K100 RS driewielplannen

Hoi Tigermanz :W *D

Ik ken jou niet dus weet wist helemaal niet dat jij ook een zijspan hebt. :)
Begrijp eigenlijk wel van meer mensen dat de oostblok-spannetjes big fun voor weinig zijn :Y ik heb er zelf nooit op gereden.
Met driften heeft mijn motor niet echt moeite. Ik ben nog maar net begonnen en ik schrik er af toe nog een beetje van eigenlijk. Misschien als ik dalijk een auto-band achter heb dat ik wat meer grip krijg.

Zou zoon schwenker je in een snelle linker bocht zelfs niet 'onderuit' kunnen trekken?

Hoi :W
 
doe maar voorzichtig tiger.
een mz heeft een hele korte voorloop, ik geloof 18cm.
als je dan probeert te driften kan je met de neus van het zijspan in de grond duiken.
dan ga je over de kop.
je zal in een linker boocht naar linksachter moeten hangen.
op nat wegdek kan je hem dan aan het glijden krijgen.
 
Ik doe dat driften alleen als het glad is of zand op de weg, remmen met de voorrem in de linkerbocht is levensgevaarlijk. Soms heb je van die bochten waar je glijdend door gaat 8-)
En sneeuw en ijs is natuurlijk super!
 
De rubber scharnierbussen zijn op het gebied van wringen behoorlijk tolerant, ook beproefd inmiddels. Roger heeft inmiddels al wel een ton gereden met die Enigma, ik vind die constructie ook het mooist.

Ik kan eigenlijk niet goed zien op de foto's of Roger ook rubber scharnierbussen heeft gebruikt?
Jij weet dat wellicht beter,

Overigens neig ik ook nog wel eens naar gewoon kogellagers/naaldlagers oid.
Tenslotte voldoet dat ook perfect bij veel achterbruggen van motoren,

dat duwens swingarmpje van Roger vind ik ook wel een leuk pricipe, je hebt dan net iets meer ruimte voor de bak lijkt me,
 
Ja dat remmen in een linker bocht doe ik inderdaad voorzichtig. Heb het 1 keer gehad dat de neus van de bak net even de grond raakte, was wel met een zwaar persoon in de bak. Gelukkig liep dat allemaal goed af en er was ruimte genoeg. :Y
Ik parkeer de motor zo wel eens bij mij voor het huis in een parkeervak. :Y

Bij nat weer, een bocht naar links en veel gas dan ga ik rechtdoor !!!
Dan doe ik het echt wel rustig aan.

Naar rechts driften lukt me niet, dan komt de bak omhoog.
Vond ik in het begin niet leuk en heb er een plak lood van 25 kilo in gelegd. Dat scheelde al een stuk.
Pas op het moment dat ik niet meer schrok als de bak omhoog kwam heb ik het lood verwijderd. :Y

Wat betreft die naloop weet ik niet hoeveel centimeter dat is.
Toespoor is ongeveer 4 cm en de vlucht is nul tot 1 graad, ook niets dus.
Heb er een wat breder Hercules stuur op gezet en dat stuurt wat makkelijker. :]

Een kennis van me heeft een naloopverkleiner voor me gemaakt van een stuk afval aluminium. Dat was een dikke verwarmingsplaat waar dunne oliekanaaltjes door lopen.
Een naloopverkleiner zijn 2 kroonplaten met 4 gaten en 2 bussen De bussen hebben dezelfde diameter als de voorvork.
Die bussen plaats je in de kroonplaten van de motor en de voorvork plaats je in de 2 andere gaten waardoor de voorvork 5 cm verder naar voren komt te staan.
Dan kun je er alleen niet solo meer mee rijden en dat doe ik zo nu en dan toch ook.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort naloop verkleiners? Is een goedkopere oplossing dan een kompleet andere voorvork.

Ik vertrouw alleen de platen niet omdat er kleine kanaaltjes in zitten. Volgens de maker kon het makkelijk met dit materiaal. Maarja.... als de boel scheurt en ik kwak aan de grond zit ik met de stukken. Daarom is het nog niet van gekomen om het eens uit te proberen.

Groet, TigerManZ.
:W
 
Ja dat remmen in een linker bocht doe ik inderdaad voorzichtig. Heb het 1 keer gehad dat de neus van de bak net even de grond raakte, was wel met een zwaar persoon in de bak. Gelukkig liep dat allemaal goed af en er was ruimte genoeg. :Y
Ik parkeer de motor zo wel eens bij mij voor het huis in een parkeervak. :Y

Bij nat weer, een bocht naar links en veel gas dan ga ik rechtdoor !!!
Dan doe ik het echt wel rustig aan.

Naar rechts driften lukt me niet, dan komt de bak omhoog.
Vond ik in het begin niet leuk en heb er een plak lood van 25 kilo in gelegd. Dat scheelde al een stuk.
Pas op het moment dat ik niet meer schrok als de bak omhoog kwam heb ik het lood verwijderd. :Y

Wat betreft die naloop weet ik niet hoeveel centimeter dat is.
Toespoor is ongeveer 4 cm en de vlucht is nul tot 1 graad, ook niets dus.
Heb er een wat breder Hercules stuur op gezet en dat stuurt wat makkelijker. :]

Een kennis van me heeft een naloopverkleiner voor me gemaakt van een stuk afval aluminium. Dat was een dikke verwarmingsplaat waar dunne oliekanaaltjes door lopen.
Een naloopverkleiner zijn 2 kroonplaten met 4 gaten en 2 bussen De bussen hebben dezelfde diameter als de voorvork.
Die bussen plaats je in de kroonplaten van de motor en de voorvork plaats je in de 2 andere gaten waardoor de voorvork 5 cm verder naar voren komt te staan.
Dan kun je er alleen niet solo meer mee rijden en dat doe ik zo nu en dan toch ook.

Heeft iemand hier ervaring met dit soort naloop verkleiners? Is een goedkopere oplossing dan een kompleet andere voorvork.


Ik vertrouw alleen de platen niet omdat er kleine kanaaltjes in zitten. Volgens de maker kon het makkelijk met dit materiaal. Maarja.... als de boel scheurt en ik kwak aan de grond zit ik met de stukken. Daarom is het nog niet van gekomen om het eens uit te proberen.

Groet, TigerManZ.
:W

Klinkt als Pols platen...
Even de andere topics doorlezen, en je zult genoeg mensen met die platen zien. De vorige cominatie van Halflive (de gele guzzi) had ze zeker :)

Ook moturist heeft zijn guzzi er weer van voorzien..
 
ik ben eens benieuwd naar de grondspeling van jullie combi's,
En verder ook naar de spoorbreedte!

Beetje research leert me dat een anderhalf persoons bakkie, rond de 140 cm zit?


DUs eigenlijk is de vraag, hoeveel cm is die van jullie??? ;)
 
yep, wat jij naloopverkleiners noemt heten hier Ed Pols platen.
naar de befaamde Guzzi goeroe die ze tot zijn huismerk verklaard had.
de onderste plaat moet ongeveer 30mm zijn en de bovenste dunner.
 
Klinkt als Pols platen...
Even de andere topics doorlezen, en je zult genoeg mensen met die platen zien. De vorige cominatie van Halflive (de gele guzzi) had ze zeker

Ook moturist heeft zijn guzzi er weer van voorzien..

yep, wat jij naloopverkleiners noemt heten hier Ed Pols platen.
naar de befaamde Guzzi goeroe die ze tot zijn huismerk verklaard had.
de onderste plaat moet ongeveer 30mm zijn en de bovenste dunner.

Heb ff gezocht en inderdaad, het is hetzelfde principe. Die ik heb liggen zijn beide 20mm dik maar wel rechthoekig met de gaten als uitsparing.
Van de Ed Pols Platen had ik nog nooit gehoord.

Ik heb er tekeningen met maten van, voor een MZ.
Mocht er iemand belangstelling voor hebben dan kan ik eens kijken of ik dat gescanned krijg en hier kan plaatsen. Al weet ik nog niet hoe je dat doet.

Groet, TigerManZ.
 
Ik heb er tekeningen met maten van, voor een MZ.
Mocht er iemand belangstelling voor hebben dan kan ik eens kijken of ik dat gescanned krijg en hier kan plaatsen. Al weet ik nog niet hoe je dat doet.

Groet, TigerManZ.

dan moet je de tekening onder de scanner leggen en met een tekenprogramma het plaatje inscannen.
dat plaatje moet je op je computer opslaan, dan kan je hem op het forum plaatsen.
nou, dat valt wel mee, he.
als je nog wat wil weten wil ik het graag uitleggen :+

klik
 
dan moet je de tekening onder de scanner leggen en met een tekenprogramma het plaatje inscannen.
dat plaatje moet je op je computer opslaan, dan kan je hem op het forum plaatsen.
nou, dat valt wel mee, he.
als je nog wat wil weten wil ik het graag uitleggen :+

klik

Of gewoon stomweg een foto van maken
 
Met de klik van Halflife en de opmerking van Ratman1 is het me gelukt.
De scanner werkt momenteel niet zodat een foto inderdaad een makkelijke oplossing bied.
Dit zijn de tekeningen met maten die ik heb.

full

full

full


:) :) :)

Yessss het is me gelukt :Y

:W
 
Jaja, ik heb de smaak te pakken. :)
Hierbij meteen maar wat fotootjes van de onderdelen zelf.
Dat zal de tekeningen zeker verduidelijken.

full


De "nieuwe kroonplaten" en de bussen die in de originele kroonplaten komen.
De ronde uitsparing is dat er ruimte blijft rond het balhoofd.

full

full


Op deze foto's kun je de oliekanaaltjes zien waar ik het eerder over had.
Als deze er niet in hadden gezeten had ik het al wel eens uitgeprobeerd.
Maar hierdoor twijfel ik of de platen de krachten wel aan kunnen.

full



Zo nu is het al best laat en duik ik m'n warme nest in.

Groet, TigerManZ.
:W
 
BackOnTopic

Ik kan eigenlijk niet goed zien op de foto's of Roger ook rubber scharnierbussen heeft gebruikt?
Jij weet dat wellicht beter,

Overigens neig ik ook nog wel eens naar gewoon kogellagers/naaldlagers oid.
Tenslotte voldoet dat ook perfect bij veel achterbruggen van motoren,

dat duwens swingarmpje van Roger vind ik ook wel een leuk pricipe, je hebt dan net iets meer ruimte voor de bak lijkt me,

ik ben eens benieuwd naar de grondspeling van jullie combi's,
En verder ook naar de spoorbreedte!

Beetje research leert me dat een anderhalf persoons bakkie, rond de 140 cm zit?


Dus eigenlijk is de vraag, hoeveel cm is die van jullie??? ;)
 
Laatst bewerkt:
Nou, de zijspan plannen waren er al,
Echter ik heb nog steeds NOOIT op een zijspan gereden,

Wel vaker in een bak gezeten, maar zelf rijden nog niet.


Nu gaat een collega van me over twee weken met de vut,
Hij is ook fanatiek motorrijder, en nu had mijn baas het idee omhem met een zijspan door de fabriek te rijden,

Nu alleen een zijspan zien te regelen,
Ik heb straks mijn buurman ff gevraagd, en was geen probleem, als ik maar zelf reed.
Dus over twee weekjes ga ik mijn eerste zijspan km's maken,


maar rustig aan!
 
Nou, de zijspan plannen waren er al,
Echter ik heb nog steeds NOOIT op een zijspan gereden,

Wel vaker in een bak gezeten, maar zelf rijden nog niet.


Nu gaat een collega van me over twee weken met de vut,
Hij is ook fanatiek motorrijder, en nu had mijn baas het idee omhem met een zijspan door de fabriek te rijden,

Nu alleen een zijspan zien te regelen,
Ik heb straks mijn buurman ff gevraagd, en was geen probleem, als ik maar zelf reed.
Dus over twee weekjes ga ik mijn eerste zijspan km's maken,


maar rustig aan!

Wel eerst even wat oefenen hoor, anders gaat het niet goed met die collega })
 
Als je de mogelijkheid hebt om dichtbij op een (lege) parkeerplaats te oefenen dan zou ik dat zeker doen. Maak wat bochtjes en rem eens wat harder, dan merk je goed wat de reacties zijn en verrast het je niet meteen.
Verstand gebruiken dan is het plezierig voor allemaal :)
 
Hoi Tigermanz :W *D

Ik ken jou niet dus weet wist helemaal niet dat jij ook een zijspan hebt. :)
Begrijp eigenlijk wel van meer mensen dat de oostblok-spannetjes big fun voor weinig zijn :Y ik heb er zelf nooit op gereden.
Met driften heeft mijn motor niet echt moeite. Ik ben nog maar net begonnen en ik schrik er af toe nog een beetje van eigenlijk. Misschien als ik dalijk een auto-band achter heb dat ik wat meer grip krijg.

Zou zoon schwenker je in een snelle linker bocht zelfs niet 'onderuit' kunnen trekken?

Hoi :W

Wil je een Schwenker in een linkerbocht onderuit trekken, dan ben je al een goed deel van je voetsteunen etc. kwijt.
De enige keer dat ik er mee aan het glijden kwam was op een olievlek op een rotonde (voorwiel), ging rustigaan en kon hem nog houden. Anders ga je dus zoals je al vermoede daadwerkelijk met een zijspan onderuit.
De ARMEC-Schwenker heeft er nl. een brede autoband onder het span liggen in tegenstelling tot de Kalich-Schwenker welke een smalle motorband heeft.

Toch vind ik zo´n schwenker een schitterend span. Ik zou er graag eens een keer mee willen rijden om zelf te ervaren hoe het is. Al zal het voor mij een onbetaalbare combi blijven, want prijzig zijn die zwitserse producten.
Ik denk dat je er harder mee door de bochten kunt omdat het zwaartepunt van de motor verplaatst wordt. Natuurlijk blijft het bakje last houden van centrifugaal krachten en zal het zijwaards willen bewegen (de bocht uit willen vliegen). Er zullen eerder grenzen bereikt worden dan met een solo motor.

Groet, TigerManZ

Uiteraard heeft elk voertuig in een bocht last van centrifugaalkrachten en hoe groter het gewicht des te groter de krachten.
Een ARMEC-Schwenker heeft echter een meesturend effect doordat het voorste kogelscharnier ettelijke centimeters hoger zit dan het achterste.
Door dit hoogteverschil wordt de bak aan de voorkant bij het kantelen van de motor meer heen en weer getrokken dan de achterkant, waardoor de gehele bakconstructie ten opzichte van de motor stuurt. Dus dat de bak uit de bocht wil omdat de motor de andere kant opstuurd gaat niet op.

Herguzziman
 
Terug
Bovenaan Onderaan