KTM 390 Duke

OmedaveMT, ik denk er ook over na: een free flowing uitlaat zoals Remus die nu aanbiedt.
Cat weg, voordemper weg, maar ik wil eerst weten hoe ik het mengsel dan veilig hou.
Een PowerTronic oid is waarschijnlijk noodzakelijk.

Reken er wel op dat je uitlaatgeluid (flink) zal toenemen,
maar dan komt de dbkiller weer van pas.
 
OmedaveMT, ik denk er ook over na: een free flowing uitlaat zoals Remus die nu aanbiedt.
Cat weg, voordemper weg, maar ik wil eerst weten hoe ik het mengsel dan veilig hou.
Een PowerTronic oid is waarschijnlijk noodzakelijk.

Reken er wel op dat je uitlaatgeluid (flink) zal toenemen,
maar dan komt de dbkiller weer van pas.
Ik overweeg zelf de decat van Leovince. Uitlaatdemper moet ik nog maar eens goed naar kijken gezien dat er niet echt iets is wat goed past bij mijn Vitpilen.

Ik denk voor het goeie dat je hoe dan ook op iets van een PowerTronic uit komt. Of een PowerCommander oid. Zeker ik, want ik wil er ook een ander luchtfilter bij.

Voor mij is het niet alleen omdat het arme beestje onderin ontzettend stikt, maar ook omdat je flink wat gewicht bespaard door die unit er tussenuit te schroeven.

Wel vind ik het belangrijk dat die niet al te veel lawaai gaat maken. Ik heb een lange poos aan een dijkweg gewoond, ik snap het persoonlijke genot, maar ben al te bekend met het leed voor de rest -O- :+
 
ja, deze blokken schreeuwen om een beter mengsel onderin.
als het je ook om het gewicht te doen is zou ik toch ook de voordemper kwijt willen.
of heeft de Husky die niet?

en ja geluid is een ding, maar ook heel persoonlijk,
ik vind dat een eencilinder wel lekker mag blaffen.........
 
ja, deze blokken schreeuwen om een beter mengsel onderin.
als het je ook om het gewicht te doen is zou ik toch ook de voordemper kwijt willen.
of heeft de Husky die niet?

en ja geluid is een ding, maar ook heel persoonlijk,
ik vind dat een eencilinder wel lekker mag blaffen.........

Specifiek voor de Husky is er letterlijk NIETS te krijgen. Ik kijk daarom eigenlijk naar alles wat er voor de 2017 -> Duke 390 / RC 390 te krijgen is. De Husky heeft letterlijk dezelfde voorbochten & kat en dergelijke als de Duke 390, dus als ik een katvervanger voor de Duke 390 aanschaf verwacht ik geen problemen tegen te komen. De voordemper wordt daar ook mee vervangen.

Ben ik met je eens, maar ik houd ook graag rekening met mijn medemens. Mijn tuin grenst aan een stuk of 10 huishoudens,veelal met kinderen, het is niet mijn bedoeling dat mijn motorisch acoustische voorkeur het slaappatroon van de buurt beïnvloed.
 
Ali-remschijf gemonteerd. Ben er wel blij mee.
full
 
Laatst bewerkt:
Ali-remschijf gemonteerd. Ben er wel blij mee.
Ziet er inderdaad fraai uit.
De uitlaatdemper ook trouwens.
Vooral zonder dB-killer een imposant ding! :Y.

Ik zie dat je ook de tapeinden waar niets in zat in de achtervork hebt 'gedicht' met een boutje. Ik heb hetzelfde gedaan.
Waarom heb je voor dik ventieldopje? Is het iets bijzonders?

Tijdens de werkzaamheden aan de kentekenplaathouder die er nu in definitieve versie op zit heb ik ook het kabelwerk in het kontje wat anders gedrapeerd. Hierdoor is wat meer beschikbare ruimte onder de duo-seat verkregen. Het gereedschapsetje is redelijk onder het zekeringenkastje te schuiven, en daardoor is wat ruimte ontstaan. Niet dat het flink overhoudt, maar een schijfremslot en de meest essentiële onderdelen van een bandreparatiesetje moeten erin te krijgen zijn. Op de plaats waar eigenlijk het boodgereedschapje hoort (met elastiekjes tegen de onderkant van de duo-seat bevestigd) heb ik nu onder die elastieken wat documenten zoals de groene kaart en een schadeformulier, en een pen.

full

Morgen een rondje rijden op de Duke 790 en de 1290 SuperDuke tijdens KTM on Tour. :]
 
Laatst bewerkt:
En en en?? Was het wat??
Richard
Ja, super!

De 790 had ik hoge verwachtingen van en die motor heeft dat helemaal waargemaakt. De motor is geen 1-cilinder en dit is duidelijk merkbaar. Het loopt als een naaimachine zo mooi rond. De 1-cilinderfans zullen er op afknappen wegens gebrek aan karakter vrees ik, maar ik vond het prachtig soepel en met veel gevoel en vertrouwen rijden. De fiets zelf voelde heerlijk licht aan. Iets steviger en degelijker dan mijn Duke 390 en een iets lager en verder naar voren geplaatst stuur. Net als de 390 heel soepele vering/demping, maar een heel goed, direct en strak stuurgedrag. Ik vind het een topper. De quickshifter vond ik ook goed werken. Het is hierdoor gegarandeerd de snelste manier om te rijden, maar ik denk dat het voor de levensduur van het mechaniek (koppeling, ketting etc) zeker niet het beste is. Minpuntje hiervan: Zelf weet je exact wanneer je gaat schakelen, dus wanneer er een rukje in de aandrijving komt. De passagier weet dat niet en vond het erg storend. Halverwege de testrit ben ik gewoon 'klassiek' gaan schakelen en dat beviel beiden prima. De rit met de 790 was met een stuk of 8 man op een 790. Sommigen reden wat aan de trage kant door de bochten en wilden 'm te rechtop houden, maar dat krijg je in zo'n groep. Op een gegeven moment ben ik verder naar voren gaan rijden en was dit 'probleem' opgelost. Leuke route met dijkweggetjes en leuke bochtjes. De 790 Duke, gereden in street en sport rijmodus: wat mij betreft een topper!

De 1290 SuperDuke R had ik bij voorbaat mijn bedenkingen over, of ik wist eigenlijk niet wat ik ervan moest verwachten. Een paardenpakhuis, maar ook een flink gewicht. Hoe zou dit uitpakken??
De zitpositie vond ik een heel eind vergelijkbaar met die op de 790. Alleen het zadel leek iets hoger. Op de motor zittend en zeker rijdend merk je eigenlijk nauwelijks iets van het gewicht. De motor gaat heel gemakkelijk de bocht om. Alleen bij onverwacht remmen of wat kortere draaien merk je er iets van. Maar dat vermogen.... FENOMENAAL! De paarden komen er goed uit, en je voelt itt bij de 790 het blok lekker werken. Maar daar is het ook een V-twin voor. Met de standaard uitlaat kwam er ook al een heel mooi geluid uit. De 1290 SuperDuke R heeft me misschien nog wel meer positief verrast dan de 790. De vering was heerlijk. Een beetje harder dan die op de 790, maar niet te stug. Remmen op beide machines dik voor elkaar. Een klein minpuntje voor de Duke 1290 SD R vond ik de spiegels die niet trillingvrij zijn. Het grootste minpunt van de 1290 SD R vind ik toch eigenlijk wel de prijs. Maar een fenomenaal apparaat is het zeker!
De groep bestond uit een voorrijder op een 1290 Adventure en slechts drie 1290 SuperDukes R. Alles bereden door ervaren bestuurders, dus er werd lekker doorgereden in dat groepje. :Y

Beide machines een super goede indruk. Als prijs geen issue zou zijn zou ik voor de 1290 SD R gaan. Waanzinnig.

Daarna weer terug naar huis op mijn Duke 390 met het gas in de inrijstand. :Z :Z :Z :Z

full
 
Laatst bewerkt:
En nog even een sfeerplaatje. Gewoon omdat het kan. Morgen op naar 1000 km op de teller...
full
 
Laatst bewerkt:
Vanavond een Leovince decat/ voorpijp geïnstalleerd. Was wel even pielen, kwam eigenlijk een handje tekort. De pasvorm is niet helemaal optimaal.
De pijp i.c.m. de demper zonder db killer produceert de nodige teringherrie... Ik heb er nog niet mee gereden maar kan met zekerheid stellen dat alle buren het zouden waarderen als ik de db killer weer in de demper stop:)
full
 
Vanavond een Leovince decat/ voorpijp geïnstalleerd. Was wel even pielen, kwam eigenlijk een handje tekort. De pasvorm is niet helemaal optimaal.
De pijp i.c.m. de demper zonder db killer produceert de nodige teringherrie... Ik heb er nog niet mee gereden maar kan met zekerheid stellen dat alle buren het zouden waarderen als ik de db killer weer in de demper stop:)
[afbeelding]
Oh top! Scheelt ook het nodige gewicht me dunkt. Die van mij is ook onderweg (decat). Pasvorm is inderdaad een bekend probleem. Dat van het geluid kan ik mij voorstellen. Ik ben benieuwd hoe het klinkt op mijn standaard 401 uitlaat.
 
Stinkdoos en OmedaveMT,
waarom hebben jullie gekozen voor de deCAT mét voordemper en niet voor bijvoorbeeld een free flow exhaust zoals van Remus, dus zonder CAT en zonder voordemper?
 
Stinkdoos en OmedaveMT,
waarom hebben jullie gekozen voor de deCAT mét voordemper en niet voor bijvoorbeeld een free flow exhaust zoals van Remus, dus zonder CAT en zonder voordemper?
Voor mij vooral omdat ik nog wel enige vorm van demping wil. Ik doe dit voornamelijk voor de gewichtsreductie en het algeheel beter lopen van het blok (holy shit staat jullie Duke 390 ook zo gewurgd afgesteld onderin?!).

Daarbovenop vind ik de Remus qua looks een goede voor onder een Duke 390, niet voor onder mijn 401...

Ik denk dat dat het wel een beetje is.
 
Hier in de omgeving zie ik regelmatig een 390RC voorbijkomen.
( Die wilde ik eerst kopen, maar er kwam iemand eerder terwijl ik in het ziekenhuis lag omdat er een auto achterop knalde )

Maar die is dus niet gedempt, wat een dikke keel heeft dat ding. _O-

Alleen vertrek ik zelf vrij vroeg van huis, enige demping is toch wel fijn.
En in het weekend fiets ik veel over 60 km dijkjes, de supermotards die daar hun uitlaatgeluid komen demonstreren zijn ook niet echt prettig. :')
 
Laatst bewerkt:
Hier in de omgeving zie ik regelmatig een 390RC voorbijkomen.
( Die wilde ik eerst kopen, maar er kwam iemand eerder terwijl ik in het ziekenhuis lag omdat er een auto achterop knalde )

Maar die is dus niet gedempt, wat een dikke keel heeft dat ding. _O-

Alleen vertrek ik zelf vrij vroeg van huis, enige demping is toch wel fijn.
En in het weekend fiets ik veel over 60 km dijkjes, de supermotards die daar hun uitlaatgeluid komen demonstreren zijn ook niet echt prettig. :')
Ja, tof ding die RC. Dat lijkt me zo leuk om er zo een voor op het circuit te hebben.

Ik zeg altijd maar zo, de beste zangeres zingt niet perse het luidst. Niet voor niks dat ze links en rechts wat dijken aan het dicht gooien zijn. Op heldere dagen hoor je die gasten 5 KM verderop waarschijnlijk nog. Maargoed, dat is ook een beetje de incentive voor veel van hen. Voor hen is de beste zangeres wel de luidste.

Ik heb precies hetzelfde. Ik heb nu eindelijk leuke buren, dat wil ik zo laten haha. *O* *O*
 
De teller staat op 1200, dus eerder vandaag de 1000 km beurt laten doen.
Niet dat ik het zelf niet had gekund, maar ik wil nog wel even fabrieksgarantie ;)
Zoals ik al dacht betaal je je garantie zelf. Zelf zou ik voor zo'n 30 Euro klaar zijn geweest.
Nu heb daar 116 Euro voor betaald. :/
Maar daardoor heb ik geen vette handen gekregen, dat dan weer wel. ;)

Welke motorolie mikken jullie is de Duke?
Mijn dealer heeft er Motorex Top Speed 15W50 in gedaan. Dat is een super goede motorolie en kost zo ongeveer 12,50 per liter.
Het zal vast uitmaken welk merk en type olie je in de motor gooit, en normaal gooi ik olie met ongeveer de halve prijs hiervan in mijn motoren, maar juist in een blokje dat relatief hoog belast wordt en weinig olie bij zich heeft ga ik dit er waarschijnlijk ook zelf indoen. Doe jullie hetzelfde, of doet iemand er iets anders in?

Heeft iemand van jullie ervaring met de NGK 4786 LKARA8A-9 in de 390?
De motor zou er met name koud beter op lopen dan met de originele.
Ik ga het gewoon een keer proberen hoor, ik wil toch altijd een reserve-bougie bij me hebben en dat gaat de originele dan worden, maar heeft iemand van jullie er al ervaring mee?
In dat geval welke elektrode afstand? Zelfde als de originele?

Om even op de laatste posts in te haken. Ik laat 'm origineel. Klinkt niet hard, maar ook geen fluiterding, en je hoort 'm best wel als je een beetje doordraait. De relatie met de buren vind ik belangrijker ...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn rijbewijs mogen in ontvangst nemen :) gelijk halve dag verlof genomen op het werk en 200km gereden met mijn 390 :) wat een leuk ding om mee te rijden :D
 
Gefeliciteerd, en heel veel plezier met je Duke nu je er eindelijk meer mee mag dan ernaar kijken. *O*
 
Vandaag een stukje gereden met de Leovince decat en Akra zonder db killer. Geluid is toch echt veel te luid. Na het terugplaatsen van de db killer is het wel te doen. Een free flow uitlaat zal nog meer herrie produceren, en is w.m.b. eigenlijk niet bruikbaar.
 
Vandaag een stukje gereden met de Leovince decat en Akra zonder db killer. Geluid is toch echt veel te luid. Na het terugplaatsen van de db killer is het wel te doen. Een free flow uitlaat zal nog meer herrie produceren, en is w.m.b. eigenlijk niet bruikbaar.
Ja, dat is echt niet te doen. Ik heb ooit bij de superbikes bij de KTM tent een RC390 gezien waar ze een free-flow pijpje op hadden gezet. Het was echt op de wereld verging.
Een normale sportdemper of sportuitlaat uitlaat zonder dB killer is eigenlijk ook al niet te harden. Waarschijnlijk nog wel met de cat er nog voor, maar dan schiet je er qua vermogenswinst , waar het zeker om te doen zal zijn waarschijnlijk niet zoveel mee op.
Op mijn SV heb ik ooit een open absoprptiedemper zonder dB killer geprobeerd, maar ook dat was véél te veel herrie, dus snel de dB killer erin gezet.
Zeker omdat de Duke voor een beetje leuk rijden en snelheid flink op toeren gehouden moet worden, is 'open' echt niet te doen.

Doen we een keer een Duke 390 Meet & Greet en een toerritje een beetje 'centraal' in het land of wonen we daarvoor te ver uit elkaar? Ik woon zelf redelijk centraal op de Veluwe.
 
Laatst bewerkt:
Mannen even een vraagje, weet iemand welke banden maat er in een duke 390 past ? Achterband van de vrouw is bijna op maar er mag wel iets breders op voor de looks!
Liefst een bandenmerk die niet hoog uitvalt, geloof dat michelan redelijk lage banden zijn toc pirellie
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan