Mini projectje, opknappertje R1100RS

Barticus1981

Die hard MF'er
11 jun 2013
566
148
Na een hele tijd steeds alle projectjes en opknap-topics van andere MF'ers door te lezen en te bekijken dacht ik, laat ik ook eens een poging wagen.
Om een beetje tegenwicht te geven aan mijn werk als ICT'er waar ik eigenlijk alleen maar mn handen gebruik om keyboard en muis te bedienen, koop ik eigenlijk eens in de zoveel tijd een motor die uit elkaar ligt of wat hulp nodig heeft na ernstige verwaarlozing. En meestal lukt me het ook wel om ze weer veilig en goed werkend op de weg te krijgen. Ik heb ook geen mooie garage, maar een tuin met een soort van afdakje en een grote kar vol gereedschap, dus ik val echt in de categorie hobby-bob..

Momenteel heb ik dan ook een F650CS die ik rijd en heb gekocht met een defecte brandstofpomp en niet werkende achter-rem, en staat er ook nog een Honda GL1200 in de tuin die 10 jaar in een garage in onderdelen had stil gestaan (rijd ondertussen ook weer, heel aparte ervaring om een stuk te rijden met zo'n slagschip. En zit weer bijna volledig in elkaar). Maar dat is niet waarvoor ik dit topic begin. Afgelopen vrijdag heb ik namelijk nog een "pareltje" op mogen halen. Een beetje een flashback naar bijna 10 jaar geleden, toen ik precies in dezelfde kleur een andere R1100RS had.

De motor stond geadverteerd als: loopt maar op 1 cilinder, versnellingsbak of koppeling niet in orde. En er werd ook een vrij laag bedrag voor gevraagd, dus ik denk we gaan het risico wel aan. De motor uit 1993 had maar 78800km op de teller, en voor ik er heen reed had de aanbieder al gemeld dat de motor op magische wijze weer goed was gaan lopen. Mijn vermoeden is dan ook dat de kabel tussen de gasklephuizen uit het tonnetje was geschoten en nu weer goed zat.
De banden waren goed, bijna nieuw.. De olie in het blok en de bak waren ververst, oliefilter en luchtfilter vervangen, bougies nieuw. Kortom er was redelijk onderhoud aan uitgevoerd in maart, en sindsdien was de motor ook slechter gaan lopen. Bij het nalopen en kijken zag ik al snel dat de koppelingskabel niet goed was afgesteld en bleek dit echt een soort "ruwe diamant". En het vermoeden rees ook dat er Euro95 mee getankt is gezien het nog steeds vrij ruw lopen van de motor. Hij had buiten gestaan dus zag er echt niet uit. De verf was overal dof, er liepen roest-strepen op het voorruitje, het voorzadel is een verkeerde kleur en de achterzit is kapot. Maar voor de rest leek de motor echt keurig, alleen vies. Zelfs de originele toolkit zit nog onder het zadel. Dus hop, opgeladen en karren maar naar huis ;)

tempImageGyUocn.png



Thuisgekomen de motor afgeladen en in de tuin gezet, maar ja.. dan staat ie daar.. en dan heb je wel met jezelf afgesproken dat je eigenlijk eerst die hele Goldwing in elkaar zou zetten en daarmee verder zou gaan... maar dit is toch wel een mooie rode BMW en zo'n Goldwing is wel technisch heel leuk, maar eigenlijk niet helemaal mijn ding..
Dus wat doe je dan.. toch maar even op je knietjes gaan met dopje 10, dopje 13 en de koppeling-stift correct afstellen. Waardoor de koppeling nu dus niet meer slipt. En als je dan toch bezig bent, op een 1993 model zit standaard niet een brandstof/olietemperatuurmeter met klokje en versnellings-indicatie. Maar de bedrading ervoor is wel vaak volledig aanwezig. En als je dan toch nog een kuipdeeltje hebt liggen met zo'n display.. Dan ga je toch maar de stoute schoenen aantrekken en kijken. Op internet nog even gezocht naar informatie vooraf, en dan lezen dat je wellicht een sensor in moet bouwen in de versnellingsbak.. of een andere pomp in de tank voor de brandstofmeter.. Maar goed, 4 schroefjes later, ligt het oude kuipdeeltje er uit en zie je meteen de stekker zitten waar de "RID" in moet.. klokje krijgt stroom en na het aanzetten van het contact zie ik zowaar 1 balkje op de benzinemeter en geeft de versnellings-indicator ook netjes aan in welke versnelling ik sta. Super blij daarmee.

En dan is het tijd voor de eerste proefrit, even 10 liter Euro98 er in mikken en zien dat de brandstof-meter ook netjes omhoog loopt tot 3/4.
Beetje winderig, maar we gaan even lekker een stukkie tuffen in de richting van Zaandam. Mooi wat binnenweggetjes pakken. Het is even wennen, in het begin loopt de motor nog wat ruw en bokkend.. totdat de Euro98 uiteindelijk in het systeem komt en hij steeds soepeler begint te lopen. Na een paar kilometer begint de motor ook iets op te warmen en zie ik dat ook de olie-temperatuurmeter werkt! Het is zelfs zo erg dat ik bij het naderen van een rotonde mn koppeling intrek en even twee keer moet kijken op mn toerenteller of de motor niet is uitgevallen zo stil en trillingsvrij gaat het. Na ±15km dan toch maar eens even een tussenstop gemaakt bij Oosthuizen, om daar de motor in al zijn glorie te bekijken en controleren of er niks lekt en alles goed werkt. Enige dat ik nog merk: in neutraal hoor je licht wat geruis als je de koppeling loslaat. Maar dit ben ik wel gewend van andere R1100's..

tempImageuNc5rC.png



Na deze inspectie weer verder richting Purmerend, en binnendoor Wijdewormer tot aan Zaanstad. Geen enkel probleem met de motor kunnen constateren voor de rest. En als een blij kind omgedraaid en weer richting huis gegaan.

Zondag zit je dan toch in de tuin en kijk je naar de motor en denk je: dit kan echt niet.. dat doffe gedoe en die smeerlapperij. Dus je doet hetgene dat al jaren goed werkt voor je.. Je pakt je goedkope polijstpads van de Action (dacht ik) en de Chrome polish (want dat werkt voor mij prima op kuipdelen) En je gaat aan de gang. Even het grijze koffer-rek eraf en schoonmaken/inspuiten met bumperspray zodat je goed bij alle rode delen kunt komen en na een paar uurtjes werken staat er ineens in plaats van een doffe aardbei een knalrode motor in de tuin.

Je begint achter en werkt jezelf naar voren
tempImageLj9iU9.png


Dan doe je de topkuip en het spatbord voor. Kuipruitje ook grondig gepolijst, roest-sporen weg en monteren met RVS boutjes die ik nog had liggen
tempImageAsgF17.png


En vervolgens draai je de motor maar om, doe je de andere kant en plaats je het "koffer-rekje" weer terug.
tempImage6FlKOG.png


Tot slot nog even de uitlaat schoonmaken met een brillo'tje om alle aangekoekte rotzooi en roest-spikkels er af te halen.. afspoelen en nog een behandeling met de chrome poets (want soms gebruik je die wel waar die voor bedoeld is..) En ook die ziet er bijna als nieuw uit!

tempImageOpQwhA.png


Het geen dat voor nu nog op de planning staat:
- Dat groene zadel en achterkantje moeten niet kapot en in dezelfde kleur. Dus daar gaan we naar speuren
- Remleidingen, staalomvlochten vinden voor een non-ABS model.. Is ook een uitdaging heb ik gemerkt
- knipperlichtglaasjes wil ik eigenlijk wit hebben, of intact.. er is er eentje ingescheurd aan de voorkant
- motor nog een keer goed wassen, en de paar lelijke plekjes (bijvoorbeeld de beugel waar de uitlaat aan hangt) bijwerken
- andere handvaten.. deze zitten wat losjes
- rijden er mee, en kijken of de koppeling nou wel of niet vervangen hoeft te worden
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam deze ook al tegen op Marktplaats, twijfelde of ik een berichtje zou sturen. Mooi dat je met relatief weinig werk de motor weer lopend hebt gekregen. Boonstra heeft trouwens voor en achter liggen.

Thx, had ze ook gezien intussen, maar
intussen heb ik ook rondgekeken en via ebay duitsland een setje gevonden dat voor in totaal 65euro mijn kant op komt 😉

EBay kleinanzeigen blijft een goudmijntje voor sommige onderdelen..
 
Vanavond eindelijk weer eens tijd gevonden om een rondje te sjezen met t rode monster. Trekt goed door, geen slippende koppeling. Alleen licht ruisje als hij in de neutraal draait. Enige dat me wel opvalt is dat hij rond de 2000 toeren niet zo soepel loopt als ik zou willen. Als dat niet verbetert na een tank euro98 leegrijden ga ik toch even iridium bougies halen.

En dan ook even een paar plaatjes voor de sfeer:

28C95505-CF63-457E-81DB-CA7FD84E4CDF.jpeg
46DE6C2A-BB0B-49B3-9E8E-65FB73947D09.jpeg
 
Goed verhaal. Deze brommers zijn ondergewaardeerd, je koopt ze voor weinig en je krijgt veel fiets. Alleen het stuur in rubber vind ik waardeloos.
 
Goed verhaal. Deze brommers zijn ondergewaardeerd, je koopt ze voor weinig en je krijgt veel fiets. Alleen het stuur in rubber vind ik waardeloos.

Heb dit model eerder gehad en toen inderdaad ook vanwege dat verende stuur weggedaan. Deze motor beweegt het stuur echter bijna niet van, gok dat de ophangrubbers steviger/harder zijn. Merk er bij deze in ieder geval amper wat van tijdens het rijden
 
Ik heb wel gelezen dat mensen de silent bussen halveren. Dat scheelt al een hoop. Mocht je behoefte hebben aan een rubberen stuur, ik heb zo'n setje hier in de rommelbak liggen.
 
Ik heb bij mijn RS dat hele hertengewei eraf gegooid, en 2 stuurklampen met een normaal stuur gemonteerd.

Kon niet echt vrienden worden met die flexibele, en afhangende stuurhelften.
 
Ik heb wel gelezen dat mensen de silent bussen halveren. Dat scheelt al een hoop. Mocht je behoefte hebben aan een rubberen stuur, ik heb zo'n setje hier in de rommelbak liggen.

Nee dank je. Als dit stuur ook zo zou veren als mn vorige was die al weggeweest. Want behalve dat is het echt een heel fijne simpele motor met injectie 😉
 
Ik heb bij mijn RS dat hele hertengewei eraf gegooid, en 2 stuurklampen met een normaal stuur gemonteerd.

Kon niet echt vrienden worden met die flexibele, en afhangende stuurhelften.

Als dit stuur ook zo mocht gaan veren krijgt de mijne ook ombouwtje naar superbike stuur 👍
 
Ik heb er optische bezwaren tegen,en dat geluid. Maar hulde dat je er werk in steekt.
Smaken verschillen gelukkig 😉 anders zouden we allemaal achter dezelfde vrouw aan gaan..

In ieder geval gister een rondje gedaan en bij het terugzetten in de carport vakkundig het glaasje van het knipperlicht compleet verbrijzeld. Dus meteen nieuwe besteld.

Vandaag even een oranje bolletje er tijdelijk in en nog een rondje gedaan want ik had koffers af te halen, zonder slotcilinders maar bij aankomst had hij er toch nog 1 voor me erbij😊
Nu dus nog een slotcilinder zoeken en de ene die er wel bij zat pas maken voor mn eigen sleutel.. en dan kunnen we eens echt rond gaan rijden en wat tochtjes maken 😀 ( en ook de koffers schoonmaken en fotograferen)
0F64566E-FE6D-4B6B-AE62-C5A40C36F095.jpeg
552745CE-CBFF-420A-A7B1-356D9D3B985D.jpeg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan