Ligt het nou aan mij.... of....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik vind dat de motorrijder geen blaam treft en dat hij alle schade door de verzekering van de automobilist vergoed moet krijgen.
Die laatste maakt immers de voorrangsfout.
 
De snelheid vind ik moeilijk inschatten met dat rare fisheye effect, maar de auto staat al op de rijstrook en kan niet doorrijden vanwege verkeer uit tegengestelde richting vd motor.

Verder, tja 🤷🏿‍♂️
 
Aan de lay-out van de weg te zien neem ik aan dat de motorrijder zich op de voorrangsweg bevindt.
Daarom vind ik dat de automobilist van rechts geen recht heeft op voorrang.
Hij heeft net 1 jaar zijn rijbewijs.
Dat hij dan nog niet vlekkeloos iedere torpedo kan ontwijken, zoals ervaren rijders dat wel kunnen, neem ik hem niet kwalijk.
Target fikseisjen kan hard toeslaan in de schrik seconde.
 
De snelheid vind ik moeilijk inschatten met dat rare fisheye effect
Laat hij nou op z'n hud een afstand aangeven die in een paar seconden toch wel een paar honderd meter oploopt. Mijn inziens rijd hij toch behoorlijk door hoor.

De auto stond al op het wegdeel, of hij dat nou mocht of niet. Dan is het aan de motorrijder om dat op tijd te zien (= vooruit kijken) en tijdig te reageren (= afremmen, uitwijken).

Als ik in het ziekenhuis lig door een ongeluk maakt het echt geen barst uit wie er 'schuld' had, wie wat wel en niet 'mocht'. Mijn veiligheid is in mijn handen. Andere mensen doen rare dingen. Dat is gewoon een feit. Ik moet opletten en reageren en er niet van uit gaan dat iedereen mij ziet en voor mij opzij gaat. Je moet rijden alsof mensen je niet zien, alsof mensen elk moment rare dingen kunnen doen.

Aan de weg situatie te zien zou ik zonder meer aannames te maken zeggen dat het een gelijkwaardige kruising betreft waar de auto dus voorrang had, maar zelfs als dat niet zo is, de motorrijder had de auto allang kunnen zien en reageren / anticiperen.
 
Snelheid is niet te beoordelen, als ik mijn eigen opnames bekijk, die gemaakt worden met groothoek, dan denk ik: allejezus wat gaat het hard rij eens normaal, terwijl ik weet dat er normaal gereden word, 50 lijkt wel 80 met groothoek.
 
Snelheid is niet te beoordelen
Die is prima te beoordelen. Hij heeft letterlijk de gereden afstand in real time op het scherm.

Of ik ben slecht in rekenen (echt goed mogelijk) of hij gaat zo'n ~54kmh (~60m in ~4s). Dan moet je toch nog op tijd kunnen stoppen / kunnen uitwijken?
 
Laatst bewerkt:
Is niet in NL toch? Dus geen idee of er haaientanden of iets nodig zijn. Maar mijn Hollandse blik zegt idd motorrijder fout.
 
Als auto voorrang heeft.. ; dan motorrijder fout.

Als auto geen voorrang heeft; dan is de automobilist fout.

Maar de motorrijder had wel wat beter mogen kijken / anticiperen op een auto die begint te rollen.
Als ik op een voorrang weg rijd en een auto zie wachten, dan gaat bij mij meteen de snelheid eruit en ga ik er al vanuit dat hij mij niet gezien heeft.

Je kan ook stug doorrijden en je gelijk halen; maar dan lig je wel op je gat.
 
Laat er even een slim iemand de snelheid berekenen adhv de verstreken tijd en de afgelegde afstand, anders zijn het alleen maar aannames over de snelheid, zeker met die fisheye lens, dat de verkeerssituatie beter afgehandeld had kunnen worden is wel een feit, maar het is een nieuwe rijder hè.
 
Laat er even een slim iemand de snelheid berekenen adhv de verstreken tijd en de afgelegde afstand, anders zijn het alleen maar aannames over de snelheid, zeker met die fisheye lens, dat de verkeerssituatie beter afgehandeld had kunnen worden is wel een feit, maar het is een nieuwe rijder hè.
Die is prima te beoordelen. Hij heeft letterlijk de gereden afstand in real time op het scherm.

Of ik ben slecht in rekenen (echt goed mogelijk) of hij gaat zo'n ~54kmh (~60m in ~4s). Dan moet je toch nog op tijd kunnen stoppen / kunnen uitwijken?
 
Moeilijk is dat niet. Volgens de teller zit die vanaf begin filmpje 100mtr voor plaats ongeval en doet er ruwweg 5 seconden over. Een waanzinnige 50-60 km/uur. Vraag me af hoe die een rijbewijs heeft gekregen. Volgens dezelfde teller net 6km onderweg
oeps - sorry berekening staat al hierboven
 
Laat hij nou op z'n hud een afstand aangeven die in een paar seconden toch wel een paar honderd meter oploopt. Mijn inziens rijd hij toch behoorlijk door hoor.

De auto stond al op het wegdeel, of hij dat nou mocht of niet. Dan is het aan de motorrijder om dat op tijd te zien (= vooruit kijken) en tijdig te reageren (= afremmen, uitwijken).

Als ik in het ziekenhuis lig door een ongeluk maakt het echt geen barst uit wie er 'schuld' had, wie wat wel en niet 'mocht'. Mijn veiligheid is in mijn handen. Andere mensen doen rare dingen. Dat is gewoon een feit. Ik moet opletten en reageren en er niet van uit gaan dat iedereen mij ziet en voor mij opzij gaat. Je moet rijden alsof mensen je niet zien, alsof mensen elk moment rare dingen kunnen doen.

Aan de weg situatie te zien zou ik zonder meer aannames te maken zeggen dat het een gelijkwaardige kruising betreft waar de auto dus voorrang had, maar zelfs als dat niet zo is, de motorrijder had de auto allang kunnen zien en reageren / anticiperen.
Ja sorry, ik ken die problemen hier niet.
Ik parkeer op een kruising en eet rustig een maaltijd salade in de tussentijd.
IMG_20240306_134257.jpg


Ik hoorde net van een Engels stel dat het in Marokkaanse steden ' anything goes ' , zoals ik hun verhalen samenvatte .

Maar zodra persoon in het filmpje opstaat heeft hij voldoende energie om een hoop poeha te maken dus tja.
 
  • Haha
Waarderingen: Lert
Laat er even een slim iemand de snelheid berekenen adhv de verstreken tijd en de afgelegde afstand, anders zijn het alleen maar aannames over de snelheid, zeker met die fisheye lens, dat de verkeerssituatie beter afgehandeld had kunnen worden is wel een feit, maar het is een nieuwe rijder hè.
Je zit ze uit de tent te lokken hè 😉 , je weet best hoe het hier dan vervolgens gaat.
 
Of ik ben slecht in rekenen (echt goed mogelijk) of hij gaat zo'n ~54kmh (~60m in ~4s). Dan moet je toch nog op tijd kunnen stoppen / kunnen uitwijken?

Goed berekend, volgens eigen zeggen 55-60KM/h:
Screenshot 2024-03-11 at 00.39.37.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Dit was niet in NL. Ik vermoed dat dit in de VS is waar voorrang over het algemeen geregeld is door borden en verkeerslichten, of in dit geval dat verkeer op de rechtdoorgaande weg voorrang heeft.
 
Filmpje paar keer bekeken:)
Wat ik denk.

Hij remt met achter wiel en stuurt lichtjes naar rechts.

Achter wiel breekt uit naar links, die raakt net de zijkant. Lichte schamp.

Hij blijft remmen met achterwiel waardoor de motor onderuit glijd.

Welk land is dit? Wij leren niet zo remmen in NL

Wij leren stevig remmen met voor rem. En voor je botst alle remmen los en dan nog uitwijken.

Standaard oefening in je rijvaardigheidstraining en examen.

Je komt met 80 aan. Hard remmen. Terug schakelen. En ontwijken met door rijden.

Dit was denk ik met 50-55

Kinderspel voor ons om dit te ontwijken dan wel voorkomen. Gewoon lack of skill.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan