LED-knipperlichten plaatsen

Freaky-Guy

MF veteraan
3 jan 2010
6.106
0
Apeldoorn
Goedendag,

Allereerst wil ik even vermelden dat ik al gezocht heb, maar geen duidelijke oplossing heb kunnen vinden.

Ik heb LED-knipperlichten op mijn Suzuki GS500 gezet, maar nu branden ze alle 4 tegelijk als ik de schakelaar om zet. Nu hoopte ik dat dit opgelost was als ik er een vermogenonafhankelijk relais er tussen zetten, maar dit zorgt er alleen voor dat ze alle 4 gaan knipperen ipv aan 1 zijde.

Nu ben ik het zat en wil het gewoon op de oldskool manier doen, er dus weerstanden tussen solderen.

Eerst even het uitreken gedeelte:
Porg. = 23W
Uorg. = 12V

P = U * I -> I = P / U
Iorg. = 23 / 12 = 1,9A

R = U / I
R = 12 / 1,9 = 6,3 Ohm

Moet ik nu per knipperlicht een weerstand plaatsen van 6,3 Ohm ?
Dus als ik zeg maar 1 weerstand wil voor beide knipperlichten is het :
R = 12 / (2 * 1,9) = 3,15 Ohm.

En dan moet ik toch op de volgende manier de weerstanden er tussen solderen?:
14.jpg
 
6,3 is er niet, dat word 6,8 ohm
3.15 is ook geen standaard waarde, dat word 3,3 ohm
De weerstanden moeten parallel aangesloten worden.
Op de foto is een rommeltje.
Dat alle 4 de raw's branden komt door je indicatielampje.
Verwijder dit lampje en het werkt zoals het moet,zonder gehannus met die weerstanden.
Wil je wel een indicatielampje dan moet je dat een maken van 2 leds met 2 voorschakelweerstanden (ongeveer 680 ohm) of je gebruikt het lampje en sluit het aan op massa en naar de plus van iedere raw kant dmv een diode.
 
Kijk, dat is een duidelijk antwoord.
Ik weet dat het een rommeltje is, maar het is ook niet mijn foto :P. Gewoon van Google geplukt.

Nu is het probleem alleen dat ik wel een indicatorlichtje wil, maar er standaard maar 1 op mijn GS zit. Het mooiste is denk ik om indicatielampje te vervangen, aangezien anders de bedrading heel rommelig wordt. Zou je ook zo'n LED insteeklamp kunnen gebruiken?
 
Kijk, dat is een duidelijk antwoord.
Ik weet dat het een rommeltje is, maar het is ook niet mijn foto :P. Gewoon van Google geplukt.

Nu is het probleem alleen dat ik wel een indicatorlichtje wil, maar er standaard maar 1 op mijn GS zit. Het mooiste is denk ik om indicatielampje te vervangen, aangezien anders de bedrading heel rommelig wordt. Zou je ook zo'n LED insteeklamp kunnen gebruiken?
Het probleem is dat het indicatielampje dat er nu zit niet aan massa zit maar tussen de 2 plussen hangt van links en rechts.
Komt er links 12 volt op dan loopt de stroom via de rechter raw naar massa.
Omdat het indicatielampje in verhouding tot het rawlampje weinig vermogen verbruikt en de weerstand dus hoog is zal de andere kant niet oplichten.
In de nieuwe situatie is het verschil tussen raw en indicatioelampje gewijzigd en omdat de led raw's weinig stroom nodig hebben zullen ze allen oplichten.

Wat nu.
Je maakt de bedrading van je indicatielampje los en maakt een kant van het lamje aan massa (min)
Aan de 2 draadjes waar eerst het lampje aan zat soldeer je 2 diodes (1n4007) met de anode.
De cathodes van beide diodes soldeer je aan elkaar en die verbinje dasn samen weer aan het lampje.
Om de diode zit aan een kant een ringetje, deze kant is de cathode.
 
Het is gelukt! Alleen nu lijkt het alsof ie tijdens dat de motor draait dat ze een soort van heel snel knipperen als het licht brand.

Ik vind het niet zo'n grote ramp, maar weet niet of dit schadelijk is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan