Laat je Aprilia Pegaso ff zien

Sorry, mijn Pegaso is van het nieuwere type, dus met dit type heb ik geen ervaring.
Wel kan ik zeggen dat het een heerlijk rijdende motor is, dus dat verwacht ik van het oudere type dan ook.
Je moet dan denk ik vooral op de gebruikelijke zaken, bij een aanschaf van een motor letten.(Speling op scharnierpunten, rommelige bedrading, etc.).
Maak een proefrit en test remmen, let op of de motor netjes loopt, of de vering niet doorslaat, controleer banden, voel of de ketting niet te veel speling tov het tandwiel heeft.
 
Binnenkort ga ik naar de Vogezen, dus heb ik voor de heen en terug reis een windscherm geknutseld. :]
Ondertussen heb ik er nog het eea aan gewijzigd, dus ik zal komende week nog een foto van het uiteindelijke resultaat plaatsen.
full
 
Ik ga vrijdag voor een mooie zwarte Pegaso van 1999 kijken masr wat zijn de zaken waar ik absoluut op moet Letten?

Onderhouds geschiedenis, en maak een proefritje.
Ik neem aan dat het niet je eerste motor is.
Komt'ie van een dealer/handelaar, check dan eerst ff wat ervaringen op internet ... voor een eerste indruk zeg maar.
En geniet gewoon vooral van het proefrijden, bouw de rit rustig op.
Check voor vertrek of de motor echt koud is, niet dat ze'm eerst nog ff aan hebben gehad.
Immers start je de motor thuis ook koud niet waar?

Maar alle waar naar zijn geld he; het beestje is ± 17 jaren oud.
Niets mis mee, absoluut niet.
Maar ga niet doen alsof je voor een nieuw uit de krat type komt, dat is slecht zaken doen.

En of het hier dood is ...
Sorry, voor mijzelf gesproken: ik was lekker aan het rijden :]
 
Binnenkort ga ik naar de Vogezen, dus heb ik voor de heen en terug reis een windscherm geknutseld. :]
Ondertussen heb ik er nog het eea aan gewijzigd, dus ik zal komende week nog een foto van het uiteindelijke resultaat plaatsen.

Ziet er goed uit hoor, hoop dat de bescherming naar wens is.
Maar hoe heb je dat dan geknutseld?
Ruit van een ander model pas gemaakt, of ben je serieuzer bezig geweest (met ovens oid)?
 
Bedankt voor de reacties!

Is mijn 3e motor na een BMW R1100rs (veel te snel weg gedaan) en een Honda CB1300 (heerlijk ding).

Zoek een goede hanteerbare brommert i.v.m. verhuizing naar Terschelling waar ik ook nog eens een lekker ritje vasteland mee kan doen.

Is inderdaad een carburateur model en mijn zelf kennende zal ik wel gelijk een setje pakkingen op de kop gaan tikken.
Ze moet inderdaad koud ook wel een beetje mooi rond stampen en warm helemaal natuurlijk.

Ga i.i.g. een lekker afwisselend proefritje maken, is trouwens bij een particulier.

En het is een zwarte, dat zijn toch de snelste?
 
Liefhebbers, ik ga vrijdag voor een mooie zwarte Pegaso van 1999 kijken masr wat zijn de zaken waar ik absoluut op moet Letten?
Alvast bedankt!

Zijn best degelijke dingen. Hoewel mijne uit 2001 is, met injectie zijn ze verder motorisch gelijk volgens mij. Motorblok heeft eigenlijk 2 zwakke punten: De startkoppeling, kan rond de 35d km stuk gaan, iets met dat de startmotor dan doorslipt in de koppeling en niet, of niet goed aangrijpt. Resultaat allemaal nare geluiden, niet starten en aantal dingen stuk van binnen. Wel te repareren, maar duur. Met BMW onderdelen schijnt dat alleen wel weer mee te vallen. (Ik verdenk de mijne er soms ook van dat 'ie dit probleem aan het ontwikkelen is... :') . Maargoed.
En verder de koppakking, was bij mij lek... Gebeurd als bij de 1000km beurt de kopbouten niet nagetrokken zijn, of als 'ie slecht warmgereden wordt.

Uiteraard zijn rode het snelst! ;) :]

Edit: Ohja, ik heb in het begin ook gedonder gehad met de ontsteking. Omdat 'ie maar 1 bougie heeft moet die wel fatsoenlijk werken, heb toen een iridium bougie gemonteerd en nieuwe kabel en nooit meer problemen gehad, altijd onmiddellijk starten, ook na een hele winter stilstaan. (tenzij de accu overleden was, heb ik inmiddels ook al 2 keer gehad).
 
Laatst bewerkt:
Zo, net een ritje gemaakt op de zwarte vibrator en dat duurde welgeteld een minuut of 10 en toen stond de temperatuur op 110 graden, dus rustig terug gereden en bij parkeren voor de deur kwam er wat rook onder het stuur vandaan.

Radiateur en expansietankje waren allebei koud dus ergens ging het niet goed maar ik heb dus even vriendelijk bedankt.

Leuk ding verder met gepukkelde lak op de tank en links op het blok langs 1 van de bouten wat sporen van wat ik denk koelvloeistof.
 
Hallo GeSchift, ik heb alles zelf gemaakt.
Eerst heb ik de ruit gezaagd uit een stuk lexaan en de ruit op de standaard ruit vastgeschroefd.
Daarna heb ik de aluminium frontplaat gezaagd en gebogen.
Toen heb ik de twee zijplaten gezaagd en in vorm gebogen, dat was niet eenvoudig, maar met veel geduld toch goed gelukt.

Na wat testwerk, heb ik de originele ruit weggelaten en nog een verstevigings buisje gemonteerd.

De ruit heb ik in een bocht opgespannen en met een gasbrander verwarmd om te buigen.
Hierbij zijn wel wat blaasjes ontstaan op een paar plekjes, maar dat valt niet op.

De windbescherming is erg goed!
Ziet er goed uit hoor, hoop dat de bescherming naar wens is.
Maar hoe heb je dat dan geknutseld?
Ruit van een ander model pas gemaakt, of ben je serieuzer bezig geweest (met ovens oid)?
 
Inderdaad maar eens verder kijken.

Heb eeen leuke in Tiel bij een autohandelaar zien staan, kerel beweert dat ie altijd door hun is bereden en goed onderhouden, ik kenteken checken staat ie net een maand of zo op naam. Hoe verzin je het.
 
Zo, net een ritje gemaakt op de zwarte vibrator en dat duurde welgeteld een minuut of 10 en toen stond de temperatuur op 110 graden, dus rustig terug gereden en bij parkeren voor de deur kwam er wat rook onder het stuur vandaan.

Radiateur en expansietankje waren allebei koud dus ergens ging het niet goed maar ik heb dus even vriendelijk bedankt.

Leuk ding verder met gepukkelde lak op de tank en links op het blok langs 1 van de bouten wat sporen van wat ik denk koelvloeistof.

Hmm jammer, grote kans dat de koppakking dus lek was... Pain in the ass om te vervangen, blok moet eruit. Dus mooi verder zoeken naar een andere inderdaad.
 
Dank je wel! Op dit moment ziet de ruit er weer anders uit als op de foto, tgv wijzigingen.
Deze week breng ik nog wat laatste wijzigingen aan.
 
Hallo weer daar, ik heb nog wat wijzigingen uitgevoerd aan het windscherm/kuipje.
Het originele ruitje is verwijderd en ik heb een stang aangebracht tussen de zijkanten van de kuip.
Dit om de zaak wat te verstijven en het gereedschap tasje kan er nu mooi aan hangen! :Y

De ruit staat nu rechter op, waardoor ik nog beter uit de wind zit en het is ook een stuk stiller rond de helm.
Tevens kan ik tot op hogere snelheid mijn systeemhelm open houden. :]
full
 
Morgen ochtend vroeg vertrekken we naar de Vogezen, om daar lekker te gaan tuffen! *D

Het tasje zit op deze foto wat uit het midden, nu niet meer.
full
 
Op de vorige foto kan je schuimrubber handvatten zien, ze bevallen me erg goed, geven veel minder trillingen door en de motor ligt ook lekkerder in de hand. :]
full
 
Nou, die tip van die schuimrubber handvaten klinkt niet eens zo verkeerd.
Zelf gefabriceerd, of ergens vandaan (waar)?

Ik moet zeggen dat de ruit de schoonheid van de motor niet bevorderd.
Echter twijfel ik geen moment aan de verhoging van het comfort.
Doe je voorzichtig de komende dagen?
En vergeet niet een enkel "moment" vast te leggen voor ons thuis blijvers goed?
 
Mpartz levert deze handvatten, zoeken onder Accesoires/Sturen/Handvatten.
Ze zijn ook afgelopen weekend in de Vogezen zeer goed bevallen.
 
Over de schoonheid van de ruit valt te twisten.(Maar wie vond vroeger een Gay asS mooi, voordat ze popie werden?)

Over het comfort niet!
Ik heb er erg veel profijt van gehad, de heenreis met af en toe stevige buien in Belgie, was vergeleken met de standaard Pegaso ruit een makkie.(600km).

Tijdens de Zaterdag en Zondag ritten beviel de ruit ook erg goed.

Gisteren zijn we teruggekeerd naar Nederland, 's ochtends zon, 's middags vanaf Luxemburg tot Bergen op Zoom, constant in de regen gereden.
Het leek wel een Dakar rally, maar dan met water ipv zand!

Foto's heb ik niet, want ik heb niet aan een camera gedacht en ik heb ook geen veegfoon...
Maar misschien dat ik via mijn vrienden nog wat krijg.

Het was in ieder geval een super weekend, we verbleven in motor hotel "Col du Bussang", waar we gastvrij werden ontvangen.
De sfeer was er ook erg prettig en het eten goed!

Ook onderling was het erg leuk en we hebben een paar hele mooie ritten kunnen maken!
 
Ik zal kijken wat ik kan doen!

We hadden trouwens ook nog pech, op de heenreis; bij 1 van ons was een uitlaatbocht volledig afgebroken.
Eerst hadden we een provisorische oplossing met koperdraad en blik bedacht, die het na 500 meter begaf.
Vervolgens op de navigatie een motorzaak gezocht (even voor Metz) en er naar toe gereden.
Daar konden ze de (RVS) pijp niet lassen, maar na enige discussie en hersen-gekraak, belden ze met de naast gelegen Scania-garage en konden we daar naar toe.

Weer een half uurtje later kon er een gelaste pijp worden terug gemonteerd, zodat we nog net op tijd voor het avond eten in het hotel arriveerden. (totaal ong. 3 uur vertraging).
Dit alles zonder mopperen doorgekomen!

De monteurs en chef van deze motorzaak toonden veel belangstelling en deden er alles aan om ons weer op weg te helpen, iedereen liep naar buiten en boog zich over de motor van mijn vriend heen om mee te denken. Erg leuk zo'n positieve houding!
 
Ik ben sinds vandaag eigenaar van een Pegaso van 1998.
Lekkere motor en ik kan deze uitproberen tot 23 augustus. Dan heb ik een afspraak en wordt alles wat ik intussen tegengekomen ben aan gebreken enzo verholpen.
Ik heb echter nu al dat de temperatuur hoog oploopt. Na ca. 15 km gaat de vin al draaien en staat de temperatuur bijna op 100.
Ik denk dat ik hiervoor eerder terug ga.
full

Weet iemand of op dit rek gewoon een topkoffer gezet kan worden? Zo te zien een standaard Aprilia rek. Er staat ook Aprilia op.
full

Wel een fijn sturende motor, maar ik moet even naar de vering kijken want die lijkt mij nogal zacht. Wellicht is dat ook de reden dat hij bij hogere snelheden (130+) wat licht aanvoelt.
Dit kan ook aan mij liggen want ik kom van een BMW R1100 af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan