klepgeleiders

broemies

MF'er
11 mrt 2017
46
15
Hallo iedereen hier.
Ik heb het volgende twijfelgeval,vervangen of niet van (slechts) 1 klepgeleider met zeer geringe voelbare speling van de klepsteel/schotel in de geleider bij de max lift van 8.32mm.De kop komt juist bij een in de Achterhoek bekend revisiebedrijf vandaan waar alle kleppen en seats gedaan zijn. De geleiders zijn niet vervangen. Gewoon laten zitten of...?
 
Je hebt de kop laten reviseren bij een als bekend staand revisiebedriijf waarbij de kleppen en seats zijn gedaan, en nu vraag je je af wat te doen met de voelbare te grote klepsteelspeling....?

Zou dat bedrijf dat dan niet als eerste moeten checken voordat ze een klepzittingklus gaan uitvoeren? Beetje onzinnig om daar niet als eerste naar te kijken lijkt me.
 
Je hebt de kop laten reviseren bij een als bekend staand revisiebedriijf waarbij de kleppen en seats zijn gedaan, en nu vraag je je af wat te doen met de voelbare te grote klepsteelspeling....?

Zou dat bedrijf dat dan niet als eerste moeten checken voordat ze een klepzittingklus gaan uitvoeren? Beetje onzinnig om daar niet als eerste naar te kijken lijkt me.

Een klep moet speling in de geleider hebben. Hoeveel is van diverse zaken afhankelijk.
Speling opmeten en controleren aan de hand van fabriek specificaties.
 
Blok achter in je auto kieperen en terug naar dat revisiebedrijf. Laat hun maar een reden geven waarom ze deze speling niet hebben geconstateerd c.q. niet hebben opgelost als het buiten de tolerantie valt.
 
Is het wel buiten de toleranties? Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n bedrijf zoveel werk doet, en dat niet even controleert.

Daarom.

Dus meet je speling aan de hand van de specs volgens de voorgeschreven methodiek (nu praat je alleen over voelbare speling), is het ok dichtbouwen dan, is het niet ok terug naar dat revisiebedrijf.

Maar wat waren de afspraken met dat bedrijf? Met de gegeven info (*) weet niemand wat er nou precies is overeengekomen.

(*) kleppen en zittingen "gedaan". Wat is "gedaan"? Vervangen? klepzittingen gefreest? Of alleen op elkaar gelapped?
 
Kun je opmaken of het de klep of geleider is die uit de toon valt?

Daarom.

Dus meet je speling aan de hand van de specs volgens de voorgeschreven methodiek (nu praat je alleen over voelbare speling), is het ok dichtbouwen dan, is het niet ok terug naar dat revisiebedrijf.

Maar wat waren de afspraken met dat bedrijf? Met de gegeven info (*) weet niemand wat er nou precies is overeengekomen.

(*) kleppen en zittingen "gedaan". Wat is "gedaan"? Vervangen? klepzittingen gefreest? Of alleen op elkaar gelapped?

Tol. specs over geleiders/klepstelen staan niet in dit wphb. Was ik er gauw uit. De kop gevlakt,zittingen zijn gefreesd,kleppen erop ingeslepen volgens de bon.Mmm, nu ik m'n emailopdrachtbevestiging aan dat bedrijf er even op teruglees had ik de kop afgegeven "voor onderzoek aan de kleppen, seats en aanverwante delen." Klepgeleiders dus ook. Morgen sta ik daar op de stoep. Goed dat ik die email nog heb,gewoon niet meer aan gedacht:t
 
Kun je opmaken of het de klep of geleider is die uit de toon valt?

Had de kleppen ook omgewisseld en de speling blijft.Wat mij ook opviel en ik weet niet of dit bij revisiebedrijven gewoon te doen is, is dat de stelen met een dik soort transparante olie waren ingesmeerd,in ieder geval veel dikker dan de motorolie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Had de kleppen ook omgewisseld en de speling blijft.Wat mij ook opviel en ik weet niet of dit bij revisiebedrijven gewoon te doen is, is dat de stelen met een dik soort transparante olie waren ingesmeerd,in ieder geval veel dikker dan de motorolie.
Dat is voor montage en verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra je de motor start. Ik vermoed zomaar dat die voelbare speling zo spannend allemaal niet is, maar laat vooral weten wat ze je morgen vertellen :)
 
Dat is voor montage en verdwijnt als sneeuw voor de zon zodra je de motor start. Ik vermoed zomaar dat die voelbare speling zo spannend allemaal niet is, maar laat vooral weten wat ze je morgen vertellen :)

Geloof het of niet maar ik heb n.a.v. je info de stelen schoongeveegd en ingesmeerd met motorolie en...….. de speling is weg.:? De spanning meteen ook *O*
 
Je kan geen zittingen plaatsen en frezen als de geleiders versleten zijn. Dat zal een revisiebedrijf nooit doen. Op de kosten van een revisie zijn de geleiders ook peanuts, dat laten ze niet zomaar achterwege.
Tenzij het zo'n "revisie" bedrijf is waar ze normaal alleen de klepseals vervangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan