Molenjagers-topic!!

Molen de Hoop in Rozenburg (ZH)
1000042579.jpg


Ook meteen het eerste ritje van dit jaar.
 
20240128_155442.jpg

Het lijkt erop dat er sinds mijn laatste bezoek (11/11/'23, post #920) aan de Deldense "Eschmolen" niets gebeurd is...maar dat is slechts schijn;
van binnen is men bezig met het drijfwerk, en in de Achterhoek worden de kop en wieken gemaakt.
Volgens de website komt de voltooiing dit voorjaar of zomer..
 
Laatst bewerkt:
Gisteren met stiefmoeder een middagje Deventer gedaan, waar ze graag naar het hoogwater wilde kijken (ingeblikt, motor is niets voor haar).
Vanaf de kade hebben we naar de bolwerksmolen aan de overkant staan kijken. Vanaf waar we stonden, was het niet te zien, maar toen we vervolgens de brug over reden, zag ik dat hij op een schuur lijkt te zijn gebouwd. Apart gezicht :)


47E3F505-C37D-47D5-873B-CF6B74F0D8D6.jpg
 
Nooit begrepen dat er een stuk(je) van Overijssel aan de Gelderse kant ligt. De naam zegt het al over-de-ijssel.
 
Sterker nog: ik zie dat Deventer gewoon een nederzetting over de IJssel heeft, waar de provinciegrens er dwars doorheen gaat...
Dus de ene helft van het gehucht heet Deventer, de andere helft Steenenkamer.....vaag
Lijkt Baarle Nassau/Hertog wel...
 
Stellingmolen De Korenlust op de dijk te Stellendam. In 1856 is de molen vervangen door de molenbouwer Dirk David van Dijk, nadat de vorige molen door een orkaan in 1838 12 duimen van zijn fundament was verschoven. In Stellendam staat ook het bedrijf Grinwis, dat molens restaureert.
IMG_20240217_160142.jpg
 
Rij je door naar Veldhausen, dan staat daar

20240308_124827.jpg
De 'Veldhauser Mühlenhof' / Windmühle Veldhausen.

Binnendoor naar Wilsum voor

20240308_130846.jpg
Wassermühle Schoneveld

En tenslotte, molen #192 voor mij, op de terugweg naar huis

20240308_132341.jpg
De 'Fischermühle' in Uelsen

Nog even 11,4 litertjes duutse Super E5 à €1,764 getankt op 118 miles (dus 1 op 16,5)
Kan beter, maar niet slecht voor de Vif..
 
Laatst bewerkt:
Keetmolen in Ede
204_2.jpg

Deze keer niet met de motor.
(maar als nodig zou molen in een paar minuten met de motor op de foto kunnen)

Nooit eerder was ik in deze molen.
Ik woon lang in Ede, mijn lagere school en schoolplein was de achterkant van deze molen. (is nu gesloopt)
Afgelopen vrijdag fietste ik erlangs. Ik zag mensen er omheen lopen.
Ik vroeg of molen te bekijken was. Ja, dat kon want vrijdag is open voor publiek.
Het was heel stil en heb een privé-rondleiding gekregen. Leuk om na 65 jaar dichtbij toch nog een rondleiding te hebben.
Alle mechaniek werd mij in detail uitgelegd. Was interessant!!!

Overigens is het een heel simpele molen voor malen van graan.
Thans alleen malen tbv diervoer ivm met eisen vwb hygiëne.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan