Kawasaki ER-6N / ER-6F Topic: Deel 7

Dit is hem

20191115_133217[1].jpg

20191115_133446[1].jpg
 
Kan ik iemand hier nog blij mee maken?

Windschermpje voor de ER-6N van 2009 tot en met 2014;
 
Hoera, er is een nieuwe ER6F rijder bij! Ik ben overgestapt vanaf een Virago 1100, en was op zoek naar een fiets die het wel altijd doet; maar wel een beetje 2 cilinder karakter heeft, vandaar de ER6F :)
Binnenkort komt hier wel even een fotootje bij; maar het betreft het 2008 model in Kawa-groen. Wel was ik benieuwd naar hoeveel liter er ongeveer in de tank gaat, en wat jullie zoal op 1 tank benzine halen
 
Gefeliciteerd met je kawa! 15.5 liter volgens Kawasaki ER-6f

Verder rijdt de mijne (er6n uit 2015) ongeveer 1 op 20 met een semi sportieve rijstijl en E5 benzine.
 
@NLBUURMAN Dat is even wat anders dan een Virago!
Met mijn 2016 model doe ik ook 1 op 20 met vlotte rijstijl. Heb 'm deze maand al weer 4 jaar.. tijd voor wat nieuws. :+
Onlangs wel op de nieuwe 2020 Z650 gereden met TFT-scherm... dat is best een fijne machine. Vond het eerdere model van de Z650 niet zo mooi, maar de nieuwe met nieuwe koplamp en zijpanelen voor de radiateur ziet er heel wat beter uit.

Dit topic is inderdaad redelijk uitgestorven.. de ER6 is natuurlijk niet echt een populaire machine, rijschoolfiets. Blinkt nergens in uit, maar is een prima ding. Doet wat het moet doen, is alleen niet superspannend. Ik moet gewoon een betrouwbare motor hebben om van A naar B te komen en het ding moet gewoon goede remmen hebben en op de snelweg niet al te hoogtoerig 120-140km/u aankunnen. Meestal wissel ik elke 2 jaar of minder van motor, dus dat ik 'm nu al 4 jaar heb, zegt ook wel wat. Al maak ik volgens mij meer kilometers op andere motoren. :P
 
Hi ER6N-ers, ik heb een vraagje. Is het normaal dat de voorrem van de er6n vrij ‘abrupt’ is? Dus dat je bij weinig inknijpen heel veel remkracht hebt? Dit viel mij op en is niet altijd prettig, vooral niet met lage snelheden. Is dit een eigenschap of is er dan iets mis? Het betreft een 2008 model zonder abs.
 
Hi ER6N-ers, ik heb een vraagje. Is het normaal dat de voorrem van de er6n vrij ‘abrupt’ is? Dus dat je bij weinig inknijpen heel veel remkracht hebt? Dit viel mij op en is niet altijd prettig, vooral niet met lage snelheden. Is dit een eigenschap of is er dan iets mis? Het betreft een 2008 model zonder abs.
Niet zelf zo ervaren (6N ABS '09).

Probeer anders eens met 1 of 2 vingers te remmen ipv een hele hand. En de rem altijd eerst "aanleggen" alvorens door te remmen.
 
Kan je de hendel afstellen bij de 2008? Anders kan je 'm wat dichterbij zetten, dan moet je verder knijpen voor je hetzelfde bereikt als in standje 1.
 
Niet zelf zo ervaren (6N ABS '09).

Probeer anders eens met 1 of 2 vingers te remmen ipv een hele hand. En de rem altijd eerst "aanleggen" alvorens door te remmen.
Kan je de hendel afstellen bij de 2008? Anders kan je 'm wat dichterbij zetten, dan moet je verder knijpen voor je hetzelfde bereikt als in standje 1.

Bedankt voor jullie reacties. Het zit hem niet in de knijpafstand, maar het erge ‘aan-uit’ gedrag. Er zit geen opbouw in.

Met minder vingers remmen is het proberen waard inderdaad, maar ik dacht misschien is het een technisch probleem. Keihard geworden remblokken of iets dergelijks.
 
Afstand van de remhendel verandert wel het remgedrag, als je 'm verder weg zet, rem je 'eerder'. Zet je 'm helemaal dichtbij (standje 5, meestal), dan moet je een aardig eindje knijpen voor de remmen eindelijk aangrijpen. Ik heb mijn remmen het liefst zo direct mogelijk.
Maar goed, ik zou het moeten voelen hoe het bij jouw motor is en hoe erg dat aan/uit effect is. In principe moet ie redelijk vlot bijten (ik heb dan wel het laatste model, van 2016) en dan kan je verder de kracht opbouwen. Bij jou klinkt het eerder als vol in de ankers of niet. Of gewoon een keer de klauwen uit elkaar (laten) halen, schoonmaken, nieuwe remblokken er op, remvloeistof vervangen etc.
 
Bedankt voor jullie reacties. Het zit hem niet in de knijpafstand, maar het erge ‘aan-uit’ gedrag. Er zit geen opbouw in.

Met minder vingers remmen is het proberen waard inderdaad, maar ik dacht misschien is het een technisch probleem. Keihard geworden remblokken of iets dergelijks.
Het kan zijn dat er bijv gesinterde remblokken op zitten, die zijn remmen wat feller dan organische. Verglaasde remblokken nemen eerder in remkracht af.

Ze zou inderdaad zoals monomuis zei de remmen kunnen schoonmaken of reviseren (als de motor al wat km heeft gelopen) of andere remblokken proberen. Ik houd persoonlijk net als mono wel van agressief aangrijpende remmen, je zou er ook dmv van eerdergenoemde remtechnieken (1 of 2 vingers en smooth aanleggen mee om kunnen leren gaan als het geen technisch defect is.
 
@NLBUURMAN Dat is even wat anders dan een Virago!
Met mijn 2016 model doe ik ook 1 op 20 met vlotte rijstijl. Heb 'm deze maand al weer 4 jaar.. tijd voor wat nieuws. :+
Onlangs wel op de nieuwe 2020 Z650 gereden met TFT-scherm... dat is best een fijne machine. Vond het eerdere model van de Z650 niet zo mooi, maar de nieuwe met nieuwe koplamp en zijpanelen voor de radiateur ziet er heel wat beter uit.

Dit topic is inderdaad redelijk uitgestorven.. de ER6 is natuurlijk niet echt een populaire machine, rijschoolfiets. Blinkt nergens in uit, maar is een prima ding. Doet wat het moet doen, is alleen niet superspannend. Ik moet gewoon een betrouwbare motor hebben om van A naar B te komen en het ding moet gewoon goede remmen hebben en op de snelweg niet al te hoogtoerig 120-140km/u aankunnen. Meestal wissel ik elke 2 jaar of minder van motor, dus dat ik 'm nu al 4 jaar heb, zegt ook wel wat. Al maak ik volgens mij meer kilometers op andere motoren. :P

Zeker wat anders, en wat je beschrijft is inderdaad precies wat ik zoek; rustig op de snelweg en lekker betrouwbaar. Beproefde techniek maar wel een beetje karakter met de 2cilinder en lekker rijden! Afgelopen zaterdag was het heerlijk weer daarvoor, dus lekker gereden :)
 
Zeker wat anders, en wat je beschrijft is inderdaad precies wat ik zoek; rustig op de snelweg en lekker betrouwbaar. Beproefde techniek maar wel een beetje karakter met de 2cilinder en lekker rijden! Afgelopen zaterdag was het heerlijk weer daarvoor, dus lekker gereden :)

Zaterdag was idd erg lekker, zondag was tot einde van de middag lekker, tot die wind opstak. Op sommige plekken waar je 60 mocht, was 70 al gevaarlijk. Werd ook meteen wat frisser in mijn doorwaai-jas. ;) De 650 is idd prima, maar wil je snel inhalen op de snelweg, dan wel ff een versnelling terug. Er rijden nog genoeg idioten op de weg overdags, die rustig 160-170 gaan rijden, waar ander verkeer allemaal nog 100 doet.. als het nou rustig was, OK... maar het was niet rustig.
 
Na een toch redelijk zwaar ongeluk na anderhalf jaar weer een motor, van een CBR 600RR naar een wat relaxter model... ER6N, 2016 model.
2 weken verder ruim 1000km ermee gereden, moet zeggen dat 't wel een fijn ding is. Vooral het het gemak waarmee je door de bochten gaat... Verder wel wat aan de tamme kant vooral bovenin mis ik wel wat vermogen. Maar al met al prima.
 

Bijlagen

  • IMG_20200519_193924.jpg
    IMG_20200519_193924.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 19
Hallo allemaal! Vanaf morgen ben ik wellicht eigenaar van een ER-6N uit 2006. Ik ga in Tilburg langs bij Nippon Bikes, om deze te bekijken:


Lees goede recensies over Nippon en wordt ook vriendelijk te woord gestaan. Zijn er zaken waar ik specifiek bij de er6 op moet letten? Heb het forum al wat uitgepluist. Zien jullie verder iets aan de advertentie wat opvalt?
 
@DionJ90 prijs = verkocht. Heb je 'm gekocht?
Yes! Vanmiddag langs geweest in Tilburg. Motor zag er erg goed uit en na een proefrit die vlekkeloos verliep de motor gekocht! Alle slijtagedelen zijn gecontroleerd en geen gekke (bij) geluiden. De koppeling was wat zwaar, maar een nieuwe kabel krijg ik later thuis gestuurd. Die had hij nog niet binnen. Die vervang ik zelf.
 
Yes! Vanmiddag langs geweest in Tilburg. Motor zag er erg goed uit en na een proefrit die vlekkeloos verliep de motor gekocht! Alle slijtagedelen zijn gecontroleerd en geen gekke (bij) geluiden. De koppeling was wat zwaar, maar een nieuwe kabel krijg ik later thuis gestuurd. Die had hij nog niet binnen. Die vervang ik zelf.

Gefeliciteerd! Veel plezier er mee!
 
Na een toch redelijk zwaar ongeluk na anderhalf jaar weer een motor, van een CBR 600RR naar een wat relaxter model... ER6N, 2016 model.
2 weken verder ruim 1000km ermee gereden, moet zeggen dat 't wel een fijn ding is. Vooral het het gemak waarmee je door de bochten gaat... Verder wel wat aan de tamme kant vooral bovenin mis ik wel wat vermogen. Maar al met al prima.

Dat is echt compleet wat anders, van CBR600RR naar dit. Het is gewoon een makkelijk motortje, blinkt nergens in uit maar is vlot zat. Bovenin heb je inderdaad geen eindsprint zoals je dat met viercilinders hebt. Je mag in NL toch bijna niets meer, dus ik denk dat een ER6N wat makkelijker inzetbaar is dan een CBR600RR, die gewoon vraagt om te knallen (waar het niet mag).
 
Hi allemaal, mijn vriendin heeft vandaag haar ER6N uit 2015 helaas om laten vallen op een kei- gevolg, voorkap stuk...

Het gaat om het kapje rondom de koplamp- verder gelukkig geen schade.. iemand enig idee waar ik zo’n kapje zou kunnen scoren?
 
Dat is balen! Gelukkig alleen schade aan dat kapje.
Tsja.. waar kan je die scoren. Sowieso bij elke Kawasaki-dealer. Die kunnen 'm dan bestellen.
Een andere optie is AliExpress. Alleen of het dan precies past, weet je pas als het binnen is.
Bij Ali: US $27.57 16% OFF|Mount Panel Carrier Vervangende Onderdelen Kuip Verblijf Beugel Upper Auto Motorcycle Koplamp Voor Kawasaki ER6N 2012 2016|Dekens & Sierlijsten| - AliExpress let wel op dat het boven 22 euro is, dus het is mogelijk dat je inklaringskosten etc. nog er bovenop moet betalen. Op Ali zie ik 'm in groen en zwart.
 
Even wat geks. Hij lekt ineens olie, het is niet veel. Na een avond druppelen ligt er nog geen plas! Aangezien ik verder een leek ben, vroeg ik mij af waar het vandaan komt. Het komt in ieder geval van de boutjes op de foto's. Het gekke is dat hij nauwelijks gebruikt wordt, af en toe een klein stukje door de straat. Na de eerste paar weken nog niet gelekt..
 

Bijlagen

  • IMG-20200713-WA0006.jpg
    IMG-20200713-WA0006.jpg
    170,9 KB · Weergaven: 17
  • IMG-20200713-WA0005.jpg
    IMG-20200713-WA0005.jpg
    110,1 KB · Weergaven: 18
Iets hoger zie ik ook nog wel olie, dus het kan ook het laagste punt zijn waar de druppels van af vallen. Je zou kunnen kijken of de bout los zit en kijken of je 'm iets kan aandraaien. Verder zou ik rondom schoonmaken van waar je olie ziet zitten en na een eerste ritje kijken waar de olie vandaan komt.
 
Het lijkt inderdaad aan 1 boutje te liggen, die kon ik redelijk makkelijk aandraaien. Zal het inderdaad even in de gaten houden. Had hem al schoon en drooggemaakt. Dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan