Keuzestress: BMW c650gt highline of Kymco Xciting 400i?

Oeterscooter

Rookie
21 mei 2022
10
1
Zoals de titel al doet vermoeden sta ik op het punt een motor scooter te kopen. Ik heb al veel gelezen hier op het forum.

De keuze is nu;
Of BMW uit 2012 met alle extra’s van het highline pakket en 34000 km (onderhoud historie bekend en door dealer uitgevoerd)
Of de Kymco met van 2017 met 3000 op de km.
Aanschaf bedrag ongeveer hetzelfde.

Ik weet appels met peren, maar toch even jullie idee en graag met onderbouwing.
Ik vind de Kymco er fraaier uitzien qua looks, maar de BMW completer en comfortabeler.

Het zijn vooral snelweg kilometers die ik maak. 1 a 2 keer in de week naar Amsterdam, dus 90 a 180 per week (wel file rijden).

En… welke houdt z’n waarde een beetje vast? Want is tijdelijk voor m’n werk, over 1.5 a 2 jaar verkoop ik hem weer. Het liefst met zo min mogelijk afschrijving. Ben ook benieuwd welke ik uiteindelijk makkelijker kan verkopen (meest geliefd / gewild?)
 
Ik weet niet hoe de waarde van de BMW of Kymco blijft maar vind de waardes van een Honda SH300/350 en de Yamaha X Max 300 erg netjes blijven.
Zullen allebei ook wat goedkoper zijn in de verzekering en minder verbruiken.
Alleen denk ik dat deze scooters allebei wat minder snel zijn dan de BMW.
Ik zelf rijd 4 a 5 keer per week naar Amsterdam op een Beverly 400.
Het is op zich goed te doen alleen bij sommige situaties zou ik wat sneller weg willen zijn.
En dan doel ik als je 100 rijd op de.snelweg en er een situatie is waar van je denkt hier wil ik niet bij blijven rijden dan mag het van mij wel wat sneller.
Succes met je keuze.
 
Ik weet niet hoe de waarde van de BMW of Kymco blijft maar vind de waardes van een Honda SH300/350 en de Yamaha X Max 300 erg netjes blijven.
Zullen allebei ook wat goedkoper zijn in de verzekering en minder verbruiken.
Alleen denk ik dat deze scooters allebei wat minder snel zijn dan de BMW.
Ik zelf rijd 4 a 5 keer per week naar Amsterdam op een Beverly 400.
Het is op zich goed te doen alleen bij sommige situaties zou ik wat sneller weg willen zijn.
En dan doel ik als je 100 rijd op de.snelweg en er een situatie is waar van je denkt hier wil ik niet bij blijven rijden dan mag het van mij wel wat sneller.
Succes met je keuze.
Als ik met mijn BV350 van 100 doortrek naar 130 gaat dat echt wel behoorlijk vlot. Ik zit echt nooit vast achter een situatie bij 100.
Is dat bij de 400 zo anders dan?
 
@Stu-020 wat ik hier steeds lees is dat de 400 trager is dan de 350 alleen denk ik dat het wel meevalt of nagenoeg geen verschil is.
Maar een beetje knappe motor doet van 100 naar 130 wel een stukje sneller dan een Beverly.
 
Hou er rekening mee dat de BMW zo'n 260kg weegt. Net zoveel als een dikke toerboxer. Verder zegt het verschil in km-stand niet veel als de Beemer netjes onderhouden is. In principe heeft de BMW ook een Kymco blok maar voor onderhoud en reparatie ben je bij BMW beter af. Heb ooit een Kymco People 300 gehad en toen dat ding in de prak lag heb ik maanden moeten wachten om zelfs maar de prijsopgave voor de expert te krijgen. Het dealernetwerk voor Kymco in Nederland is niet optimaal.
 
Thanx voor alle info!
Even een update: heb de Kymco laten schieten vanwege het beperkte dealer netwerk (geen onderhoud mogelijk in mijn regio en beperkt onderdelen)
De BMW: duurder in onderhoud en verbruik (vergeleken met andere modellen) en daarmee vandaag proef gereden op een Yamaha XMAX 300 met 2700 km op de teller (dus bijna nieuw). Topsnelheid gereden van 140-145 km. dus voldoende voor op de snelweg. Trekkracht tussen de 110 en 140 is wat langzamer, maar dit lijkt me geen probleem. Verbruik is minimaal en ik kan de motorscooter op de zaak zetten wat mij extra voordeel geeft. Nu een nachtje erover slapen en ik denk op zoek naar heel goed slot(!!!) Tips altijd welkom! 😉
 
Een XMax is een prima keuze, zul je veel plezier van hebben. De keuze van het slot hangt van een aantal zaken af. Wat eist de verzekering? Ik neem aan dat je hem voor diefstal gaat verzekeren? Staat hij 's-nachts buiten of in de garage/schuur en woon je in de Randstad of het platteland?
Ik heb mijn motor binnen staan en woon op het platteland. Diefstal risico is hier niet zo enorm hoog en als het toch gebeurd ben ik verzekerd. Ik heb daarom gekozen voor een schijfremslot (Oxford XD14) dat aan de verzekeringseisen voldoet. Bikerpolis eist minimaal een ART4 slot. Je moet bij een schijfremslot wel oppassen dat de pin door de openingen in je schijf past. Ik heb dat getest met een penlight batterij. Die heeft ook een diameter van 14mm net als de pin van een Oxford XD14. Je kunt ook kiezen voor een schijfremslot met alarm maar daar heb ik wat minder goede ervaringen mee. De Xena sloten die ik had waren nogal storingsgevoelig. Mijn slot gebruik ik trouwens altijd; ook als ik even een winkel binnen ga.

Woon je in een meer diefstal gevoelige omgeving dan heb je nog een kettingslot nodig om hem aan een paal of grondanker vast te maken. Dat zijn grote zware dingen. Gelukkig heeft een Xmax daar voldoende plaats voor.
 
Thuis staat de scooter in de garage en voor mijn werk in Amsterdam (Bijlmermeer). Vooral daar wil ik de scooter goed op slot zetten. Heb er een goedgekeurd schijfremslot bij, verzeker de scooter Allrisk (incl aanschaf waarde) en ben van plan een goedgekeurd alarm met startonderbreking erop te laten zetten en nog een lange verzwaarde ketting. (Dus twee goedgekeurde sloten en alarm en all risk verzekering). Klinkt wel als heel veel, maar neem het zekere voor het onzekere. Vooral omdat mijn werk ook risico’s met zich meebrengt, waar ik - gezien de privacy - niet iets over kwijt kan.
 
2 tips:
Grondanker (kleine lettertjes veel verzekeraars icm Amsterdam)
Tracker (zoals de Loqater, direct appje als je scooter verplaatst)

En daarnaast: je hebt de keuze uit 2 slechte knap omgebogen naar een goede, inderdaad jammer dat je net de meest diefstal gevoelige Japanner hebt genomen.
 
Veel meer dan de beveiliging die je zelf voorstelde kun je niet doen. Startonderbreker zal er zeer waarschijnlijk standaard al op zitten. Blijkbaar hebben dieven daar weinig moeite mee. Hooguit nog bewaakt stallen. Verder verschillen de voorwaarden per verzekeraar. De mijne, Bikerpolis, vraagt alleen een ART4 slot. Tenzij de waarde boven iets van 20k komt. Mijn motor heeft ook nog een af-fabriek alarm maar dat helpt alleen als er iemand op reageert. Heb daar niet zoveel vertrouwen in maar alle beetjes helpen.
 
Goed nieuws! Vandaag tot de ontdekking gekomen dat ik beschikking heb over een garagebox in de Bijlmer. Dus veel is daarmee opgelost.
Zelf merkte ik idd dat er een piepje af gaat als je met de sleutel weg loop van de scooter (of iets dergelijks) maar dat is niet echt een luid alarm.
Weet iemand hier of het alarm en startonderbreking functioneel is? Ervaringen?
 
Startonderbreker zit er vrijwel zeker op maar die piept normaal gesproken niet. Lijkt erop dat er een alarm aanwezig is maar ik heb zelf geen X-Max dus ik weet het niet zeker.
 
Goed nieuws! Vandaag tot de ontdekking gekomen dat ik beschikking heb over een garagebox in de Bijlmer. Dus veel is daarmee opgelost.
Zelf merkte ik idd dat er een piepje af gaat als je met de sleutel weg loop van de scooter (of iets dergelijks) maar dat is niet echt een luid alarm.
Weet iemand hier of het alarm en startonderbreking functioneel is? Ervaringen?
De startonderbreking zal wel functioneel zijn, moderne machines werken met een 'gecodeerde' sleutel en dat werkt prima. Het slechte nieuws is dat het dievengilde hier niet zoveel moeite mee heeft. Het werkt alleen bij 'prutsdiefjes' die hun vak (nog) niet zo goed verstaan. Gewoon goed op slot zetten en ook weer niet te veel in paniek raken over dat soort risico's..
Of je alarm werkt, tja.. Even aan het apparaat rammelen en je weet het. Toch?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan