Kilometerstand

Groentje91986

Rookie
29 dec 2023
1
0
Beste,

Na wat oriëntatie zoek ik een tourmotor, nu ben ik zelf een startende motorrijder en heb al het een en ander gezien, zelf al gekeken naar de bmw1250gs maar die zijn of enorm duur of ze hebben een kilometerstand van tege de 100k
Nu ben ik eens verder aan het kijken geweest en best wel benieuwd geraakt na een yamaha mt09 tracer, ducatie of een kawasaki maar wat is nu een goede motor en wat is een hoge kilometer stand voorlopig is het nog de bedoeling om een beetje rondjes te rijden in een cirkel van 50 tot 100km van huis maar na verloop van tijd zou ik graag ook op reis gaan er mee
 
Ik merk een voorkeur voor allroad motoren. ;)
Een hoge kilometerstand is inderdaad minder een probleem met rijden en betrouwbaarheid, mits het ding al het onderhoud en de slijtagedelen netjes heeft of vernieuwd zijn (cardan bij de GS).

Weer inruilen na het opbouwen van je kennis en ervaring kan dan wel weer een dingetje zijn.
Een lage kilometerstand is dan nou eenmaal een dik pluspunt voor de restwaarde. 8-)
(En met een hoge moet je dus meer verlies nemen en/of langer leuren)
 
Als bij 100k de slijtagedelen netjes vervangen zijn is er niets aan de hand. Helaas worden motoren meestal van de hand gedaan als er teveel in geïnvesteerd moet worden. Je gaat niet eerst de boel voor een aantal mille opknappen om hem vervolgens te verkopen. En dan denk ik niet aan slijtagedelen als remblokken, koppeling e.d. maar bv aan vorkpoten of een cardanklok.

Ik heb zelf een motor gehad met 120k op de teller waar een fiks bedrag ingestoken moest worden. Heb hem maar ingeruild voor een motor met 1/3 van de kilometers. Had ik niet moeten doen.....
 
Een BMW en een Ducati zijn nieuw veel duurder dan een Kawa of een Yamaha,tweedehands dus ook.
Ze rijden ook helemaal anders door de compleet verschillende 2,3 en 4 cilinder blokken.
Een testrit om te voelen wat je het beste ligt is dus ook zeker aan te raden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan