Leren lassen...

Roccade

MF'er
18 nov 2015
233
8
Harderwijk
Graag zou ik willen leren lassen (hobbymatig)

Ben bezig met bouwen van scrambler en telkens als ik ergens een hoekje of plaatje wil moet ik met de trailer op pad om te laten lassen.
Nu wil ikzelf graag gaan leren lassen om kleine dingen zelf te kunnen.

Inmiddels al redelijk wat gelezen maar nog steeds niet overtuigd wat ik dan moet gaan leren, TIG, MAG of elektrodes?

Hetgeen dat ik wil lassen zijn stalen plaatjes circa 2mm en wellicht af en toe een stalen framebuis.

Iemand met ervaring en tips?
1. Voordelen/nadelen TIG, MIG en elektrodes?
2. Advies voor lasapparaat (kwam deze tegen voor schappelijke prijs (HBM 200 TIG)?
3. Advies voor een korte cursus/les?
 
ze hebben allemaal zo hun voor en nadelen. als je veel geoefend hebt kan je met tig de mooiste lassen maken ook in kleine ruimtes maar het kost wel heel veel oefenen. en je gebruikt ook lasgas en de kosten daarvan kunnen goed oplopen. of je moet ergens een grote fles kopen en elke paar jaar laten keuren en zelf naar het vulstation brengen en halen of je zit vast aan kleine weggooi flessen die zo leeg zijn en nogal prijzig of je zit aan huur vast en dat kost ook geld als je niet aan het lassen bent.
met mig kan je redelijk snel goed lassen je kan makkelijk afsteunen omdat de draad automatisch aanvoert en je dus je hand op de zelfde afstand van het werkstuk kan houden. het handvat is wel groter en dat maakt het werken in kleine ruimtes moeilijker en je hebt of het zelfde probleem met gas of je moet omschakelen op een draad met speciale kern zodat je geen gas meer nodig hebt maar ook dat is niet zaligmakend en nogal prijzig.
elektrode heb je een een goede vaste hand voor nodig omdat je telkens een andere afstand tot je werkstuk hebt en afsteunen dus eigenlijk niet mogelijk is. je hebt dan weer geen last van gassen die je kopen moet en de apparatuur is ook goedkoop maar het is weer wat moeilijker om te leren goed te doen en kleine ruimtes kan ook een uitdaging zijn.
en dit topic en de voorafgaande even doorlezen help ook Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2
 
Je hebt het over die gevulde draad en noemt dat nogal prijzig. Officieel heet dat fluxcore en als je dat in de bouwmarkt koopt is dat idd gewoon hardstikke duur. Maar koop je het bij HBM, dan kost het zomaar acht tot negen keer minder.

Last ongeveer net als Mig/mag, maar iets moeilijker om een mooie las te leggen. Voordeel is wel dat je buiten in de wind kunt lassen.

Beklede electroden is ook niet echt moeilijk, maar je hebt wel snel last van slakinsluitingen.
 
argon/co2 mix.
en het apparaat is misschien goedkoop maar daar komt de fles nog bij en de vulling van de fles en meestal de flowregulator ook nog. en dan is het plotseling een stuk duurder geworden. en dan wil je in de loop der tijd ook meerdere cupjes hebben om in meer situaties te kunnen lassen en een goede roterende slijpsteen om je elektrode weer scherp te slijpen en zo lopen de kosten leuk op.
 
MIG is 100 keer makkelijker dan TIG. MIG kan alles (met ijzer), gemakkelijk in te stellen en met MIG ga je ook zelden gaten branden. en ivm moelijke plaatsen : enkel de toorts zelf moet erbij kunnen (zelfs kunnen zien is niet altijd echt nodig), met TIG moet je EN kunnen zien EN er ook nog eens aankunnen met je toevoegdraad.
in het begin kan je wegwerpflessen gebruiken, kost wat meer per cm las maar je bent goedkoper af in het begin. Als je dan over termijn meer begint te lassen kan je nog steeds een grote fles kopen/huren.

beginnen met lassen is voor mij sowieso MIG.
 
Het belangrijkste bij lassen is schoon materiaal.

Elektrisch lassen met de pin is het minst gevoelig met verontreiniging.
Het beste is dat je de stroomsterkte zo hoog als mogelijk zet, zonder dat je door het materiaal brand.
2,5 mm elektrode is wel een goeie afmeting voor 2 mm plaatstaal. Maar 3 1/4 gaat ook wel als je ervaring hebt.
Wat ik héél vaak doe met elektrisch lassen is zwaaien, behalve als ik een mooie smalle las wil, bijvoorbeeld omdat er anders geen ruimte is voor een bredere las.

TIG lassen lijkt mij het moeilijkste van de 3 om te leren.
Het lijkt veel op autogeen lassen, je moet op het juiste moment materiaal toevoegen.
En er is nog véél meer wat je als beginneling fout kunt doen.
Ook een groot opstakel is dat je staal wilt lassen ipv Roestvaststaal.
Er is plaat met walshuid maar ook zonder walshuid, of gestraald dat kan ook nog.
Toch blijf je met het probleem zitten dat het staal onzuiver is.
Het vloeit minder goed dan roestvrij staal en de elektrode lijkt de verontreinigingen van het staal tijdens het lassen aan te trekken, waardoor de punt héél gauw stomp word.
Dat betekent wéér elektrode aanslijpen of de amperage hoger zetten, maar dat wil je niet bij dunne plaat want dan brand je er weer een gat in.
Qua lassnelheid en eventueel de las mooi afwerken kun je bij gewoon plaatstaal het beste MAG-lassen gebruiken, wat vroeger CO2-lassen heette.
CO2 komt volgens mij van het co2 gas wat vroeger gebruikt werkt.
Tegenwoordig is het meer een mengsel van hoofdzakelijk co2 met andere gassen, waardoor de las sterker word en je hebt ook minder last van spetters.
MIG-MAG lassen is eigenlijk toch wel het meest eenvoudig om te leren omdat je zelf geen materiaal hoeft toe te voegen.
Als je merkt dat je door het materiaal heen last kun je ook zo even de draadtoevoer even snel wat hoger zetten.

De keus welke van de 3 is aan je zelf. Het is wel belangrijk bij alle 3 de methodes dat je de stroomsterkte niet te laag instelt.
Hoe hoger de stroom des te minder last dat je hebt van verontreinigingen en dat betekend dus dat het materiaal beter vloeit.
Mooiere las en een betere inbranding, dus sterker.
Wat ik bij alle 3 de methodes dus vaak doe is zwaaien. Daardoor vloeit het materiaal ook beter.
Je kunt de amperage natúúrlijk óók té hoog instellen. Dat is ook niet goed, het materiaal verbrand dan.
 
Laatst bewerkt:
MIG is 100 keer makkelijker dan TIG. MIG kan alles (met ijzer), gemakkelijk in te stellen en met MIG ga je ook zelden gaten branden. en ivm moelijke plaatsen : enkel de toorts zelf moet erbij kunnen (zelfs kunnen zien is niet altijd echt nodig), met TIG moet je EN kunnen zien EN er ook nog eens aankunnen met je toevoegdraad.
in het begin kan je wegwerpflessen gebruiken, kost wat meer per cm las maar je bent goedkoper af in het begin. Als je dan over termijn meer begint te lassen kan je nog steeds een grote fles kopen/huren.

beginnen met lassen is voor mij sowieso MIG.

Zo te lezen wil TS gewoon staal lassen en dan heet het proces eigenlijk MAG ipv MIG.
Dat komt door het gas wat je gebruikt, RVS las je met MIG, een Inert gas dat de las beschermt tegen indringen en een feestje maakt met zuurstof.
Gewoon staal las je meestal met MAG, dat is met een actief gas namelijk CO2.
Je kunt RVS trouwens wel lassen met een Actief gas maar dan word de las wat minder sterk, en je krijgt meer spetters.

Kleinigheidje dus, op het gas na is het ongeveer hetzelfde.
Daarom zeggen ze ook vaak MIG-MAG lassen.
 
Laatst bewerkt:
Hmmmmm....
Goed argument
Wat ben ik kwijt aan mig setje?


Wat je wel vaak ziet is dat een rol lasdraad van gewoon pisbakkenstaal op het apparaat gaat roesten als die in een vochtige ruimte staat en af en toe gebruikt word.
Er zit wel een beschermlaagje over de draad heen maar dat gaat niet jarenlang goed in een vochtige ruimte.
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik de weg kwijt...
Wil framebuizen en staalplaatjes lassen.

MIG of MAG?
Of is dit apparaat hetzelfde alleen ander gas?

Apparaat is hetzelfde, alleen bij staal gebruik je een rol met staaldraad en een Actief gas, bij Roestvaststaal gebruik je een rol met rvsdraad en een Inert beschermgas.

Officieel dan hè.
Je kunt ook gewoon staal lassen met rvsdraad en andersom.
Of RVS materiaal lassen met een Actief gas.
Alleen de las word dan wat minder sterk en het word minder mooi.
 
Ik heb een paar auto's gerestaureerd, o.a een Citroen DS, waar ik ongeveer het hele dragende gedeelte opnieuw in gelast heb , gewoon met een goedkoop trafootje en rutieltjes van 2 mm (beklede electroden). Er zijn nog dunnere electroden, ik dacht 1.6 mm en je koopt al een lastrafootje voor minder dan 100 euro.

Als je nou eerst daarmee aan de slag gaat kun je altijd beter spullen kopen.
 
Ik heb een paar auto's gerestaureerd, o.a een Citroen DS, waar ik ongeveer het hele dragende gedeelte opnieuw in gelast heb , gewoon met een goedkoop trafootje en rutieltjes van 2 mm (beklede electroden). Er zijn nog dunnere electroden, ik dacht 1.6 mm en je koopt al een lastrafootje voor minder dan 100 euro.

Als je nou eerst daarmee aan de slag gaat kun je altijd beter spullen kopen.

Dit is op zich wel een goeie tip.
En investeren in een snelle laskap, dan heb je 1 hand over om de andere hand te ondersteunen.
 
Dat kan wel hoor. Ik heb een soortgelijk apparaatje en daar valt redelijk goed mee te lassen. Er zit overigens geen gas in die draad, wat er in zit is ongeveer hetzelfde spul dat om de beklede electrode zit. Damwanden worden vaak gelast met gevulde draad omdat het buiten in de wind moet en met die fluxcore las je ook wat makkelijker als het materiaal niet goed schoon is.
 
En nogmaals: ik kocht een stapel rollen fluxcore bij Herman Buitelaar en rekende uit dat het bij de bouwmarkt iets van negen maal zo duur is.

Maar als je een 2 mm plaatje aan een buizenframe moet lassen gaat dat ook goed met een dunne beklede electrode.

Begin gewoon met afvalmateriaal aan elkaar te lassen en al doende leert men. Je bent nog niet meteen toe aan het lassen van hogedrukleidingen en autogeen plaatlassen waarbij de platen verticaal op elkaar staan met de las horizontaal. Dat komt later wel.
 
Kwam deze nu tegen;
Gude - SG 120 A - vuldraad lasapparaat - 1eKeus.nl

Voor dat geld kan het toch niet!!!!

Het is inderdaad niet duur maar het is ook een eenvoudig apparaat omdat het gasgedeelte er niet opzit.
Simpel en waarschijnlijk degelijk, het lijkt me een Duits merk maar dat weet ik niet zeker.

De max Amperage is wel wat beperkt.
Je kunt kortstondig met de max van 90 Ampere lassen, bij meters maken gaat de thermische beveiliging in.
Op 45 Ampere kun je wel meters maken en die stroomsterkte is misschien nog net geschikt voor jouw 2mm plaat, maar het houd niet over.
Je kunt dus wel op een hogere Amperage dan 45 lassen maar dan moet je wel kortere lassen leggen en zorgen dat het apparaat tussentijds kan afkoelen.

Dit apparaat is dus niet geschikt om meters te maken, vandaar dat er bijstaat, ideaal voor een hobbyist.
 
En over jouw vraag over lascurcussen.
Scholen en opleidingen zijn niet echt geschikt voor hobbyisten.
Dat is altijd veel theorie over verschillende materiaaleigenschappen en het soort toevoegmateriaal en gas dat je moet gebruiken. Bijv 10 theorielessen en 1 dag praktijk.
Dit wil je allemaal helemaal niet weten, je wilt gelijk praktijk.

Toch is het altíjd goed dat je af kunt kijken en vragen aan iemand met ervaring, die naast je zit.
Dan leer je héél snel.
Alleen oefenen kan ook maar dat duurt allemaal lang als er niemand bij is die je gelijk kan corrigeren of tips geven.
 
Hahaha
Zeker niet, wil beginnen met simpel subframe en accubak.

Dus apparaatje van linkje kan?
(en dat voor slechts €117 😃)


Maar ik ken dit apparaat niet en goedkoop kan duurkoop zijn. Maar hoeft dus niet.
Op zich is dit apparaat inderdaad wel geschikt voor de buizen van jouw subframe en een accubak, als je de specificatie zo bekijkt.
 
Maar wel geschikt voor stalen buizen, 25mm?

De buitendiameter van 25 mm is niet zo belangrijk. Het gaat om de wanddikte.
Waarschijnlijk zal dat tussen de 1,5 en 2,5 mm liggen.
Volgens de specificatie van het lasapparaat kun je kortstondig met maximaal 90 Ampere lassen, dus dan zou dit apparaat het goed moeten kunnen. Even rondom een pijpje lassen.

Er zijn trouwens wel tabellen voor hoe hoog je de Amperage in moet stellen bij welke plaatdikte/wanddikte.
Ik weet het zo niet eens meer exact ongeveer uit mijn hoofd.
Is al een tijdje geleden dat ik dunne plaat met MIG/MAG gelast heb.

Ik gok het altíjd en dan stel ik alles bij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan