Kon het weer niet laten...Matchless van 1957

Peer1963

Let the music rock and the motorcycle roll
20 jan 2010
1.727
209
Na wat uitstapjes naar andere motoren zoals Benelli en BMW, toch weer terug bij Engels.
Een Matchless uit 1957.
Yep, lek wat olie en ruikt naar benzine.....HEERLIJK :)
Zaterdag eens kijken het hoe en het wat

Foto volgt
 
_O- _O- _O-

Peer heeft weer iets. Kom op met de plaatjes. Gaan we van genieten, zeker weten.
 
Ik heb in mijn jonge jaren (1967-1970) ook nog op een G3L gereden, ex legermotor. Toen helemaal onder handen genomen. Onder de groene verf kwam nog heel wat chroom tevoorschijn. Tegelijk 1e overmaat laten opboren (Ben Maltha te Rotterdam) en een originele draadgewonden zuiger erbij. Een paar kleine problemen waren een doorgebrande dynamo (opnieuw laten wikkelen), een scheurend achterspatbord en een lekkende tank bij één van de bevestigingsplekken onder de tank. Dat is toen keurig verholpen.

Het is dat ik geen stallingsmogelijkheid heb en mijn huidige motor goed voldoet, anders had er eentje bijgenomen vanwege de eenvoudige ploffen tijdens het rijden.
 
Zojuist geschoten, nog niet gepoetst.
Detail foto's volgen nog.

img_2414.jpg
 
Ik vind die advertentie een beetje misleidend.
De ene keer hebben ze het over een G3l (=350 cc)
en dan weer over een G80 (=500 cc).
Aan de foto te zien is het een 350, maar als er G80 op
het kenteken staat klopt er iets niet.
 
Volgens mij wel :+ Hij is zeker in concoursstaat :Y

Alleen die buddyseat misstaat, dat is volgens mij een eigenbouw zitting.

aanv: kentekencheck gedaan :o

Originele Nederlandse motor, datum laatste overschrijving 23-01-2014, dus op Peer zijn naam gezet :}
 
Laatst bewerkt:
als je bij de rdw kijkt staat er ook: G80s 350cc 1 cilinder.
Origineel NL motor met origineel NL kenteken
Ik wist ook niet beter, maar er zijn enkele meer op internet met de aanduiding: G80 350cc
Wellicht hadden ze nog wat blokken over toen der tijd HAHA ;)
 
350 is beter, blijft langer heel..

En deze heeft volle naaf voor en -dus- dynamo op de krukas dus relatief eenvoudig om te bouwen naar 12V!
 
Laatst bewerkt:
Op de Engelse wikipediasite over de G80LS wordt een verklaring gegeven voor de code van het motornummer. Dit zal hetzelfde zijn voor de G3LS.

Eerste twee cijfer: het bouwjaar
volgende letters/cijfers: het type motor
dan het actuele motornummer

Volgens de foto's op Marktplaats is het motornummer: 52 G3LS 19042, wat zou suggereren dat in ieder geval de motor (carter) uit 1952 zou stammen.

De Matchless/AJS merkenclub zal aan de hand van het framenummer uit kunnen zoeken uit welk jaar de motorfiets uiteindelijk stamt.
 
Laatst bewerkt:
350 is beter, blijft langer heel..

En deze heeft volle naaf voor en -dus- dynamo op de krukas dus relatief eenvoudig om te bouwen naar 12V!

Nee hoor, volle voornaaf was al vanaf 1954.
De alternator modellen kwamen in 1958, gemakkelijk te herkennen door de aluminium primaire kast.
De motor van peer heeft nog de blikken kast met gelijkstroom dynamo en magneet ontsteking.
 
Laatst bewerkt:
effe wat details foto's nadat ik er met een doek over ben gegaan.
Stond toch anderhalf jaar stof (etc) te happen.

112.jpg


210.jpg


311.jpg


De velg, spaken en trommel nog niet gedaan :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan