Aankoop Maxsym 400i

Luckie

Rookie
12 feb 2024
9
2
Beste forumleden ik ben van plan een maxsym 400 I aan te schaffen en had een paar vraagjes aan de kenners onder jullie. Ik heb een kleine testrit gedaan en dit bevalt goed. Ik het 30 jaar geleden een Suzuki enduro 250 gereden maar sindsdien geen moto niet meer gehad. Nu ben ik gepensioneerd en het oud zot begint zijn ding te doen. Volgens mijn vrouwtje toch 😂😂. Maar mijn vraag is ten eerste ik ben 1m 93 groot en bij de testrit voelde dit niet aan als een probleem maar zijn er ervaringsdeskundigen die misschien ook groot zijn en motorscooter rijden voor wat raad of dit wel de juiste keus is. En ten tweede is deze sym van 2012 met 14700 km op de teller een goede keuze wat betreft kwaliteit en betrouwbaarheid.
Alvast bedankt
 
Ik weet niet hoeveel km per jaar je verwacht te gaan rijden ? Maar dat zou ik zwaar laten wegen in mijn beslissing. 150K is voor iedere scooter een serieuze afstand. Kleine cilinder inhoud, CVT en motor uit de rijwind maken het leven van De scooter motor niet makkelijk.
 
Beste alvast bedankt voor je reactie maar ik denk dat je bij de km stand van 14700 km een 0 hebt bijgedaan ik ben alleen een beetje bezorgd wat het comfort van de scooter met een berijder van boven de 1 m 90 op langere afstand zal zijn voor de rest zal ik misschien rond de 3 a 4000 km per jaar zitten
 
Inderdaad zie teveel nullen _O-. Ik ben 1.83 en rij een 150cc Kymco één kleine scooter dus. Ik vind de Scooter geschikt voor (korte) afstanden tot 100 km. Als ik de behoefte aan langere ritten zou krijgen ga ik een motor aanschaffen.
 
14700km is niets voor zo een scooter.
Als hij goed aanslaat, mooi regelmatig draait en je nergens verdachte geluiden hoort zal die technisch wel OK zijn.

Maar hij is van 2012 en leeftijd is voor een scooter of motorfiets in het algemeen geen probleem maar wellicht krijg je weinig tot geen informatie over wat er aan onderhoud aan werd gedaan en wanneer.
Dus kan je er best vanuit gaan dat er weinig of niets aan gedaan is.

Als je hem overneemt dan zou ik hem voor je er echt mee begint te rijden eerst een grondige onderhoudsbeurt geven: alle vloeistoffen en filters en ook de aandrijfriem vernieuwen en daarbij de vario demonteren, reinigen en terug monteren met hier en daar het tikje smeer zodat alles soepel kan schuiven.

Kijk ook de banden na. Wellicht staat hij nog op de originele af-fabriek banden. Na 12 jaar zal het rubber wel sporen van verduring vertonen: kleine scheurtjes onderaan in de groeven van het profiel.
Als er nog genoeg profiel opzit en het rubber niet verhard aanvoelt zou je vervanging kunnen uitstellen tot je de nodige km gereden hebt en je zeker bent dat je de scooter wil houden.
Als je de banden laat vernieuwen laat de wielen dan dynamisch balanceren zodat je trillingsvrij kan rijden.
 
Daar heb je gelijk in het onderhoud en vervanging V snaar is gebeurd voor verkoop in een erkende garage maar de banden wilde ik toch eens laten nakijken. Ik heb alvast een foto gepost de prijs was interessant Voor 2100 euro inclusief onderhoud vond ik dit geen slechte deal maar het merk was mij eerst wat onbekend. Na wat resaerch en reviews zou het toch niet slecht zijn. Maar al de goede raad is welkom. Alvast bedankt voor de reacties.
IMG_1218.jpeg
 
Dat is een hele nette prijs! Ik heb van de week een maxsym 600 uit 2017 met geen 6000 op de teller gekocht voor 3650
 
Dat is zeker ook niet verkeerd Alvast veel mooie en veilige kilometers toegewenst met de nieuwe aanwinst. Ik heb vroeger suzuki silverwing en honda burgman gehad. Ik ben nu eens benieuwd hoe een sym gaat bevalen. We gaan het zien.
 
Dat is zeker ook niet verkeerd Alvast veel mooie en veilige kilometers toegewenst met de nieuwe aanwinst. Ik heb vroeger suzuki silverwing en honda burgman gehad. Ik ben nu eens benieuwd hoe een sym gaat bevalen. We gaan het zien.
Benieuwd hoe de Suzuki Silverwing en Honda Burgman er uit zagen :)
 
😄😄 inderdaad de suzuki burgman was eerst een 400 cc daarna een 650 toen de aandrijving stuk gehad. Dan een honda silverwing aangeschaft. Daarna werk dichter bij huis. Toen een speed pedelec gekocht. Nu gepensioneerd en terug zin in een motorscooter
 
Terug
Bovenaan Onderaan