Meerdere versnellingen ineens terugschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tricker89

MF'er
5 jan 2017
53
3
Hoi allemaal,

Kon het zo snel niet vinden dus maar even een topic aangemaakt omdat het al paar dagen bij me in het hoofd zit. Ik schakel normaliter meerdere versnellingen ineens terug zonder tussentijds de koppeling op te laten komen. Als ik bijv. in de 4e versnelling zit en richting een rotonde ga, schakel ik ineens terug naar 2 (dus koppeling in, van 4 twee tikjes terug naar de 2, koppeling terug laten komen). Ik vroeg me dus alleen af of dit eigenlijk niet "verkeerd" is of minder kan zijn voor de motor, koppeling oid. Dit omdat ik veel mensen zie rijden die eerst terug gaan naar de 3, koppeling terug laten, dan weer koppeling in en naar de 2.

Wat is jullie idee over dit stukje?
 
Captain obvious.. Meerdere versnellingen terugschakelen zonder de koppeling tussentijds op laten komen is natuurlijk wat er bedoeld wordt. Maar dat begreep je heus wel

Dat begrijp IK wel, maar schijnbaar een hoop andere niet, en dan komen ze met allerlei onzin aan over synchromesh e.d. en dan staat het op internet dus is het waar, maar waarom zou je tussen elke versnelling je :
koppeling op laten komen
je ketting een opflikker geven
je achterband als rem gebruiken
je aandacht daarop moeten richten...

blijf bij de vraag en ga niet allerlei onzin erbij halen omdat je de kok hebt horen fluiten die niet wist waaar de lepel hing

dit is een mooie uitleg, en dan begrijp je ook waarom je kunt schakelen zonder koppeling
 
Laatst bewerkt:
Alles mag bij motoren, zijn altijd synchroon, dus gas, geen gas, dubbel clutchen , 6x clutchen met de claxon er bij, mag allemaal als je er gelukkig van wordt, maar heeft geen zin
Er zijn momenten geweest dat ik schakelde zonder koppeling. Ook zonder problemen. Kwestie van motor kennen, en lamme arm hebben.... (en geen lichte koppeling).

Er wordt hier idd moeilijker gedaan dan technisch verantwoord.
 
Om het draaisnelheidsverschil tussen de primaire en de secundaire as kleiner te maken.

de primaire as heeft geen neutraal stand tussen versnellingen (buiten 1 en 2) vergeleken met een autobak.
stel je wil van 4 naar 3 gaan (of omgekeerd, maakt totaal niets uit) :
je trekt je koppeling in, boite is losgekoppeld van de motor, maar beide assen zijn nog steeds verbonden met het achterwiel en draaien dus nog steeds.
jij wil nu dus gas geven ? welk snelheidsverschil los je daar mee op ? de 4de versnelling is immers nog steeds ingeschakeld en dus kan je de snelheid van de primaire as niet beinvloeden... het enige wat je doet is de motor en koppeling wat sneller laten draaien :')
je gaat van 4 naar 3 : zonder neutraal-stand tussenin, direkt van de ene in de andere. een fraktie van een seconde is geen versnelling geselecteerd en kan de primaire as dus vrij draaien van de secundaire, zodat de nokken kunnen ingrijpen op de moment dat de schakeling naar 3de moet gebeuren.
je lost je koppeling.

waarom tussengas bij niet gesynchroniseerde auto/camion boiten ? omdat je daar effectief de tanden van de tandwielen in mekaar moet krijgen (en niet de nokken aan de zijkant) en de toerentalen van beide assen dus wel overeen moeten komen : je duwt de koppeling in, zet de boite in neutraal, lost de koppeling, geeft tussengas om de primaire as sneller te doen draaien zodat hij op gelijk toerental kan komen met de secundaire als het toerental weer zakt, duwt de kopppeling in en schakelt naar 3de.
 
Laatst bewerkt:
de primaire as heeft geen neutraal stand tussen versnellingen (buiten 1 en 2) vergeleken met een autobak.
stel je wil van 4 naar 3 gaan (of omgekeerd, maakt totaal niets uit) :
je trekt je koppeling in, boite is losgekoppeld van de motor, maar beide assen zijn nog steeds verbonden met het achterwiel en draaien dus nog steeds.
jij wil nu dus gas geven ? welk snelheidsverschil los je daar mee op ? de 4de versnelling is immers nog steeds ingeschakeld en dus kan je de snelheid van de primaire as niet beinvloeden...
je gaat van 4 naar 3 : zonder neutraal-stand tussenin, direkt van de ene in de andere. een fraktie van een seconde is geen versnelling geselecteerd en kan de primaire as dus vrij draaien van de secundaire, zodat de nokken kunnen ingrijpen op de moment dat de schakeling naar 3de moet gebeuren.
je lost je koppeling.

waarom tussengas bij niet gesynchroniseerde auto/camion boiten ? omdat je daar effectief de tanden van de tandwielen in mekaar moet krijgen (en niet de nokken aan de zijkant) en de toerentalen van beide assen dus wel overeen moeten komen : je duwt de koppeling in, zet de boite in neutraal, lost de koppeling, geeft tussengas om de primaire as sneller te doen draaien zodat hij op gelijk toerental kan komen met de secundaire als het toerental weer zakt, duwt de kopppeling in en schakelt naar 3de.

mooi gesproken, maar ik heb het al opgegeven :X :X :X
 
opschakelen daarentegen. doe ik louter met tussentijds koppeling laten opkomen en tussengas :+ per versnelling
Opschakelen doe ik gewoon zonder koppeling, wel eerst gas erop, dan gas terug en versnelling omhoog. Miss soms wel als je motor niet zo soepel schakelt tussen 1 en 2, maar anders niet echt nodig.
 
Laatst bewerkt:
Als je m niet gebruikt, waarom laat je m er dan aan zitten? :P

Ik ben wel eens zonder koppeling (nou ja, hij slipte een klein beetje bij het inknijpen van de hendel) van m'n vriendin vandaan naar m'n werk gereden. Mensen staan toch gek te kijken als je voor een stoplicht afstapt en bij groen dat kreng probeert aan de gang te krijgen door een combinatie van lopen en de startmotor...
Gelukkig waren het maar 3 stoplichten op die 50 km |(

Voor het vanuit stilstand wegkomen is een koppeling dus wel handig :]

Uiteindelijk was ik een paar boutjes verloren waardoor die koppelingsstift niet helemaal werd ingeduwd.
 
Ik lees alweer dat vrijwel niemand in staat is fatsoenlijk terug te schakelen. Dat komt door onkundige rijinstructeurs. Er staat trouwens zelfs in het instructieboekje van mijn 2016 Ducati dat je tussengas moet geven bij terugschakelen. Zelfs de reden ervoor wordt genoemd...
 
Ik lees alweer dat vrijwel niemand in staat is fatsoenlijk terug te schakelen. Dat komt door onkundige rijinstructeurs. Er staat trouwens zelfs in het instructieboekje van mijn 2016 Ducati dat je tussengas moet geven bij terugschakelen. Zelfs de reden ervoor wordt genoemd...

Zal wel door een chinees vertaald zijn uit het italiaans naar engels of nederlands...

NOG MAALS... DE ASSEN VAN DE VERSNELLINGSBAK VAN EEN MOTOR zijn altijd met elkaar verbonden, je kunt niet naar de vrij (buiten de neutraal natuurlijk), je ontkoppeld alleen de krukas naar de bak, niet de assen onderling...dus elke gasreaktie is totaa zinloos, of je nu op of terug schakelt
 
Zal wel door een chinees vertaald zijn uit het italiaans naar engels of nederlands...

NOG MAALS... DE ASSEN VAN DE VERSNELLINGSBAK VAN EEN MOTOR zijn altijd met elkaar verbonden, je kunt niet naar de vrij (buiten de neutraal natuurlijk), je ontkoppeld alleen de krukas naar de bak, niet de assen onderling...dus elke gasreaktie is totaa zinloos, of je nu op of terug schakelt

het heeft enig nut doordat je minder kans hebt dat het achterwiel blokkeert. bij een 2-takt heeft het nut dat je de motor wat extra smeert (mototrrem heeft die toch al niet).

maar inderdaad : voor het schakelproces zelf : nada.
 
...iets met stalen platen en frictieplaten in de koppeling die, als ze "ontkoppelt" is, door de aanwezige vloeistof als een koppelomvormer gaat werken, eerder dan als een werkelijke fysieke scheiding...

Snelheidsverschil (zoals bij terugschakelen) tussen de stalen platen en frictieplaten levert sowieso wrijving op, wat weer kracht zet op de versnellingsbak, hoe klein ook...

Op het moment dat je terugschakelt is er altijd een moment dat er geen enkele versnelling is ingeschakeld (dual clutch systemen buiten beschouwing gelaten...). Door de wrijving binnen de koppeling zal op dat moment de primaire as afremmen, terwijl hij eigenlijk zou moeten versnellen om te matchen aan het hogere toerental die de lagere versnelling vraagt. En of je nu tandwielen in elkaar schakelt, of de 'dogs' die de tandwielen verbinden, maakt niet veel uit.

Dus...even gas geven terwijl men de koppeling bedient kan het terugschakelen in de praktijk soepeler laten verlopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan