Koppelingsproblemen Yamaha FZ750 (1992)

markhietbrink

MF veteraan
15 jun 2009
1.027
32
Borne
Facebook
Goedendag,

Ik vraag dit namens mijn broer die nog geen account hier heeft en een beetje spoed had met antwoord op de komende vraag.

Hij heeft zijn oog laten vallen op een Yamaha FZ750 (1992), deze motor heeft ruim 40k gelopen, maar heeft recent een grote onderhoudsbeurt gehad (accu, tandwielen+ketting, blokolie, voorvorkkeeringen+olie, achterband, carburateurs synchroniseren).

Het probleem is echter dat als je de koppeling laat komen dat die het eerste stukje (ongeveer 1 cm) aangrijpt. Is dit het einde van de koppelingsplaten? Of toch mijn vermoeden dat er lucht in de leiding zit (hydraulische koppeling)?

Omdat hij niet meteen voor een hoge kostenpost wil staan, wil hij zekerheid en daarom vraag ik dit mijn mede motorliefhebbers :9~ .

Groeten Mark! ;)
 
Goedendag,

Ik vraag dit namens mijn broer die nog geen account hier heeft en een beetje spoed had met antwoord op de komende vraag.

Hij heeft zijn oog laten vallen op een Yamaha FZ750 (1992), deze motor heeft ruim 40k gelopen, maar heeft recent een grote onderhoudsbeurt gehad (accu, tandwielen+ketting, blokolie, voorvorkkeeringen+olie, achterband, carburateurs synchroniseren).

Het probleem is echter dat als je de koppeling laat komen dat die het eerste stukje (ongeveer 1 cm) aangrijpt. Is dit het einde van de koppelingsplaten? Of toch mijn vermoeden dat er lucht in de leiding zit (hydraulische koppeling)?

Omdat hij niet meteen voor een hoge kostenpost wil staan, wil hij zekerheid en daarom vraag ik dit mijn mede motorliefhebbers :9~ .

Groeten Mark! ;)

Als de koppeling niet slipt bij flink door trekken dan lijkt het me geen probleem.
Het zou natuurlijk ook een probleem met de slave cilinder kunnen zijn maar zo duur een revisie setje niet.

Eventueel koppelingsplaten vervangen kost ook niet zo gek veel. Ik zou me met die Km stand meer afvragen wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn.
 
Wat ook kan zijn is dat de hulp- en/of hoofdkoppelingcylinder aan revisie toe zijn, dat was bij mij iig wel het geval.
Ik heb dit niet getest, zou ook niet weten hoe je dat kunt testen maar op aanraden van een monteur gedaan.
Is makkelijk zelf te doen en een revisiesetje kostte me ongeveer € 30,- per setje.

Edit: Voortaan eerst bericht aftypen en dán pas doen wat de vriendin vraagt, nu staat het een beetje raar maar ben te lui om te veranderen. :+
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk lucht in de leiding .
Veel informatie en spullen kun je halen op de FZ750 club site .

Hij heeft 40 k gedraaid dus bij 45 k zijn de kleppies aan de beurt voor een controle cq stellen
20 kleppen .

Heb er een gehad (85 model)voor 4 jaar lopen als een kogel , nooit geen gezeik gehad en geen klap verkeerd. Na 86 waren ze nog robuuster voornamelijk beter lager van de uitgaande as.
 
waarschijnlijk lucht in de leiding .
Veel informatie en spullen kun je halen op de FZ750 club site .

Hij heeft 40 k gedraaid dus bij 45 k zijn de kleppies aan de beurt voor een controle cq stellen
20 kleppen .

Heb er een gehad (85 model)voor 4 jaar lopen als een kogel , nooit geen gezeik gehad en geen klap verkeerd. Na 86 waren ze nog robuuster voornamelijk beter lager van de uitgaande as.


Ik vond ook al info over dat de kleppen bij 42k moeten worden gesteld! Maar voorjaar komt er toch een onderhoudsbeurtje (met kleppen controle/stellen). Maar heb je ook ervaring met lucht in de leiding? En neem aan dat ontluchten zelf wel te doen is (gelijk aan de remmen?).
 
Ik vond ook al info over dat de kleppen bij 42k moeten worden gesteld! Maar voorjaar komt er toch een onderhoudsbeurtje (met kleppen controle/stellen). Maar heb je ook ervaring met lucht in de leiding? En neem aan dat ontluchten zelf wel te doen is (gelijk aan de remmen?).

Ja.

Overigens moet je je wel afvragen waarom dit zo snel na een grote beurt gebeurt.
 
Ik vond ook al info over dat de kleppen bij 42k moeten worden gesteld! Maar voorjaar komt er toch een onderhoudsbeurtje (met kleppen controle/stellen). .

Klepspeling controleren/stellen is inderdaad bij 42k.

Als je dat moet laten doen bij een dealer dan kan dat 300 euro of meer kosten afhankelijk van hoeveel kleppen er gesteld moeten worden.
(voor klepstellen moeten de nokkenassen er uit)
 
Ik snap t bericht niet helemaal. Hij grijpt dus laat aan of juist vroeg?
ik zou een proefrit maken en inderdaad testen of de motor in een hoge versnelling bij volgas doorslipt.
Doet ie dat niet, dan kan t de afstelling of lucht zijn. Of idd de cilinder reviseren.
 
Hij grijpt hem vroeg aan, bij het eerste stukje koppeling laten komen! Ongeveer 1 cm, en als die hem het laatste stukje zou aangrijpen zijn de koppelingsplaten versleten. Dus denk lucht, verder zeiden ze bij motorservice edgar stijner enschede dat je bij 60 in de 4 volgas moest geven en dan moest die redelijk goed optrokken
 
Hij grijpt hem vroeg aan, bij het eerste stukje koppeling laten komen! Ongeveer 1 cm, en als die hem het laatste stukje zou aangrijpen zijn de koppelingsplaten versleten. Dus denk lucht, verder zeiden ze bij motorservice edgar stijner enschede dat je bij 60 in de 4 volgas moest geven en dan moest die redelijk goed optrokken


Als je het bij die motorservice het al hebt gevraagd waarom stel je de vraag dan hier nog een keer???
Had je dan geen vertrouwen in hun antwoord?? :?
Of denk je dat hier voor jou wildvreemde mensen er meer verstand van hebben??
 
met een hydraulische koppeling is dit geen probleem, als hij maar goed werkt. met nieuwe platen grijpt die van mij ook nog steeds op het begin van de slag aan. Met kabels is het wat anders, maar ook afhankelijk hoe dat dan is afgesteld.

Ik zie het probleem niet.
 
Als je het bij die motorservice het al hebt gevraagd waarom stel je de vraag dan hier nog een keer???
Had je dan geen vertrouwen in hun antwoord?? :?
Of denk je dat hier voor jou wildvreemde mensen er meer verstand van hebben??


Ik heb gisteren pas geïnformeerd bij de motorzaak! Echter staat dit bericht sinds zondag 25 november er al op! Maar volgens jullie is het dus niet dat de platen versleten zijn, maar gewoon ontluchten en afstellen?
 
Het is een hydraulische koppeling, daar is niets op af te stellen.

Er hoeft maar een kleine luchtbel in het systeem te zitten of de motor ontkoppelt helemaal niet. Als ie wel ontkoppelt, maar pas op het moment dat je de hendel helemaal inknijpt zit er (het is al zo vaak genoemd) waarschijnlijk nog een miniscuul luchtbelletje in de leiding. De banjobout op de pomp is zo'n berucht plekje.

Ter info (ga het ajb niet dubbelposten, je vraag is in dit topic al beantwoord), het FZ topic op MF: Het FZ750-topic

Het eigen FZ forum: www.fz750.nl

Greetz, Dutch FZloos
 
Terug
Bovenaan Onderaan