KTM exc 250 of 525 als eerste motor

jordyese

Rookie
15 jan 2024
6
0
Goeiemiddag
Ik ben al een tijd aan het kijken voor een ktm 525 supermoto.
Nu kwam ik toevallig een super dikke 250 4 takt tegen wat eigenlijk precies is wat ik zoek, behalve de motor.
Dit wordt mijn eerste motor dus ik dacht misschien is het helemaal niet verkeerd om met een 250 te beginnen en later een 525 te kopen.
Ik ga voornamelijk op de weg ermee rijden.
Wat is jullie advies?
Heeft een 250 te weinig power of is dat juist goed als eerste motor?
Gr jordy
 
Als beginner en als je je rijbewijs wat langer wil behouden is een 250 prima , heeft voldoende vermogen maar vergt wel wat meer onderhoud (hoogtoeriger).
De 525 heeft zich allang bewezen bulletproof te zijn en is in principe beter dan de 250 voor SM gebruik. Maar het ding gaat nog steeds als de brandweer. Let wel op ze gaan al richting “antiek”. Laatste kwam uit in 2006, dacht ik. Check of er nog voldoende aan onderdelen te komen is.
 
De EXC520 die wij hadden (voorloper 525) liep echt als een kanon. Serieus eigenlijk wel te veel voor een beginner, wij hadden er onze handen al redelijk vol mee. De 250 is op straat dan wel weer wat slapjes op snelweg snelheid, al trekt het natuurlijk nog steeds flink.

Als je in die leeftijds/prijs categorie zoekt kun je ook eens kijken naar een Beta 350/390/430/480. Veel betaalbaarder dus koop je voor hetzelfde geld een paar jaar jonger. Mogelijk zelfs net na 2013 en heb je een serie die tot 2019 gemaakt is wat onderdelen een stuk makkelijker maakt.
De eerdere KTM 520 (en dacht ik 525 ook nog) blokken werden door Beta gemaakt dus kwaliteit verschil is wat dat aan gaat geen issue.

Houdt er goed rekening mee dat vooral KTM erg bekend is bij jeugd en bontkraagjes als lekkere rag machines. Als zo'n motor 15 a 20 jaar oud is heeft hij dus al heel wat meegemaakt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan