(mini)Laptop mee op motorvakantie?

Michiel85

MF veteraan
10 dec 2007
9.467
0
Baarn
Zondag 2 november @ 12:00 vertrek ik naar Australie om daar ongeveer 5maanden met een motor rond te rijden. Tijdens deze reis zal ik veel fotos en videos gaan maken. Mijn fotocamera gebruikt een SD kaart en mijn videocamera Mini DV. Uiteraard ben ik van plan om meerdere SD kaarten mee te nemen en ook een berg aan Mini DV bandjes.

Zo af en toe zal ik een internetcaffe bezoeken om het thuisfront wat te laten weten en mijn SD kaartjes te legen (uploaden of op cd/dvd zetten). Alleen wil ik hier zo min mogelijk afhankelijk van zijn...

Met mijn werk heb ik de afspraak gemaakt dat ik 'eens in de zoveel tijd', in iedergeval heb ik geen vaste dag/tijd afgesproken, wat werk te gaan doen als dit nodig is. Hiervoor heb ik alleen een computer en internet toegang nodig (bijv een internet caffe).


Nu ben ik opzoek naar een oplossing voor de hierboven genoemde 'problemen'. Heb al enige oplossingen gevonden:

- Laptopshop.nl Asus Eee PC 1000H mini Laptop (80GB HDD, 1024MB geheugen, SD/MMC cardreader, etc...)
- Laptopshop.nl Conceptronic Grab'n'Go Photobox 250GB (2.5inch Externe HDD, voeding via USB en accu, incl cardreader)
- Bol.com Western Digital My Passport Essential 320 GB (2.5inch externe HDD)

Met een externe HDD kan ik alle foto's gemakkelijk bewaren. Die met accu en cardreader erin is helemaal gemakkelijk, ben dan niet afhankelijk van een pc/internetcaffe. Mini DV bandjes kan je vrijwel overal kopen, neem er ook een hoop mee, dus dat is opzich te doen.

Met een mini laptop heb ik (waarschijnlijk) alles in 1. Kan mijn foto's erop kwijt, kan mijn werk erop doen (heb dan wel af en toe internet toegang nodig) en kan mijn videos (waarschijnlijk) erop kwijt.
Dit laatste weet ik niet helemaal zeker. Via firewire moeten de videos over gezet worden, dat heeft deze mini laptop niet, maar een verloop van usb->firewire zou wel kunnen. Bewerken zou waarschijnlijk niet echt lukken met deze laptop, als ik ze maar digitaal heb...

Verder moet ik er ook rekening mee houden dat ik met de motor aan het rondrijden ben. Dus kan/wil niet teveel onnodige dingen mee nemen O-)

Graag hoor ik jullie mening / suggestie / ervaring :Y
 
Ik zou voor de laptop gaan maar dan niet de EEE. Uit eigen ervaring wekt dit veel ergernis op omdat het kleine dingen zijn en ongelooflijk traag.

Gewoon een leuke 15 inch op de kop tikken. Ben je ietsjes duurder maar dat zal niet veel schelen. Dit werkt gewoon veel fijner.

Dat zou ik doen O-)

EDIT:
Even ene linkje gezocht voor je
HP Compaq 6720s KU344EA

HP zijn oersterke laptops, zelf nooit problemen mee gehad en mocht je daar zitten met een defect en ze komen hem gewoon ter plekke repareren/omruilen :}
 
Laatst bewerkt:
Als ik de ervaringen lees van verschillende gebruikers dan is de Eee PC (wel de nieuwe, niet de 900) best goed te doen!

Natuurlijk moet je er niet het zelfde van verwachten als een volwassen laptop, maar daar koop je hem ook niet voor ;) Ik moet iets hebben wat niet teveel ruimte in neemt en zeker ook niet teveel gewicht. Een normale laptop valt dus eigenlijk al af...
 
Als ik de ervaringen lees van verschillende gebruikers dan is de Eee PC (wel de nieuwe, niet de 900) best goed te doen!

Natuurlijk moet je er niet het zelfde van verwachten als een volwassen laptop, maar daar koop je hem ook niet voor ;) Ik moet iets hebben wat niet teveel ruimte in neemt en zeker ook niet teveel gewicht. Een normale laptop valt dus eigenlijk al af...

U heeft gelijk :)

Maar 5 maanden werken op een klein stukje plastic is gewoon niet te doen lijkt me.

Succes verder met je speurtocht dan :)
 
U heeft gelijk :)

Maar 5 maanden werken op een klein stukje plastic is gewoon niet te doen lijkt me.

Succes verder met je speurtocht dan :)
Dat ga ik ook niet doen :N
Ik ga 5 maanden rond trekken door Australie... ik ga zo heel af en toe werken wanneer dit nodig is, zo min mogelijk dus :P Heb daarom ook geen harde afspraken gemaakt dat ik iedere x aantal dagen/weken beschikbaar ben om te werken. Dit doe ik wanneer het mij uitkomt O-)
 
EEE PC vind ik zelf niet zo geweldig, hij is mij eigenlijk net wat te klein. Een 12" laptop zou dan misschien beter zijn, die hebben wel echt alle mogelijkheden van een volwaardige laptop, maar zijn toch nog zeer compact!


Verder even off-topic: Ik ga zelf in Januari ook naar Australië, en ik vroeg me af hoe het zat met je rijbewijs en zo.

Ik heb het een en andere op gezocht, en als ik het goed begreep mag je in Australie gewoon met je NL rijbewijs rijden, mits je ook een internationaal rijbewijs hebt (dat je gewoon bij de ANWB voor €15 kan halen).

Ik heb komende maandag examen, en zal dan nog 2 jaar vast zitten aan <25kw (Ik ben volgende maand 20), nou heb ik begrepen dat ze in Australie een zognaamd "probation" (voorwaardelijk) rijbewijs hebben voor beginnende rijders. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of dit ook voor motoren is, en zo ja, is dat dan ook voor buitenlanders die net hun rijbewijs hebben, of alleen voor mensen die <25kw hebben, of maakt dat allemaal niks uit?

Verder was ik eignelijk vna plan daar een motor te kopen gezien ik er zo'n 6-10 maanden zal blijven (en dan is huren erg duur). Nou schijnt het echter zo te zijn dat beginnende rijders met een P-rijbewijs veel meer aan verzekering betalen dan ervaren rijders, maar hoe veel verschil is dit?

En verder, betalen ze daar ook wegenbelasting? Hier kan ik eigenlijk niks over vinden...

Sorry dat ik dit allemaal in je topic gooi, misschien moet ik er maar eens een eigen topic voor openen.
 
EEE PC vind ik zelf niet zo geweldig, hij is mij eigenlijk net wat te klein. Een 12" laptop zou dan misschien beter zijn, die hebben wel echt alle mogelijkheden van een volwaardige laptop, maar zijn toch nog zeer compact!


Verder even off-topic: Ik ga zelf in Januari ook naar Australië, en ik vroeg me af hoe het zat met je rijbewijs en zo.

Ik heb het een en andere op gezocht, en als ik het goed begreep mag je in Australie gewoon met je NL rijbewijs rijden, mits je ook een internationaal rijbewijs hebt (dat je gewoon bij de ANWB voor €15 kan halen).

Ik heb komende maandag examen, en zal dan nog 2 jaar vast zitten aan <25kw (Ik ben volgende maand 20), nou heb ik begrepen dat ze in Australie een zognaamd "probation" (voorwaardelijk) rijbewijs hebben voor beginnende rijders. Het is me alleen niet helemaal duidelijk of dit ook voor motoren is, en zo ja, is dat dan ook voor buitenlanders die net hun rijbewijs hebben, of alleen voor mensen die <25kw hebben, of maakt dat allemaal niks uit?

Verder was ik eignelijk vna plan daar een motor te kopen gezien ik er zo'n 6-10 maanden zal blijven (en dan is huren erg duur). Nou schijnt het echter zo te zijn dat beginnende rijders met een P-rijbewijs veel meer aan verzekering betalen dan ervaren rijders, maar hoe veel verschil is dit?

En verder, betalen ze daar ook wegenbelasting? Hier kan ik eigenlijk niks over vinden...

Sorry dat ik dit allemaal in je topic gooi, misschien moet ik er maar eens een eigen topic voor openen.
Zal eens kijken naar 12inch...


Je kan inderdaad gewoon met een NL rijbewijs (neem ook een internationaal rijbewijs mee zoals jij al aangeaf) daar gaan rijden. Ik durf je niet te zeggen hoe het met 25kw beperking zit en met de verzekering, ik mag gewoon vol vermogen. Wat je het beste kunt doen is een email sturen naar het ministirie van transport: South Australia (voor de andere provincies even googlen). Zij kunnen je alles vertellen :Y

Veel plezier alvast, ik ga daar ook een motor kopen, huren is veel te duur idd :]
 
en ik zou een externe HD/USB stick meenemen voor backup, stel dat je laptop HD crasht of gejat wordt.

heb zelf een Freecom Tough Drive van 160gb, kunnen tegen een stootje en niet al te groot..heb 'm ook meegehad op vakantie.
 
Laatst bewerkt:
waarom alles op een extrerne HD voor onderweg? waarom niet een laptop met dvd brander? een harde schijf lijkt me te riskant qua kans op verlies van je foto's. Je zal niet de eerste externe schijf hebben die crasht. Ik zou ze van de camera overzetten op de laptop HD en dan direct wegfikken. Dan heb je direct je backup., je HD en je DVD.
 
geef iets meer geld uit en neem gewoon een mac book of een mac book air mee.
klein, licht en je kunt er alles mee doen...
je zou meteen de filmpjes van je camera erop kunnen bewerken...
ok ok , heel stuk duurder...
maar het is maar een idee....
 
@Giz:
Ik neem sowieso al een externe HD mee, dat heb ik nu wel besloten. Dat ga ik misschien nog uitbreiden met een kleine laptop. Ik heb al een volwaardige goede HP laptop, deze ga/wil ik niet mee nemen op reis. Dus ga ook niet nog een vergelijkbare (=grote) laptop mee nemen.

@ossieH:
Zie bericht hierboven... ga niet nog een 2e normale laptop aanschaffen. Wil er dan 1 die klein en licht is, gericht op vakanties.
 
Heb zelf een ASUS eeepc (7 inch). Super handig ding en het gaat gewoon mee in de tanktas. Als je al niet al te veel zooi wil meenemen en bovendien geen nier wil verkopen om een MAC aan te kunnen schaffen zou ik daar voor kiezen. Ding kost maar 250 piek of zo
 
Ik zou voor de laptop gaan maar dan niet de EEE. Uit eigen ervaring wekt dit veel ergernis op omdat het kleine dingen zijn en ongelooflijk traag.

Gewoon een leuke 15 inch op de kop tikken. Ben je ietsjes duurder maar dat zal niet veel schelen. Dit werkt gewoon veel fijner.

Dat zou ik doen O-)

EDIT:
Even ene linkje gezocht voor je
HP Compaq 6720s KU344EA

HP zijn oersterke laptops, zelf nooit problemen mee gehad en mocht je daar zitten met een defect en ze komen hem gewoon ter plekke repareren/omruilen :}

HP heeft een uitstekende service ... heb er bij mij laptop alleen binnen een jaar 3x gebruik van moeten maken :X

Maar er zijn heel veel van die mini laptopjes op de markt. Weet niet of er ook versies zijn met een brander voor het geval dat je HD vol raakt. Backup van je materiaal maken zodat je de schijf weer leeg kan maken en gooi de backup op de post naar NL.
 
Heb zelf een ASUS eeepc (7 inch). Super handig ding en het gaat gewoon mee in de tanktas. Als je al niet al te veel zooi wil meenemen en bovendien geen nier wil verkopen om een MAC aan te kunnen schaffen zou ik daar voor kiezen. Ding kost maar 250 piek of zo

Is het wel slim om een laptop in een (magnetische)tanktas te transporteren? Da's volgens mij vragen om problemen... :?

Ik vraag mij ook af of de gemiddelde "gooedkope" laptop een reis van 5 maanden op de motor kan overleven ivm schokken e.d.
Een externe HDD lijkt mij daar ook niet echt op berekend...en hopelijk blijft TS gespaard van een eventuele valpartij. Dat lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor de houdbaarheid van fijne electronicawaren...

Ik zou toch ook maar opteren om DVD's te branden als extra backup. Het zou toch doodzonde zijn als je externe HDD na 4,5 maanden crasht en je helemaal niets meer hebt?

That being said: Whaaaaaw 5 maanden Australië. You lucky bastard! :} :} :+ ;) B safe!
 
Wat die tanktas betreft geen probleem hoor,
Mijn MacBook gaat al maanden in de tanktas, heb er wel een handoekje onder gelegd maar gaat verder prima. En als je trouwens de boel maar gewoon uitzet is dat geen probleem.
Als je trouwens voor een 15" laptop gaat kom je in de problemen dat bijna geen enkele tanktas groot genoeg is...
 
Het gaat sowieso geen 15inch worden. Ik heb al een normale HP laptop, dus dan zou ik die mee kunnen nemen. Ik wil juist iets kleins en licht in gewicht.

Een externe HD gaat ook standaard mee.

Verwacht ook geen problemen met mijn tanktas. Laatst met een paperclip gekeken of deze last had van de magneten, totaal geen last. Dus leg er iets van een handdoek onder en klaar.

Enne vallen gaan we gewoon niet doen O-)
 
Dat bedoel ik dus. koop dan een eeepc of een van zijn soortgenoten. Die Asus is lekker degelijk (zit in een zeer solide behuizing). Heb de mijne in een Givi tanktas met hele sterke magneten maar geen centje pijn. Misschien is het ding niet zo supersnel als zijn duurdere soortgenoten maar ik neem aan dat je gaat om te rijden en niet om te compjoeteren. Ik heb overigens geen aandelen Asus oid.....
 
true!

maare 250piek/euro? Dat is dan niet het nieuwste (toch?) model 1000H lijkt mij. Die wil ik waarschijnlijk gaan kopen. Is een stuk sneller dan de oudere versies. Misschien geheugen uitbreiden van 1 naar 2gig :)
 
Laatst bewerkt:
Vooral doen, werk dagelijks op de EEE 1000H, geheugen uitgebreid naar 2Gb en Vista op geinstalleerd, zeer snel en stabiel voor simpele werkzaamheden, zelfs office 2007 draait er vlekkenloos op.
 
Vooral doen, werk dagelijks op de EEE 1000H, geheugen uitgebreid naar 2Gb en Vista op geinstalleerd, zeer snel en stabiel voor simpele werkzaamheden, zelfs office 2007 draait er vlekkenloos op.
Probleem is alleen dat deze kleine laptops geen firewire hebben of uitbreidings mogelijkheid. Vandaag een USB naar FireWire kabel binnen gekregen, maar daarmee werkt mijn video camera niet. Krijg in Windows de melding van een onbekend usb apparaat.

Een van de redenen om zo'n kleine laptop te nemen is om mijn videos digitaal over te kunnen zetten. Zit nu erg te twijvelen... is wel een enorm gaaf ding!
 
Terug
Bovenaan Onderaan