Kentekenplaat gevonden

BadSlipper

Hebben we haast of zo?
Donateur
8 feb 2012
1.915
246
West Betuwe
Even mijn ervaringen delen wat je allemaal meemaakt als je een kentekenplaat vindt.

Ik vond vanmiddag op het fietspat een kentekenplaat van een snorbrommer (daarom zet ik het kenteken hier maar niet neer). Ik weet hoe lastig het is voor de eigenaar, dus snel handelen, voor die stakker een nieuwe plaat gaat aanvragen.

Eerst heb ik de politie gebeld. "Als u iets gevonden hebt, moet u de gemeente bellen".

De gemeente gebeld: "Kunt u niet beter de politie bellen?" zie hierboven. |( :(

Ben Kwijt gebeld: we kunnen u alleen maar vragen om het op de site te zetten (dat heb ik inmiddels gedaan).

RDW gebeld: "Ja, dat is het kenteken van een Tomos zus of zo." Ik vroeg, is het niet mogelijk om de betrokkene even een mailtje te sturen, dat z'n plaat gevonden is. We weten toch allemaal wat een gezeur je anders krijgt? "Nee, dat doen we niet. U kunt de plaat vernietigen, maar als u dat vervelend vindt, mag u hem ook bij de gemeente of de politie brengen." Ik zeg, het is niet zo belangrijk wat ik vervelend vind. Maar kunnen we die arme stakker niet even helpen. Hoeveel moeite is een email nou? "We hebben er voor gekozen dit niet te doen." :r

Dan is er nog een site: "vind mijn plaat". Dat is helemaal bijzonder: daarvoor moet je je registreren, á 3 euro zoveel, maar je krijgt een vindersloon van 5 euro, dus ruim 2 euro winst. En als verliezer ben je in plaats van 30 euro 3 + 5 = 8 euro zoveel kwijt. Ik vind dat wel uitbuiting.

Kortom, een plaat vinden is bijna net zo erg als verliezen :+
 
Ik was eens de plaat van mijn motor verloren.
De volgende dag belde de dealer waar ik de motor heb gekocht me op.
Is die reclame onderaan toch nog ergens goed voor.
 
Er zit geen houder meer aan vast met een dealernaam. En goed zichtbaar langs het fietspad heb ik ook overwogen. Maar dat is ook leuk voor mensen met minder goeie bedoelingen.

Denk aan de suggestie van Gilles als je je helm een keer vergeten bent ;) .
 
Laatst kentekenplaat van de lease auto kwijt na een aanrijding met een vogeltje. Niet meer te vinden op de snelweg die avond dus halve dag kunnen besteden bij de dealer voor een nieuwe set platen.. mooi streven om de eigenaar te willen helpen. Maar diezelfde instanties maken het je net zo lastig als je zoekende bent. Heb de rdw gesproken, rws politie en gemeente. Niemand vertelt hetzelfde verhaal maar binnen hun mogelijkheden hebben ze je wel 'geholpen' :)
 
Misschien een idee om met stift achterop je nummerplaat een telefoonnummer te zetten? Kost niks en als je hem een keer kwijt raakt is het voor de vinder niet zo lastig je te contacteren.
 
Misschien een idee om met stift achterop je nummerplaat een telefoonnummer te zetten? Kost niks en als je hem een keer kwijt raakt is het voor de vinder niet zo lastig je te contacteren.

Op zich een goed idee maar.... Ik wil over een jaar niet lastig gevallen worden door een persoon welke met alle goede bedoelingen van de wereld mij gaat informeren aangaande het feit dat 'ie een een kentekenplaat gevonden heeft van een voertuig waarvan ik de huidige eigenaar óók niet ken.

Zet die dingen gewoon vást met één of twee boutjes en dop ze netjes af zodat je 't boutje niet meer ziet.

3zrit.jpg


Zó moeilijk kan 't zijn.......
 
Laatst bewerkt:
Heb er ook eens een gevonden. Eerst bij de politie langsgereden die mij ook doorverwezen naar de gemeente. Kantoortje zat er naast, dus dat was zo gepiept. Waarom jij weer terugverwezen wordt naar de politie begrijp ik niet.
Ik neem aan dat de verliezer ook wordt verwezen naar de gemeente waar ie dan zijn plaat weer op zou kunnen halen.

Dan is er nog een site: "vind mijn plaat". Dat is helemaal bijzonder: daarvoor moet je je registreren, á 3 euro zoveel, maar je krijgt een vindersloon van 5 euro, dus ruim 2 euro winst.
Vinders betalen geen registratiekosten.
 
Laatst bewerkt:
Heb er ook eens een gevonden. Eerst bij de politie langsgereden die mij ook doorverwezen naar de gemeente. Kantoortje zat er naast, dus dat was zo gepiept. Waarom jij weer terugverwezen wordt naar de politie begrijp ik niet.
Ik neem aan dat de verliezer ook wordt verwezen naar de gemeente waar ie dan zijn plaat weer op zou kunnen halen.

De persoon welke die plaat kwijt is wordt (100% terecht) direct naar de RDW door verwezen om daar z'n plaat/platen ongeldig te laten verklaren. In de tijd dat jij/de eerlijke vinder, waarschijnlijk goedbedoeld, mét die plaat/platen aan het klootviolen bent qua administratie kan er van alles met het geregistreerde kenteken gebeuren.
 
Laatst bewerkt:
Als de plaat eerder bij de gemeente ligt dan dat jij belt dat je hem kwijt bent.. dan heeft ongeldig verklaren niet zo heel veel zin meer, tenzij ie ongeldig is vanaf het moment dat jij denkt dat je hem bent verloren.
 
Als de plaat eerder bij de gemeente ligt dan dat jij belt dat je hem kwijt bent.. dan heeft ongeldig verklaren niet zo heel veel zin meer, tenzij ie ongeldig is vanaf het moment dat jij denkt dat je hem bent verloren.

Da's een risico wat jij als houder van dat kenteken wil lopen?

Op het moment dat ik constateer dat ik een plaat kwijt ben van m'n auto óf motorfiets dan gaat er eerst een belletje (óf tegenwoordig zelfs digitale/internet aanvraag) naar de RDW om dat kenteken per direct te blokkeren.....

Alle tijd waarin die plaat NIET in mijn bezit was maar ook niet als zijnde "ongeldig" verklaard stond bij de RDW ben ik als houder van dat kenteken verantwoordelijk voor de acties welke er mee uitgevoerd worden/zijn óf gáán worden..... Persoonlijk houd ik dat interval liefst zo kort mogelijk.

Je krijgt tegenwoordig gewoon een nieuwe plaat (met een volgnummer), het kentekenbewijs ansich hoeft NIET meer aangepast te worden. Een simpel boutje is overigens nog steeds goedkoper dan een nieuwe plaat á €10,- Dat boutje voorkomt géén diefstal van de plaat maar wél het los-trillen/rammelen!!

VW lijmt nummerbord gratis vast

Dát soort acties worden overigens óók niet voor niets uitgevoerd.... En gelukkig loopt op het moment de discussie om de huidige GAIK platen te vervangen door een nieuw type plaat (qua materiaal) zodat de plaat niet eens meer in één geheel van een voertuig te verwijderen is (nét zoals dat de UK platen dat al sinds jaren niet meer zijn). Je kunt dan als kenteken houder gewoon een nieuwe plaat bestellen zónder volgnummer.
 
Laatst bewerkt:
Op zich een goed idee maar.... Ik wil over een jaar niet lastig gevallen worden door een persoon welke met alle goede bedoelingen van de wereld mij gaat informeren aangaande het feit dat 'ie een een kentekenplaat gevonden heeft van een voertuig waarvan ik de huidige eigenaar óók niet ken.

Zet die dingen gewoon vást met één of twee boutjes en dop ze netjes af zodat je 't boutje niet meer ziet.

[afbeelding]

Zó moeilijk kan 't zijn.......

Ah ja, dat is dan weer het verschil tussen Nederland en België. In België blijft het kenteken bij de houder en niet bij het voertuig zoals in Nederland.
 
Je kunt dan als kenteken houder gewoon een nieuwe plaat bestellen zónder volgnummer.
Kan overigens tegenwoordig ook als je de oude plaat inlevert. Geen optie bij verlies, wel als de oude plaat niet meer mooi is (deukje zus, kras zo oid).
 
Kan overigens tegenwoordig ook als je de oude plaat inlevert. Geen optie bij verlies, wel als de oude plaat niet meer mooi is (deukje zus, kras zo oid).

Óf..... Als je er een "LUXE" plaat op wil (laten) monteren. Een plaat met "opleg" is tegenwoordig óók gewoon mogelijk op motoren, kost iets van €15,- per plaat geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
Raar, ik heb wel eens een handelaars kenteken gevonden. Afgegeven bij het politie bureau. Daar vroegen ze of ik nog gegevens wilde achterlaten als de eigenaar mij wilde bedanken o.i.d. Vond ik niet nodig en kon zo weer weg.

Zo moet dat op ieder politie bureau wel kunnen lijkt mij. Laat een agent die plaat afgooien als het in de buurt is. Op naam van een bedrijf kunnen ze er anders achteraan bellen, dat zal voor een particulier eigenaar lastiger zijn.
 
Haha....kan nog veel moeilijker
Op de terugweg van Le Mans ergens in begie de plaat verloren...

Bij een tankstation met geel en zwart plakband een stuk karton tot kentekenplaat omgetovert, en daarmee door naar huis..

Thuis naar het politiebureau, en daar krijg ik te horen dat je aangifte van vermissing moet doen in de gemeente waar je hem bent verloren, en omdat we het al in belgie adden geconstateerd moest het daar zei die eikel...

RDW gebeld, en zonder aangifte geen nieuwe plaat....

2e aangifte kon niet hier...

Dus uiteindelijk de motor overgeschreven op een andere naam, die heeft aangifte van verlies gedaan, en motor weer terug op naam.....

lang leve de bureaucratie
 
Mooie van verliezen is toch dat je niet hoeft te weten waar. Dus gewoon aangifte doen van verliezen in eigen woonplaats zou ik dan zeggen :)
 
Wat een dramaverhalen hier over aangifte doen bij de politie En de RDW bellen.
Vorig jaar ben ik mijn plaat verloren in Duitsland. Even langs de Brezan en een dag later kun je de plaat ophalen.
Er staat alleen een 1tje op.

Als je een beschadigde gedeukte plaat inlevert krijg je gewoon de orginel. Kenteken moet nog wel leesbaar zijn.
 
Wat een dramaverhalen hier over aangifte doen bij de politie En de RDW bellen.
Vorig jaar ben ik mijn plaat verloren in Duitsland. Even langs de Brezan en een dag later kun je de plaat ophalen.
Er staat alleen een 1tje op.

Als je een beschadigde gedeukte plaat inlevert krijg je gewoon de orginel. Kenteken moet nog wel leesbaar zijn.


regels zijn wel veranderd sinds de invoering van de GAIK platen
En volgens mij mogen de 1-tjes enz niet meer ivm europeesche regelgeving
 
Laatst bewerkt:
regels zijn wel veranderd sinds de invoering van de GAIK platen
En volgens mij mogen de 1-tjes enz niet meer ivm europeesche regelgeving

Dan zijn de regels wel heel recent veranderd, heb zelf een maand of 2 geleden na vermissing van mijn plaat zonder problemen een nieuwe laten maken.
 
Wat een dramaverhalen hier over aangifte doen bij de politie En de RDW bellen.
Vorig jaar ben ik mijn plaat verloren in Duitsland. Even langs de Brezan en een dag later kun je de plaat ophalen.
Er staat alleen een 1tje op.

Als je een beschadigde gedeukte plaat inlevert krijg je gewoon de orginele. Kenteken moet nog wel leesbaar zijn.

En wat minsten zo belangrijk is: het unieke 10 cijferige ingestanste GAIK-nummer van de plaat zelf moet óók leesbaar zijn.

Als dit nummer niet meer leesbaar is, bijvoorbeeld vanwege boorgaten, dan krijg je een 1-tje op je nieuwe plaat.

De plaatfabrikant (auto-onderdelen-leverancier) moet dit 10 cijferige nummer in het GAIK-systeem invoeren bij de aanmaak van een nieuwe kentekenplaat.
 
Ik heb vanochtend ook een kentekenplaat gevonden. Ik ben gestopt (verkeer stond toch stil) en heb de plaat in koekblik gegooid.
Nu ik dit hierboven lees heb ik er een beetje spijt van. :/
 
Ik heb er ook nog 1 in de bedrijfswagen liggen, ook idd eerst politie gebeld,
antwoord...mag niet zeggen van wie, dus gemeente gebeld, ach, zo'n plaatje is
toch niet zo duur? nee joh, dus ligt de plaat nu al 6 maanden in de auto,
altijd handig om op een aanhanger te plakken...net echt
 
Echt kansloos deze situatie. Denk je goed te doen, word je niet geholpen. Ik heb er zelf ook al verschillende gevonden namelijk. Ze;fde ervaring.

Impact voor de eigenaar is zomaar €100,-
Aangifte doen, papieren aangetekend opsturen naar RDW, nieuw kenteken a €65,-, weer retour met verzendkosten en dan kunnen er pas nieuwe plaat/platen gemaakt worden á €20,- per stuk of zo. Tel maar uit.

De popo kan toch makkelijk zien van wie de plaat is en een bellertje plegen? 10minuten werk om bovenstaand te vermijden.
 
Ah ja, dat is dan weer het verschil tussen Nederland en België. In België blijft het kenteken bij de houder en niet bij het voertuig zoals in Nederland.

Aanvulling: zolang je een ander voertuig neemt, kun je het voertuig op het kenteken laten wijzigen.
Als je geen nieuw voertuig neemt, gaat het kenteken terug naar de DIV en wordt het vernietigd.
Dus nooit gezeik over dat soort zaken.

Is wel lastiger in situaties dat je snel een nieuw kenteken nodig hebt. Kost veel tijd om een nieuw kenteken te verkrijgen.
Kan soms, in topdrukte zoals de zomer, wel eens 6 tot 8 weken duren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan