Koppelings hendel terug buigen

Do-it

Die hard MF'er
14 nov 2009
534
17
Motor is omgevallen en hendel is verbogen.
Tips om terug te buigen zonder breken?
Bv warm maken (hoe heet?)
 
Echt? Ik dacht alleen aan situaties zoals dat je op een aanstormende trein of vrachtwagen staat te wachten en m alvast in zn 1 trapt...

Dan slaat 'ie gewoon af.
Het is heel gemakkelijk om altijd maar te roepen, veiligheid, veiligheid, etc.
Het terugbuigen van een koppelingshendel is echt niet super gevaarlijk. Ook een prop in je band is niet altijd dodelijk. Het zelf wisselen van remblokjes ipv door de dealer te laten doen leidt niet automatisch tot rampzalige onglukken.

Soms worden dingen op dit forum zwaar overdreven...
 
Compleet eens. Stalen rempoken buig ik ook terug, maar spuitgietaluminium is not done. Ja, om thuis te komen.
Aluminium: Buig jij het hemd van een tweetaktzuiger maar eens om. Ik zal morgen eens laten zien hoe sterk spuitgietaluminium is. Ook ik weet dat dat ook nog te makenbgeeft met legeringen. Wij rijden 4pitters, die slaan wel af.
 
Het ligt er een beetje aan waar en hoeveel hij verbogen is. Als het het buitenste stukje is en het zou afbreken dan is er nog niks aan de hand.
 
Heb het jaren geleden gehad op mijn soes 1100 had een kromme remhandel met autogeen flam goed warm gemaakt zat een goede bochel in op weg naar huis moest ik in de ankers met 130 flink in de voorrem geknepen en PING daar ging m,n remhandel jullie willen niet weten hoe warm ik het had op die koude vrijdag de 13e thuis gekomen niks aan moeders verteld,wel direct een nieuwe besteld dus niet aan je leven rommelen !!!!
 
Vroeger had je een andere soort aluminium en veel meer h
andels van ijzer
Het was gewoon alu gietwerk, maar er zullen best verschillen zijn. Ik heb de hendels van een Honda SLR 650 zelfs meerdere malen recht getikt met een kunststof hamer op een plank. Als je gaat buigen met een pijp ofzo breekt de boel inderdaad af. Zo is die algemene mening waarschijnlijk ook gevormd.
 
Wat ik doe wanneer ik alu moet buigen, dat heb ik ook maar ergens op het internet gelezen trouwens, is heetstoken maar dan ook helemaal en op de plek waar ik moet buigen nog een beetje meer. En als het dan klaar is leg ik het weer terug in de oven en schroef de temperatuur in een paar uur langzaam terug tot 50*C en laat dan vervolgens afkoelen tot de omgevingstemperatuur. Het schijnt dat door het langzaam afkoelen het aluminium niet verzwakt is. Ik heb deze manier gebruikt voor het subframe van de R1.
als ik aluminium snel verhit met gas,zuurstof en dan in een bak koud water gooi dan is het heel bros.
 
Ik denk dat het metaal van het tikken met een hamer sterker word.
Dat doet een smid ook. De moleculen in elkaar slaan.

Kijk maar eens een filmpje van iemand die ouderwetse zwaarden of samurai smeed.
Verschillende lagen staal worden verhit en in elkaar gerost.
Het begint met veel materiaal en word steeds kleiner in elkaar genept spul.

Loeisterk, en bijna onverwoestbaar toen men over ging op legeringen.
 
Ik denk dat het metaal van het tikken met een hamer sterker word.
Dat doet een smid ook. De moleculen in elkaar slaan.

Kijk maar eens een filmpje van iemand die ouderwetse zwaarden of samurai smeed.
Verschillende lagen staal worden verhit en in elkaar gerost.
Het begint met veel materiaal en word steeds kleiner in elkaar genept spul.

Loeisterk, en bijna onverwoestbaar toen men over ging op legeringen.
Ik heb niet het idee dat ik aan het smeden ben met die plastic hamer en houten plank. :+ Er ontstonden ook geen afdrukken in het alu. Het is gewoon een door mij bedachte manier om de hendel heel te houden, door steeds op een ander plekje te slaan zodat de buiging mooi verdeeld wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan