Koelvloeistof lekkage ZX9R

Retge

Rookie
18 feb 2003
11
0
Someren
Ik heb een ZX9R uit 94. Zolang ik maar blijft rijden en de temp. niet te hoog wordt, heb ik geen problemen. Maar op het moment dat ik (lang) voor een stoplicht sta te wachten en de temp. oploopt, lekt er koelvloeistof. Iemand een idee wat dit kan zijn?
 
Komt mij bekend voor. Ik heb hetzelfde gehad mijn mijn kawasaki zx9r uit 94.
Het was bij mij de bekende ingezakte cylinderbussen verhaal. (zwakke punt zx9r uit 94/95). :(
Vraagje: Als de motor warm is en je zet hem uit hoor je dan ook de koelvloeistof borrelen in het expansie vat ?
Of lekt hij bij het expansie vat ? (dop) deze kan je snel scheef erop schroeven, is bijna niet te zien maar lekt dan wel, heb ik ook laatst weer gehad.
 
Dan moet de cylinderrij gevlakt worden, en dan ook meteen de cylinderkop.
Op zich hoeft dit niet veel te kosten (rond de 100 euro te samen) maar je motorblok moet wel grotendeels uitelkaar en dus dit kaal aanleveren. En uiteraard nieuwe pakkingen.
Motorzaak vroeg er rond de 1300 euro :( arbeidsloon de grootste kosten.
Dan halen zij je blok open, laten het vlakken en zetten alles weer inelkaar.
Ik heb het dus samen met een vriend gedaan, kost je wel wat tijd maar scheelt ook een heel hoop geld.
Ps. borrelt het ook in je expansie vat ? warme motor die net uitgezet is ?.
 
Nee, kan niet zoveel kwaad. Maar je moet er natuurlijk niet eeuwig mee door blijven rijden. Goed de koelvloeistof niveau in de gaten houden. Maar controleer eens het borrelen, dan weet je zeker of de bussen zijn gezakt anders kan het toch nog een ander "probleem" zijn.
 
Nee, kan niet zoveel kwaad. Maar je moet er natuurlijk niet eeuwig mee door blijven rijden. Goed de koelvloeistof niveau in de gaten houden. Maar controleer eens het borrelen, dan weet je zeker of de bussen zijn gezakt anders kan het toch nog een ander "probleem" zijn.

Toch niet helemaal waar....Het kan wel kwaad als je motor water verbruikt.
Als je motor water verbruikt, dan krijg je ongekontroleerde verbrandingen,pingelen dus.
Dit heeft tot gevolg dat je allemaal putjes krijgt,vooral in de bovenkant van de zuigers,en aan de onderkant van de kop,maar het komt ook wel eens voor dat je die putjes in de cilinderwanden krijgt,niet leuk dus :( .
Ik wil je niet ongerust maken,maar alleen even waarschuwen voor eventuele gevolgen.

John :)
 
Op donderdag 24 april 2003 11:52 schreef Herr Flick het volgende:Ik wil je niet ongerust maken,maar alleen even waarschuwen voor eventuele gevolgen.

John :)

Ok, ik zal ook niet zeggen dat het goed is, maar je hoeft hem niet langs de kant te zetten, dat bedoelde ik :9 , (ikzelf heb denk ik nog 500 kilometer gereden met dit probleem, ga even langs de dealer, die kunnen (waarschijnlijk) vrij snel bepalen wat er mis is, maar reken er toch maar stiekum op dat het de cylinderbussen zijn.
 
Hee Retge,

Is je probleem al verholpen? Ik heb hetzelfde als ZXivaR. Het begon een jaar geleden met borrelen van de overlooptank, maar met mijn zuinige en voorzichtige rijstijl in het woonwerkverkeer werd het niet erger en bleef de motor ook goed gekoeld. ZX9R 1994 (ZX900B), eerste serie, met nu 47000 km.

Afgelopen weekend heb ik hem echter voor het eerst echt de sporen gegeven door vier dagen door de Elzas te knallen met vijf andere motorrijders (als enige betrouwbare japanner en viercilinder tussen Europese twins en triples) en op een bergpasje gebeurde het: Alle koelwater eruit geblazen. De druk uit de motor (35 bar) perst lucht in het koelsysteem, waardoor het water uit de overloop spuit. Als een fluitketel! Ben toen over de Autobahn vanaf de grens van Zwitserland naar huis gereden en op de rijksweg hoefde er maar een kwart liter water per 250 km bij. Echter, 140 op de Duitse Autobahn is zwaar frustrerend.

Eergisteren en gisteren met een vriend bezig geweest (lang leve de Haynes manual) om het blok uit te bouwen, dat ik vanavond naar de beste Kawaman van Nederland breng (Bikker, Noordeloos). Hopelijk gaat het niet al teveel kosten, maar dan heb ik in ieder geval garantie op de reparatie... Ondertussen kan ik mooi mijn achterveer eens schoonmaken en reviseren en een Dynojet Stage 1 inbouwen in mijn losliggende carbs :9

succes d'r mee.

En ZXivaR, rij je nog steeds probleemloos?
 
Sorry voor de late reactie Drexarr,

Bij mij was het inderdaad het probleem van de zakkende cylinderbussen.
Het blok heeft het echter maar 3 weken uitgehouden. Afgelopen week heb ik het blok helemaal in de soep gedraaid. Er is een onderdeel afgebroken in het blok, waardoor er een cylinder is vastgelopen en de koppakking er werderom is uit geklapt. Volgens de dealer is het blok niet meer te repareren.

Ik ben nu dus dringend op zoek naar een ander blok.
 
De ventilator werkt toch? Want als die niet aanslaat wordt de motor te warm als je een tijdje traag moet rijden. Dan begint de koelvloeistof te koken, en omdat dan de druk te hoog wordt, gaat de overdrukklep van de radiator of het expansievaatje open. Dan lekt er dus elke keer wat koelvloeistof.
 
Dit komt mij enigzins bekend voor.'.. ;(
Als ik thuis kwam van het rijden hoorde ik het ook borrelen in het expansiebakje.., heb toen me vloeistof gechecked en zat wat weinig in!
Bijgevuld...nergens meer last van....echter.... als ik nu thuis kom zie ik onder het reservoir (achterspatboord,enz.) kleine beetjes koelvloeistof.. Niets extreems....maar na dit verhaal..voel ik me er toch niet meer zo happy mee.
Is it euvel ook bekend bij een ZXR750 bj '93??????

[edit]
Mijn temp. van me blok is overigens niet te warm...zelfs niet na flink het gas erop gezet te hebben...blijft redelijk rond de helft van me metertje (alleen als ik een tijdje stil sta wordt hij wat warmer
 
Laatst bewerkt:
Let op met een kapotte koppakking.
Als de lekke cylinder op inlaatslag staat, en langzaam voldruppelt (ook gedeeltelijk het inlaat kanaal), vervolgens start je de motor, waardoor een naastgelegen cylinder "aanspringt" die dus de vloeistof in de defecte cylinder wil samenpersen (wat dus niet gaat), resultaat -> krukas/drijfstang/startkoppeling naar z'n grootje :+

Paul.
 
Mijn koppakking is volgens mij niet lek.... voor zover ik dat zelf kan controleren....

Als je cilinderbussen aan het verzakken zijn... Lekt ie dan niet in de buurt van je blok??????????????
Of wordt de druk in je expansiebak daardoor te groot en dat daarom de vloeistof
gaat lekken???

Gaat ook van de week ffies zonder kappn rijden ...om te kijken waar het nu precies vandaan komt. Moet toch me olie verversen. kan ik gelijk het blokje ff beetje warm laten worden
 
Dit komt mij enigzins bekend voor.'.. ;(
Als ik thuis kwam van het rijden hoorde ik het ook borrelen in het expansiebakje.., heb toen me vloeistof gechecked en zat wat weinig in!
Bijgevuld...nergens meer last van....echter.... als ik nu thuis kom zie ik onder het reservoir (achterspatboord,enz.) kleine beetjes koelvloeistof.. Niets extreems....maar na dit verhaal..voel ik me er toch niet meer zo happy mee.
Is it euvel ook bekend bij een ZXR750 bj '93??????

[edit]
Mijn temp. van me blok is overigens niet te warm...zelfs niet na flink het gas erop gezet te hebben...blijft redelijk rond de helft van me metertje (alleen als ik een tijdje stil sta wordt hij wat warmer

Of het euvel bekend is bij een ZXR750 bj.'93 weet ik niet.
Bij de ZX7R is dit wel het geval.
Dit is een bekend probleem.
Motorisch zijn de ZX7R en de ZXR750 vanaf '93 hetzelfde.
Mijn uitlaat, kappen en laarzen zaten iedere keer onder de koelvloeistof.
Bij mijn reservoir kwamen er scheuren op de plekken waar de bouten doorheen zitten.
Door het (misschien te strak?)aandraaien en de temperatuursverschillen bij koude en warme motor is het reservoir gaan scheuren.
De nieuwe reservoirs hebben metalen busjes in de boutgaten zitten.
Daardoor zou je het kunstof niet meer moeten kunnen 'pletten'.
Ik dacht dat het reservoir iets van 20 euro kostte.
Haal het niet op de sloop want dan heb je waarschijnlijk weer zo'n oud type.
 
Op zondag 29 juni 2003 21:56 schreef alexZX9R het volgende:
dat expansie vat , bedoelen jullie daarmee het doorzichtige bakje rechts in de kuip waar je koelvloeistof bijvult ??
Klopt het dat de koelvloeistof eruit komt als je bij een warme moter het dopje eraf draaid ??

Het doorzichtige bakje is eigenlijk geen expansievat maar gewoon een reservoir.
Er staat geen druk op, ook niet bij een warme motor.
Bovenaan het reservoir is een slang verbonden met de buitenlucht.
Als de druk in het koelsyteem te hoog wordt er wat koelvloeistof 'geloost'in het reservoir.
Dit gebeurd door de expansiedop en deze zit iets hoger achter je kuip.
Deze moet je bij warme motor niet in één keer losdraaien.
Het beste is om te wachten totdat de motor koud is of een heel klein stukje opendraaien totdat de druk 'weggesist' is.
 
Sorry voor de late reactie Drexarr,

Bij mij was het inderdaad het probleem van de zakkende cylinderbussen.
Het blok heeft het echter maar 3 weken uitgehouden. Afgelopen week heb ik het blok helemaal in de soep gedraaid. Er is een onderdeel afgebroken in het blok, waardoor er een cylinder is vastgelopen en de koppakking er werderom is uit geklapt. Volgens de dealer is het blok niet meer te repareren.

Ik ben nu dus dringend op zoek naar een ander blok.

Kijk hier ff.
te koop zx9r (b type) motorblok
Rubster heeft er nog 1 te koop.
Ligt trouwens wel uit elkaar maar is compleet.
Ik ben wel zeer benieuwd wat er afgebroken is.
Ik heb zelf ook een ZX9blok liggen om onder mijn ZX7R te hangen.
Dat moet mijn winterproject worden.
Deze wil ik in ieder geval reviseren om zakkende cilinderbussen te voorkomen als hij er net onder hangt. :X
En gelijk opboren tot 950cc. })
Zou jij er misschien achter kunnen komen wat er afgebroken is in het blok?
Dan kan ik daar extra op letten als ik de mijne open heb liggen.
Ik heb ook al verhalen gehoord over drijfstangen die naar buiten komen zetten. :(
Hier staat nog iets op ebay.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2421643996&category=10464
Het is trouwens gemakkelijker om aan een blok vanaf '97 te komen dan van daarvoor.

Succes!
 
Op maandag 30 juni 2003 00:02 schreef alexZX9R het volgende:
nou snap ik het niet meer..
vanmorgen werdt mijn motor wat warm en toen ik keek naar het peil in dat bakje was dat te laag, de motor was toen misschien nog een beetje warm, maar stond toch al een uur ofzo stil.
het bakje heb ik helemaal vol gedaan, klein stukje gereden, ff gekontroleerd, peil was nog hetzelfde.
Toen een heel stuk gereden, en daarna kon ik de dop er niet meer afkrijgen zonder dat er koelvloeistof uitkwam, zelfs toen hij zogoed als helemaal afgekoeld was kwam er nog wat uit.
Zou ik er teveel ingedaan hebben omdat de motor nog een beetje warm was toen ik hem vulde of kan dat niet??

Als je praat over je expansievat(bakje) dan mag je deze nooit helemaal tot de rand toe vullen.Er zal wel ergens een MIN en een MAX op staan.Ook water zet uit bij temperatuursverhoging,dus heeft dit water ook een beetje speelruimte nodig.

Dus eerst even alles goed op peil zetten.

John :)
 
Heb van het weekend weer een stukje gereden, motor goed warm laten worden..en nu lekt ie eigenlijk niet meer.. kon geen drup vinden.
Heb het reservoir gecrontroleerd...die is nog helemaal goed.

Hoeveel is die lekkage bij jullie...Bij mij gaat het om enkele druppels (nu dan even niet meer :)
 
Ik heb het ook met mijn ZX9R gehad...maar had niets te maken met cilinders bij mij...
Mijn ZX9R hield op een gegeven moment een beetje in en starte wat moeilijk als het wat kouder was. Hier bleek een modificatie voor te zijn die gratis door de dealer zou worden uitgevoerd omdat Kawa van het probleem afwist.

Op een gegeven moment parkeerde ik mijn motor tijdens een tochtje...na een paar minuten lag er een plas koelvloeistof onder mijn motor..

Bij Goedhart Motoren ontdekte ze dat het te maken had mee een filtertje wat in ergens in het koelcircuit zit. Dit zat nagenoeg dicht....ff schoonmaken en hij liep weer als een trein....
 
Terug
Bovenaan Onderaan