R-Rat
Die hard MF'er
- 27 okt 2008
- 775
- 8
Het werd eens tijd om een topic te openen over een vreemde interesse van mij. Elektra, draden en kabelbomen. Een aantal mensen op het motor-forum kennen mij en inmiddels heb ik ook een aantal motoren van anderen in mijn garage gehad.
Er zijn een aantal momenten wanneer een nieuwe kabelboom interessant is. Wanneer de motor te veel is aangepast, waardoor de huidige kabelboom te veel aangepast moet worden. Ik zie ook vaak dat de originele kabelbomen van oudere motoren een verleden hebben en minder betrouwbaar zijn. Stekkers die inmiddels hun beste tijd hebben gehad wat zorgt voor stroringen, of aanpassingen met bijvoorbeeld tape en kroonstenen. Bij een nieuwe kabelboom worden zoveel mogelijk draden en stekkers vervangen. Sommige onderdelen zijn voorzien van draden die niet vervangen kunnen worden. Waar nodig worden draden gesoldeerd en omhuld met een krimpkous. De zekeringhouder word meestal vervangen en tot slot worden de draden gebundeld en ingetaped.
Mijn interesse komt een deel vanuit mijn werk, maar begon pas echt met mijn eerste verbouw motor in 2010. Een GSX-R uit 1989 die ik vanuit standaard naar een streetfighter heb verbouwd. De elektra kon hier natuurlijk niet achterblijven.
Een andere leuke motor was een simpele “no-nonsens” Honda CB360. Hier heeft de bouwer zelf de onderdelen geplaatst onder het zadel. Hier heb ik een compleet nieuwe kabelboom voor gemaakt.
Nu is elke motor anders en de wensen van elke bouwer/rijder zijn anders.
Inmiddels heb ik ook kabelbomen gemaakt voor meerdere Yahama XS750. Bij de eerste was het een wens om tussen het motorblok en achterwiel zoveel mogelijk leeg te houden en zoveel mogelijk onder het zadel en in de kont te verwerken.
Andere bouwers kiezen voor een ander soort zadel waardoor weinig onder het zadel geplaatst kan worden. Bij de volgende XS750 hebben de CDI, zekeringen, claxon, relais en startmotor een nieuwe plek gekregen voordat ik een nieuwe kabelboom kon maken.
Hier had ik weer een andere uitdaging. Een Yahama XS 650 met een jaren '60 chopper style. Hier had ik weer een andere uitdaging met de chopper style tank. Onder de tank was weinig ruimte om elektra kwijt te kunnen. De motor moet nog op een aantal punten worden afgewerkt, zoals een beugel voor de bobine, maar het is een leuke motor geworden.
Ook een leuke replica racer heb ik met plezier op mijn werkbrug gehad. Hier moest zomin mogelijk op, met een after-market teller en een programeerbare CDI. Bij deze motor was het ook belangrijk dat zoveel mogelijk beschermd zijn voor het geval dat de motor een keer valt. Ook moesten de diverse systemen zoveel mogelijk gescheiden worden, zodat bij storing zoveel mogelijk nog blijft werken.
Ik ben er ook achter gekomen hoe leuk een VX500 kan zijn. Vooral een niet standaard frame bied meer weer andere mogelijkheden voor de bekabeling. Veel van de kabels konden door het frame lopen.
Sinds mijn eigen GSXR was het al weer jaren geleden dat ik aan een GSXR mocht werken.
Ik was altijd al een fan van motogadget en ook hier was ik positief verrast door hun m-unit die op deze BMW R100 is gemonteerd.
Bij deze Ascot was het stuur dik genoeg om gatjes te boren waar ik de bekabeling door heen kon laten lopen.
Een tijdje geleden kreeg ik een bericht van Robinjo hij was bezig met een speciale Honda VF1000R waarmee geracet zou gaan worden tijdens een klassieke race op Spa Francorchamps. Wat deze motor nodig had was een nieuwe kabelboom.
Dit was een leuk motor met een paar nieuwe ontwerp eisen. De motor is voor het circuit bedoeld en daar is belangrijk dat hij zo snel mogelijk de finishend behaalt ongeacht de mogelijke storing. Sleutelen aan de motor moet ook snel kunnen gebeuren, dus dat was ook een punt om over na te denken.
Over deze motor is ook een serie artikelen geschreven in het motorblad Motor Revue. In ondersta artikel staat ook een stukje over de nieuwe draadboom wat ik heb kunnen maken. Zelf ben ik ook benieuwd naar het vervolg artikel wat in September uitkomt.
Ik ben benieuwd of er meer leden hier zijn met soort gelijke interesses. Ik zal jullie verder op de hoogte houden van een aantal leuke projecten die nog volgen.
Er zijn een aantal momenten wanneer een nieuwe kabelboom interessant is. Wanneer de motor te veel is aangepast, waardoor de huidige kabelboom te veel aangepast moet worden. Ik zie ook vaak dat de originele kabelbomen van oudere motoren een verleden hebben en minder betrouwbaar zijn. Stekkers die inmiddels hun beste tijd hebben gehad wat zorgt voor stroringen, of aanpassingen met bijvoorbeeld tape en kroonstenen. Bij een nieuwe kabelboom worden zoveel mogelijk draden en stekkers vervangen. Sommige onderdelen zijn voorzien van draden die niet vervangen kunnen worden. Waar nodig worden draden gesoldeerd en omhuld met een krimpkous. De zekeringhouder word meestal vervangen en tot slot worden de draden gebundeld en ingetaped.
Mijn interesse komt een deel vanuit mijn werk, maar begon pas echt met mijn eerste verbouw motor in 2010. Een GSX-R uit 1989 die ik vanuit standaard naar een streetfighter heb verbouwd. De elektra kon hier natuurlijk niet achterblijven.
- Alle schakelaars heb ik verplaatst. De meeste schakelaars heb ik verplaatst naar onder de tank alleen de knipperlicht en claxon en intercom schakelaars zijn op het stuur gebleven.
- De draden heb ik door het stuur, stuurpen en achterbrug laten lopen.
- Verder zijn alle draden en stekkers vervangen en opnieuw in een kabelboom verwerkt.
Een andere leuke motor was een simpele “no-nonsens” Honda CB360. Hier heeft de bouwer zelf de onderdelen geplaatst onder het zadel. Hier heb ik een compleet nieuwe kabelboom voor gemaakt.
Nu is elke motor anders en de wensen van elke bouwer/rijder zijn anders.
Inmiddels heb ik ook kabelbomen gemaakt voor meerdere Yahama XS750. Bij de eerste was het een wens om tussen het motorblok en achterwiel zoveel mogelijk leeg te houden en zoveel mogelijk onder het zadel en in de kont te verwerken.
Andere bouwers kiezen voor een ander soort zadel waardoor weinig onder het zadel geplaatst kan worden. Bij de volgende XS750 hebben de CDI, zekeringen, claxon, relais en startmotor een nieuwe plek gekregen voordat ik een nieuwe kabelboom kon maken.
Hier had ik weer een andere uitdaging. Een Yahama XS 650 met een jaren '60 chopper style. Hier had ik weer een andere uitdaging met de chopper style tank. Onder de tank was weinig ruimte om elektra kwijt te kunnen. De motor moet nog op een aantal punten worden afgewerkt, zoals een beugel voor de bobine, maar het is een leuke motor geworden.
Ook een leuke replica racer heb ik met plezier op mijn werkbrug gehad. Hier moest zomin mogelijk op, met een after-market teller en een programeerbare CDI. Bij deze motor was het ook belangrijk dat zoveel mogelijk beschermd zijn voor het geval dat de motor een keer valt. Ook moesten de diverse systemen zoveel mogelijk gescheiden worden, zodat bij storing zoveel mogelijk nog blijft werken.
Ik ben er ook achter gekomen hoe leuk een VX500 kan zijn. Vooral een niet standaard frame bied meer weer andere mogelijkheden voor de bekabeling. Veel van de kabels konden door het frame lopen.
Sinds mijn eigen GSXR was het al weer jaren geleden dat ik aan een GSXR mocht werken.
Ik was altijd al een fan van motogadget en ook hier was ik positief verrast door hun m-unit die op deze BMW R100 is gemonteerd.
Bij deze Ascot was het stuur dik genoeg om gatjes te boren waar ik de bekabeling door heen kon laten lopen.
Een tijdje geleden kreeg ik een bericht van Robinjo hij was bezig met een speciale Honda VF1000R waarmee geracet zou gaan worden tijdens een klassieke race op Spa Francorchamps. Wat deze motor nodig had was een nieuwe kabelboom.
Dit was een leuk motor met een paar nieuwe ontwerp eisen. De motor is voor het circuit bedoeld en daar is belangrijk dat hij zo snel mogelijk de finishend behaalt ongeacht de mogelijke storing. Sleutelen aan de motor moet ook snel kunnen gebeuren, dus dat was ook een punt om over na te denken.
Over deze motor is ook een serie artikelen geschreven in het motorblad Motor Revue. In ondersta artikel staat ook een stukje over de nieuwe draadboom wat ik heb kunnen maken. Zelf ben ik ook benieuwd naar het vervolg artikel wat in September uitkomt.
Ik ben benieuwd of er meer leden hier zijn met soort gelijke interesses. Ik zal jullie verder op de hoogte houden van een aantal leuke projecten die nog volgen.
Laatst bewerkt: