Kun je merken dat je Ketting versleten is?

Luigibernau

Swing met mij mee!
30 okt 2003
16.069
7
den Haag
Als je ketting versleten is, kun je dat dan merken tijdens het rijden of liever gezegd tijdens het (hard) accelereren? Verliest je motor dan aan trekkracht, of merk je er helemaal niks van? Ga eind juli 1 weekje dolomieten passen rijden en heb geen zin om daar met mogelijke brokken stil te komen staan.
 
als je lang genoeg doorrijd krijg je strakke punten op je ketting, je voelt dit als korte rukjes voor en achteruit tijdens het rijden met constante snelheid

kutgevoel B|
 
je kunt het ook heel makkelijk zien. Even je ketting vastpakken bij het achtertandwiel, als je hem in het verlengde van de achterbrug een redelijk stuk van het tandwiel af kunt trekken is ie versleten.
 
Als je hard optrekt en je hoort keihard KLANG en vervolgens voel je een enorme zweepslag op je linkerschouder weet je ook dat het tijd is voor een nieuwe :+
 
Aan de achterkant van je achtertandwiel (verste punt zeg maar dus...) je ketting vastpakken en kijken hoever je die "los" kan trekken van het tandwiel.
Als je 'm daar een mm of 6 eraf kan trekken zou ik naar een nieuwe gaan omzien.


[edit: Damn, gaat hard ineens.. :X :X :P ]
 
Als je hard optrekt en je hoort keihard KLANG en vervolgens voel je een enorme zweepslag op je linkerschouder weet je ook dat het tijd is voor een nieuwe :+

of het wordt dan tijd dat je hem eens gaat spannen :+
 
als er wel heel veel speling in zit als je hem naar het achterwiel toe duwt is ie ook af... (als je hem tegen je achterwiel aan kan duwen is ie ook wel af)
 
als je lang genoeg doorrijd krijg je strakke punten op je ketting, je voelt dit als korte rukjes voor en achteruit tijdens het rijden met constante snelheid

kutgevoel B|

Harde stukken krijg je ook met een nieuwe ketting, lekker 's winters gaan rijden en dan niet smeren. Succes verzekerd :P
 
Bedankt allemaal :} Zal eens gaan kijken of ik m van het tandwiel af kan trekken, zoja nieuwe halen dus :Y .
 
En altijd hele kettingset tegelijk vervangen. Dus tandwiel voor+achter en ketting.
 
Ok, nu we toch zo'n tpic hebben...is deze ketting echt versleten? Tijdens rijden merk ik er weinig van. Ik span het ding wel vaker dan eerst, dus dat duidt op zich wel op slijtage.

Meningen?

(met mobiel gemaakt, heb geen digitaal apparaat...dus kwaliteit is niet optimaal)

050630_171713.jpg


050630_171758.jpg


Ok, hij is vies. Goed ingevet zullen we maar zeggen. :)

Nieuwe kettingset heb ik liggen, maar wil het niet te vroeg erop zetten natuurlijk. Das jammer dan.
 
Laatst bewerkt:
Ok, nu we toch zo'n tpic hebben...is deze ketting echt versleten? Tijdens rijden merk ik er weinig van. Ik span het ding wel vaker dan eerst, dus dat duidt op zich wel op slijtage.

Meningen?

(met mobiel gemaakt, heb geen digitaal apparaat...dus kwaliteit is niet optimaal)

(Afbeelding)

(Afbeelding)

Ok, hij is vies. Goed ingevet zullen we maar zeggen. :)


kantje boord :P
je kan nog wel doorrijden maar geen duizende km's meer.

je kan het ook zien als de tanden van je tandwiel haaientand achtig worden
 
hahaha je kunt toch wel eens gaan denken om hem te vervangen, ergens komende week ofzo :+
 
:)

Nou, de tanden zijn nog goed. Redelijk recht nog. Geen haaietanden dus. Daarom twijfelde ik zo erg.
 
Wel de ketting strak 'gedrukt' Wino? (zodat ie strak staat..) halve tandhoogte zit je zo te zien nog niet aan, maar hij zit eraan te komen ;)
 
Ow, dat strak drukken heb ik niet gedaan. Is halve tandhoogte de regel? Dan ga ik me daar wel aan houden. Ik zal er nog eens goed naar kijken. Motor stond nu ook niet op de bok en ketting was niet strak gedrukt...

Ik ga volgende week een dagje in Duitsland rijden, dus wil wel even zeker weten dan.

Bedankt voor de reacties tot zover. :)
 

Dat heb ik uit mijn WPH. Met de ene hand druk je de ketting strak (onderkant) en met de andere speel je met je pielemuis tjek je hoever hij van het tandwiel komt, en ze noemen daarbij een halve tandhoogte als norm :) .
 
Ik heb het nog even volgens jouw maniertje gedaan. Dat straktrekken van die ketting maakt dus echt rete-veel uit! Zonder straktrekken heb ik meer dan een halve tandhoogte speling, maar met straktrekken wel ietsje minder...

Ik ga volgende week nog dat toertje naar duitsland doen, en dan zet ik er wel de nieuwe ketting op.

Lijkt me toch het beste. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan