KTM 1050/1090/1190/1290 Adventure Topic, Op eenzame hoogte.

Bovenstaand fotootje is zo te zien van een nieuwer model 1290.
Weet je het zeker dat je het goed hebt geïnstalleerd, en dat het idd een ergo duo is, want dit is bij mij de hoge stand, geen kuil:

Het gaat idd om de 1290 vanaf 2021. Van het Ergo berijders-zadel zijn 3 versies: Laag, normaal en hoog. Van het duo-zadel is er maar 1 versie (normale hoogte) Het probleem komt voor bij het hoge berijders-zadel en met name in de hoge stand.

Zadel(s) zijn goed geïnstalleerd. En ook een combi van ergo berijders-zadel en standaard duo-zadel levert hetzelfde op.
Zet ik beide standaard zadels er op dan is het gat weg, ook in de hoge stand.
Ben niet de enige met het "probleem".

Eigenlijk had KTM ook verschillende versies voor het duo-zadel moeten maken, maar blijkbaar vonden dat ze dat moeite niet waard.
 
Het gaat idd om de 1290 vanaf 2021. Van het Ergo berijders-zadel zijn 3 versies: Laag, normaal en hoog. Van het duo-zadel is er maar 1 versie (normale hoogte) Het probleem komt voor bij het hoge berijders-zadel en met name in de hoge stand.

Zadel(s) zijn goed geïnstalleerd. En ook een combi van ergo berijders-zadel en standaard duo-zadel levert hetzelfde op.
Zet ik beide standaard zadels er op dan is het gat weg, ook in de hoge stand.
Ben niet de enige met het "probleem".

Eigenlijk had KTM ook verschillende versies voor het duo-zadel moeten maken, maar blijkbaar vonden dat ze dat moeite niet waard.
Ik overweeg ook een hoger zadel op mijn 1290. Had het (2 cm) hogere ergo zadel op mijn 1090. Heel fijn! Nu ik dit lees vraag ik me af of ik niet beter het standaard zadel kan laten verhogen/opvullen.

Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Zo komt mijn filter zojuist uit de 1090. Hij is helemaal geplet. Iemand enig idee? Heb m er zelf vorig jaar in gezet, ging no problemo.

Kapje had ik er zojuist zelf vanaf gehaald.

Enige wat ik kan verzinnen is dat ie hem vaccuum heeft gezogen bij 1e start na vorige oliebeurt

ook heb ik bij demontage op het dichte eind met een schroevendraaier op een verend elementje geduwd, maar dat kan volgens mij niet zoiets doen.

20240329_110935.jpg
20240329_110938.jpg
 
Laatst bewerkt:
Koelvloeistof in de olie dan slaat het filter dicht, onder invloed van de oliedruk wordt het filter plat gedrukt. De overstort klep gaat open om erger te voorkomen. Je hebt wel een tijd zonder olie filtering rond gereden.
 
Ik heb in juni '23 wel KVS bijgevuld. Daarvoor nooit echt naar gekeken, dus geen idee hoelang dat al was, zag toen alleen dat ie wat laag was en dus aangevuld.

Sinds toen geen KVS meer hoeven bijvullen. Olieverbruik is ook niet bijzonder geweest (en ook stabiel). Dat was ~8dkm geleden.

Maar, hoe zou er plots KVS bij de olie komen, en daarna niet meer? Die zie ik nog even niet. En met overstortklep bedoel je dat verende element op de kop vd oliefilter? Ben ook geen mayo tegengekomen, olie leek mij in orde en kvs expansievat lijkt ook gewoon mooi roze.

EDIT: na wat googlen kom ik wel veel oudere posts tegen met exact hetzelfde schadebeeld. Schijnt ook iets te zijn met slecht ontworpen filters, die aantal jaren geleden al uitgefaseerd zijn. Volgens artikelnr nu nieuwste versie gemonteerd, die vorige had ik in '22 bij Goedhart gehaald was ook nieuwste artikelnr.
 
Laatst bewerkt:
Als het een slecht ontwerp filter is dan heb je geluk. Nieuw filter erin en gas. Als er geen slurry te zien is dan is er ook geen kvs lek. Gelukkig
 
Heeft iemand al eens de lekstroom van een SAS gemeten? Het lijkt me toch sterk dat een productiefiets niet tegen een paar weken stilstand kan.
Ik heb dit zelf maar ff gedaan. Ik meet een lekstroom van 6 mA bij zowel mijn 1090 als 1290. Dat is, uiteraard, met contact uit.

Als je de motor dus wegzet met 80% volle accu en je neemt aan dat je 50% capaciteit nodig hebt om nog goed te kunnen starten dan kun je ~3,4 Ah weglekken. Bij 6 mA lekstroom komt dat neer op drie weken stilstand. Dat zie ik dan als worst case.
 
Bij een sas is de rust stroom veel lager dan 6mA. Het duurt ff voor de motor echt in slaap valt. Slaap verbruik wat ik gemeten heb is 0.1 mA. Als de de race on knop drukt zonder sleutelen dan gaat het verbruik naar 6mA
 
Bij een sas is de rust stroom veel lager dan 6mA. Het duurt ff voor de motor echt in slaap valt. Slaap verbruik wat ik gemeten heb is 0.1 mA. Als de de race on knop drukt zonder sleutelen dan gaat het verbruik naar 6mA
Mooie aanvulling!

Ik had het contact even aan gezet om het zadel te kunnen verwijderen. Daarna binnen enkele minuten gemeten. Wist ook niet dat de motor ook nog een diepere slaapstand heeft.

Maar als jouw waarden kloppen dan kan de motor een jaar in slaapstand blijven staan voordat de accu deels leeg is.
 
Gents,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een 1290 super adventure S en een R?

Anders dan spaakwielen en valbeugel (bij de R) en gietwielen en geen valbeugel (bij de S) kom ik niet.

Gisteren in IJsselstein op de "S" gezeten (alleen gezeten). Enige waar ik echt op heb gelet is zithouding, armlengte tot stuur en of de buddyseat een beetje stevig is.
 
De r heeft conventionele vering en 18 en 21 " wielen

ah ja dat 21" is beter voor offroad - mocht ik overstap maken dan zal het wel de S worden denk ik. Ik ben niet vies van offroad (voor mijn K een jaar of 10 op bmw GS/A gezeten) maar zit eigenlijk alleen op asfalt

Op de S past wel een valbeugel?
 
Gents,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een 1290 super adventure S en een R?

Anders dan spaakwielen en valbeugel (bij de R) en gietwielen en geen valbeugel (bij de S) kom ik niet.

Gisteren in IJsselstein op de "S" gezeten (alleen gezeten). Enige waar ik echt op heb gelet is zithouding, armlengte tot stuur en of de buddyseat een beetje stevig is.

Qua zithoogte schelen ze maar 0,5 cm.
Zet je echter het S zadel op de R dan zit je beduidend hoger (en fijner want geen kuil).

S heeft ook adaptieve cruise controle dmv radar, de R heeft dat niet.

En zoals al gemeld; S heeft elektronische vering en R handmatig verstelbare.

Bij beide vind ik persoonlijk het stuur wat aan de smalle kant en te dicht bij de berijder.

Succes met de keuze.
Arie vertelde op de beurs dat KTM binnenkort z’n prijzen gaat verlagen dus houd dat ook in de gaten :)
 
Ben jij of ken jij iemand die een hele nette 1090R zoekt? Mijne gaat binnenkort op marktplaats maar wil eerst hier even peilen of er interesse is.

3 weken geleden z’n jaarbeurtje gehad en 2 weken geleden nieuwe bandjes + kettingset.

IMG_3210.jpeg
 
Zie trouwens dat door het comprimeren de kleur ook niet zo best uit de ehmm verf komt.
Frame en valbeugels zijn KTM knaloranje.

Bouwjaar 2018, km-stand 25.xxx

Nieuw gekocht, altijd dealer onderhouden, alle papieren en rekeningen in de bekende map aanwezig enz enz…
 
Laatst bewerkt:
Dat hij 5000km voor de beruchte grote beurt zit kan kopers afschrikken.
Maar veel succes met de verkoop.:]
 
Heb je een punt, vaak zijn dan banden, ketting, remblokken enzo ook aan de beurt wat het duur maakt. Dat is bij deze al gedaan.
Ach we gaan het zien :)
Ach daar kijkt toch geen hond naar je gaat kijken om de motor die je wilt hebben en hoe die erbij staat..

Word een ducatie niet verkocht omdat deze kleppen moet stellen dacht het niet.

Wat wil je trouwens voor motor hierna rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan