is bepalend en de achterste wil ik liever niet verzetten. Het stuk Dnepr frame is lomp zwaar. Van de K is weing meer origineel, voetsteun schetsplaten zijn weg, rempedaal ook.. Plek zat.
Het geheel hoeft geen snelheidsmonster te zijn, zal gebruikt worden voor rondje Zeeland, 's winters beetje spelen, onverharde weggetjes.. Vork laat ik zoals ie is.
Gaat toch weer kriebelen...
Die kwam hem ophalen en bracht een los Dnepr span mee.. Zo van; neem nou maar aan, jij gaat toch weer zijspanrijden. In de bak lag een half frame (rechts) van een Dnepr motor.
Volgende week wordt de kleine 5 en begint te zeuren over een zijspan De bak ligt nog op zolder. Inmiddels heb ik een verbouwde K100 als 'speeltje'.
Dat er veel K's met bak zijn weet ik natuurlijk al. Ik heb wat gegoogled over 'k100 zijspan hulpframe' en kwam oa een heel oud topic van Halflive tegen. Ik wil zelf een hulpframe maken.
Is het raar om gewoon het halve Dnepr frame te nemen en daar de onderste framebuis van te nemen? Dan heb ik de 2 bevestigingskogels én op de juiste maat. De voorste, naar boven lopende buis zou ik makkelijk zo kunnen buigen dat ie richting rechter motor-ophanging gaat. Net als Halflive heeft gedaan. Plaat ertegen lassen naar de middenbok ophanging en aan de 2 ophangingen van het Dnepr frame (vanonder waar het motorblok vastzat) kan ik gemakkelijk een demontabele schoorstang maken naar de linker motorsteun.
De achterste schoorstang, is de schokbreker bevestiging sterk genoeg om hem daar aan te maken?
Is het nog te volgen en heeft iemand dit al eens gedaan? Of is het makkelijk om een compleet nieuw hulpframe te maken? De bevestigingen van het zijspan frame (de klauwen) zitten relatief ver uit elkaar. De voorste is bepalend en de achterste wil ik liever niet verzetten. Het stuk Dnepr frame is lomp zwaar. Van de K is weing meer origineel, voetsteun schetsplaten zijn weg, rempedaal ook.. Plek zat.
Het geheel hoeft geen snelheidsmonster te zijn, zal gebruikt worden voor rondje Zeeland, 's winters beetje spelen, onverharde weggetjes.. Vork laat ik zoals ie is.
Gaat toch weer kriebelen...