Knipperlichten en weerstanden

CatchDude

MF veteraan
12 apr 2003
6.023
0
Arnhem
Ik heb al een tijdje last van het feit dat mijn knippers te snel knipperen zodra de motor loopt, vooral als ik toeren maak. (Met de motor uit doen ze het goed.)

Ik heb er andere dan de originele knippers op zitten met een ander wattage, dus daar ligt het ongetwijfeld aan. Ik weet ook, met dank aan de zoek funktie, dat ik met weerstanden aan de slag moet. Ik ben echter geen held met formules en zo.

Nu rest mijn vraag: mijn knipperlichten voor zijn 12V, 23W(Ik wist niet eens dat die bestonden, maar de motor komt origineel uit duitsland en ik ben ook geen kenner.).
Mijn knipperlichten achter zijn 12V, 5W.

Hoe zit dat nu met die weerstand? Heeft die 23 watt voor effect op die 5 watt achter? Moet je de toe te voegen weerstand voor elk knipperlicht apart berekenen of gaat het per zijde van de motor en moet je die 2 verschillende wattages optellen of zo? Simpel gevraagd: Wat voor weerstand zet ik parallel aan die achterknipperlichtjes?

Achter zit zo'n lampje:
853495_BB_00_FB.EPS.jpg


Weet iemand of die in meer dan 5 watt te verkrijgen zijn?

En nog een vraag: Als ik een regelbaar knipperrelais koop (Zo eentje die altijd de juiste knippersnelheid handhaaft), vervangt die dan de originele op de originele plaats? Want de originele zit in zo'n handig sleufje geplaats met 7 "stekker" ingangen, waar de originele dus mooi in past; De originele is een jiffy relais/knipperlicht relays/diode samen. Maar die los te kopen regelbare relais zijn natuurlijk alleen knipper relais, en die andere functies vallen dan weg, toch? Hoe los je zoiets op?

Ik rijd overigens een GSX-R 600 uit 98.

Sorry als de post een beetje knullig overkomt, maar ik ben helemaal geen techneut en heb dus geen kaas gegeten van jargon en juiste benamingen (En laat staan de materie zelf).

Alvast bedankt.
 
Ik denk dat je "voor" en "achter" Wattages bij elkaar moet tellen en dan vergelijken met het Wattage waarop de clignoteur berekend is.

Knoeien met weerstanden vind ik niet slim want je zet dan stroom om in warmte zonder licht ervan te maken, dat vind ik weggooi want je krijgt er toch niet de hele weg mee op een betere temperatuur. Rare kachelbouw.
 
De makkelijkste oplossing is inderdaad een weerstand parallel
zetten aan het 5W lampje.

Je moet in totaal (weerstand + lampje) in de buurt van die
23W uitkomen.

20W totaal zal ook wel genoeg zijn, 5W heb je al: lampje.
blijft 15W over voor de weerstand.

P = U * I -> 15W = 12V * I -> I = 15/12 = 1,25A

U = I * R -> 12V = 1,25A * R -> R = 12/1,25 = 9,6 => 10 Ohm

Hm, klopt mijn rekensommetje wel? 10 Ohm klinkt wel als erg weinig. :?

Let er in elk geval wel op dat de weerstand minstens 15W aan kan.
Anders fikt ie zo weg.

Dat is inderdaad stoken voor de buitenlucht, maar het alternatief
is een nieuw relais inzetten, waarschijnlijk zonder de nu "extra" functies.
Of de weerstanden in de buddy inbouwen: verwarming :)
 
Je moet eerst uitrekenen wat je nu minder aan vermogen verbruikt dan eerst.
23wattt en nu 5 watt is een verschil van 18 watt. Je moet een weerstand parallel over je lampje zetten die dus 18 watt verbruikt.
De weerstandswaarde is te berekenen met de formule p=U*U/R
144:18=8 ohm. omdat er geen 8 ohm bestaat neem je wat het dichtst in de buurt komt en dat is 8.1 ohm. Je zou een weerstand van 18 waat nodig hebben maar omdat de weerstand met een duty cycle van 50% wordt aangestuurd is 11watt voldoende.
Of je de weerstanden bij je voor of achterlicht doed maakt niet uit. wel moet er en links en een rechts.
 
Aaah, bedankt mensen, hier heb ik wat aan!

Wat een duty cycle is weet ik niet, maar ik begrijp dus dat ik 2x een 8.1 ohm 11 watt weerstand moet kopen en paralel moet solderen om een lampje. Dat het wat warmte kost maakt me niet zo veel uit, ik koop er wel twee met heat-sink. En ach, het is maar voor een knipperlicht; Als hij nou een hele rit belast zou worden is een ander verhaal.

Maar weet je zeker dat 11 watt okay is? Als ik met 18 watt zeker weten meteen een goed resultaat heb haal ik er liever zo een.

Nog een vraag: Als het aantal watts dat ik gebruik of het aantal ohm te hoog is door die weerstand, wat gebeurt er dan? Knippert hij dan te langzaam of zuig ik dan mijn accu leeg of zo?
 
Ik weet dat die glasfittinglampjes er ook in een 15W uitvoering zijn. Als de motorzaak ze niet kan leveren, maak je een goeie kans bij de electro-hobbyzaak-om-de-hoek. Ze zijn overigens wel ietwat dikker als die op jouw foto.

Wellicht dat je cligno tevreden is met het totale verbuik van 15+23=38W, ipv de gebruikelijke 2x21=42W en je knipperlichten weer in normaal tempo laat knipperen.

Succes!
 
Ik weet dat die glasfittinglampjes er ook in een 15W uitvoering zijn. Als de motorzaak ze niet kan leveren, maak je een goeie kans bij de electro-hobbyzaak-om-de-hoek. Ze zijn overigens wel ietwat dikker als die op jouw foto.

Wellicht dat je cligno tevreden is met het totale verbuik van 15+23=38W, ipv de gebruikelijke 2x21=42W en je knipperlichten weer in normaal tempo laat knipperen.

Succes!

Oooh, da's een nog makkelijkere oplossing! Zolang de fitting maar hetzelfde is ben ik gelukkig! Morgen ga ik meteen even kijken bij de lampenboer om de hoek, en anders weet ik wel een modelbouwzaakje te vinden.

(Zou een auto-materiaal handel ze ook hebben?)
 
Aaah, bedankt mensen, hier heb ik wat aan!

Wat een duty cycle is weet ik niet, maar ik begrijp dus dat ik 2x een 8.1 ohm 11 watt weerstand moet kopen en paralel moet solderen om een lampje. Dat het wat warmte kost maakt me niet zo veel uit, ik koop er wel twee met heat-sink. En ach, het is maar voor een knipperlicht; Als hij nou een hele rit belast zou worden is een ander verhaal.

Maar weet je zeker dat 11 watt okay is? Als ik met 18 watt zeker weten meteen een goed resultaat heb haal ik er liever zo een.

Nog een vraag: Als het aantal watts dat ik gebruik of het aantal ohm te hoog is door die weerstand, wat gebeurt er dan? Knippert hij dan te langzaam of zuig ik dan mijn accu leeg of zo?
Met duty cycle bedoel ik dat de lamp niet constant aan is maar 1 sec aan en dan weer 1 sec uit. Het gemiddelde vermogen is dan ook ongeveer de helft van 18 watt en dan moet 11watt wel genoeg zijn. Daar komt nog bij dat je je raw. niet altijd aan hebt staan maar slechts enkel sec. Je belast je accu e.d. niks meer met de weerstand dan dat je zou doen met de orginele lampjes.
Houd er wel rekening mee dat die weerstanden erg heet kunnen worden.
 
Hoi
Ik heb het met de mijne ook gehad en heb in
de draad van het relais naar de schakelaar
(een grijze bij honda)er een fitting tussen
gezet met een 10W lampje.
Dit lampje brand continu als contact is ingeschakeld
en gaat knipperen tegelijk met de knipperlichten.
Ik heb het (fitting) in mijn luchtfilter huis
gemaakt zodat het lampje in mijn luchtfilter zit.
Een ZEER gunstig bijkomende voordeel is dat nu
de lucht naar mijn carbs word verwarmd zodat er
s'winters geen last meer is van bevroren carbs })

Dus zo heb ik twee problemen in één keer opgelost

succes
Zeldzame
 
v.d.v: Dank je wel! Ik koop zowieso een weerstand met heatsink. Daarbij, mocht die 11watt weerstand het niet volhouden dan kan ik er later alsnog een 18 watt in doen, toch?

Zeldzame: Op zich helemaal geen slecht idee. Ik heb echter nog nooit last gehad van bevroren carbs, en als het lampje kapot gaat doet gelijk geen enkele richtingaanwijzer het meer...
 
Ik heb al een tijdje last van het feit dat mijn knippers te snel knipperen zodra de motor loopt, vooral als ik toeren maak. (Met de motor uit doen ze het goed.)

Ik heb er andere dan de originele knippers op zitten met een ander wattage, dus daar ligt het ongetwijfeld aan. Ik weet ook, met dank aan de zoek funktie, dat ik met weerstanden aan de slag moet. Ik ben echter geen held met formules en zo.

Nu rest mijn vraag: mijn knipperlichten voor zijn 12V, 23W(Ik wist niet eens dat die bestonden, maar de motor komt origineel uit duitsland en ik ben ook geen kenner.).
Mijn knipperlichten achter zijn 12V, 5W.

Hoe zit dat nu met die weerstand? Heeft die 23 watt voor effect op die 5 watt achter? Moet je de toe te voegen weerstand voor elk knipperlicht apart berekenen of gaat het per zijde van de motor en moet je die 2 verschillende wattages optellen of zo? Simpel gevraagd: Wat voor weerstand zet ik parallel aan die achterknipperlichtjes?

Achter zit zo'n lampje:
(Afbeelding)

Weet iemand of die in meer dan 5 watt te verkrijgen zijn?

En nog een vraag: Als ik een regelbaar knipperrelais koop (Zo eentje die altijd de juiste knippersnelheid handhaaft), vervangt die dan de originele op de originele plaats? Want de originele zit in zo'n handig sleufje geplaats met 7 "stekker" ingangen, waar de originele dus mooi in past; De originele is een jiffy relais/knipperlicht relays/diode samen. Maar die los te kopen regelbare relais zijn natuurlijk alleen knipper relais, en die andere functies vallen dan weg, toch? Hoe los je zoiets op?

Ik rijd overigens een GSX-R 600 uit 98.

Sorry als de post een beetje knullig overkomt, maar ik ben helemaal geen techneut en heb dus geen kaas gegeten van jargon en juiste benamingen (En laat staan de materie zelf).

Alvast bedankt.


Antwoord is simpel Haal voor 19,95 een 2 of 3 polig schakel relaid bij dichtbij zijnde safe vestiging. Ik ben in zoetermeer geweest en daar hebben ze ze.
Dan je orginele relaid vervangen door de universele (stekkers verwisselen)
ook bij www.motorendesign.nl hebben ze het.
Niet moeilijk doen met weerstanden solderen.
Ik heb inmiddels leds op mijn motor per stuk met een wattage van 0,84 watt :+
 
Ja, maar dan heb ik geen jiffy relais en diode meer. Dus moet ik daar ook weer spullen voor gaan kopen, en daar nieuwe stekker bakjes voor monteren. Da's dan uiteindelijk meer werk dan een weerstandje solderen, toch?
 
@blauwwitje, maakt niet uit. En misschien kan ik het originele relais blijven gebruiken voor alleen de jiffy en de diode. Ik zoek dat eens uit.

@zeldzame: Echt geen gek idee; Ik houd het nog even in mijn achterhoofd.
 
Meest voorhanden standaardreeks weerstanden is 1-1,2-1,5-1,8-2,2-2,7-3,3-3,9-4,7-5,6-6,8-(10-12-15-18-22-27-33-39-47-56-68-82-100 ..... enz.)

Ik zou, zoals iemand reeds opperde, 1 extra lampje van pakweg 18 Watt nemen; daar zit tenminste nog een glazen bol omheen die voor wat afstand zorgt en geleidelijkere verdeling van de hitte.
Al wel eens een blaar op je vingers gehad bij het aanraken van een heetgestookte weerstand?
 
ik heb een op mijn stage ene electronisch knipperlicht relais gemaakt.. op basis van een ne555 (timer ic) blablablabla...

waar het op neer komt is dat het knipperlicht relais werk bij een wattage van ergens in de 0,1 tot 50 watt... ik ga hem nu testen voor een maandje ofzo, en omdertussen wat relais enzo van oude printjes verzamelen, en er dan een stuk of 10 bouwen die ik dan via mf verkoop voor ene eurotje of 25ps. dat betekend dus geen gedoe meer met grote vermogensweerstanden. als mijn ontwerpje idd goed blijkt te werken, ga ik hem zelfs maken voor 100 watt. dat betekend dat je hem ook als allarmlichten kan gebruiken! :)

ik ga ze nu dus nog niet maken, maar als je wilt kan ik je wel een schema geven...
 
Okay, wat je met die standaard reeks bedoelt weet ik niet, daar knoop ik gteen touw aan vast. :) Is dat Ohm-Watt of zo?

En vwb. dat lampje, kan opzich prima. Maar een weerstand met heatsink moet ook geen probleem zijn toch? Overigens zit de hele boel in de kuip verwerkt en is dus buiten handbereik als de boel gemonteerd is.
 
Willem bedoelt dat weerstanden in een standaard waarde komen.
(Deze weerstanden hebben een max. afwijking van 5%).

Maar wat je wilt doen, vind ik wel een gefrunnik van jewelste zeg.
Ik heb zelf destijds andere knippers erop gezet voor rond de 20 euro. Monteren en klaar.

Het moeten wel hele bijzondere zijn om dit zo te laten. Zelfs dan kan je er wel aan gaat zitten kl*ten om het werkend te krijgen.....
Probeer gewoon andere lampjes erin te zetten of een clignoteur.
 
Laatst bewerkt:
Tja, het waren de kuipknippers die er op zaten toen ik hem kocht, voorheen deden die het goed maar sinds mijn crash doet hij raar. Ik weet het ook niet. If all else fails kan ik er altijd nog nieuwe knippers op doen. Maar voorlopig heb ik mijn plan: Eerst 2 van die 15watt lampjes kopen, en als dat niet werkt ga ik met weerstanden aan de slag.

Kris: Bedankt, maar ik zie mezelf al geen relais in elkaar frutsellen. ik rpobeer het liever zo. Eerst ga ik maar eens zo'n 15w lampje halen, kijken of dat werkt...
 
Tja, het waren de kuipknippers die er op zaten toen ik hem kocht, voorheen deden die het goed maar sinds mijn crash doet hij raar. Ik weet het ook niet. If all else fails kan ik er altijd nog nieuwe knippers op doen. Maar voorlopig heb ik mijn plan: Eerst 2 van die 15watt lampjes kopen, en als dat niet werkt ga ik met weerstanden aan de slag.

Kris: Bedankt, maar ik zie mezelf al geen relais in elkaar frutsellen. ik rpobeer het liever zo. Eerst ga ik maar eens zo'n 15w lampje halen, kijken of dat werkt...

Zeker!
Meer moet ook niet nodig zijn.
Succes ermee.
 
Nou, 15 watt lampjes zijn zo zeldzaam dat ik gelijk een doosje moet kopen als ze het al kunnen krijgen; Een weerstandje dan maar met heatsink. Ik moet hem nog wel even solderen... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan