K75/Heeler

hanshe

MF'er
1 jul 2013
102
7
ggggg
full
 
Even voorstellen, mijn naam is Hans en ik heb de afgelopen maanden veel info van het forum gehaald voor de bouw van mijn K75/Heeler combinatie.
Mijn eerste combinatie was een R60/6 met daaraan een Hollandia onderstel met imitatie wegenwacht bak.
Ik bouwde deze in 1988 onder intensieve begeleiding van Ed Pols, ik ben daardoor nog steeds belast met een flink aantal principes en stellingen waar deze man zo vol van zat.
Toch heb ik heel goede herinneringen aan Ed.
Ik heb met de R60/6 combinatie 20 jaar rondgereden maar in 2008 ben ik op een solo K75 overgestapt.
Eind 2012 zag ik een vrijwel nieuwe Heeler/Tripteq te koop staan en mijn besluit stond vast.
een nieuwe combinatie moest er komen.
Op internet had ik al de site gezien van Halflive met een in mijn ogen perfect subframe, eenvoudig maar goed.
Gezien mijn verleden kon ik niet om een naloopverkorting met Ed pols platen heen dus die moesten gemaakt worden.
Ik bestelde via internet twee op maakt gezaagde platen van 6082 aluminium en ik vond een draaier die er voor mij keurig 4 gaten in kotterde.
Ik ben een amateur metaalbewerker dus ik moest afwerking simpel houden, gewoon rechthoekig
met voor elk gat apart een sleuf welke met twee M8 bouten strak getrokken wordt.
M.i. is dit betrouwbaarder dan de originele oplossing met één sleuf voor twee gaten.
Ik heb overigens nooit gehoord dat dit fout ging, maar ja.
Mjjn draaier heeft voor mij ook een verloopnaaf gemaakt voor een Smart achterwiel.
Ik heb nu bijna 5000 KM met de combinatie gereden en ik ben enthousiast over de stuurkwaliteit.
Hierbij zit ook een reis naar de Zwitserse Alpen waar de constructie op elk pas zwaarder aan de tand gevoeld werd, deze gaf geen krimp!
full
 
Mooi spul :Y
Meer heb je eigenlijk niet nodig. (ik zou wel graag een kleiner voorwiel hebben) Maar een zijspan is toch nooit af.
Mis jij je rechter been? Ik zie helemaal geen steppie en rempedaal.
 
Gelukkig heb ik mijn rechterbeen nog gewoon. de detailfoto is genomen tijdens de opbouwfase en op de complete foto val het rempedaal net weg achter het subframe
 
Die pols platen of veranderde voorvork is gemaakt voor jouw zelf :?

Wel apart gezicht en verandert dan niet totaal je rijeigenschappen nu je voorwiel heel anderen hoek en plaats heeft :?
Ook misschien gedaan of zo omdat je zijspan maakt :?
 
Die pols platen of veranderde voorvork is gemaakt voor jouw zelf :?

Wel apart gezicht en verandert dan niet totaal je rijeigenschappen nu je voorwiel heel anderen hoek en plaats heeft :?
Ook misschien gedaan of zo omdat je zijspan maakt :?
Het is ook de bedoeling dat de rij-eigenschappen totaal veranderen.
 
Mooi spul :Y
Meer heb je eigenlijk niet nodig. (ik zou wel graag een kleiner voorwiel hebben) Maar een zijspan is toch nooit af.
Mis jij je rechter been? Ik zie helemaal geen steppie en rempedaal.


Wat zijn volgens jou de voordelen van een kleiner voorwiel?
Ik reed met mijn oude combinatie met de aloude Uniroyal 125SR15 en deze was veel minder spoorvast dan mijn nieuwe combinatie met groot (maar smal) motorvoorwiel.
Een echte vergelijking is dit natuurlijk niet want het is een heel ander geheel.
Groot voordeel was wel de slijtvastheid >100.000km
 
Ik ben erg gecharmeerd van de stijfheid die een klein voorwiel heeft. Daarnaast heb ik graag een lage motor. Met Uniroyal zou ik niet willen rijden. Ik hou het op de lage, stijve Smarties.
Daarnaast heb ik niet zo'n vertrouwen in BMW gietwielen. Ik wil graag een beetje boenderen, dan wil ik niet geremd worden door angst voor een brekend voorwiel. Een driftend voorwiel heb ik daarentegen wel graag. :9~
 
Ik ben erg gecharmeerd van de stijfheid die een klein voorwiel heeft. Daarnaast heb ik graag een lage motor. Met Uniroyal zou ik niet willen rijden. Ik hou het op de lage, stijve Smarties.
Daarnaast heb ik niet zo'n vertrouwen in BMW gietwielen. Ik wil graag een beetje boenderen, dan wil ik niet geremd worden door angst voor een brekend voorwiel. Een driftend voorwiel heb ik daarentegen wel graag. :9~~

Hoe verhoudt de stijfheid van een 18" gietwiel zich t.o.v. een 15"wiel? zijn daar testgegevens van?
Een klein voorwiel houdt meestal in een autoband (er zijn er die met scooterbanden rijden)
en de breedte hiervan veroorzaakt heb ik begrepen (en ervaren) weer spoorgevoeligheid.
De hoogte van de motor wordt bepaald door het achterwiel en voor is de hoogte makkelijk aan te passen, bij mij door de voorvorkbuizen verder in de platen te schuiven.
Ik herinner mij een terugroepactie van BMW uit de jaren '80 betreffende brekende gietwielen, dat was een fabricagefout.
Weet jij van meer problemen met de BMW wielen? als ik ze bekijk ogen ze niet veel anders dan het Smart gietwiel dat ik achter gemonteerd heb.
Dat wiel is TÜV geprüft
 
Een klein voorwiel houdt meestal in een autoband (er zijn er die met scooterbanden rijden)
en de breedte hiervan veroorzaakt heb ik begrepen (en ervaren) weer spoorgevoeligheid.
De hoogte van de motor wordt bepaald door het achterwiel en voor is de hoogte makkelijk aan te passen, bij mij door de voorvorkbuizen verder in de platen te schuiven.
Ik herinner mij een terugroepactie van BMW uit de jaren '80 betreffende brekende gietwielen, dat was een fabricagefout.
Weet jij van meer problemen met de BMW wielen? als ik ze bekijk ogen ze niet veel anders dan het Smart gietwiel dat ik achter gemonteerd heb.

ik begreep dat het monteren van scooterbanden rond autovelgen, zowiezo de spoorgevoeligheid opheft.


Dat wiel is TÜV geprüft

Zouden ze bij zo'n prüffung ook rekening houden met gebruik op een zijspan en toch wel af en toe extreme krachten (zijdelings?)
Maw, voegt die TUV iets toe als je de velg op een zijspan gebruikt?
 
De spoorgevoeligheid ontstaat doordat in een spoor de zijkant van het loopvlak de kracht opvangt. Er ontstaat dan een draaimoment wat je in het stuur voelt.
Een band met ronde doorsnede draagt altijd midden onder het balhoofd en dus heb je geen spoorgevoeligheid.
Zo simpel is het.

Welkom trouwens en nog een vraagje
Je zijspanframe is toch geen triptec?

Of hebben ze het model gewijzigd?
 
Zijspanframe is een Tripteq UN zo te zien. Dus zonder jouw geliefde stangkoppen ;). Dat is het standaard frame waarbij de aansluiting aan de motor nog door de koper gemaakt moet worden, zoals hier dus heel netjes gebeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Hoe verhoudt de stijfheid van een 18" gietwiel zich t.o.v. een 15"wiel? zijn daar testgegevens van?
Een klein voorwiel houdt meestal in een autoband (er zijn er die met scooterbanden rijden)
en de breedte hiervan veroorzaakt heb ik begrepen (en ervaren) weer spoorgevoeligheid.
De hoogte van de motor wordt bepaald door het achterwiel en voor is de hoogte makkelijk aan te passen, bij mij door de voorvorkbuizen verder in de platen te schuiven.
Ik herinner mij een terugroepactie van BMW uit de jaren '80 betreffende brekende gietwielen, dat was een fabricagefout.
Weet jij van meer problemen met de BMW wielen? als ik ze bekijk ogen ze niet veel anders dan het Smart gietwiel dat ik achter gemonteerd heb.
Dat wiel is TÜV geprüft
Of het wiel buigt durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat een groter wiel, doordat het meer moment heeft de vorkpoten makkelijker tordeerd. Omdat jij met Pols platen rijdt zal dat meevallen, maar ik heb zonder gereden, dan wijst onder belasting je stuur echt een andere kant op als het wiel.
In Duitsland is het vrijwel onmogelijk om een zijspan met gietwielen gekeurd te krijgen. Dat is inderdaad het gevolg van de brekende BMW wielen uit begin jaren '80. Overigens geen fabricagefout, maar een ontwerpfout.
En zoals aangegeven, met scooterbanden heb je geen last van spoorvorming.
 
quote Zijspanframe is een Tripteq UN zo te zien. Dus zonder jouw geliefde stangkoppen .

Ik zie toch echt wel een stangkopje in de onderste foto hoor.

Benno

p.s. Verder mooi ding, lekker rijden met dat ding. enne ik hou ook van grote wielen. mijn BMW R100Rt met Dnepr Bak staat gewoon op 18" BMW gietwielen.
 
Of het wiel buigt durf ik niet te zeggen. Wat ik wel weet is dat een groter wiel, doordat het meer moment heeft de vorkpoten makkelijker tordeerd. Omdat jij met Pols platen rijdt zal dat meevallen, maar ik heb zonder gereden, dan wijst onder belasting je stuur echt een andere kant op als het wiel.
In Duitsland is het vrijwel onmogelijk om een zijspan met gietwielen gekeurd te krijgen. Dat is inderdaad het gevolg van de brekende BMW wielen uit begin jaren '80. Overigens geen fabricagefout, maar een ontwerpfout.
En zoals aangegeven, met scooterbanden heb je geen last van spoorvorming.

Erg leuk om zo via dit forum te kunnen discussiëren, in mijn omgeving is er niemand die daar ook maar iets van snapt.
Je hebt gelijk als je zegt dat een groter wiel een groter moment veroorzaakt en de vork makkelijker tordeert maar....
Dat komt volgens mij alleen maar doordat de naloop groter wordt.
De naloop is de resultante van balhoofdshoek, sprong en daar heb je hem: wieldiameter.
Elk van deze grootheden zou je kunnen gebruiken om de naloop te verkleinen.
De balhoofdshoek is niet makkelijk, de wieldiameter helpt maar de sprong vergroten zet het meeste zoden aan de dijk.
Dat heb ik met pols platen gedaan, het kan ook door het verlengen van de swingarm van die andere soort vork.
Ik schat zo in dat het met die stijfheid van het originele BMW wiel wel meevalt, dat is volgens mij iets van vroeger uit de spakentijd.
Een spaak kan alleen trekbelasting leveren en bij een kleinere velg staat die veel gunstiger.
Blijft over dat we niet weten wanneer het wiel zal breken of scheuren.
ik denk dat bij normaal gebruik dit niet zal gebeuren en de rijeigenschappen door de ronde smalle band optimaal zijn.
Tripteq heeft volgens mij een TÜV goedkeuring voor de combinatie met een BMW 1200? met standaard voorwiel, is dit een gietwiel?
 
De spoorgevoeligheid ontstaat doordat in een spoor de zijkant van het loopvlak de kracht opvangt. Er ontstaat dan een draaimoment wat je in het stuur voelt.
Een band met ronde doorsnede draagt altijd midden onder het balhoofd en dus heb je geen spoorgevoeligheid.
Zo simpel is het.

Welkom trouwens en nog een vraagje
Je zijspanframe is toch geen triptec?

Of hebben ze het model gewijzigd?

Dank je wel voor de uitleg over oorzaak van de spoorgevoeligheid, dat heb ik nu nooit geweten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan