klassieke zijspanracer

Is inderdaad een mooi systeem. Wordt ook gebruikt in systemen zonder dry-sump.
full

full

http://www.dragzine.com/news/canton-racing-what-is-an-accusump-and-how-does-it-work/
 
Klinkt als een heel goede oplossing, een accumulator!
Zit ook op veel hydraulische systemen van bijv. hoogwerkers/heftrucks, etc.
 
kijken hoe lang het ongeveer duurt als je met een zijspan de Ramshoek pakt. Vanaf het moment dat je links instuurt, tot het moment dat je weer rechtuit gaat en in de ankers moet voor de Geert Timmer. Misschien is het wel vijf of zes seconden, ik sla aar een slag. Als ik dit filmpje bekijk is 4 seconden krap genomen.
 
kijken hoe lang het ongeveer duurt als je met een zijspan de Ramshoek pakt. Vanaf het moment dat je links instuurt, tot het moment dat je weer rechtuit gaat en in de ankers moet voor de Geert Timmer. Misschien is het wel vijf of zes seconden, ik sla aar een slag. Als ik dit filmpje bekijk is 4 seconden krap genomen.
OK maar dat wil niet zeggen dat gedurende deze tijd de oliepomp droog loopt.
 
Vergeleken met een dry sump systeem wel, hoewel een handige jongen het ook zelf zal kunnen maken.
Dat denk ik ook Het zal een aluminium schijf met een O-ring zijn in een buis. Een telescoop met een veer er om, om de zuiger haaks te houden en voorspanning te geven.Ik zie ook veel versies met een blatter, net als een expantievaatje van je CV.
 
Het blok zal op zeker uitgerust gaan worden met dry-sump.Wat Kwastert beschreef, dry-sump in combinatie met een accusump had ik nog niet eerder gezien. Ik denk dat een dry-sump systeem betrouwbaarder is dan alleen een accusump.
@Halflive, de keren dat ik problemen heb gehad in het verleden was inderdaad in de Ramshoek.
 
Ik kwam al tegen dat een accumulator een "poor mans dry sump" genoemd wordt. Volgens mij is een dry sump voldoende. Als er maar een kolom olie achter de aanvoerpomp staat zal hij niet meer drooglopen.
 
Leo, ik heb het hele topic doorgescrolled en er zeer van genoten! Respect voor je kunde en doorzettingsvermogen.

En in de filmpjes zag ik voor de eerste keer Harry tekeer gaan en die man ging als een speer, terwijl hij hardstikke ziek was. Wat een kerel!!
 
Bedankt voor je complimenten. Ik wil toch nog een keer benadrukken dat ik dit alles samen met Wim doe, en hij doet zeker zoveel als ik. Wim is alleen niet zo'n schrijver, dus het topic bijhouden doe ik.

Voor wat betreft Harrie, het is inderdaad ongelooflijk wat hij, zeker afgelopen jaar, gepresteerd heeft.
 
Klopt, de man was na een race een paar dagen stuk. Gewoon doorgaan, tussen de chemokuren door. Heel aparte man.

Ik lag er vannacht over na te denken en hoewel ik hem maar kort en weinig heb meegemaakt, krijg ik er toch veel ontzag voor.

Waar ik ook over lag te prakkiseren, een magna V45 of V65 blok in zo'n span, zou dat kunnen? Het heeft veel power over een heel breed gebied.
 
Waar ik ook over lag te prakkiseren, een magna V45 of V65 blok in zo'n span, zou dat kunnen? Het heeft veel power over een heel breed gebied.
Zal best wel kunnen, maar dat druist toch wel in tegen de gedachte die wij hebben bij klassiek racen. Zowel HMV als CRT hanteren de regel dat de spannen het tijdsbeeld van voor 1972 moeten weergeven en de Magna is als ik het goed heb in '82 uitgekomen. Er is op ieder span wel wat aan te merken maar wij hebben toch geprobeerd daar zoveel mogelijk aan te voldoen.

Ik heb geen zin om hier weer een discussie op te starten in de trant van "ja maar, jullie blok is ook van na '72 enz." Dat klopt,maar we hebben een replica willen bouwen met de uitstraling van toen en ik denk dat dat aardig gelukt is.

Het is overigens wel mogelijk om met een Magnablok te rijden, de SAM hanteert een regel van 1986 voor de motorblokken.
 
Laatst bewerkt:
Okay, dat wist ik niet, dus het moet echt van voor 1972 zijn, wil je het goed doen. Maar de Trident van Harrie, van welke jaren zijn die blokken?
 
Zal best wel kunnen, maar dat druist toch wel in tegen de gedachte die wij hebben bij klassiek racen. Zowel HMV als CRT hanteren de regel dat de spannen het tijdsbeeld van voor 1972 moeten weergeven en de Magna is als ik het goed heb in '82 uitgekomen. Er is op ieder span wel wat aan te merken maar wij hebben toch geprobeerd daar zoveel mogelijk aan te voldoen.

Ik heb geen zin om hier weer een discussie op te starten in de trant van "ja maar, jullie blok is ook van na '72 enz." Dat klopt,maar we hebben een replica willen bouwen met de uitstraling van toen en ik denk dat dat aardig gelukt is.

Het is overigens wel mogelijk om met een Magnablok te rijden, de SAM hanteert een regel van 1986 voor de motorblokken.

tm 31-12-87 is de grens bij de sam. Lijkt me wel machtig mooi klinken, zon v4 in een span! :)
 
Ik vind persoonlijk het geluid van zo'n Trident prachtig.

De Magna V4 klinkt alsof er twee Engelse twins tegelijk lopen. Ik heb nu een Supermagna met 750cc en dat is wel een heel krachtige motor, in die zin dat hij een heel brede powerband heeft. Vanaf pakweg 2000 rpm gaat hij als een raket en dat gaat onverminderd door tot boven de 10.000 rpm.

En dan heb je nog de V65 van 1100 cc met 120 pk, dat moet helemaal een beest zijn in zo'n span en een lekker compact blok en met een cardan.

Maar laat jij maar lekker die BMW er in hangen Leo, het gaat om de lol die je er mee hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik lag overigens weer na te denken vannacht over dat probleem met de oliedruk. Bij een solo motor ga je uiteraard schuin in een bocht en speelt het probleem niet dat met een zijspan in een lange bocht wel speelt. Dry sump werd genoemd, net als een accumulator.

Maar stel dat je de aanzuigbuis splitst en een pijpje naar beide kanten van het carter brengt. Okay, als je dan alle olie naar een kant jaagt zuigt het andere pijpje lucht. Dus daar moet een vlottertje komen welke als de olie zakt de aanzuigopening afsluit. Dat lijkt me technisch geen groot probleem.

Dus een Tee stuk, twee pijpjes met beiden een vlotter die hem afsluit als het oliepeil beneden een bepaalde stand komt.
 
En dan heb je nog de V65 van 1100 cc met 120 pk, dat moet helemaal een beest zijn in zo'n span en een lekker compact blok en met een cardan..

Jep.. Jaren mee gereden en is inderdaad een heerlijk krachtig blok. Maar vooral onderin, boven de 5000 toeren vond ik het niet meer zo spannend.
 
tm 31-12-87 is de grens bij de sam. Lijkt me wel machtig mooi klinken, zon v4 in een span! :)

Wel is het zo dat de oude (VF) blokken (380 graden krukas) een andere klank hebben dan de nieuwere (VFR) blokken (180 graden krukas). Onstekingsvolgorde is ook anders.

VF : 1 4 3 2 (2 bobines, wastespark systeem)
VFR : 1 3 2 4 (4 bobines)

De nieuwere (VFR) blokken klinken heerlijk als een small V8

Helaas heeft het nieuwe 1200 blok niet meer dat karakterestieke geluid, maar dat is niet belangrijk hier gezien alleen het eerste deel geen vervuiling is ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan