Kromme remschijven na bandenwissel

Reece

MF veteraan
14 okt 2002
3.173
0
Boskoop
Even een vraag/probleem waar ik mee zit.

Vandaag heb ik mijn banden laten wisselen en tijdens het uitbalanceren was heel duidelijk te zien dat de schijven (voorzijde) krom waren. Ik had er vóór het wisselen van de band nog geen last van gehad, dus het voorwiel is er gewoon weer in gegaan. Toen blijk echter dat de remdruk telkens wegviel. Daar had ik vóór het banden wisselen ook geen last van. Als ik ga pompen komt de remdruk terug en als het wiel dan daarna zonder te remmen weer rondgedraaid heeft is de druk weer weg. Vermoedelijk omdat door de kromme schijven de remzuigers uit elkaar gedrukt worden. Er is toen gebeld met Groenewold motoren in Delft en die gaf direct aan dat het aan de kromme schijven ligt.

Ik heb vervolgens Nimag gebeld en ben bij Hans van Wijk langsgeweest. Die willen op voorhand, uiteraard, niets weten van een eventuele garantieclaim (er zit nog fabrieksgarantie op) en leggen meteen de schuld neer bij een eventueel vergeten schijfslot of andere -eigen schuld- oorzaak. Hans van Wijk geeft aan dat hij ze kan laten richten, maar alle kosten zijn voor mij zelf.

Daarna belde ik zelf nog even met Groenewold om te vragen of het een bij hen bekend probleem was, omdat hij direct met de kromme schijven als oorzaak kwam. Dat was het voor hem niet, maar hij was er vrijwel zeker van dat tijdens het wisselen van de band, de schijven zijn verbogen door het bandenwisselapparaat. Het is anders nooit mogelijk dat ik er vóór het wisselen geen last van had.

Voordat ik degene die de banden heeft gewisseld hierover benader, wil ik graag weten of iemand dit al eens heeft meegemaakt.
 
Staat je voorwiel er wel recht in?
Ik weet niet hoe het met jou voorvork is maar je kunt eens proberen die 2 kleine boutjes onderaan los tedraaien en dan je motor voor uit duwen en een paar keer remmen
 
Staat je voorwiel er wel recht in?
Ik weet niet hoe het met jou voorvork is maar je kunt eens proberen die 2 kleine boutjes onderaan los tedraaien en dan je motor voor uit duwen en een paar keer remmen

Voorwiel staat er recht in. Op het balanceerapparaat (waar het wiel dus absoluut recht in zit) was goed te zien dat de schijf krom was. Ook toen het wiel er weer in zat en met de hand gedraaid werd (de schijven zaten er toen nog niet op) was het goed te zien.

Het viel mij zojuist met het in de schuur zetten ook op dat de schijven erg aanlopen en de, toch al niet lichte, motor nu qua gewicht meer op een Goldwing lijkt.
 
Kan dus ook niet met schijfremslot geweest zijn.
Ik neem aan dat je dr niet bij bent geweest met bandenwissel?
Misschien is i wel van de bok gegleden toen het voorwiel dr af was oid :?

Ik was erbij. Ik heb alleen niet direct gezien hoeveel druk er uitgeoefend is op het wiel tijdens het verwijderen van de oude band. Die drukken ze eerst machinaal los. Het wiel ligt daarbij los op dat apparaat.
 
of het wiel is er misschien scheef uitgetrokken,terwijl de klauwen nog "op druk" staan? je drukt normaal toch eerst de remblokken van de schijf weg om ruimte te krijgen?
of kan dit eigenlijk niet?
heb wel een keer gehad dat me motor zwaar rolde na wisselen van de achterband,bleek de afstandbussen verkeertom zaten
 
Met het van de velg af drukken van je band kan er heel makkelijk iets mis gaan.
Een voorwiel met grote schijven moet je erg mee opletten. Als je hem met een schijf tegen de kast van het bandenapparaat aan zet als je de band er af drukt is hij al krom.
Ik neem tenminste aan dat het machinaal gedaan is?
 
Ik doel eigenlijk meer op de slijtage aan de remblokken :?

als het wiel er zeg maar al 2jaar scheef in stond ,voel je dat niet meer met remmen,omdat de blokken scheef afslijten !

euhh,sorry mikuniking maar dat zijn dingen die je echt wel voelt als je erop rijdt,als je wiel er scheef in gemonteerd is
maar als die schijven echt krom zijn,dus er loopt zichtbaar een slinger in dan kan dit niet van een scheef gemonteerd wiel zijn
 
euhh,sorry mikuniking maar dat zijn dingen die je echt wel voelt als je erop rijdt,als je wiel er scheef in gemonteerd is
maar als die schijven echt krom zijn,dus er loopt zichtbaar een slinger in dan kan dit niet van een scheef gemonteerd wiel zijn

Denk dat je ook wel gelijk hebt.....maar ik heb een vriend die heeft echt 2 jaar met een scheef gemonteerd voorwiel gereden,zonder dat ie daar iets van merkte :?
vandaar de vreemde gedachte ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoe het ook gebeurd is als er echt een zichtbare slinger in zit en die zat er al in dan moet je dat gemerkt hebben....... voor de bandenwissel.

Een voorwiel bij de gsx1400 er scheef inzetten lijkt me moeilijk , het is echt een forse vooras en die past ook maar op een manier, er zijn geen afstandsbussen of zoiets.
Het enige wat mij mogelijk lijkt is dat het wiel niet gecentreerd heeft gestaan en dan dus op de schijven aanloopt en dat die dus tijdens de rit heel heet worden en dus krom trekken ( waar ze toch al gevoelig voor zijn).

Of een onvoorzichtige bandenwissel?

Maar ja kom daar maar eens achter.....

Worden zo wel een paar dure bandjes |( :( |( :(
 
Kleine opsomming zal het wel duidelijk maken :

Oude banden --> geen kromme schijven

Nieuwe banden --> kromme schijven.

Conclusie : Tijdens de bandenwissel is het dus fout gegaan. Hoogstwaarschijnlijk heeft de monteur geen rekening gehouden met je schijven tijdens het afdrukken van je band, en heeft de remschijf de velg tegen moeten houden.

Klinkt het logisch of niet?

ik kan me goed voorstellen dat Suzuki niets wil doen,e hebben al vast vaker zulke voorvallen gehad!

Succes!

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan