Kawasaki ZZR600 streetfighter/naked project

Lago

Die hard MF'er
1 jan 2006
354
0
Gemonde
Heren en dames lezers,

Al vanaf jong af aan aan het mee-lezen en dromen op dit forum en nu is het er eindelijk van gekomen, mijn eerste eigen project! *O*

Als basis heb ik een 98pk-sterke Kawa zzr600 D uit 1990. Voor niks gekregen van mijn oom. De motor stond al een tijdje stil nadat hij door zoonlief was afgetankt met de tuinslang in de uitlaat _O- . Hij is daarna helemaal uit elkaar geweest en alles is droog en schoon gemaakt.

Begin februari de motor opgehaald en thuis neergezet:

20140201_141159_zpsae1c3ecf.jpg


20140201_150926_zps414ad6e0.jpg


20140201_151030_zpsdbbe32db.jpg


Ik loop al jaren rond met het idee om zelf een streetfighter/-naked te bouwen van een racer..maar aangezien het budget nooit echt daar was als student zijnde is het er nooit echt van gekomen.

Na het binnen zetten van de Kawa maar direct begonnen met het demonteren van grote kapdelen om de staat van de motor goed te kunnen bekijken.

20140201_152028_zps5c98be4f.jpg


20140201_163919_zpsd3b7b8ff.jpg


20140201_165708_zpsb9578a82.jpg


Na het blootleggen van de motor en het verwijderen van de carterontluchting zag ik wat vloeistof in het blok staan, dit leek benzine..ik heb de bougies verwijderd en de motor voorzichtig wat slagen op de startmotor laten maken, er spoot direct een straal van een halve meter aan benzine uit het gat van de carterontluchting. En wat bleek..de motor heeft stilgestaan met een kapotte benzinekraan...door de lange periode van stilstaan is alle benzine vanuit de tank in het onderblok gelopen.

Vervolgens de olieplug uit het blok gedraaid en minstens 3,5 liter aan benzine vermengd met olie uit het blok laten lopen. Vervolgens alles een paar nachten open gelegd en uit laten dampen. Na een paar dagen de bougies er in gedraaid, wat brandstof aangevoerd naar de carburateurs en het beestje trachten te starten...en jawel hoor..hij liep verrassend genoeg als een zonnetje.

Vervolgens verder gegaan met het strippen van de motor

20140201_184016_zps04b26572.jpg


20140203_163835_zpsf1a4e2e4.jpg


De conditie van de motor viel mij alles mee, de enige grote punten zijn een doorgerotte uitlaat (na het punt waar de 4 bochten samen komen en zich splitst naar 2 uitgangen, dit omdat hier lange tijd water in heeft gestaan) en er zit roest binnen in de tank.

Wat betreft het nieuwe ontwerp had ik al wat in mijn hoofd zitten;

Wij zijn thuis al jaren trouw fan van Yamaha..en ik persoonlijk vooral van de R1 en dan het type uit bouwjaar 2003.. Ik wist dus dat ik voor het nieuwe ontwerp iets met een R1 2003 kontje wilde doen, dit omdat het design van de ´stealth´ achtige kont met geïntegreerd achterlicht al jaren mijn favoriete bikebooty is.

Zo gezegd zo gedaan..marktplaats opgegaan en gekeken wat er allemaal aangeboden werd. Uiteindelijk een 2003 R1 kont inclusief zadel en achterlicht met geïntegreerde LED knippers op de kop kunnen tikken.

Even op het originele subframe gelegd voor het idee:

20140208_133645_zps025da659.jpg


Vervolgens het originele subframe, achterbrug met wiel verwijderd om een prototype van het nieuwe subframe te gaan maken. Eerst de juiste hoogte van de kont vastgesteld als uitgangspositie, de bovenkant van de kont moest 1100 mm van de grond komen te staan, deze lengte bracht de mooiste verhouding kont t.o.v. de tank met zich mee.

Even snel een subframepje in elkaar gehecht voor het idee om de kont te positioneren:

20140215_153619_zps4a12b942.jpg


Vervolgens de definitieve maten van het subframe bepaald en voorzichtig een frame in elkaar gehecht

20140215_171451_zpse685693b.jpg


20140215_171457_zps79f190f1.jpg


20140215_171512_zps99eb49a0.jpg


20140215_171518_zpsa52db76d.jpg


Vervolgens de uitgangspositie van het R1 zitje gaan bepalen aangezien de zit t.o.v. de motor alles bepalend is voor de verdere zitpositie en rijgedrag moest dit een goed ondersteunend frame worden:

20140220_201753_zps6d6e74ab.jpg


20140220_201804_zps3b1b5782.jpg


De lassen winnen geen schoonheidsprijzen..maar ach.. :]
20140220_201812_zpsac3be76a.jpg


20140220_201818_zps11c98df0.jpg


En de laatste foto representeert ook de huidige staat van het project.

Een aantal zaken waar ik mee bezig ben momenteel:

- Het 4 in 2 systeem wordt naar het samensmeltpunt van de 4 bochten doorgeslepen. Er zal met lasbochten en tiglaswerk naar een 4 en 1 systeem gewerkt worden zodat er aan de rechterkant (van achter gezien) mooi een kort dempertje gemonteerd kan worden.

- Ik ben op zoek naar een passende oplossing voor de tellerbak. Aangezien dit een gigantisch blok plastic is met 3 analoge tellers (toeren, snelheid, kvs temperatuur) kan ik deze niet verwerken in het gewenste ontwerp...al jullie tips voor ombouw van analoog naar digitaal zijn welkom (alle overige ook overigens ;) )

- Qua kleurstelling ben ik er nog niet helemaal uit. Aangezien ik geen vermogen uit ga geven aan spuitwerk doe ik dit zelf. Op het moment denk ik dat ik kies voor een zwarte motor, zwarte velgen met gifgroene kawa accenten (denk aan windingen achterveer, dekseltje remvloeistofreservoir, velglint en eventueel wat striping) maar het moet absoluut niet een te hoog ´tuning´ gehalte krijgen want ik geef de voorkeur aan een af-fabriek look, al wordt dit met een beperkt budget lang niet zo mooi als de andere projecten die ik hier gezien heb :o

Ik zal dit topic blijven updaten in de hoop dat mij toch waardevolle tips en informatie worden toegespeeld aangezien dit mijn eerste zelfbouw project is..qua motoren betreft.

Groetjes,

Joeri Lago
 
Ja origineel is het niet de meest sexy bike die Kawa ooit gemaakt heeft..mijn god zeg |( _O-
 
Mooi project Joeri en ik blijf je zeker volgen ;) Had het al vernomen van een klasgenoot van je O-) Groet een bekende van automotive engineering :P
 
Haha Noud kerel!,

Thanks mannen, vandaag weer een lekker beundagje! *D
 
Update´je,

Gisteren is het subframe eigenlijk zo goed als afgemaakt, het enige lastige stukje was het namaken van de originele tanksteun op het subframe. Dit is aardig gelukt vind ik zelf:

Zie links de originele, zie rechts de nagebeunde

20140222_161634_zpsaf76c97a.jpg


Past allemaal lekker, lip van het R1 zadel past nu ook in de tanksteun.

20140222_151651_zpsd1af84cd.jpg


Subframe kan nu netjes afgelast worden en gecoat worden:

20140222_161602_zps9c3cc276.jpg


Verder de achterbrug ontdaan van alle afgebladderde jaren 90 grijze verf..of wat het ook was:

20140222_111052_zps33970595.jpg


20140222_111810_zps4dc37b7f.jpg


Oja, nog even wat roest uit de tank geklopt.. :(

20140222_122705_zps449acc96.jpg


Even voor de beeldvorming alles erop gezet...was bang dat de R1 kont wat te lang zou zijn maar ik ben niet ontevreden met het resultaat, de ZZR blijkt toch een best lange achterbrug te hebben wat de verhouding ten goede komt. De 3-hoek tussen de twee kokers van het subframe zullen worden opgevuld met op maat gelaserde stukjes aluminium. Hierachter zal ook een accubakje verdwijnen.

Ben blij met het resultaat!

20140222_172609_zpse10ba6a7.jpg


20140222_172617_zps417f7fc6.jpg


20140222_172626_zpsf9558833.jpg


20140222_173201_zpsadc46a2b.jpg


Vandaag alle kappen verder spuitklaar maken, en bedenken welke koplampunit ik ga monteren.

;)
 
Ik zou overigens wel een dikkere achterband willen monteren, maar ik zit met de ruimte tussen de poten van de achterbrug, als ik hier een 180 of 190 band op knal gaat het nooit passen..?
 
Leuk project, ik blijf het volgen. Als je het dan hebt over laswerk wat niet de schoonheidsprijs verdient, die achterbrug is af fabriek toch echt een beetje bak en braad aan de onderkant.
Persoonlijk vind ik de R1 kont wel wat aan de lange kant, maar smaken verschillen. Komt er nog een superbike stuur op ?
 
Ja ik verwacht dat meer mensen de R1 kont te lang vinden, omdat hij wit is komt hij op de foto nogal bombastisch over...

Ja superbike stuur is wel de bedoeling, maar misschien pas over een tijdje, nieuwe kroonplaten met stuur en een setje degelijke rem en koppelingshendels komen toch al gauw met een behoorlijk prijsje tezamen.
 
Leuk project hoor, je idee is goed, kont lijkt idd wat lang, maar zoals je zei "Het wit helpt niet"

ik volg je :Y
 
Hele goeie Nops!

Ziet er best aardig uit voor die prijs..ik zal eens even gaan kijken wat er nog meer aangeboden wordt.
 
Kleine update:

Velgen en achterbrug liggen bij de coater, hoop ze volgende week terug te hebben in een mooie matzwarte kleur.

Tank, kont en voorspatbord zijn opgeschuurd en klaar om gespoten te worden

Bezig met het zoeken naar een mooie slip-on. Wordt waarschijnlijk een LeoVince SBK.
 
Is inderdaad een maandagochtend brugje geweest..stevie wonder lastechnieken.
 
Die spleetoog had inderdaad nog een beetje last van het weekend gevoel, maar de fabrieks lassen zien er soms niet uit. :( :( als je ernaar kijkt denk je, die kunnen best nog wel een cursusje volgen. :Y :Y, maar moet ook bekennen dat je met aluminium Co2 lassen niet van de mooie lassen krijgt als met tig lassen.

Maar verders mooi project :Y :Y .

Gr Roughneckk
 
ik zou een andere voorvork steken. en de linkerremklauw aan mij verkopen voor weinig.
 
Heb wel zitten kijken naar een USD vorkje...maar een fatsoenlijke kost al snel wat knaken.

Ik weet dat deze keerringen goed dicht zijn en dat hij prima veert..ff ander stuurtje erop en dan wil ik in april eerst maar eens gaan rijden. Misschien rijdt het wel gewoon als dikke stront, dan duw ik hem in de sloot en zal ik voor jou de remklauwtjes achterhouden. ;)
 
Updateje,

Tank plus kont en voorspatbord zijn geschuurd en klaar om deze week gespoten te worden

Demper gekocht, vind het zelf een erg mooi model omdat de 3 hoekige vormen ook in de ´stealth´ achtige-kont terug komen. Wist alleen niet dat de pijp helemaal open zou zijn, daar kwam ik pas achter toen ik de Db-killer eruit schroefde })

Vanavond het 4 in 2 systeem omlassen naar een 4 in 1 systeem en dmv lasbochten naar een juiste demperpositie werken.

Pics or it didn´t happen:

20140311_123248_zpsfb13ee44.jpg


Wel met E-keur gelukkig

20140311_123256_zps8e4c7539.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan