Kan een ZZR1100 blok in een GPZ900R?

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.360
3.342
Ridderkerk (ZH)
Een serieuze vraag aan de Kawasaki kenners en/of streefighterbouwers:

Is het mogelijk om een blok van een Kwak ZZR1100 in het frame van een GPZ900R te bouwen? Ik las ergens dat ze vrijwel hetzelfde onderblok hebben maar een groot verschil lijkt me de carburateurs. Zo te zien heeft een "oude" GPZ900R normale rechte carbs achter het blok en een normale tank daar bovenop en een ZZR1100 heeft zo te zien valstroom carbs met een airbox in de neus van de tank.

De frames zijn hier zo te zien ook op aangepast, een GPZ heeft een brugframe over het blok heen en een ZZR een box frame wat om de airbox heen loopt.

Wat redelijk normaal laswerk aan het stalen GPZ frame is geen probleem maar een heel nieuw frame is een beetje buiten de mogelijkheden, ik ben geen Fries...

Is dit correct en heeft er iemand ervaring met de (on)mogelijkheden van deze ombouw.

Thanx voor de input alvast. :)
 
Bij de GPZ900R is het blok dragend deel van het frame ; aan de cilinderkop zitten twee ogen waarmee het blok star vast geschroefd wordt aan het frame.

Die ogen aan de cilinderkop mis je bij het ZZR1100 blok.

Misschien is een cilinderkop van een 1000RX wel pas te krijgen met een ZZR onderblok.

Je moet toch af van die staande ZZR inlaatkanalen want je kunt geen kant op met
de carburateurs in het 900R frame.
 
Je moet toch af van die staande ZZR inlaatkanalen want je kunt geen kant op met
de carburateurs in het 900R frame.
Wel als je het in een keer goed doet. ;)

full
 
Las net het blad motorrijder(MR)1of andere gekke japanner(Nobuaki Harigae) met een Gpz900r racefiets,heeft er een zwaar getuned Gpz1100 blok in gekieperd met allemaal lichte porno onderdeeltjes kwa wielen/vork e.d.
193 PK met rijbaar gewicht van 179kg! :+ Daar kun je mee thuis komen. ;)
 
In mijn Hysteria met GPZ 900 frame heb ik een ZX10 blok gepropt enige wat ik aanpaste was de voorste ophanging ,bij 900R blok zit die aan de kop en bij Zx10 onder aan het carter ,stijle inlaat kanalen opgelost door Kelken te gebruiken ,,foto's te zien in het Hysteria topicje
 
,foto's te zien in het Hysteria topicje


Dat topic ken ik van voor naar achter en weer terug, de Hysteria staat in mijn persoonlijke top 3 van de mooiste fighters die ik hier ooit voorbij heb zien komen. (in de top 2 en top 1 ook trouwens.... :Y )

Schitterend ding.

De gedachtengang is echter misschien niet helemaal logisch maar wellicht kan iemand er wat over zeggen: Er zweeft een gedachte van een streetfighter op GPZ900R basis maar dan wel 1 waar de originele look van bewaard blijft, die fiets is een icoon natuurlijk. Maar dan wel 1 met een turbo. Nou is het best mogelijk om dat op het originele blok te doen maar 200 PK uit een uitgewoond 100 PK blokje halen van 25 jaar oud is niet iets wat bij mij het gevoel van betrouwbaarheid geeft.

Een GPZ1100 of ZX10 blok past vrij makkelijk maar is ook oud en heeft niet eens zoveel meer PK's (120 ofzoiets?)

Nou valt me op dat een ZZR1100 om 1 of andere vage reden geen ruk kost. In mijn ogen een superfiets met een veel moderner blok met 145 PK en een wat moderner rijwielgedeelte.

Een turbo op zo'n blok met 200 PK lijkt me heel wat betrouwbaarder dan een oud blok voor 100% toename opfokken met als risico dat de boel een maand heel blijft.

Ik zit te denken aan een combo van een '85/'86er GPZ900R met motorschade (kost geen drol namelijk en is wegenbelastingvrij) en een ZZR1100 met valschade, kost ook een appel & een ei. Zet blok en rijwielgedeelte over in de GPZ en er staat een interressante combinatie met old school looks maar modernere techniek.

De vraag is of het ook een haalbare combinatie is....
 
Ondanks of dankzij mijn ervaring komt mij de volgende combinatie nog altijd onwennig voor :

zelfbouw + 200pk + betrouwbaar al dan niet met een scheutje ... goedkoop.
 
Vele zzr1100 zijn afgetrapt en de eerdere types hadden wat last met olie en krukaslagers :P , tot wanneer weet ik zo niet.

Als je een beetje duits kunt typen, stel je vraag eens op www.900r.de , weet echter niet of de TUV zulke verbouwingen erg leuk vind en daardoor niet veel duitsers zo'n verbouwing aangaan.
Aan de anders kant heb ik wel een duitse gpz gezien met zrx1100 blok, staat op joeptjoep ergens.
 
Dat topic ken ik van voor naar achter en weer terug, de Hysteria staat in mijn persoonlijke top 3 van de mooiste fighters die ik hier ooit voorbij heb zien komen. (in de top 2 en top 1 ook trouwens.... :Y )

Schitterend ding.

De gedachtengang is echter misschien niet helemaal logisch maar wellicht kan iemand er wat over zeggen: Er zweeft een gedachte van een streetfighter op GPZ900R basis maar dan wel 1 waar de originele look van bewaard blijft, die fiets is een icoon natuurlijk. Maar dan wel 1 met een turbo. Nou is het best mogelijk om dat op het originele blok te doen maar 200 PK uit een uitgewoond 100 PK blokje halen van 25 jaar oud is niet iets wat bij mij het gevoel van betrouwbaarheid geeft.

Een GPZ1100 of ZX10 blok past vrij makkelijk maar is ook oud en heeft niet eens zoveel meer PK's (120 ofzoiets?)

Nou valt me op dat een ZZR1100 om 1 of andere vage reden geen ruk kost. In mijn ogen een superfiets met een veel moderner blok met 145 PK en een wat moderner rijwielgedeelte.

Een turbo op zo'n blok met 200 PK lijkt me heel wat betrouwbaarder dan een oud blok voor 100% toename opfokken met als risico dat de boel een maand heel blijft.

Ik zit te denken aan een combo van een '85/'86er GPZ900R met motorschade (kost geen drol namelijk en is wegenbelastingvrij) en een ZZR1100 met valschade, kost ook een appel & een ei. Zet blok en rijwielgedeelte over in de GPZ en er staat een interressante combinatie met old school looks maar modernere techniek.

De vraag is of het ook een haalbare combinatie is....
Dank je haha :P

En nog steeds verder upgraden ,nu een carbon tank en toevallig zat ik er over te brainstormen om een ZX1100 blok er in te proppen omdat ik de voorste ophanging er al voor heb ,ZZR1100 blok is namelijk de uitgeboorde versie van de ZX10 die ik nu gebruik ,goed voor 137 pk trouwens , gaat zeer goed van zijn plek en erg sterke blokken ,de GPZ 1100 heeft trouwens 125 krukas pk's





Greetzz
 
Laatst bewerkt:
Aangezien ik het wel een interessant plan vindt zit ik ook wat te lezen op 900r.de .
Duits lukt me wel alleen zodra er allerlei sms/facebook en forum termen doorheen komen wordt het lastig.
Schijnt dat ene Sigwart er een zzr blok in heeft , tot zover moeten er nieuwe beugels gemaakt worden ( beetje zoals vele japanse gpz's hebben denk ik) en ipv de kop van de zzr moet je de kop van 1000 rx nemen. Koppakking zelf aanpassen.

Of blok van 1000 rx met zuigers van zzr, moet 1,2 mm van cylblok afgevlakt worden.

Tot zover

Dan wel weer de carbs van een zrx1100 of 1200.....
 
Laatst bewerkt:
Meende trouwens dat jij het zo druk had........... O-) :W


Haha, klopt, krijg binnenkort een chopperproject van 6 meter lang om te spuiten.


Maar ik ben ooit aan een fighterproject begonnen wat helaas nooit afgemaakt is (Yamaha FZR1000 Firestarter..RIP) maar daar heb ik een hoop van geleerd hoe sommige dingen niet moeten.

Maar het begint weer te jeuken, tijd voor de Firestarter II....

En het klopt dat ik voorlopig geen tijd heb om te gaan knutselen maar ik ben dus wel op het gemak naar onderdelen en een donor aan het zoeken. Als er 1 ding is wat ik van het vorige project heb geleerd dan is het wel dat ik alle spullen bij elkaar moet hebben voordat ik begin. Bouwen en tegelijkertijd naar parts zoeken werkt niet echt bij mij.

Dus als iemand nog een belastingvrije GPZ900R weet te staan, gaar of ontbrekend motorblok en/of rijwielgedeelte geen bezwaar, uiterlijke staat en km-stand volkomen onbelangrijk...
 
Laatst bewerkt:
Kan zomaar wel een 1200 zijn, kan het in desbetreffende topic niet 1 2 3 vinden.
In dat topic was de vraag of het mogelijk was om een zrx 1100 of 1200 blok in te bouwen, met dit plaatje als antwoord... Ben dus niet 100% zeker
 
Terug
Bovenaan Onderaan