[J]ori[S]
MF veteraan
- 30 sep 2005
- 16.184
- 452
De schakelaar om de motor te starten zit op het kontje, bij onboardbeelden is het fluiten van de wind vrijwel het enige dat je hoort en de snelheid ligt voorlopig nog betrekkelijk laag. Ik spreek dan over de TTXGP.
TTXGP, het kampioenschap voor milieuvriendelijke motorfietsen waar emissieloos rijden en elektriciteit grondbeginselen lijken te zijn. Dit staat dan ook in groot contrast met wat menig motorsportliefhebber gewend is: brullende motorfietsen, benzindedampen en een bekende motortechniek.
Bij de TTXGP is dit het tegenovergestelde: de motorfietsen maken geen lawaai, zijn emissieloos en de techniek staat vooralsnog in de kinderschoenen. De startvelden zijn dan ook mager, en de onderlinge verschillen groot. Dat bleek onder andere wel uit de allereerste ronde van het eerste TTXGP EK-wedstrijd in Assen, waar niet meer dan vijf man aan de start verscheen.
Is dit dan de toekomst voor de moderne motorsport? Wordt dit een vervanging van de huidige wegracerij? Neen, dit is niet de vervanging van de huidige wegracerij. Eerder een toevoeging aan. Is dit dan de toekomst voor de moderne motorsport? Ja, dit project heeft náást de al bestaande vormen van wegracerij zeker toekomst in mijn ogen.
Dat de tot nu toe bestaande kampioenschappen nog in een prille fase zitten moge duidelijk zijn: In de North American TTXGP Championship waren maar vier raceronden dit jaar, en stonden tien deelnemers aan de start; de TTXGP UK kent maar liefst negen deelnemende teams en op Europees niveau strijden volgens de website zeven teams om de titel.
Voor het seizoen 2011 worden er echter al heel wat meer raceweekenden gepland, en teams verwacht. Niet zo gek ook als je de variatie ziet in motorfietsen. De één maakt gebruik van het chassis van een Yamaha TZ250, de ander van een R6 of een Suzuki GSX-R 750. Voor het bedrag van de om en nabij €45.000,- ($60,000) kun je klaar zijn met een competatieve machine .
Een breed scala aan verschillende machines, en betrekkelijk goedkoop voor de gewone man met een droom om te racen. Motorracen zoals motorracen ooit bedoelt was voor het de commercialiteit ontdekte.
In een land als Nederland waar ondemocratische besluitsorganen als mileudefensie en andere groene groepjes het voor het zeggen lijken te hebben, en in een land als Nederland waar omwonenden iemand afschieten zodra duidelijk is dat iemand plezier aan zijn hobby beleefd, lijkt de TTXGP dé ideale uitkomst te zijn om én te kunnen racen én om te voorkomen dat irritante geiten-wollen-sokken-zeurkousen met een bevel aan je deur staan om jou je hobby te ontnemen.
Zoals Jurgen van den Goorbergh het verwoorde: ''Je kunt het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn''. En alhoewel het geluid een groot gemis is, de snelheid omhoog kan en de startvelden voller mogen heeft dit nieuw opgezette kampioenschap zeker potentie om aan populariteit te winnen.
Toen MotoGP's licentiehouder Dorna besloot de 250cc te vervangen voor de Moto2 werd hier door velen - inclusief mijzelf - kritiek op geuit en met argusogen naar gekeken. Nu we er bijna een seizoen op hebben zitten kunnen we denk ik wel concluderen dat verandering niet altijd een probleem is, en stilstand over het algemeen achteruitgang betekent.
Dat de Moto2 ons spectaculaire races heeft opgeleverd is een ding dat zeker is, en dat is dan ook exact mijn verwachting voor wat betreft de emissieloze, elektrische motorfietsen.
Het zal volgens mij ook niet lang duren voor we naast een Europees kampioenschap een kampioenschap op wereldniveau kunnen verwachten. Niet ter vervanging van de al bestaande kampioenschappen, maar als toevoeging aan dit rijtje.
Dat we prachtig racegeweld kunnen verwachten is voor mij wel zeker, zolang wij als motorsportliefhebbers dit project maar de kans geven zichzelf te ontplooien.
TTXGP, het kampioenschap voor milieuvriendelijke motorfietsen waar emissieloos rijden en elektriciteit grondbeginselen lijken te zijn. Dit staat dan ook in groot contrast met wat menig motorsportliefhebber gewend is: brullende motorfietsen, benzindedampen en een bekende motortechniek.
Bij de TTXGP is dit het tegenovergestelde: de motorfietsen maken geen lawaai, zijn emissieloos en de techniek staat vooralsnog in de kinderschoenen. De startvelden zijn dan ook mager, en de onderlinge verschillen groot. Dat bleek onder andere wel uit de allereerste ronde van het eerste TTXGP EK-wedstrijd in Assen, waar niet meer dan vijf man aan de start verscheen.
Is dit dan de toekomst voor de moderne motorsport? Wordt dit een vervanging van de huidige wegracerij? Neen, dit is niet de vervanging van de huidige wegracerij. Eerder een toevoeging aan. Is dit dan de toekomst voor de moderne motorsport? Ja, dit project heeft náást de al bestaande vormen van wegracerij zeker toekomst in mijn ogen.
Dat de tot nu toe bestaande kampioenschappen nog in een prille fase zitten moge duidelijk zijn: In de North American TTXGP Championship waren maar vier raceronden dit jaar, en stonden tien deelnemers aan de start; de TTXGP UK kent maar liefst negen deelnemende teams en op Europees niveau strijden volgens de website zeven teams om de titel.
Voor het seizoen 2011 worden er echter al heel wat meer raceweekenden gepland, en teams verwacht. Niet zo gek ook als je de variatie ziet in motorfietsen. De één maakt gebruik van het chassis van een Yamaha TZ250, de ander van een R6 of een Suzuki GSX-R 750. Voor het bedrag van de om en nabij €45.000,- ($60,000) kun je klaar zijn met een competatieve machine .
Een breed scala aan verschillende machines, en betrekkelijk goedkoop voor de gewone man met een droom om te racen. Motorracen zoals motorracen ooit bedoelt was voor het de commercialiteit ontdekte.
In een land als Nederland waar ondemocratische besluitsorganen als mileudefensie en andere groene groepjes het voor het zeggen lijken te hebben, en in een land als Nederland waar omwonenden iemand afschieten zodra duidelijk is dat iemand plezier aan zijn hobby beleefd, lijkt de TTXGP dé ideale uitkomst te zijn om én te kunnen racen én om te voorkomen dat irritante geiten-wollen-sokken-zeurkousen met een bevel aan je deur staan om jou je hobby te ontnemen.
Zoals Jurgen van den Goorbergh het verwoorde: ''Je kunt het hier eigenlijk alleen maar mee eens zijn''. En alhoewel het geluid een groot gemis is, de snelheid omhoog kan en de startvelden voller mogen heeft dit nieuw opgezette kampioenschap zeker potentie om aan populariteit te winnen.
Toen MotoGP's licentiehouder Dorna besloot de 250cc te vervangen voor de Moto2 werd hier door velen - inclusief mijzelf - kritiek op geuit en met argusogen naar gekeken. Nu we er bijna een seizoen op hebben zitten kunnen we denk ik wel concluderen dat verandering niet altijd een probleem is, en stilstand over het algemeen achteruitgang betekent.
Dat de Moto2 ons spectaculaire races heeft opgeleverd is een ding dat zeker is, en dat is dan ook exact mijn verwachting voor wat betreft de emissieloze, elektrische motorfietsen.
Het zal volgens mij ook niet lang duren voor we naast een Europees kampioenschap een kampioenschap op wereldniveau kunnen verwachten. Niet ter vervanging van de al bestaande kampioenschappen, maar als toevoeging aan dit rijtje.
Dat we prachtig racegeweld kunnen verwachten is voor mij wel zeker, zolang wij als motorsportliefhebbers dit project maar de kans geven zichzelf te ontplooien.
Laatst bewerkt: