Knal tijdens het rijden

BobberB

Die hard MF'er
14 jul 2009
727
0
Zwolle
Hoi,

Ik heb vandaag een stuk gereden. Nadat de motor goed warm was trok ik het gas vol open vanaf 2de versnelling tot de 4de totdat ik ineens een harde knal hoorde uit het blok. Meteen het gas dicht gedaan omdat ik me rot schrok. Ik hoorde na de knal niks raars. De motor rijdt ook nog, heb alleen de laatste 2 km rustig aan gedaan. Alleen maak ik me toch wel zorgen.

Het gaat om een Honda shadow vt600 (Vtwin) uit 1990.

Ik hoop dat het gewoon een steen was die tegen me carter aan sloeg maarja daar kan ik nooit achter komen. Ik wil me nokkenaskettingen en de spanners zo snel mogelijk checken, iemand nog een idee wat het kan geweest kan zijn????
 
Nee ik had gewoon vol het gas erop. En ik weet hoe backfire klinkt, heb ik namelijk als ik terug schakel omdat ik open uitlaat heb ect. Het klonk alleen niet als backfire, maar meer als een harde mechanische knal uit het blok. Moet alleen wel bekennen dat het erg moeilijk is om geluiden terug te lijden op de motor. Soms denk je namelijk dat je blok een raar geluid maakt is het je uitlaat......

Ik hoop gewoon dat het niks was maar het zit me wel dwars.
 
kans is groot dat het dus wel backfire is geweest. backfire is ontbranding in de inlaat en kan groote schade aan caburateurs en luchtfilter kasten aanrichten. wat jij vaker hebt is naverbranding in de uitlaat. dat komt meestal door een te tijdelijk te arm mengsel wat niet door de bougies wordt ontstoken maar wel in een hete uitlaat.
als je het vaker krijgt zou ik de motor eens goed afstellen op mengsel en kleptiming en eens een heel lang stuk door duitsland gaan blazen om van de koolafzetting in je cylinders af te komen. bij hoge belasting gaat die koolafzetting gloeien en als de inlaat klep dan open gaat met vers mengsel kan dat mengsel al ontstoken worden voordat de inlaat klep dicht is.
 
Ik vond het wel een goeie. _O- _O-
Als er een zuiger uit ligt rij je echt niet nog 10 min naar huis.
:^


Nee, dat zit er inderdaad niet in. Het is inderdaad ook geen backfire, dat heb ik regelmatig als ik m'n blok koud start en klinkt ook niet erg lekker, maar 't is geen mechanisch geluid. Backfire is btw inderdaad dat de ontbranding terugschiet naar je carburateurs, je uitlaat heeft er niks mee van doen. Het roffelen uit je uitlaat is niet helemaal de bedoeling, maar elke gecarbureerde fiets met een open uitlaat blijft het tot op zekere hoogte altijd wel doen, geen probleem.

Als het echt een ferme klap was, maar je kon wel door rijden is het een idee om je blok scrupuleus op externe beschadigingen te doorzoeken, je zou zeggen dat er wel ergens een krasje op moet zitten. Anders stationair laten lopen en met een schroevendraaier luisteren (schroefkant tegen blok, oor tegen handvat), dan kun je heel goed mechanische schade vinden. Het is niet onmogelijk dat er een tand van een tandwiel is afgebroken of zo, en dat kan ook herrie geven als't verloren kind tussen een andere set tandwielen komt. Als je statoinair niks vindt, even op de bok zetten en door alle versnellingen laten lopen. Als er iets mis is met je bak moet je het dan vinden. Dat is bovendien een dure reparatie, dus ik hoop het niet voor je. Als je echt niks kan vinden weer rustig een rondje rijden en opbouwen, wie weet is het wel niks.
 
Laatst bewerkt:
Als het mechanisch klonk, dan gok ik in eerste instantie op de versnellingsbak. Als hij uit de versnelling wil schieten dan geeft dat een heel vervelende klap (vermogen valt ook weg, om met een klap terug te komen). Dat is te reproduceren, maar liever niet te vaak doen....
Meestal bij de 3e versnelling en als eerste merkbaar bij hoge belasting.
 
Ik wist niet dat backfire ook terug de inlaat in kon slaan. Weer wat geleerd :) Ik neig toch naar dit verhaal. Ookal heb ik in een eerder bericht gezegd dat het mechanisch klonk, klinkt het verhaal van ''Too'' toch aannemelijk.

Gebeurt zoiets alleen als je snel accelereert of kan dit ook gebeuren wanneer je langere tijd hard rijdt?

Als het mechanisch klonk, dan gok ik in eerste instantie op de versnellingsbak. Als hij uit de versnelling wil schieten dan geeft dat een heel vervelende klap (vermogen valt ook weg, om met een klap terug te komen). Dat is te reproduceren, maar liever niet te vaak doen....
Meestal bij de 3e versnelling en als eerste merkbaar bij hoge belasting.

Hij schoot niet uit de versnelling, en ik heb nadat het gebeurde goed geluisterd (voor zover dat kan) of ik rare geluiden uit het blok+bak hoorde komen, alleen dit was niet het geval.

Die tip van de schroevendraaier is ook erg handig. Ik heb alleen geen bok en kan dus niet door alle versnellingen heen terwijl ik stil sta.
 
als het door vervuiling komt meestal bij hoge toeren omdat het dan lekker heet wordt en de inlaatkleppen dus ook heel kort na de verbrandingsslag open gaan. hoe hoger de toeren hoe groter de kans. na een tijdje goed doorgereden te hebben wordt de kans minder omdat er steeds meer koolstof wegbrand er er dus steeds minder overblijft om inkomend mengsel te onsteken.
het is niet een motor die toevallig ooit geknpen is geweest tot 25KW? omdat die nooit echt belast worden waarvoor ze gemaakt zijn hebben die nogal last van vervuiling. verder lokt een V twin ook uit tot het rijden van lage toeren en lage belasting wat ook vervuiling in de hand kan werken. en warm rijden is leuk maar door en door warm kost echt minimaal zo'n 200 Km en als je wilt gaan schoonrijden moet je dat pas gaan doen als het blok door en door warm is en dan rustig het toerental verhogen tot de max over weer zo'n 200 Km
daarna zul je waarschijnlijk je motor even niet meer terug kennen maar dat went snel.
 
Laatst bewerkt:
Als je denk dat het uit het blok kwam, dan tap je toch de olie af en laat het door een filter lopen en kijk je of er iets meekomt, of niet.
Lijkt mij ff prettig om te weten en is de minst dure optie.
 
als het door vervuiling komt meestal bij hoge toeren omdat het dan lekker heet wordt en de inlaatkleppen dus ook heel kort na de verbrandingsslag open gaan. hoe hoger de toeren hoe groter de kans. na een tijdje goed doorgereden te hebben wordt de kans minder omdat er steeds meer koolstof wegbrand er er dus steeds minder overblijft om inkomend mengsel te onsteken.
het is niet een motor die toevallig ooit geknpen is geweest tot 25KW? omdat die nooit echt belast worden waarvoor ze gemaakt zijn hebben die nogal last van vervuiling. verder lokt een V twin ook uit tot het rijden van lage toeren en lage belasting wat ook vervuiling in de hand kan werken. en warm rijden is leuk maar door en door warm kost echt minimaal zo'n 200 Km en als je wilt gaan schoonrijden moet je dat pas gaan doen als het blok door en door warm is en dan rustig het toerental verhogen tot de max over weer zo'n 200 Km
daarna zul je waarschijnlijk je motor even niet meer terug kennen maar dat went snel.

Het zou heel goed door vervuiling komen, ik heb de motor nu ongeveer 2 jaar, en heb er ongeveer 5000 km mee gereden (omdat de helft van de tijd er aan gebouwd werd) Hij is ooit van een oude man geweest dus denk niet dat die lekker door heeft gereden.

Heb vandaag een aantal dingen gedaan. Heb de kleppen speling gecontroleerd deze was prima en heb gekeken of de nokkenasketting versleten was (heeft hier niet echt veel mee te maken maar toch) en gekeken of er dingen kapot waren door de backfire (airbox en carbs) ik heb niks gevonden. Ook heb ik fotos gemaakt van de bougies en zou graag jullie oordeel willen over de kleur. Misschien dat die wat te arm staat. Ik zal morgen fotos uploaden

Ik heb zelf een licht rijbewijs maar de motor heeft precies 25kW zonder dat die is geknepen. (origineel had die er 28kW, maar die 3kW zullen er in de afgelopen 20 jaar wel uitgeslopen zijn)

Dus als ik de motor onder normale belasting goed warm rijd (200km) en ik zal daarna ongeveer 200 km op de snelweg rijden dan zal die inwendig schoner worden? Ik moet wel zeggen dat snelweg niet echt heerlijk is op zon motor. 4-bak en voor 120km/u moet die al hard werken qua toerental.
 
hoeft geen snelweg te zijn motor moet lekker hard werken. dus binnen weg in een lagere versnelling werkt ook redelijk goed. of eens lekker een paar dagen alpen passen rijden krijgt hij lekker op zijn flikker en na zoveel jaren heeft het misschien wel wat meer nodig als 200 KM om eens lekker schoon te rijden. een hele dag binnen wegen in nederland met weinig rust pauzes kan al een heel stuk schelen maar de meeste mensen hebben haast vandaar dat ik schreef blazen op de duitse autobaan. ik zou zeggen neem eens een dag vrij en doe een rondje ijselmeer langs de dijken (niet in het weekeinde met het weer van vandaag dan is er geen lol aan met al die wandelaars en fietsers) en voel de verbetering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan