Koos Spee wil verplichte nascholing bestuurders

Poll

  • Ja, ik zie daar wel het positieve van in.

    Stemmen: 45 23,9%
  • Nee, wat moet ik daar mee. Kost mij alleen maar tijd en geld

    Stemmen: 129 68,6%
  • Wacht het wel af, vaak gaan dit soort ideeen in lucht op.

    Stemmen: 14 7,4%

  • Totaal aantal stemmers
    188

2d0

MF veteraan
16 apr 2007
1.379
2
Europa
Landelijk Verkeersofficier Koos Spee is voorstander van een verplichte vijfjaarlijkse nascholingscursus voor automobilisten en motorrijders. Dat zei hij dinsdag tijdens een dagje 'nascholen' op een vrachtauto op het Centrum voor Duurzame mobiliteit. Spee komt met zijn idee doordat de eerste resultaten van de jaarlijkse nascholing voor vrachtwagenchauffeurs een verbetering laten zien op het gebied van veilig en zuinig rijden."

"Mijn stokpaardje is nog altijd dat iedereen met een rijbewijs geregeld op herhaling gaat", zegt Spee. "De kosten die hiermee gemoeid zijn worden ruimschoots gecompenseerd door minder ongevallen en de besparingen op brandstof. Bovendien is het een goede manier om je verkeerskennis up to date te houden."

Bron: Koos Spee wil verplichte nascholing bestuurders

Wat vinden we er eigenlijk van?

Mijn mening, wat is er nou zo gek aan? Als ik zie dat sommige mensen echt niet kunnen rijden vind ik dit idee niet eens zo gek. Helemaal motorrijders worden vaak over het hoofd gezien. Ik zie het meer als een soort van 5 jaarlijkse VRO.
 
Ja goed idee. Alleen het zal wel weer veel geld gaan kosten voor de mensen zelf en dat vind ik GEEN goed idee.
 
Verplicht één motorrijles, één vrachtwagenrijles en een dagje slippen voordat je voor de auto op mag zou al heel wat verschil maken. Dan leren automobilisten tenminste wat de zwaktes van deze voertuigen zijn.
 
Ben beroeps chauffeur (o.a.) en wij moeten al verplicht een X aantal punten halen om het rijbewijs te kunnen verlengen. Nou heb ik inmiddels de cursus zuinig rijden , gladheidsbestrijding , en ook vca gehad deze tellen allemaal mee voor die punten (2 x 7 punten en 1 x 14 punten). Je wilt niet weten hoe triest die cursussen zijn , eigenlijk is het lastig uit te leggen en zou je ze eens moeten zien. Mijn idee zonde van het geld , tenminste zoals het nu bij de beroeps chauffeurs geregeld is. Misschien dat een opfrisser theorie zo slecht niet is maar raad eens ..... Die cursus is er niet.

Edit : En dan komt er een pool/rus of iets in die geest. Heeft zijn rijbewijs voor een scheet en drie knikkers gehaald met een rondje om de kerk en rijd hier iemand plat. En wij hier maar krom liggen om al die punten/rijbewijzen etc te betalen en te behouden.
 
Laatst bewerkt:
het is wel een idee, maar dit zou niet als standaard moeten, meer als straf. maar dat bestaat volgens mij al :+
 
Edit : En dan komt er een pool/rus of iets in die geest. Heeft zijn rijbewijs voor een scheet en drie knikkers gehaald met een rondje om de kerk en rijd hier iemand plat. En wij hier maar krom liggen om al die punten/rijbewijzen etc te betalen en te behouden.

full
 
90% van de automobilisten en motorrijders weten wel hoe het moet/hoort.
Maar net als de meeste dingen in het leven is het hoe het hoort en moet niet altijd leuk.

Mensen zoeken een kick of een risico, sensatie of hoe je het noemen wil.
Daar komen ongelukken van, en helaas ook doden en gewonden.
Een jaarlijkse of 5 jarige keuring helpt niets.... als je s'middags je kunstje gedaan hebt, kun je weer lekker rijden zoals je dat zelf wil.
DAAR zit de grootste denkfout, dat andere mensen denken dat zij weer kunnen bepalen hoe anderen zich zouden moeten gedragen



kortom, een manier om weer ergens geld aan te verdienen en werkverschaffing voor CBR en anderen
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het een goed idee dat er elk 5 jaar een check wordt gedaan. Er rijden zoveel "oudere" (lees boven de 40) mensen rond die al 20 jaar hun rijbewijs hebben, maar in nog geen 20 jaar de regels opnieuw hebben gelezen.

Zag laatst een gladiool met caravan, net boven de 70! rijden op de snelweg, allemaal vrachtauto's erachter, terwijl je allang 90 mag..

Efin, helaas wordt het dan zo geregeld dat het de 1ste keer gratis is en het uiteindelijk op neer komt dat je 200€ moet neerleggen voor een 10 minuten test..
 
Al ze al dat geld dat zo'n regeling gaat kosten nu aan mij geven dan richt ik wel een clubje op, met mij als goedbetaalde voorzitter, om de hele dag rijbewijzen af te pakken van slome koekblikkers.
 
Werd tijd. Zo veel randdebielen als je op de weg hebt.

Probleem is dat zulke mensen tijdens examens opeens alle regeltjes kennen en zich voorbeeldig gedragen... fool-proof is het niet.
 
laat de basis eerst eens beter worden bij de rijlessen.. voor auto's en motoren..

Dat lost het probleem niet op van de groep bestuurders die nu totaal niet bewust met het verkeer bezig is.

Ik ben wel voor, gewoon elke 5 jaar op herhaling. Ik denk alleen dat het druk gaat worden in het OV.
 
Ik ben wel voor, gewoon elke 5 jaar op herhaling. Ik denk alleen dat het druk gaat worden in het OV.
Who cares. Als al die malloten dan van de weg zijn :)

En de basis van de lessen verbeteren.. mwah. Ik heb heel goed les gehad maar als je het inzicht niet hebt dan maakt het niet uit hoeveel les je krijgt en hoe goed je lessen zijn.. sommige mensen (en dat zijn er heeeel veel) horen gewoon niet in het verkeer thuis.
 
Edit : En dan komt er een pool/rus of iets in die geest. Heeft zijn rijbewijs voor een scheet en drie knikkers gehaald met een rondje om de kerk en rijd hier iemand plat. En wij hier maar krom liggen om al die punten/rijbewijzen etc te betalen en te behouden.

Dat er iemand wordt plat gereden kan, hoe vervelend het ook is, altijd gebeuren. Door extra curcussen voor NL'ers zou je in ieder geval het aantal ongelukken met NL'ers kunnen terugdringen, als de cursus goed genoeg is.
 
is het niet zo dat mannelijke bestuurders tussen de 18 en 25 jaar relatief de meeste en grootste ongelukken veroorzaken?

ik snap nog steeds niet waarom er geen vermogensbeperking en andere restructies komen voor beginnende automobilisten...
 
Ik zou wel voor een verplichtte theorie "update les" zijn 1x in de 5 jaar, maar voor de rest vind ik het een nieuwe verkapte mogelijkheid om maar weer eens zoveel mogelijk geld uit de portemonee te kloppen van de gemiddelde verkeersdeelnemer. Maar als dit erdoor komt, dan hopelijk voor alle verkeerdeelnemers (op voetgangers na dan) die dan maar 1x zo'n les zouden moeten volgen). Dus voor zowel de automobilist, de motorrijder, de fietser en de scootah rijders zouden hieronder moeten komen te vallen. En meer dan 1 rijbewijs? Dan toch maar 1x zo'n les hoeven doen alleen om de puntjes weer op de i te zetten qua kennis.

En een verplichte rijles voor mensen die na jarenlang niet gereden te hebben, opnieuw weer met een voertuig op pad gaan.
 
Laatst bewerkt:
is het niet zo dat mannelijke bestuurders tussen de 18 en 25 jaar relatief de meeste en grootste ongelukken veroorzaken?

ik snap nog steeds niet waarom er geen vermogensbeperking en andere restructies komen voor beginnende automobilisten...

Nope is absoluut.
 
Ben in principe wel voor. Er rijden nog genoeg lijken rond die vinden dan ongemotoriseerd verkeer geen voorrang heeft, en rechts voorrang is ook een zeldzaamheid aan het worden.

Zie dus zeker wel nut van een 5 of 10 jaarlijkse theorie cursus/examen om (de nieuwe) regels even onder de aandacht te brengen. Maar dan wel zo makkelijk mogelijk (thuis leren) en op ruime tijden examen kunnen doen tegen een goed tarrief. Niet zo star als het CBR nu
 
Terug
Bovenaan Onderaan