Kawasaki VN 800 Topic

Ben dan benieuwd wat voor type band je er nu op hebt dan.
Ik heb er vorig jaar ook een nieuwe band op laten zetten, die was iets breder dan origineel, maar ook platter.
Ik vond de originele band al vrij hoog eigenlijk.

OK, duidelijk. De olie in de voorvork heb ik laten verversen maar had geen idee dat zulks ook met de achterveer kon. Echt deinen doet 'ie niet maar ik vind 'm bij flinke hobbels wel erg ver doorzakken. Daar had ik echter tot de montage van een set nieuwe banden geen problemen mee. Zo nu-en-dan doorslaan, och, dan maar wat rustiger aan doen. Met de nieuwe banden echter raakt de achterband nogal eens het spatbord, wat mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de band lijkt. Dát is de reden dat ik nu toch weer over mijn achterveer spreek, niet het doorslaan.

Om je vragen te beantwoorden:
Als ik solo rijd is stand 7 echt niet te doen. Moeilijk onder controle te houden bij slecht wegdek en een zere onderrug van het gestuiter.

Ik weeg pak 'm beet 90KG, mijn vriendin zo'n 70KG. Ik zit dus niet met een olifant achterop, maar het verschil in vering is enorm. Met de veer op stand 7 sloeg 'ie met haar achterop zelfs nog af-en-toe door, maar nogmaals, daar kan ik mee leven. Het raken van de achterband is wat ik een probleem vind.

Lekkage zou ik niet weten. Dergelijk onderhoud láát ik doen omdat ik er geen kaas van gegeten heb. Bij de dealer is het echter niet opgenoemd en die hebben de veer er ook uit gehad om 'm in eerste instantie harder te zetten.

Voor zover ik weet is de vering nooit aangepast. De vorige eigenaar heeft nog geen 4K met deze machine gereden en heeft niet zo heel veel bijzonders met de fiets gedaan buiten een ander stuur en een super stoer highway hawk remoliereservoirdekseltje. :+

Gezien ik met de oude banden (die nog gaaf waren, maar wel 17 jaar oud) geen problemen had neem ik aan dat deze banden toch iets hoger zijn dan de oude. Nu rijden ze een stuk lekkerder dus als dit probleem met de achterveer op te lossen valt zonder dat ik van de fiets af stuiter dan ben ik al heel blij. Daarbij vind ik het geen enkel probleem om nu eenmalig een stevig bedrag aan een betere veer te besteden. Het is mijn enige motor en ik zou graag zien dat ik daar een beetje comfortabel op kan rijden zonder mezelf druk te hoeven maken over dit soort zaken.
 
Dunlop D404, in dezelfde maat als origineel (140/90-16).
Die serie van Dunlop heeft erg veel rubber. Zowel in het karkas als het profiel dat daar weer op ligt.

Ik kan me voorstellen dat die band net wat hoger uitpakt dan een ander merk.
 
Dat verstellen is laatst idd heel aardig gelukt (zonder krik overigens, maar enkel zachter gezet, van 7 naar 5). Ik rijd meestal solo maar iid zo nu en dan duo, en dan is het niet handig als dat bakje eruit moet (zo gemakkelijk vond ik dat kreng niet van zijn plaats komen).

Vanmiddag even bij de dealert langs geweest. Meneer heeft e.e.a. opgeschreven en komt erop terug. Ook hij vond het niet normaal dat het spatbord word geraakt bij een flinke hobbel. Ben benieuwd waar ze mee komen. :)

zonder op de krik te zetten??? ik heb op dat kreng gehamerd dat het niet mooi meer was: geen beweging in te krijgen; dan op de krik, achterwiel van de grond: gewoon een tikje, ging dan vanzelf!
 
Laatst bewerkt:
De achterschokbreker werkt grotendeels hetzelfde als je vorkpoten, dit gaat normaal gesproken ook met olie, bij performance motoren ook nog met nitrogeen gas, maar dat hebben we niet op de VN.

Het is een beetje lastig advies te geven, want ik heb zelf bij mijn VN nog nooit naar m'n vering gekeken, wel probeer ik er zoveel mogelijk in te verdiepen bij het crossen, maar eenvoudig is het niet.
Als ik mijn vrouw (en die is licht) achterop de VN heb, wil ie ook wel 's een beetje doorslaan bij hogere verkeersdrempels, irritant maar dat neem ik voor lief, het is een cruiser met erg basale vering.

Normaal gesproken heb je hoofdzakelijk 2 factoren die je stugheid bepalen.
De veer voorspanning, dus de veer rondom de schokbreker die je afgesteld had met de afstelring.
Die voorspanning wordt eigenlijk hoofdzakelijk gebruikt om je rijhoogte te bepalen en binnen een bepaalde marge optimaal te presteren, hierbij worden er soms nog aanpassingen gedaan d.m.v. stuggere/dikkere veren voor zwaardere en dunnere veren voor lichtere belasting.
2e is de compressie clicker waarmee je stugger of minder stug kan verstellen, hier wordt de olie in de schokbreker zodanig omgeleid dat het meer weerstand geeft, een variant hierin is ook dikkere of dunnere olie.
Hoe minder de olie zijn eigenschappen bewaard, hoe meer de vering gaat po-go-en, of deinen.
Maar een compressie clicker heeft de VN niet voor zover ik weet.
Ze hebben dus bij de VN de stugheid en rijhoogte tesamen gecombineerd in 1 verstelling, de veer voorspanning.

Ik vraag me een aantal dingen af als ik je berichten lees.
Is die vering als je hem wat harder zet echt niet te doen als je solo rijdt?
Hoeveel wegen jij en je vriendin/vrouw? Zou de marge tussen jij als solo en duo zo breed zijn dat dit niet met 1 generieke instelling van de standaard vering op te lossen is?
Zou de schokbreker een lekkage hebben (gehad) waarbij de olie niet of nauwelijks nog aanwezig is en dan voortijdig met je vriendin/vrouw achterop doorslaat?
Is de vering ooit aangepast (verlaagd) zodat de veerweg erg kort is geworden t.o.v. het achterspatbord?

Je zou wellicht eens naar een verings specialist kunnen gaan om je te informeren, die hebben veel inzicht, misschien hebben zij een goedkopere oplossing dan de aanschaf van een aftermarket schokbreker.
Door de bank genomen heeft een dealer geen verstand van vering.

thx voor de begrijpbare uitleg, mijn V is van 2001, heb nu 11 000kms, denk dat ik dan nodig ook eens de voorvorken moet (laten) verversen!
 
Laatst bewerkt:
Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd nooit de vork of schokbreker olie heb vervangen, en dat ding is van 95.
Voorkant po-go-ed niet en lijkt prima, maar achterkant deint wel ietsje.
 
Ik moet zeggen dat ik eerlijk gezegd nooit de vork of schokbreker olie heb vervangen, en dat ding is van 95.
Voorkant po-go-ed niet en lijkt prima, maar achterkant deint wel ietsje.
Voorvork is ongeveer het meest ondergewaardeerde stuk motor.
Zeker bij onderhoudsbeurten, wordt nogal snel overgeslagen.
 
Ja, je ziet het ook wel 's met jongens die oudere sportmotoren rijden.
Oud, maar nog steeds brokjes techniek van Showa of Kayaba.
Vaak wordt er geklaagd over hoe slecht zo'n ding rijdt vs modern, maar hebben nooit gedacht aan onderhoud van de vering, wel aan aftermarket budget vervangingsvering.
Het doet na revisie dan vaak niet veel onder aan een moderne motor.

Voorvork is ongeveer het meest ondergewaardeerde stuk motor.
Zeker bij onderhoudsbeurten, wordt nogal snel overgeslagen.
 
Laatst bewerkt:
maar deanevo, ik zou het voor het geld van nieuw keerringen en olie niet laten om eens te proberen.......
ondanks dat mijn yamaha trx niet lekte o.i.d. vorig jaar toch de olie eens vervangen. wouw had ik eerder moeten doen............ komt langs de keerringen toch meer water/condens weet ik veel bij. het stinkt en is niet bepaald fris om te zien. net als remolie, dat trekt water aan en daarmee verslechteren de eigenschappen.

ik zeg; probeer het eens ;)
 
Vanavond nog even geklust aan de VN800a van t vrouwtje. Ze houdt niet van chroom, dus alles zwart dan maar....
full
 
Tja, prioriteiten.
De andere motoren kosten gewoon veel geld met onderhoud.

maar deanevo, ik zou het voor het geld van nieuw keerringen en olie niet laten om eens te proberen.......
ondanks dat mijn yamaha trx niet lekte o.i.d. vorig jaar toch de olie eens vervangen. wouw had ik eerder moeten doen............ komt langs de keerringen toch meer water/condens weet ik veel bij. het stinkt en is niet bepaald fris om te zien. net als remolie, dat trekt water aan en daarmee verslechteren de eigenschappen.

ik zeg; probeer het eens ;)
 
Heb ook mijn achtervering bijgesteld, maar heb het gevoel dat de motor uit wil breken. Zal wel tussen mijn oren zitten omdat de wegligging nu wel goed is en de motor zicht gedraagt als een echte motor of moet ik hem toch maar weer een standje terug zetten?
 
gewoon afstellen zodat je voor je gevoel denkt nu is het goed
niemand kan op afstand bepalen wat goed is
ik rij met een drifter waarvan ik vind dat die goed stuurt,maar iemand anders vind hem weer te slap
ik ben niet de lichtste qua gewicht 120 kg
dus das weer anders als dat je een mug bent
gr Fred
 
customs zijn in de regel niet gemaakt om te jagen
daar voor zijn er veel betere motoren gemaakt
die dat kunnen
een vn800 heeft nu eenmaal weinig pk,s en ideaal voor het rustige werk
en vering is altijd persoons gebonden
dat is mijn ervaring
heb in het verleden altijd in de zelfbouw gezeten en alles gedaan wat een ander voor gek versleet
maar wie niet waagd wie niet wint is het motto
ben nu bezig met mijn laatste caferacer op basis van een xs650 staande twin
heb het ding al 16 jaar en heeft al verscheidene uitvoeringen op zijn naam staan
maar dit is waarschijnlijk het laatste project
de caferacer is populair en hier geld de kunst van het weg laten
basis goed motorblok en remmerij meer heb je niet nodig
 
Van de week weer ff verder gegaan met de VN van me vriendin....
Spatbordje gemonteerd...
Toch wel handig zo een bovenloopkraan ;)

1 by Marco de Lange, on Flickr
2 by Marco de Lange, on Flickr

Zo kunnen we er makkelijk bij :)
3 by Marco de Lange, on Flickr

En dan uiteindelijk...
4 by Marco de Lange, on Flickr

Binnenkort nog een keertje eraf om te spuiten en nog wat kleine dingetjes en dan mag ze nie meer klagen ;) :X :W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan