Heren en dames lezers,
Al vanaf jong af aan aan het mee-lezen en dromen op dit forum en nu is het er eindelijk van gekomen, mijn eerste eigen project!
Als basis heb ik een 98pk-sterke Kawa zzr600 D uit 1990. Voor niks gekregen van mijn oom. De motor stond al een tijdje stil nadat hij door zoonlief was afgetankt met de tuinslang in de uitlaat . Hij is daarna helemaal uit elkaar geweest en alles is droog en schoon gemaakt.
Begin februari de motor opgehaald en thuis neergezet:
Ik loop al jaren rond met het idee om zelf een streetfighter/-naked te bouwen van een racer..maar aangezien het budget nooit echt daar was als student zijnde is het er nooit echt van gekomen.
Na het binnen zetten van de Kawa maar direct begonnen met het demonteren van grote kapdelen om de staat van de motor goed te kunnen bekijken.
Na het blootleggen van de motor en het verwijderen van de carterontluchting zag ik wat vloeistof in het blok staan, dit leek benzine..ik heb de bougies verwijderd en de motor voorzichtig wat slagen op de startmotor laten maken, er spoot direct een straal van een halve meter aan benzine uit het gat van de carterontluchting. En wat bleek..de motor heeft stilgestaan met een kapotte benzinekraan...door de lange periode van stilstaan is alle benzine vanuit de tank in het onderblok gelopen.
Vervolgens de olieplug uit het blok gedraaid en minstens 3,5 liter aan benzine vermengd met olie uit het blok laten lopen. Vervolgens alles een paar nachten open gelegd en uit laten dampen. Na een paar dagen de bougies er in gedraaid, wat brandstof aangevoerd naar de carburateurs en het beestje trachten te starten...en jawel hoor..hij liep verrassend genoeg als een zonnetje.
Vervolgens verder gegaan met het strippen van de motor
De conditie van de motor viel mij alles mee, de enige grote punten zijn een doorgerotte uitlaat (na het punt waar de 4 bochten samen komen en zich splitst naar 2 uitgangen, dit omdat hier lange tijd water in heeft gestaan) en er zit roest binnen in de tank.
Wat betreft het nieuwe ontwerp had ik al wat in mijn hoofd zitten;
Wij zijn thuis al jaren trouw fan van Yamaha..en ik persoonlijk vooral van de R1 en dan het type uit bouwjaar 2003.. Ik wist dus dat ik voor het nieuwe ontwerp iets met een R1 2003 kontje wilde doen, dit omdat het design van de ´stealth´ achtige kont met geïntegreerd achterlicht al jaren mijn favoriete bikebooty is.
Zo gezegd zo gedaan..marktplaats opgegaan en gekeken wat er allemaal aangeboden werd. Uiteindelijk een 2003 R1 kont inclusief zadel en achterlicht met geïntegreerde LED knippers op de kop kunnen tikken.
Even op het originele subframe gelegd voor het idee:
Vervolgens het originele subframe, achterbrug met wiel verwijderd om een prototype van het nieuwe subframe te gaan maken. Eerst de juiste hoogte van de kont vastgesteld als uitgangspositie, de bovenkant van de kont moest 1100 mm van de grond komen te staan, deze lengte bracht de mooiste verhouding kont t.o.v. de tank met zich mee.
Even snel een subframepje in elkaar gehecht voor het idee om de kont te positioneren:
Vervolgens de definitieve maten van het subframe bepaald en voorzichtig een frame in elkaar gehecht
Vervolgens de uitgangspositie van het R1 zitje gaan bepalen aangezien de zit t.o.v. de motor alles bepalend is voor de verdere zitpositie en rijgedrag moest dit een goed ondersteunend frame worden:
De lassen winnen geen schoonheidsprijzen..maar ach..
En de laatste foto representeert ook de huidige staat van het project.
Een aantal zaken waar ik mee bezig ben momenteel:
- Het 4 in 2 systeem wordt naar het samensmeltpunt van de 4 bochten doorgeslepen. Er zal met lasbochten en tiglaswerk naar een 4 en 1 systeem gewerkt worden zodat er aan de rechterkant (van achter gezien) mooi een kort dempertje gemonteerd kan worden.
- Ik ben op zoek naar een passende oplossing voor de tellerbak. Aangezien dit een gigantisch blok plastic is met 3 analoge tellers (toeren, snelheid, kvs temperatuur) kan ik deze niet verwerken in het gewenste ontwerp...al jullie tips voor ombouw van analoog naar digitaal zijn welkom (alle overige ook overigens )
- Qua kleurstelling ben ik er nog niet helemaal uit. Aangezien ik geen vermogen uit ga geven aan spuitwerk doe ik dit zelf. Op het moment denk ik dat ik kies voor een zwarte motor, zwarte velgen met gifgroene kawa accenten (denk aan windingen achterveer, dekseltje remvloeistofreservoir, velglint en eventueel wat striping) maar het moet absoluut niet een te hoog ´tuning´ gehalte krijgen want ik geef de voorkeur aan een af-fabriek look, al wordt dit met een beperkt budget lang niet zo mooi als de andere projecten die ik hier gezien heb
Ik zal dit topic blijven updaten in de hoop dat mij toch waardevolle tips en informatie worden toegespeeld aangezien dit mijn eerste zelfbouw project is..qua motoren betreft.
Groetjes,
Joeri Lago
Al vanaf jong af aan aan het mee-lezen en dromen op dit forum en nu is het er eindelijk van gekomen, mijn eerste eigen project!
Als basis heb ik een 98pk-sterke Kawa zzr600 D uit 1990. Voor niks gekregen van mijn oom. De motor stond al een tijdje stil nadat hij door zoonlief was afgetankt met de tuinslang in de uitlaat . Hij is daarna helemaal uit elkaar geweest en alles is droog en schoon gemaakt.
Begin februari de motor opgehaald en thuis neergezet:
Ik loop al jaren rond met het idee om zelf een streetfighter/-naked te bouwen van een racer..maar aangezien het budget nooit echt daar was als student zijnde is het er nooit echt van gekomen.
Na het binnen zetten van de Kawa maar direct begonnen met het demonteren van grote kapdelen om de staat van de motor goed te kunnen bekijken.
Na het blootleggen van de motor en het verwijderen van de carterontluchting zag ik wat vloeistof in het blok staan, dit leek benzine..ik heb de bougies verwijderd en de motor voorzichtig wat slagen op de startmotor laten maken, er spoot direct een straal van een halve meter aan benzine uit het gat van de carterontluchting. En wat bleek..de motor heeft stilgestaan met een kapotte benzinekraan...door de lange periode van stilstaan is alle benzine vanuit de tank in het onderblok gelopen.
Vervolgens de olieplug uit het blok gedraaid en minstens 3,5 liter aan benzine vermengd met olie uit het blok laten lopen. Vervolgens alles een paar nachten open gelegd en uit laten dampen. Na een paar dagen de bougies er in gedraaid, wat brandstof aangevoerd naar de carburateurs en het beestje trachten te starten...en jawel hoor..hij liep verrassend genoeg als een zonnetje.
Vervolgens verder gegaan met het strippen van de motor
De conditie van de motor viel mij alles mee, de enige grote punten zijn een doorgerotte uitlaat (na het punt waar de 4 bochten samen komen en zich splitst naar 2 uitgangen, dit omdat hier lange tijd water in heeft gestaan) en er zit roest binnen in de tank.
Wat betreft het nieuwe ontwerp had ik al wat in mijn hoofd zitten;
Wij zijn thuis al jaren trouw fan van Yamaha..en ik persoonlijk vooral van de R1 en dan het type uit bouwjaar 2003.. Ik wist dus dat ik voor het nieuwe ontwerp iets met een R1 2003 kontje wilde doen, dit omdat het design van de ´stealth´ achtige kont met geïntegreerd achterlicht al jaren mijn favoriete bikebooty is.
Zo gezegd zo gedaan..marktplaats opgegaan en gekeken wat er allemaal aangeboden werd. Uiteindelijk een 2003 R1 kont inclusief zadel en achterlicht met geïntegreerde LED knippers op de kop kunnen tikken.
Even op het originele subframe gelegd voor het idee:
Vervolgens het originele subframe, achterbrug met wiel verwijderd om een prototype van het nieuwe subframe te gaan maken. Eerst de juiste hoogte van de kont vastgesteld als uitgangspositie, de bovenkant van de kont moest 1100 mm van de grond komen te staan, deze lengte bracht de mooiste verhouding kont t.o.v. de tank met zich mee.
Even snel een subframepje in elkaar gehecht voor het idee om de kont te positioneren:
Vervolgens de definitieve maten van het subframe bepaald en voorzichtig een frame in elkaar gehecht
Vervolgens de uitgangspositie van het R1 zitje gaan bepalen aangezien de zit t.o.v. de motor alles bepalend is voor de verdere zitpositie en rijgedrag moest dit een goed ondersteunend frame worden:
De lassen winnen geen schoonheidsprijzen..maar ach..
En de laatste foto representeert ook de huidige staat van het project.
Een aantal zaken waar ik mee bezig ben momenteel:
- Het 4 in 2 systeem wordt naar het samensmeltpunt van de 4 bochten doorgeslepen. Er zal met lasbochten en tiglaswerk naar een 4 en 1 systeem gewerkt worden zodat er aan de rechterkant (van achter gezien) mooi een kort dempertje gemonteerd kan worden.
- Ik ben op zoek naar een passende oplossing voor de tellerbak. Aangezien dit een gigantisch blok plastic is met 3 analoge tellers (toeren, snelheid, kvs temperatuur) kan ik deze niet verwerken in het gewenste ontwerp...al jullie tips voor ombouw van analoog naar digitaal zijn welkom (alle overige ook overigens )
- Qua kleurstelling ben ik er nog niet helemaal uit. Aangezien ik geen vermogen uit ga geven aan spuitwerk doe ik dit zelf. Op het moment denk ik dat ik kies voor een zwarte motor, zwarte velgen met gifgroene kawa accenten (denk aan windingen achterveer, dekseltje remvloeistofreservoir, velglint en eventueel wat striping) maar het moet absoluut niet een te hoog ´tuning´ gehalte krijgen want ik geef de voorkeur aan een af-fabriek look, al wordt dit met een beperkt budget lang niet zo mooi als de andere projecten die ik hier gezien heb
Ik zal dit topic blijven updaten in de hoop dat mij toch waardevolle tips en informatie worden toegespeeld aangezien dit mijn eerste zelfbouw project is..qua motoren betreft.
Groetjes,
Joeri Lago