Koppelingveren aandraaien GSX 600f

Goatrider81

Rookie
24 mei 2023
2
1
Beste forumleden,

Allereerst even een disclaimer dat sleutelen aan motoren een nieuw ding is voor mij.

Ik heb een Suzuki GSX 600f (1996) gekocht welke een aantal problemen had.
Belangrijkste probleem was het doorslippen van de koppeling.
Daarom bij NR1 een setje gekocht met nieuwe frictieplaten, veren en een pakking.

Nadat ik de frictieplaten had verwisseld, wilde ik de koppeling drukplaat weer bevestigen met de nieuwe veren.
Nu vond ik hier voor geen Torque spec en zag ik zelfs op een aantal forumpost dat het beter was dit met de hand te doen.
U raadt het al, bij het aandraaien brak het randje waar een van de veren op rust (op de drukplaat) half af.
Dit enigszins tot mijn verbazing, omdat ik naar mijn idee weinig kracht had gezet en de veer nog niet volledig was ingedrukt.

Nadat ik de schade had bekeken en alles toch weer in elkaar had gezet, met weinig druk, had ik helemaal geen weerstand op de koppelingshendel.
Nu heb ik een nieuwe drukplaat besteld, maar ben een beetje angstig geworden om het weer in elkaar te zetten. Ik ben namelijk bang dat ik de volgende keer weer, ofwel geen druk op de koppeling heb, ofwel te strak draai. Hebben jullie hier een truc voor om dit juist te doen?

Verder vond ik het raar dat die de drukplaat zo snel brak, ik zou eerder verwachten dat het schroefdraad onder de druk bezwijkt.

Zou fijn zijn als jullie wat ervaring kunnen delen.

Met vriendelijke groet,
Sander
 
korte samenvatting van het wphb :
geleidelijk alle bouten een beetje aandraaien (paar toeren) . draai je eerst 1 helemaal vast gaat de korf kantelen en zijwaarts belasten en daardoor breken.
zal wel M6 zijn en als je vast is vast niet in de handen hebt, 10Nm
 
Ik gebruik niet de hefboom van de ratel, maar vanaf de kop met mijn vuist er op aandraaien.
Anders is licht aandraaien al snel teveel.
En inderdaad steeds een stukje in volgorde de bouten aangedraaid.
Exact dezelfde veren bij mijn voormalige GSX750F vervangen en herken het probleem van snel afbreken inderdaad niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan