Kymco DownTown 350

Dat weet ik wel zeker!

Als je altijd scooter gereden hebt ben je eraan gewend, een scooter gedraagt zich totaal anders dan een motor, dan icm prut banden is het helemaal een fiasco.
 
Ook al stuurt het anders op een scooter heb je toch ook grip nodig.

Motorfietsen gedragen zich ook niet allemaal hetzelfde. Op mijn Harley plof ik bij mooi weer gezapig door de polder en over dijkjes. Dan is voldoende goed genoeg. Hiervoor had ik een Street Tripe R, daar wil je echt goede banden om hebben en die zaten er ook onder. Qua sturen komen zowel mijn DT als mijn Harley in de verste verte niet in de buurt van die Triumph. Die Harley ligt dan wel weer heel stabiel op de snelweg terwijl mijn DT ook op de snelweg van nature het liefst de bocht om gaat. Ik was gewend om bijvoorbeeld bij een afrit mijn stuur los te kunnen laten, dat laat ik wel uit mijn hoofd met de scooter. Ik heb 1 keer op een T-Max gereden en die gedroeg zich alvast een heel stuk anders als de DT.

De huidige scooteraars zijn volgens mij voornamelijk (ex) motorrijders of nieuwe rijders. Die laatste categorie heeft nog niet zoveel vergelijkingsmateriaal. Als we wat jaartjes verder zijn zal er ook een generatie zijn die is opgegroeid met motorscooters en die zullen dan ervaring hebben met sturen, geometrie, bandenkeuze etc.

Om op de DT terug te komen. Persoonlijk hoef ik geen kleef bandjes erom te hebben, maar wel een normale band en niet wat ik van die Kenda hoor. Als je het hele jaar door rijdt zie ik vooral voordeel in hoe een band zich in de winter gedraagt.
 
Laatst bewerkt:
Euh!!!, motor of scooter rijden doe je met jou benen, middel, armen, handen, ogen,enz..
Een superband vlakt jou (uiterst) gevoelige interne sensoren af die maken dat je verantwoord kan rijden.
Laat een band te glad, weinig grip, onvoorspelbaar zijn. De kick van 2-wieler rijden zit ook in het feit dat je op veel situaties spontaan en veilig kan reageren. Flut banden maken jou een beter motor (scooter) rijder met scherp gevoel voor onverwachte situaties.
Zo kan ik nog effe doorgaan, leuk rijden is voor mij niet zo snel of zo plat mogelijk van a naar b. Als ik vandaag vertrek wil ik morgen ook nog kunnen vertrekken, heelhuids.
Gisteren nog een toer gedaan Luxemburg via de grensstreek naar de Eifel, 504 km, mijn Kenda's blijven erop tot ze versleten zijn, ik gok op 25.000 km.
 
Dan nog is er verschil tussen verstokte scooterrijders en (ex-) motorrijders die na jaren of voor het eerst op een scooter stappen.

Een motor en een scooter zijn nu eenmaal totaal verschillend.
 
Die volg ik even niet. Komt een man bij de bandenboer. Heeft U een paar slechte banden voor mij? Hoezo? Nou ik wil mijn stuurkwaliteiten op peil houden. De bandenboer loopt naar achteren en komt terug met een paar versleten banden. Alstublieft leg die er maar om. Wat krijgt U van mij? Eeehhh, doe maar twee tientjes voor het setje... Even gekscherend natuurlijk, ik hoop dat dat duidelijk is.

Met droog en warm weer gaat het lang goed. Je hoort de mensen vooral klagen over de Kenda als het nat of koud wordt. Als je onder die omstandigheden niet rijdt kan het best dat de Kenda voor jou voldoen, dat is dan prima.
 
Dan nog is er verschil tussen verstokte scooterrijders en (ex-) motorrijders die na jaren of voor het eerst op een scooter stappen.

Een motor en een scooter zijn nu eenmaal totaal verschillend.
Mijn Harley rijdt ook heel anders dan de sportmotoren die ik heb gereden en het zijn beiden motorfietsen. Als je zegt dat je ook nog scooter rijdt wordt het veel motorrijders echt teveel en trekken ze het niet meer :)

Iets anders, wat was de reden dat je de scooter erbij kocht en ben je nog wel blij met je scooter? Dit is niet lullig bedoeld hoor. Zo ja, dan kun je nog wat aanpassingen doen. Zo nee, dan zou ik mij afvragen hoeveel geld je er nog in wilt stoppen. In het begin schrijf je natuurlijk altijd snel af, maar ten opzichte van veel motorfietsen zijn scooters wel gewild en zou je ook een lichte motorfiets erbij kunnen nemen. Een off-road lijkt mij ook niet verkeerd in en rond de stad, om maar eens iets te noemen.
 
Heel simpel, voor het gemak en voor de leut.....

En omdat ik hem heul scherp gekocht heb, afschrijving heb ik ff niet of iig stukken minder.

En ja, ik ben er zeker blij mee, anders zet ik er geen andere ruit en andere bandjes onder:-)

Een lichte motorfiets is 3x niks, zit je ook weer met het schakelen wat je bij een scoot niet hebt.
Lichte fietsjes rijden helemaal drama op de snelweg (met mijn lengte en gewicht) en ik zit er ook nog eens erg slecht op.
Op de DT zit ik opvallend goed, nooit last van m'n rug of knieën (ben helaas een van de velen die dit regelmatig hebben).
 
Die volg ik even niet. Komt een man bij de bandenboer. Heeft U een paar slechte banden voor mij? Hoezo? Nou ik wil mijn stuurkwaliteiten op peil houden. De bandenboer loopt naar achteren en komt terug met een paar versleten banden. Alstublieft leg die er maar om. Wat krijgt U van mij? Eeehhh, doe maar twee tientjes voor het setje... Even gekscherend natuurlijk, ik hoop dat dat duidelijk is.

Met droog en warm weer gaat het lang goed. Je hoort de mensen vooral klagen over de Kenda als het nat of koud wordt. Als je onder die omstandigheden niet rijdt kan het best dat de Kenda voor jou voldoen, dat is dan prima.

Die was voor mijn voorganger bedoeld neem ik aan?

Als het 30 graden is doen de Kenda's het inderdaad redelijk ja.....redelijk ;)
 
Word dan tegenwoordig de rijstijl niet meer aangepast aan het weertype?
Jawel. Je kent zelf ook de tijd dat er geen all-season of winterbanden waren. Toen reed ik met de motor ook wel eens door de sneeuw. Ik ben nooit gevallen onder die omstandigheden, maar ik schaam mij ook niet voor om all-season of winterbanden te monteren.

Ik geef je wel helemaal gelijk dat al die veiligheidsmaatregelen teniet worden gedaan als men roekeloos gaat rijden. Dat geldt voor banden, ABS, motorkleding etc.
 
@ Ben.

Dat van die banden was inderdaad niet aan jou gericht.

Mooi om te horen dat je blij bent met je Downtown. En je hebt je Pan nog voor andersoortige ritjes.

Ik was net bij Bolski om wat onderdeeltjes te halen. Jan noemde hem laatst in een scooter topic en hij bleek niet duur met de remschijf en het BMC luchtfilter dat ik nodig had. Die bleek hij niet op voorraad te hebben en heb ik besteld. Ik heb er gelijk een snaar voor de MP3 van mijn pa bij besteld want daarmee was hij ook niet duur. Plus wat klein spul voor beide scoots.

Mvg, Bob
 
Laatst bewerkt:
De Pan is trouwens ook weer up-to-date voor de komende jaren, vorige week vrijdag is er een gloednieuwe Wilbers met hydraulische pre-load onder gegaan, kostte weer genoeg maar het resultaat mag er dan ook wezen!!

Daarna het veertje in de rammelende DCBS remklauw laten vervangen door een Pan-forumlid voor een sterkere veer en het rammelen is nu ook verleden tijd.
 
Honda's mogen niet rammelen, daar hebben we andere merken voor :)

Kymco is naar mijn weten begonnen met het bouwen van motorblokken voor Honda.
 
Klopt, Beumweuh! (heb nog een K1100LT gehad)

Oh ja? hoe kan dat dan als Honda al langer bestaat dan Kymco...?

Ik weet wel dat Kymco onderdelen voor Honda heeft geproduceerd, ooit.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel het niet chronologisch. Kymco is begonnen met het bouwen in licentie voor Honda. Daarom is het aannemelijk dat er Honda DNA zit in de Kymco's.

Ze maken allemaal gebruik van elkaars technieken. Zo heeft John Bloor er nooit geheimzinnig over gedaan dat hij bij Kawasaki is geweest voor hij de eerste Hinchley Triumph bouwde. Als je dat jaren negentig Triumph blok van de zijkant belijkt zie je duidelijk een GPZ900 terug. En vervolgens gaan wij motorrijders elkaar lopen aftroeven dat iemand Engels met karakter rijdt :) In dat opzicht is jouw Pan wel uniek in zijn soort, ik kan zo snel geen motor bedenken die een V4 blok in lengterichting heeft.

De gemiddelde scooteraar is niet zo eenkennig, dat spreekt mij wel aan.
 
Laatst bewerkt:
Ja onderdelen, geen blokken!

Weet wel dat ze dat voor Beumweuh doen, die C heeft een Kymco blok onder BMW licentie, weet niet of die eisen hoger liggen dan de blokken de Kymco zelf toepast in z'n eigen scooters (het blijft natuurlijk een prijsvechter).
 
Vooralsnog komen die BMW scooters er niet zo goed vanaf op onderhoudsgebied. Hoe het met de motorblokken zit weet ik niet, maar ik moet het nog maar zien of een BMW of Kymco blok langer mee gaat. Ik ben net als jij gezond kritisch over mijn Kymco, maar afgezien van het feit dat de klepspeling wel wat snel verloopt vind ik dat het motorblok het niet verkeerd doet. Het zijn meer de dingen er omheen waar ik wel wat puntjes heb.

Als Kymco geen complete blokken voor Honda heeft gebouwd dan liegt het internet :) Dat zal niet de eerste keer zijn. Ik was er niet bij :)

Zoals ik zei je Pan is wel uniek met zijn V4 in lengterichting.
 
Laatst bewerkt:
Kan hoor, dat ze ooit blokken hebben gebouwd voor de scootahz van Honda, of zo....
Voor zo ver ik weet was meneer Honda anti 2-takt en was Honda een van de eerste fabrikanten die 4-takt motoren in de racerij en productiemotoren toepaste.
Kymco is erg lang in de 2-takt blijven hangen, dacht ik.

De C van BMW komt idd niet heel goed uit de duurtesten, vorig jaar een duurtest van MotoPlus geweest met de nieuwe C650, die is voortijdig afgebroken vanwege vreemde motorproblematiek (zoveelste keer al bij BMW).

Er zijn inderdaad geen andere motoren met een V4 in de lengterichting, enkel de ST1100 en de ST1300, de rest is dwarsgeplaatst (VFR, Aprilia, Yamaha).
Moet zeggen dat het geweldig rijdt, geen last van kantelmoment á la BMW, toppie!
 
Ik heb vandaag voor mijn DT een BMC luchtfilter besteld. Ik dacht dat K&N die niet levert. Nu zag ik op internet dat K&N het ook heeft. Ik ben benieuwd, ook of het afslaan bij koude motor minder wordt.
 
Vooralsnog komen die BMW scooters er niet zo goed vanaf op onderhoudsgebied. Hoe het met de motorblokken zit weet ik niet, maar ik moet het nog maar zien of een BMW of Kymco blok langer mee gaat. Ik ben net als jij gezond kritisch over mijn Kymco, maar afgezien van het feit dat de klepspeling wel wat snel verloopt vind ik dat het motorblok het niet verkeerd doet. Het zijn meer de dingen er omheen waar ik wel wat puntjes heb.

Als Kymco geen complete blokken voor Honda heeft gebouwd dan liegt het internet :) Dat zal niet de eerste keer zijn. Ik was er niet bij :)

Zoals ik zei je Pan is wel uniek met zijn V4 in lengterichting.
ik moet zeggen bij mijn bmw scoot was het arbeidsloon wat mij iriteerde voor de rest geen gekke dingen in 30000km. paar keer een terugroep dingetje meer niet.
 
ik moet zeggen bij mijn bmw scoot was het arbeidsloon wat mij iriteerde voor de rest geen gekke dingen in 30000km. paar keer een terugroep dingetje meer niet.
Die terugroepdingetjes waren op kosten van BMW neem ik aan? Dat doen ze dan netjes. Vond je het uurloon hoog of het aantal uren?

Als je nieuw rijdt zijn die terugroepacties mooi. Verder kan er ook behoorlijk verschil zitten in het adres waar je naartoe gaat, ongeacht het merk. Ik weet niet of we ergens in het scootergedeelte een topic hebben met adresjes waar men goede ervaringen heeft. Her en der zal het wel wat verstopt zitten in de topics per type.

Met de motor had ik voorheen een goed adresje. Met de scooter heb ik alleen mindere ervaringen. Ik ga geen namen noemen hier op het openbare forum, dat vind ik niet chique. Maar wel wat dingetjes gehad waardoor ze het bij mij verpest hebben, ik bestel daar ook niets meer. Nu doe ik het onderhoud voornamelijk zelf en als je dat eenmaal gewend bent zal het helemaal moeilijk worden om te wennen aan dealerprijzen. Maar niet iedereen heeft zin, tijd, spullen, kennis ruimte om het zelf te doen. Degene die adresjes weten waar ze goede ervaringen mee hebben, roep maar. Als dat er nog niet is, kunnen we er ook een algemeen topic voor starten binnen het scootergedeelte.
 
Laatst bewerkt:
Die terugroepdingetjes waren op kosten van BMW neem ik aan? Dat doen ze dan netjes. Vond je het uurloon hoog of het aantal uren?

Als je nieuw rijdt zijn die terugroepacties mooi. Verder kan er ook behoorlijk verschil zitten in het adres waar je naartoe gaat, ongeacht het merk. Ik weet niet of we ergens in het scootergedeelte een topic hebben met adresjes waar men goede ervaringen heeft. Her en der zal het wel wat verstopt zitten in de topics per type.

Met de motor had ik voorheen een goed adresje. Met de scooter heb ik alleen mindere ervaringen. Ik ga geen namen noemen hier op het openbare forum, dat vind ik niet chique. Maar wel wat dingetjes gehad waardoor ze het bij mij verpest hebben, ik bestel daar ook niets meer. Nu doe ik het onderhoud voornamelijk zelf en als je dat eenmaal gewend bent zal het helemaal moeilijk worden om te wennen aan dealerprijzen. Maar niet iedereen heeft zin, tijd, spullen, kennis ruimte om het zelf te doen. Degene die adresjes weten waar ze goede ervaringen mee hebben, roep maar. Als dat er nog niet is, kunnen we er ook een algemeen topic voor starten binnen het scootergedeelte.
het aantal uren vooral,en bmw maakt het echt te gek 85 euro per uur.service is wel altijd top maar daar betaal je ook voor.en de terugroep acties altijd netjes vergoed door bmw.
 
wel iets waar ik achteraf blij van werd is dat ik in 30000km mar 2300 euro had afgeschreven in 2 jaar das wel is anders.
maar een 20000km beurt van 1200 euro word je wel flauw van
 
Laatst bewerkt:
Die afschrijving is zeker netjes. Maar 1.200 euro voor een onderhoudsbeurt vind ik wel extreem. Ik lees net in een ander topic wat OEM onderdelenprijzen, daar verdienen ze ook fors op.
 
Dealer, ook wel stealer genoemd....

Onderdelen voor mijn auto bestel ik altijd in DLD, OEM en meer dan de helft goedkoper dan bij de stealer hier in NL.
Grote beurt setje (lucht-, olie-, interieur-, brandstoffilter en 4x bougies) voor 80 Euri op de deurmat!
Bij de stealer, 80 Euro voor 4 bougies......

Toen ik voor mijn Pan een kuip- en spiegeldeflectorset wilde hebben, ook in DLD besteld bij kfm-motorraeder.com, levert voor alle Japanse merken OEM spul, soms wel 30% goedkoper dan hier.
Scheelde mij op de set dan ook 100 Euro!
 
Terug
Bovenaan Onderaan