Lambretta LD 125

RenaatXS

Die hard MF'er
Hi! Ik heb onlangs een nieuwe aanwinst binnengehaald, vooral zodat m'n vriendin ook iets leuks heeft om mee te toeren :) Het is een Lambretta 125 LD uit 1956 geworden. De staat waarin hij zich bevindt is echt zalig: oppervlakkige roest, technisch onverprutst, 30 jaar aan de kant gestaan.

Wat ik ermee wil doen:
- Motor/transmissie volledig reviseren
- lederen zadel overtrekken maken uit oude jas / duo seat plaatsen
- uiterlijk lichtjes opwrijven (staalwol?) en mat vernissen

Als hij echt bevalt, wil ik er een wolf in schaapskleren van maken, m.a.w. 200cc kit, dikke Dell'orto en expansie uitlaat. Alles netjes verborgen onder de roestige panelen.

2e67c5y.jpg

28h0pwk.jpg

2mmy1bk.jpg

30c0kn6.jpg

2exot9d.jpg
 
Geweldig mooie dingen, zeker met zo'n patina! Ik volg :t

De action heeft roest-stop spray, kleurloos..
Als het dezelfde is als die ik heb (oranje / zwarte bus), dan zou ik dat niet doen. De spray is inderdaad kleurloos, maar na reactie met het metaal / roest slaat hij zwart uit.
 
Laatst bewerkt:
Voorzichtig met heel fijn schuurpapier (korrel 600) een beetje gladschuren en het vuil verwijderen, daarna in de matte 2K blanke lak zetten.
 
Vandaag eindelijk wat kunnen werken aan het italiaantje! Het zit allemaal vrij compact in elkaar, heb ferm mogen puzzelen. Wel leuk om te zien dat geen enkele vijs of bout verprutst is, ik ben er vrij zeker van dat deze al een jaar of 30 aan de kant heeft gestaan.

2wmgar4.jpg


Dell'orto uit de fifties
2u5s761.jpg


2vnlv78.jpg


5200gj.jpg


vctevo.jpg


Next: eens kijken of ik voor een redelijke prijs een nieuwe 125/150/175 cilinderkit kan vinden. De huidige cilinder heeft lichte roestschade en de zuiger is nogal bruin. Drijfstang ziet en voelt er prefect uit :)
 
Het 'leuke'van die oude lambretta's is dat ze nog een echt frame hebben, i.t.t. tot die monococue-vespa-dingen
Is het blokje aan de binnenkant niet verdroogd/roestig?
 
Met een skai-jasje van de kringloop lukt dat wel.., goed gelijkmatig opspannen en een niet te geli :Y kt resultaat eisen.
 
Muziekje erbij......... alleen waar heb je die lijmklemmen voor nodig?????
 
Laatst bewerkt:
Erg gaaf ding maar zit wel behoorlijk wat werk in om dit weer goed te krijgen. Ook al laat je de lak zo, dan nog wil je dat de remmen en alle kabels goed zijn. Ik zou zeggen, helemaal uit elkaar en een berg laten verzinken. Als alles los is kun je ook overal bij het frame komen om dit goed te beschermen. Sowieso (ook al is het niet origineel) de brandstofleiding vervangen. Denk dat de moderne benzine in die oude leidingen 'm zo weg vreet en dan is de kans op brand aanwezig.
Wat betreft die cylinder moet je bij de opbouw van het blok nu wel de keus maken of je 'm vervangt door een originele of er gelijk een dikkere op zet. Hoef je er maar 1 aan te schaffen. Of de boel gewoon op laten honen / polijsten.
De opbouw van dit ding is inderdaad compleet anders dan bij mijn vespa's. Mijn Automaat heeft nog wel een subframepje maar bij de p200e is het gewoon een compact blok wat aan het frame hangt.
 
De action heeft roest-stop spray, kleurloos..
Dat is wat anders, dat is een fosfatering, dan wordt het zwart en roest daarna weer verder.
Duitsers conserveren ouder roestige motoren met Owatrol. Dat is een soort olie/lak De roest wordt er donkerder van, maar roest niet verder. Dat ziet er heel mooi uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan