Minimale kogeldruk lege aanhanger?

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
6
Noord-Holland
Ik ben zelf een motor aanhanger aan het maken. Ik gebruik hiervoor veel ijzer en 1cm dikke Trespa platen. Leeg weegt de aanhanger uiteindelijk rond de 250-300 kilo gok ik.
Omdat ik de aanhanger ook weleens leeg ga gebruiken moet hij dan ook lekker achter de auto liggen.

Weet iemand wat een goede kogeldruk voor een dergelijke aanhanger is ZONDER motor/last? Dit IVM de wegligging achter de auto.

Ik zit nu tussen de 10/15 kilo maar kan dit nog aanpassen.
 
Erg veel 'dacht' ik.

Ik ken de wet niet uit mijn hoofd, wil TS die grenzen precies weten dan moet hij dat opzoeken.

Hoe hoger kogeldruk hoe preciser je moet gaan beladen :?

Uiteraard is dat zo. Als je de kogeldruk leeg op 50 kilo uitlegt, dan moet je de lading altijd precies boven de as leggen (hypothetisch geval). Om nu de kogeldruk af te laten nemen als de belading toeneemt lijkt me geen goed plan. Dat is tegen de natuur van het systeem in. Eigenfrequentie zakt en de demping neemt af....precies wat je niet wil.

Stel nu dat je kogeldruk leeg 10 kilo is en maximaal 50, dan kan je een gewicht 40 kilo tussen de as en een meter daarvoor leggen zonder dat je aan de grenzen van het systeem komt te zitten. Keuzen vrijheid tijdens het ontwerp.
Wellicht is deze uitleg duidelijker, zo niet dan denk ik dat ik je opmerking niet begrijp.

ps: goede site met eenvoudige uitleg: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren_vervolg.php
 
Er zijn gewoon een hele boel factoren die hier in meespelen...
Voorheen reed ik altijd met 17inch wielen op mijn volvo vrij platte band, en kon probleemloos met de aanhanger 140 kmh doen met 2 motoren er op...
Ik heb er 15 inch opgegooid omdat ik schijtziek werd van al die verkeersdrempels, en nu begint hij bij 125-130 kmh te zwabberen

Wat ook mee kan spelen, wat voor motoren er op staan, groot toerscherm, geeft ook meer opwaartse druk op de kogel bij hogere snelheid....


Je moet ook geen ouwe lullen motor op de aanhanger meevoeren. _O-
 
Stel nu dat je kogeldruk leeg 10 kilo is en maximaal 50, dan kan je een gewicht 40 kilo tussen de as en een meter daarvoor leggen zonder dat je aan de grenzen van het systeem komt te zitten. Keuzen vrijheid tijdens het ontwerp.
Wellicht is deze uitleg duidelijker, zo niet dan denk ik dat ik je opmerking niet begrijp.


En bij 100 kg ?

En hoe kom je op die meter voor de as :?

Moet je dan niet ook rekening houden met hoe lang de bak voor en achter de as is, hoe lang de trekboom is enz enz ?

De getallen die je noemt zijn gewoon te willekeurig en houden geen rekening met allerlei variabelen.
 
Het is niet voor niets, dat er van die mooie disselwegers op de markt zijn, speciaal voor het gros van de caravanners, die geen verstand hebben van belading.


Even een vraag voor de specialisten, ik rij exact met 112 kg kogeldruk mag dat ?
 
Die stabilisator koppelingen zijn leuk. Ze corrigeren slingerbewegingen door o.a. foute belading en zijn vooral onder caravanners populair. Echter je krijgt geen waarschuwing meer, dat de belading niet goed is verdeeld.
Dat is niet waar, je krijgt hem alleen wat later, en de reactie is minder heftig. Je hebt meer tijd om te corrigeren.
Zodra de slingerbeweging heftiger wordt, merk je het ineens wel, als je al bezig bent het nieuws te halen.
Nee hoor, ik kan na vele tienduizenden km's met ahw en caravan zeggen dat dit niet zo is.
Je gaat dan zonder waarschuwing aan het slingeren, terwijl je het bij een normale koppeling meestal wel voelt, dat de combinatie wil gaan slingeren. Mijn caravanboer geeft ook aan, dat een stabilisator overbodig is bij goede belading.
Als je overal netjes 80 rijdt met de sleurhut, dan wel.
Als je echter 130 en soms harder rijdt, dan ben je maar wát blij met dat hulpmiddel.
 
Pas dan maar op in Frankrijk, daar mag je met aanhanger of caravan achter de bedrijfsbus niet harder dan 90.

En 130 met sleurhut is totaal onverantwoorde.
 
Ik ken de wet niet uit mijn hoofd, wil TS die grenzen precies weten dan moet hij dat opzoeken.Uiteraard is dat zo. Als je de kogeldruk leeg op 50 kilo uitlegt, dan moet je de lading altijd precies boven de as leggen (hypothetisch geval). Om nu de kogeldruk af te laten nemen als de belading toeneemt lijkt me geen goed plan. Dat is tegen de natuur van het systeem in. Eigenfrequentie zakt en de demping neemt af....precies wat je niet wil.

Stel nu dat je kogeldruk leeg 10 kilo is en maximaal 50, dan kan je een gewicht 40 kilo tussen de as en een meter daarvoor leggen zonder dat je aan de grenzen van het systeem komt te zitten. Keuzen vrijheid tijdens het ontwerp.
Wellicht is deze uitleg duidelijker, zo niet dan denk ik dat ik je opmerking niet begrijp.

ps: goede site met eenvoudige uitleg: http://www.caravantrekker.nl/algemeen/slingeren_vervolg.php

Met een gewicht van 40 kg kom je alleen aan de 50kg kogeldruk totaal als je het gewicht OP de kogel legt. Wanneer je het gewicht bijvoorbeeld precies tussen de kogel en de as legt heb je al 80kg 'nodig'. Ik schat in dat je met een opladen van een motorfiets heel hard je best moet doen om het zwaartepunt zover naar voren te krijgen dat je teveel druk op je kogel krijgt (nog steeds uitgaande van de 10 kg bij leeg).

Mijn huis-tuin-keuken enkelasser heeft leeg trouwens ook niet meer dan een kg of 10 kogeldruk.
 
Laatst bewerkt:
En bij 100 kg ?

En hoe kom je op die meter voor de as :?

Moet je dan niet ook rekening houden met hoe lang de bak voor en achter de as is, hoe lang de trekboom is enz enz ?

De getallen die je noemt zijn gewoon te willekeurig en houden geen rekening met allerlei variabelen.

Klopt, maar die bakkies zijn vaak toch niet veel langer dan een meter voor de as. Laat de lengte van as tot kogel 2 meter zijn, dan kan je 80 kilo een meter voor de as leggen....(correctie).
 
Als ik er zoveel over na had moeten denken voor dat ik een kar erachter hang
,pffffffffffft :Z . t is maar een karretje :?
Nee.

Het is niet maar een karretje.

Het ding beïnvloed de manier van rijden zo erg, als het niet goed zit, dat het gewoon gevaarlijk is.

Als het goed zit, voorkom je een hoop ellende.
 
Met een gewicht van 40 kg kom je alleen aan de 50kg kogeldruk totaal als je het gewicht OP de kogel legt. Wanneer je het gewicht bijvoorbeeld precies tussen de kogel en de as legt heb je al 80kg 'nodig'.

klopt helemaal, foutje...:S


Ik schat in dat je met een opladen van een motorfiets heel hard je best moet doen om het zwaartepunt zover naar voren te krijgen dat je teveel druk op je kogel krijgt (nog steeds uitgaande van de 10 kg bij leeg).

Mijn huis-tuin-keuken enkelasser heeft leeg trouwens ook niet meer dan een kg of 10 kogeldruk.

Klopt, maar wat houdt je tegen om het eigen ontwerp zo aan te passen dat de kogeldruk lekker tegen de 50 kilo aan komt als je er twee motorfietsen opzet? Als je kiest voor voor een relatief hoge kogeldruk bij een lege aanhanger, dan heeft dat consequenties voor de positie (en de marge) waar je de lading neer kan zetten. Voordeel is dat je er leeg lekker hard mee kan rijden.

Je geeft jezelf keuzen vrijheid door zelf een aanhanger te bouwen, maak daar gebruik van zou ik zeggen. Gebruik de theorie zodat je zelf geen kostbare experimenten hoeft te doen. Soms worden de grenzen opgelegd door de wet, praktische redenen of door prestaties.
 
T is wel een karretje :Y ,
t word hier wel erg overdreven
vanaf dat ik mijn rbw (34 j inmiddels) heb rij ik rond met aanhangers, caravans
en allerlei rommel die op de trekhaak kan ,geen probleem.
Of waarschijnlijk dan alleen maar dom geluk gehad })

Maar de t.s heeft zijn antwoord (en een zere teen) al gekregen .

dus eigenlijk is de rest allemaal of-top
 
Mij niets van bekend. Ik zal me hier eens in verdiepen.Totaal onverantwoord? Dus als je dit al 20 jaar doet, dan zou je al zeker 10x over de kop geslagen moeten zijn, zoiets?


Inmiddels genoeg verongelukte combinaties gezien. Een caravan is gemaakt voor een maximum snelheid van maximaal 100 km/u.

Als het al 20 jaar goed gaat, vooral veel staatsloten kopen.


Nog even een kleine anekdote: Een oom van mij klaagde tijdens een verjaardag, dat hij het rijden met caravan maar niets vond. Hij had altijd een vouwwagen gehad en was overgestapt op een caravan. Maar het rijden was maar niets. Slingerde veel te veel op die Franse kudwegen. O hoe hard rij je dan als de boel gaat slingeren? Richting de 120. Wtf hier in Nederland slinger je hele volkstammen caravanners voor te hard rijden op de bon onder het motto levensgevaarlijk en als het harder mag in Frankrijk is het ineens wel veilig. B| Een zeker hoofd kleurde iets roder die avond. :+
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar het kost niet (beetje tijd wellicht). En als je zelf bouwt, waarom zou je het nalaten?


Ben ik wel met je eens :Y dat dan weer wel.
Maar wat je bij de meeste zelfbouw karretjes ziet is troep
asje van een ouwe vouwwagen :X kleine wielen.
en dan roep je al problemen over jezelf af, en zo duur is een
goeie (evt 2dehands)aanhanger ook weer niet
 
Inmiddels genoeg verongelukte combinaties gezien. Een caravan is gemaakt voor een maximum snelheid van maximaal 100 km/u.

Als het al 20 jaar goed gaat, vooral veel staatsloten kopen.


Nog even een kleine anekdote: Een oom van mij klaagde tijdens een verjaardag, dat hij het rijden met caravan maar niets vond. Hij had altijd een vouwwagen gehad en was overgestapt op een caravan. Maar het rijden was maar niets. Slingerde veel te veel op die Franse kudwegen. O hoe hard rij je dan als de boel gaat slingeren? Richting de 120. Wtf hier in Nederland slinger je hele volkstammen caravanners voor te hard rijden op de bon onder het motto levensgevaarlijk en als het harder mag in Frankrijk is het ineens wel veilig. B| Een zeker hoofd kleurde iets roder die avond. :+

Zou Frankrijk dan zo stom zijn dat je er daar wel 120 mee mag ?

Ik lees hier voorbeelden genoeg van mensen die de geometrie allemaal niet zo belangrijk vinden en die schijnbaar ook niet echt nadenken wat belading wel/niet als effect heeft.

Dan is 80/90 gevaarlijker als een goede aanhanger die goed beladen is met 130.
 
Is ook niet zo belangrijk als jij over wil laten komen.
denk ik ,
T ligt ook echt nog wel aan degene die ermee rijd.
iets perfect beladen met een gek achter t stuur verongelukt sneller
dan een ervaren bestuurder met een k*t vrachtje
 
Zou Frankrijk dan zo stom zijn dat je er daar wel 120 mee mag ?

Ik lees hier voorbeelden genoeg van mensen die de geometrie allemaal niet zo belangrijk vinden en die schijnbaar ook niet echt nadenken wat belading wel/niet als effect heeft.

Dan is 80/90 gevaarlijker als een goede aanhanger die goed beladen is met 130.
120??
120 is in België, Frankrijk doen ze 130.
En dat gaat prima zolang je er maar voor zorgt dat je belading tip-top in orde is.
Enige nadeel is je brandstofmisbruik..... :X 1:5 met een bezinemotor
 
Zou Frankrijk dan zo stom zijn dat je er daar wel 120 mee mag ?

Ik lees hier voorbeelden genoeg van mensen die de geometrie allemaal niet zo belangrijk vinden en die schijnbaar ook niet echt nadenken wat belading wel/niet als effect heeft.

Dan is 80/90 gevaarlijker als een goede aanhanger die goed beladen is met 130.

Grotendeels wel met je eens.

Maar 120-130 vind ik toch wel knap hard voor een sleurhut of aanhanger. Ligt er natuurlijk wel aan wat er voorzit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan