markeer punten achterbrug

Animal

Die hard MF'er
31 jul 2002
572
1
Enschede
Ik wou mij ketting spannen, kom ik er achter dat ik maar aan 1 kant markeerpunten in de achterbrug heb staan.
Hoe zorg ik er voor dat ik mijn achterwiel in 1 lijn krijg??

Animal
 
Waarschijnlijk heb je van die mooie vierkante blokken aan de buitenkant zitten die als revet dienen voor je achterwielbout (kop) en moer. Aan beide kanten zit er waarschijnlijk EEN.

Als je ervoor zorgt dat de afstand van de achterkant (of voorkant) van die blok/revet gelijk is aan beide kanten ten opzichte van de sleuf, dan is het goed. Wat bedoel ik hiermee? Je achteras kan vrij IN je achterbrug van achter naar voren bewegen in deze sleuf. Aan de afstand (opening) achterkant sleuf (einde sleuf) en begin blok/revet kan je aardig inschatten of het wiel recht erin staat. De afstand MOET aan beide zijden even groot zijn (op mm nauwkeurig). 1 mm verschil betekent een wiel dat enkele graden verkeerd spoort. Dit vreet banden en komt de wegligging niet ten goede.

Is ie aan de achterzijde niet zichtbaar (omdat het wiel vrij ver naar achter steekt), dan is die wel zichtbaar aan de VOORzijde. Bij spannen zorgen dat je per keer een slag met de sleutel geeft (om en om aan elke kant). Zo zorg je ervoor dat je de ketting mooi kan spannen zonder dat je vervolgens het wiel weer scheef trekt.

Tip, zet je moer van de achterwiel-as alvast een tikje vast, dan blijft de spanning mooi op de ketting, zonder dat het wiel weer naar voren getrokken wordt door het gewicht van de ketting. Met je spanbout zet je hem mooi op spanning (nogmaals; slagje per keer...kwartslag of zo). De ketting gaat namelijk erg snel strakker staan als je hem en slagje geeft. Dit luistert erg nauw !! Is de ketting mooi op spanning, dan volledig aandraaien op zo\'n 145 Nm. Beetje afhankelijk van type fiets (raadpleeg instructieboek). Eventueel borgen met splitpen of draad.

suc7
 
Laatst bewerkt:
Even na zitten denken!

Kun je ook de afstand meten van de bout die achter uit de achterbrug steekt.
Dus van de stel moer tot het einde. En aan de andere kant precies het zelfde doet.

Als je de moer aan de ene kant dan bv 0,5cm op schroeft. doe je dat aan de andere kant ook. Dan moet die theoretisch toch weer recht staan???
Of is het in de praktijk niet zo?
 
Terug
Bovenaan Onderaan