Lekkende remzuiger loshalen + afgebroken nippel

Rijmend_Paard

Die hard MF'er
24 apr 2007
474
7
Lekkerkerk
Hallo,

De achterrem van een diversion 600 uit 1992 remde zo goed als niet meer. Dit wilden we gaan verhelpen. Bij het losdraaien van een van de nippels brak de nippel af. Hij steekt niet meer uit.

Vraag 1: heeft iemand tips om het resterende stukje nippel eruit te halen zonder de klauw te beschadigen?

Dan het volgende probleem. De zuigers zitten vast. Waren er niet uit te pompen met remdruk, mede doordat er een zuiger lekt heb ik het idee. Druk opbouwen wil niet echt gebeuren. Hij lijkt lucht aan te zuigen langs de zuiger.

Vraag 2: Hoe kan ik deze lekkende zuiger eruit halen. Ik las in een how-to over luchtdruk of met een vetspuit. Maar gaat dit werken met een lekkende zuiger.

Vraag 3: Klopt het dat een thundercat remklauw ook zou passen? Zijn er andere remklauwen die ook passen op de diversion 600?
 
De nippel zou je kunnen proberen met een linkse tap. Misschien eerst heetstoken nadat de zuigers er uit zijn.

Voor de zuigers moet het met een vetspuit wel lukken denk ik. Vet is zo dik dat als je snel pomp het niet makkelijk langs een licht lekkende zuiger gaat.
 
Je zou de klauw ook heet kunnen stoken......zo is ons het ook gelukt bij de rd 500 die zaten ook muur vast. Anders met de compressor.......maar dan moet je eerst je afgebroken nippel vervangen, kan met een linkse tap, uitboren en proberen de draad heel te houden maar das erg listig, als de draad gesneuveld is kan je er misschien een overmaatse intappen of misschien een helicoil....maar das weet ik niet zeker......maar het is altijd op te lossen.........vaak wel met het juiste gereedschap.
 
Linkse tap gebruiken op een nippel die bij het losdraaien al brak is een risico extra. Gaatje van een mm of 3 ? Tap moet wel van hele goede huize komen wil dat gaan lukken.
 
Bedankt voor de tips mensen. Ik ga er eens mee aan de gang!

Ik heb inmiddels een andere remklauw. Voor 3 tientjes, kan je niet voor tobben natuurlijk. Maar ik ga hem nog wel proberen in orde te krijgen de kapotte. Leer ik weer van :)
 
Linkse tap gebruiken op een nippel die bij het losdraaien al brak is een risico extra. Gaatje van een mm of 3 ? Tap moet wel van hele goede huize komen wil dat gaan lukken.
Daarom heet stoken en kruipolie. Helicoil of uitboren lijkt me door een amateur niet te doen ivm met de preciese passing om af te dichten. Dus ik vraag me af wat voor manier jij hebt om zon nippel er uit te krijgen.
 
Daarom heet stoken en kruipolie. Helicoil of uitboren lijkt me door een amateur niet te doen ivm met de preciese passing om af te dichten. Dus ik vraag me af wat voor manier jij hebt om zon nippel er uit te krijgen.

Het gaat mij om dat men voorzichtig moet zijn met de linkse tap. Velen denken, linkse tap erin en het is gefikst. Niet dus , leuk voor een boutje of wat dan ook welke afbreekt tijdens het vastdraaien maar als het echt vastzit help je eerder de linkse tap om zeep dan dat het eruit komt.

Ik gebruik ook kruipolie maar stook het van te voren al warm en meestal gaat dat goed .
Je moet stoppen met draaien als je voelt dat het niet gaat lukken. :+ En dat gaat ook wel eens mis natuurlijk.
Tot nu toe heb ik 2 klauwen gehad waarbij ik de nippel heb moeten uitboren en 1 waarbij het boren ook mis ging en die is in de "kliko" beland. Was niet meer te redden.
En dan beschik ik en kan ook beschikken toch over redelijk wat gereedschappen.
 
Het gaat mij om dat men voorzichtig moet zijn met de linkse tap. Velen denken, linkse tap erin en het is gefikst. Niet dus , leuk voor een boutje of wat dan ook welke afbreekt tijdens het vastdraaien maar als het echt vastzit help je eerder de linkse tap om zeep dan dat het eruit komt.

Ik gebruik ook kruipolie maar stook het van te voren al warm en meestal gaat dat goed .
Je moet stoppen met draaien als je voelt dat het niet gaat lukken. :+ En dat gaat ook wel eens mis natuurlijk.
Tot nu toe heb ik 2 klauwen gehad waarbij ik de nippel heb moeten uitboren en 1 waarbij het boren ook mis ging en die is in de "kliko" beland. Was niet meer te redden.
En dan beschik ik en kan ook beschikken toch over redelijk wat gereedschappen.

Dat is een goeie, maar die nippel brak al bijna af terwijl ik er naar keek :+

Ik zette de sleutel erop, begon met draaien en gelijk was het pats.
 
Die klauw heeft toch 2 nippels? Als die afgebroken is dicht zit, kun je de ander nog gebruiken om te ontluchten. Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. De zuiger krijg je er uit met een remzuiger trekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan