koppeling

Husky250

Die hard MF'er
23 mei 2009
608
14
Hallo allemaal,

met krap 90.000 km op de klokken denk ik dat het tijd wordt voor nieuwe koppelingsplaten en veren.
Bij het optrekken, vooral als je dit rustig doet is er een moment dat de koppeling bruusk oppakt. Hoe zacht, en met beleid, je het ook doet, de koppeling "pakt" aan het eind van de slag gewoon te hard. Daar kan ik overigens wel mee leven, maar het is de laatste 20.000 km wel iets erger geworden. Na een oliewissel is het even een tijd beter maar dat duurt maar kort.

Ook had ik al enige tijd de indruk dat bij snelle ritten en onder volle accelaratie in 4,5 en 6 de koppeling iets slipt. Zelfs op het gas (als je zaak open kwakt) is dit te merken. Ook bij volgas en zware tegenwing kun je dit merken.
Bij maximale belasting en snel opschakelen rond de 7-8000 rpm kan de koppeling het helmaal niet meer aan en moet ik van het gas af.

Ik rij inmiddels zo dat ik de snelheid geleidelijker opbouw om de koppeling te sparen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat er bij legale snelheden, niks aan de hand is, (behalve dan het haperig oppaken in de stad), maar gelukkig woon ik een omgeving waar radar controles zelden zijn en de vaste radars worden aangegeven met grote waarschuwingsborden "RADAR", dus ik kan me behoorlijk uitleven en elke avond terugrijdend (als het verkeer het toestaat) zie ik de naald tussen de 210-220 staan.

Kortom ik heb plezier aan mijn dagelijkse ritje, maar moet wel wat aan de koppeling gaan doen.
Hebben jullie aanrader op "aftermarket" gebied. Ik heb geen zin om OEM platen er in te zetten. Die zijn belachelijk duur. Ik heb hier wat "kits kunnen vinden op internet die me een set frictie platen + veren voor de Capo (een RSV 1000 in feite) kunnen leveren van het merk Vicma en Newfren (ongeveer 120,-Euros de set, aan huis afgeleverd). Ik heb begrepen dat Newfren ook OEM is op vele europeese motoren maar ken VICMA alleen van vervangings spiegels. Iemand een andere tip/ervaring?

Bedankt alvast
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan