Ketting vraag, staat van ketting en tandwielen

Luigibernau

Swing met mij mee!
30 okt 2003
16.069
7
den Haag
Sinds kort een soort van schrapend, klapperend geluid bij het rijden. Is niet het motorblok, maar de ketting. Nu heb ik de achterkant even omhoog gedaan en als ik de band draai, is de ketting het ene moment prima op spanning, en een halve draai van de band verder staat ketting helemaal strak :?

En het geklapper komt van het voortandwiel, maw tijd voor een nieuw setje tanden en ketting?
 
Ja, stroef punt in de ketting. is de set al oud, dan kan dat het stroeve punt verklaren. Dan snel vervangen voordat ie knapt met alle gevolgen van dien
 
lager van je uitgaande as bij voortandwiel naar de filistijnen misschien ?

ketting kan een keer te strak hebben gestaan, bij inveren loopt spanning verder op met eventuele lagerschade als gevolg.
 
Is gewoon alleen een versleten kettingset , had precies hetzelfde en een nieuwe laten monteren .....
Je merkt echt met rijden dat er een nieuwe opzit!!!
 
Zoals eerder geschreven: versleten kettingset. Haal je ketting eraf en trek hem languit en naast een nieuwe leggen, zie je gelijk het verschil...
 
Probeer je ketting eens omhoog te trekken van het achterkettingwiel. Als je meer dan een halve centimeter ruimte hebt wordt het tijd voor wat glimmend nieuw spul.....
 
Dank allen voor de antwoorden. Omdat het geluid duidelijk alleen bij het voortandwiel zit, wist ik het niet zeker, maar
Dacht zelf ook wel aan versleten tand/ketting set, maar omdat ik er nou niet direct veel verstand van heb :z dacht ik, laat ik hier eens wat meningen peilen.
*D
 
Laatst bewerkt:
Dank allen voor de antwoorden. Omdat het geluid duidelijk alleen bij het voortandwiel zit, wist ik het niet zeker, maar
Dacht zelf ook wel aan versleten tand/ketting set, maar omdat ik er nou niet direct veel verstand van heb :z dacht ik, laat ik hier eens wat meningen peilen.
*D

Kijk er eens naar. Je voortandwiel is er meestal veel slechter aan toe dan achter. Als je tanden in een punt toelopen of van het model "haaietanden" zijn is dat een teken dat je toe bent aan wat nieuws.
Wacht er niet te lang mee, als de boel gaar is kan je ketting ook onderweg breken, da's niet leuk.....
 
Kijk er eens naar. Je voortandwiel is er meestal veel slechter aan toe dan achter. Als je tanden in een punt toelopen of van het model "haaietanden" zijn is dat een teken dat je toe bent aan wat nieuws.
Wacht er niet te lang mee, als de boel gaar is kan je ketting ook onderweg breken, da's niet leuk.....

Ga nieuwe set kopen en de 15km naar de dealer heeeel rustig aandoen, al te lang mee gereden.. :X hoorde het geluid voor het eerst op weg naar assen, dus dat is al 220 km heen en ook weer terug....
 
Terug
Bovenaan Onderaan