Wow, je maakt er wel een aardig precisie werkje van.Om heel eerlijk te zijn kan ik jou daar nog geen duidelijk antwoord op geven.
Waarom niet?
Omdat ik een combinatie gebruik van meerdere vetten.
Ten eerste heb ik voor de langere ritten waarbij ik dagen van huis ben een Scotoiler op mijn Z300.
Daar zijn ook de meningen over verdeeld en gaan we nu maar geen discussie van maken.
Wel is het een handig hulpmiddel waarbij ik geen losse kettingspray mee hoef te nemen als bagage onderdeel.
Ten tweede gebruik ik doorgaans de S100.
Daar ben ik heel tevreden over.
Hoorde laatst van een motormaatje dat die de kettingspray van de Action gebruikt naar volle tevredenheid op zijn ZZR600.
Ik wilde dat graag eens proberen en heb 2 bussen ervan gehaald.
Spul kost een fractie ten opzichte van de S100 en wil dit gaan vergelijken.
Ik wissel dus wat af tussen de S100 en die cheap ass Action kettingspray.
Moet zeggen dat ik het nu een aantal weken gebruik en weinig verschil merk tussen die S100 en die van de Action.
Maar ik kan waarschijnlijk niet objectief genoeg zijn, omdat ik denk dat je het beste de 2 vetten in een laboratorium moet onderzoeken om er zo achter te komen welke van de 2 het beste functioneert om een ketting optimaal gesmeerd te houden. ( de samenstelling van de 2 produkten zal hoogstwaarschijnlijk niet identiek zijn )
Wel kan ik hier zeggen dat het verschil tussen die 2 vetten betreffende wegslaan en vervuiling naar de achtervelg hetzelfde is.
Daartussen zie ik geen noemenswaardig verschil.
Ik ben eerlijk gezegt van nature een Cardan man.
Ben eigenlijk anti ketting.
Mede omdat ik vroeger de nodige BMW motorfietsen heb mogen berijden en de Cardanaandrijving mij het beste beviel.
Mijn volgende motorfiets gaat absoluut weer een Cardanfiets worden.
Deze Z300 rijdt heerlijk en zelfs met ketting geen enkel probleem.
Maar het is voor mij slechts een tussenstation.
Hoop jou een beetje antwoord te hebben gegeven op je vraag.
Ook ben ik er ene die zekers niet zijn ketting pas om de 400 kilometer smeert.
Neen, ik doe dit veel regelmatiger.
Ik hou mijn Z300 graag schoon in alle opzichten en ben er zuinig mee.
Ik weet dat het teveel inspuiten van vet op de ketting de boel en met name de achtervelg behoorlijk kan versmeren.
Dus ik zorg ervoor dat mijn ketting ten alle tijden netjes op de juiste spanning staat en rond de 200km smeer ik de ketting dmv een tandeborstel en de S100 of de Action kettingspray.
Ik zet dus niet mijn motor op de paddockstand en in de 1ste versnelling waarbij ik met 5 seconden klaar ben door even te sprayen.
Neen, ik spuit telkens iets vet op de tandenborstel en smeer zo de rolletjes in van de hele ketting.
Begin aan de binnenzijde en daarna de buitenzijde.
Op deze manier kan ik zelf beter bepalen hoeveel vet ik gebruik en weet ik zeker alle schakels met rolletjes in te vetten en zekers niet teveel te gebruiken.
Het is ten opzichte van effe insprayen een arbeidsintensief klusje, maar wel ene die ik graag mag doen en waarbij mijn ketting ten alle tijden optimaal gesmeerd blijft maar mijn velg zekers niet overmatig versmeerd.
Een ieder zal het op zijn/haar eigen manier doen en dat geeft ook niet.
Zolang ik met een ketting fiets rijd doe ik het op deze manier die mij het beste bevalt en waarbij de levensduur van de ketting in mijn optiek het langst meegaat.
Ik zie vaak motoren waarbij de ketting gortdroog staat.
Maakt opzich niet uit, maar ik ben wat zuiniger op mijn spullen.
Vr Gr Erwin
Ben zelf al blij als de ketting (goed) vet is en de rest aardig schoon.
Maar zal de Action spray zeker is gaan proberen, Scheelt wel aanzienlijk in kosten.
Ben zelf overigens ook wel fan van cardan, nooit echt omkijken naar (soms even oliepeil checken). Maar helaas vindt je het vaak alleen op de zwaardere fietsen vanwege het extra gewicht.