"Kan dat wennen zijn?" - zitpositie op een allroad

ScubaRider

MF veteraan
29 jan 2004
2.813
448
Alphen aan den Rijn
Ik heb een gruwelijk probleem. Een luxeprobleem, dat wel, maar toch een gruwelijk probleem:

Ik mag namelijk van mijn baas een nieuwe motor uitkiezen

Na een flink aantal testritten was ik er zeker van dat het een FJR zou worden, al vond ik de bijbetaling wel wat aan de hoge kant. Daarom op advies van de dealer ook een een Triumph Tiger meegenomen voor een ritje. Kolere, wat een gave fiets: relaxed op de snelweg, lekker pittig op de binnenwegen en vooral fun. Doe der maar een strik om, ik neem hem direct mee, dat werk.

Totdat ik na zo'n half uur pijn kreeg net onder mijn billen, zeg maar daar waar je bil ophoudt en je been begint. met het gelzadel hetzelfde probleem en vandaag met het hoge zadel na drie kwartier weer bingo :(

Ik vertel dat tegen de verkoper, en die vraagt: "Kan dat wennen zijn?". Ehh, tja, zou kunnen, weet niet, ehh ....

Dusse, ervaringsdeskundigen, kan dat een kwestie van wennen zijn?
 
Je zithouding is anders, meer rechtop dan op een "sportievere" motor dus je belast je kont, onderrug en beenspieren ook anders. Dus het kan deels een kwestie van wennen zijn. Andere mogelijkheid is dat het zadel gewoon te zacht is, dat voelt in het begin lekker comfortabel aan maar na langere tijd krijg je dan ook last van je billen.
 
tsja.....
Triumph_TigerCrash-001r.jpg


:+




volgens mij is het gewoon een kwestie van wennen ;)
 
Je zithouding is anders, meer rechtop dan op een "sportievere" motor dus je belast je kont, onderrug en beenspieren ook anders. Dus het kan deels een kwestie van wennen zijn. Andere mogelijkheid is dat het zadel gewoon te zacht is, dat voelt in het begin lekker comfortabel aan maar na langere tijd krijg je dan ook last van je billen.

:^ is gwn wennen... je moet beetje vlees op je poepert kweken *O*
 
Ik heb een gruwelijk probleem. Een luxeprobleem, dat wel, maar toch een gruwelijk probleem:

Ik mag namelijk van mijn baas een nieuwe motor uitkiezen

Na een flink aantal testritten was ik er zeker van dat het een FJR zou worden, al vond ik de bijbetaling wel wat aan de hoge kant. Daarom op advies van de dealer ook een een Triumph Tiger meegenomen voor een ritje. Kolere, wat een gave fiets: relaxed op de snelweg, lekker pittig op de binnenwegen en vooral fun. Doe der maar een strik om, ik neem hem direct mee, dat werk.

Totdat ik na zo'n half uur pijn kreeg net onder mijn billen, zeg maar daar waar je bil ophoudt en je been begint. met het gelzadel hetzelfde probleem en vandaag met het hoge zadel na drie kwartier weer bingo :(

Ik vertel dat tegen de verkoper, en die vraagt: "Kan dat wennen zijn?". Ehh, tja, zou kunnen, weet niet, ehh ....

Dusse, ervaringsdeskundigen, kan dat een kwestie van wennen zijn?

misschien ook een iets ander stuurtje,hoger of lager.
zadel nalaten kijken en aanpassen waar jou probleem zit.
 
Ik rijdt dagelijks meerdere uren op een Transalp, je went er wel een beetje aan, maar ik blijf last houden van een " lamme reet"! Als ik dan weer naar huis rijdt op mijn eigen Bandit 1200, trekt het lamme gevoel weer weg.
 
Ik heb een gruwelijk probleem. Een luxeprobleem, dat wel, maar toch een gruwelijk probleem:

Ik mag namelijk van mijn baas een nieuwe motor uitkiezen
Tjonge, wat een probleem... Ik leef met je mee :X ;)
Dusse, ervaringsdeskundigen, kan dat een kwestie van wennen zijn?
Voor wat het waard is: de Triumph Tiger is opgenomen in een vergelijkingstest van zware allroads in de laatste Motoplus. Misschien dat je die nog te pakken kunt krijgen? De voornaamste conclusies m.b.t. de Tiger zijn in ieder geval:

- Geeft de voorkeur aan asfalt boven off-road;
- Wendbaar, brutaal en nauwkeurig te sturen;
- Achterschokbreker is beperkende factor, vooral bij vervoer van duopassagier en/of veel bagage;
- Zitplaats voor duopassagier is te hoog en heeft slechte handgrepen;
- Bestuurder zit nogal met de benen wijd;
- Meest elastische, krachtigste blok met meeste trekkracht van alle machines in de test;
- Hakerige versnellingsbak;
- Middelmatige toercapaciteiten door mindere windbescherming en actieradius;
- Zwakke verlichting en weinig bevestigingsmogelijkheden voor bagage.

De andere geteste machines waren overigens de BMW R 1200 GS, de Honda Varadero en de KTM 990 Adventure. Drie keer raden welke de test won ;)
 
Ik betwijfel of je er aan went.
Ik heb altijd last van zadelpijn, maar op sommige motoren duidelijk meer dan op andere.
Ik heb wel in de winkel proefgezeten op een Tiger, niets bijzonders ontdekt.
Het zadel leek me niet te zacht ofzo.
Ik vind het stuur wel erg hoog. Zo word je in een passieve houding gedwongen waarbij er relatief veel gewicht op je kont rust.
 
Tjonge, wat een probleem... Ik leef met je mee :X ;)Voor wat het waard is: de Triumph Tiger is opgenomen in een vergelijkingstest van zware allroads in de laatste Motoplus. Misschien dat je die nog te pakken kunt krijgen? De voornaamste conclusies m.b.t. de Tiger zijn in ieder geval:

- Geeft de voorkeur aan asfalt boven off-road;
- Wendbaar, brutaal en nauwkeurig te sturen;
- Achterschokbreker is beperkende factor, vooral bij vervoer van duopassagier en/of veel bagage;
- Zitplaats voor duopassagier is te hoog en heeft slechte handgrepen;
- Bestuurder zit nogal met de benen wijd;
- Meest elastische, krachtigste blok met meeste trekkracht van alle machines in de test;
- Hakerige versnellingsbak;
- Middelmatige toercapaciteiten door mindere windbescherming en actieradius;
- Zwakke verlichting en weinig bevestigingsmogelijkheden voor bagage.

De andere geteste machines waren overigens de BMW R 1200 GS, de Honda Varadero en de KTM 990 Adventure. Drie keer raden welke de test won ;)
Ik heb wel eens vaag het idee dat motorplus/motorrad niet 100% neutraal is. :+
 
Tjonge, wat een probleem... Ik leef met je mee :X ;)Voor wat het waard is: de Triumph Tiger is opgenomen in een vergelijkingstest van zware allroads in de laatste Motoplus. Misschien dat je die nog te pakken kunt krijgen? De voornaamste conclusies m.b.t. de Tiger zijn in ieder geval:

- Geeft de voorkeur aan asfalt boven off-road;
- Wendbaar, brutaal en nauwkeurig te sturen;
- Achterschokbreker is beperkende factor, vooral bij vervoer van duopassagier en/of veel bagage;
- Zitplaats voor duopassagier is te hoog en heeft slechte handgrepen;
- Bestuurder zit nogal met de benen wijd;
- Meest elastische, krachtigste blok met meeste trekkracht van alle machines in de test;
- Hakerige versnellingsbak;
- Middelmatige toercapaciteiten door mindere windbescherming en actieradius;
- Zwakke verlichting en weinig bevestigingsmogelijkheden voor bagage.

De andere geteste machines waren overigens de BMW R 1200 GS, de Honda Varadero en de KTM 990 Adventure. Drie keer raden welke de test won ;)
Dank voor je medeleven. :}


Ik heb die MotoPlus thuis liggen. Het meest bijzondere vind ik dat de TT de test vorig jaar won, dit jaar ongewijzigd is t.o.v. toen en dat er nu op een aantal punten niets meer van die fiets deugt. Dan klopt de test van vorig jaar niet, of die van dit jaar niet.

En dan, ik heb de GS gereden, en dat is de enige fiets die ik met plezier teruggaf aan de dealer. :r
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet te wetenschappelijk doen maar ik heb er wel een idee over:

Er zijn twee soorten ongemak:
1. zadelpijn door druk/belasting
2. zadelpijn door spierpijn

Die eerste komt door zithouding (staat hierboven ook al ergens) en het zadel zelf. Dat is aan te passen dmv ander zadel, verplaatsen steps, ander stuur ed. wel puzzelen en niet gerarandeerd dat het ooit over gaat.
Of natuurlijk 10 kilo vet op je kont kweken...

Die tweede heb ik zelf ook wel eens. Ik heb meerdere motoren, vershicllende 'modelle'n'. En als ik na een maandje op de Harley weer eens aan maandje een Honda pak, merk ik dat de spieren in mijn benen weer moeten wennen aan de nieuwe zit. Ze worden toch weer anders belast, al is het onbewust. Ze moeten weer even de rust vinden zeg maar (en dat handje aan het rechter handvat ook).

Ik vergelijk het wel eens met (nieuwe) schoenen. Daar moeten mijn beentjes ook altijd even aan wennen, want bij ieder model schoen wordt je voet weer anders gedirigeerd. En dat levert tijdelijk ongemak op.

Welke het bij jouw is: geen idee. Maar misschien kun je er wat mee.

Veel plezier bij het uitzoeken!!! (ik wil ook weer iets nieuws uitzoeken, maar het wordt toch maar weer een 2e handsje er bij...).
 
..
Ik mag namelijk van mijn baas een nieuwe motor uitkiezen
..

Even off-topic:

Ik zie in je profiel dat je software-bakker bent, dus neem voor het gemak even aan dat je ipv lease-auto kiest voor een motor. Ik ben wel geïnteresseerd in meer info daarover.

Zou je mij wat meer daarover kunnen/willen vertellen???

Thnx..
 
We hebben een baby van 4 maanden die nog steeds twee keer per nacht komt, en een dochter van 4 die al een week ziek is en dus ook minimaal een keer komt 's nachts. Geloof me, dan ga je gewoon slapen als je in je bed ligt. :z

@Deevay: natuurlijk, wat wil je weten? Veel van mijn kennis vind je al in dit topic Stel je vragen daar, mail me of PM me, maar doe het snel want vrijdag ga ik op vakantie :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een gruwelijk probleem. Een luxeprobleem, dat wel, maar toch een gruwelijk probleem:

Ik mag namelijk van mijn baas een nieuwe motor uitkiezen

Na een flink aantal testritten was ik er zeker van dat het een FJR zou worden, al vond ik de bijbetaling wel wat aan de hoge kant. Daarom op advies van de dealer ook een een Triumph Tiger meegenomen voor een ritje. Kolere, wat een gave fiets: relaxed op de snelweg, lekker pittig op de binnenwegen en vooral fun. Doe der maar een strik om, ik neem hem direct mee, dat werk.

Totdat ik na zo'n half uur pijn kreeg net onder mijn billen, zeg maar daar waar je bil ophoudt en je been begint. met het gelzadel hetzelfde probleem en vandaag met het hoge zadel na drie kwartier weer bingo :(

Ik vertel dat tegen de verkoper, en die vraagt: "Kan dat wennen zijn?". Ehh, tja, zou kunnen, weet niet, ehh ....

Dusse, ervaringsdeskundigen, kan dat een kwestie van wennen zijn?

Ik ken t. Heeft in mijn geval te maken met hoe ik zit en de daarbij horende plaats op t zadel. Bij n rustige rit meer op t brede gedeelte van t zadel, voor t leukere bochtenwerk meer op t voorste, smallere deel.

In t geval van de rustige rit: 2 dagen achter elkaar een uurtje of 5-6 op t zadel geen centje pijn. In t andere geval (zeker als je daarbij ook nog de pootjes in race-houding op de steppen zet) na een uurtje of 2 een minder confortabel gevoel (ik voel t wel maar doet niet echt pijn) op de aangegeven plaats.

Heb overigens nog wel t "oude" normale zadel. Zit tegenwoordig een ander zadel op en weet niet of t daarmee anders is. t Zal overigens ook wel enigszins samenhangen met lichaamsbouw.
 
Tja... ik denk dat het een kwestie van zitvlees kweken is... maar probeer voor het gemak eens een all road van een ander merk... gewoon om het zitten te testen... ;)
 
Ik heb zelf op m'n eigen motor na ongeveer een uur rijden, dat ik even de beentjes moet strekken want dan krijg ik ook last van m'n kont. Maar een allroad waar jij op rijd heeft al een breder zadel. Toch heb ik ook wel eens een proefrit gemaakt op een BMW F650GS en kreeg toen na een half uur ook pijn onder in m'n rug, terwijl de zithouding ongeveer hetzelfde is...

Ik denk een kwestie van wennen. Kan je zo'n motor niet een weekje lenen?
Dan weet je zeker of je meer frikandellen en kroketten moet eten ;)
 
Je kan ok eens proberen je stuur iets voorover of achterover te kantelen. Daardoor zit je op een ander deel van je kont wat al een heel verschil kan maken.
 
Allemaal bedankt voor de adviezen, maar ik heb het licht gezien: ik heb geen zin in een fiets waar ik eerst aan moet wennen en waardoor mijn eerste X langere tripjes een bezoeking worden: ScubaRider gaat voor de FJR!
 
Allemaal bedankt voor de adviezen, maar ik heb het licht gezien: ik heb geen zin in een fiets waar ik eerst aan moet wennen en waardoor mijn eerste X langere tripjes een bezoeking worden: ScubaRider gaat voor de FJR!

Veel plezier :] met de JFR dan maar.

Is denk ik voor toeren met z'n tweeen de betere keuze
 
Terug
Bovenaan Onderaan